Model łańcucha wartości Ekonomia II, grupa 2
Model łańcucha wartości opracowany przez M. E Model łańcucha wartości opracowany przez M.E. Portera przedstawia w uproszczony sposób przedsiębiorstwo jako sekwencję działań (funkcji), układających się w sekwencje od fazy pozyskiwania surowców, materiałów i technologii poprzez przetwarzania ich w wyroby finalne i dostarczenie odbiorcy.
Podstawowe założenie Założeniem podstawowym modelu łańcucha wartości jest: podział działalności przedsiębiorstwa na strategicznie istotne czynności, aby móc określić miejsca powstawania kosztów i zysków oraz potencjalne źródła przewag konkurencyjnych
Łańcuch wartości składa się z : funkcji podstawowych pomocniczych oraz z marży (zysku)
Działalność podstawowa Działalność podstawowa, prowadzi do fizycznego wytworzenia produktu, jego sprzedaży i dostawy do nabywcy oraz uruchomienia usług serwisowych Działalność podstawowa składa się z funkcji: przedprodukcyjnej, produkcyjnej sprzedaży
Funkcja przedprodukcyjna Na funkcję przedprodukcyjną składają się: logistyka zaopatrzenia -zakupy materiałów i surowców, dostawy energii, zakupy urządzeń i technologii, kontrola zapasów, planowanie dostaw, magazynowanie zapasów, badania i rozwój, projektowanie wyrobów, transport.
Funkcja produkcyjna Funkcja produkcyjna: produkcja wyrobów, montaż transport wewnętrzny, wykańczanie wyrobów, pakowanie, magazynowanie wyrobów gotowych, utrzymanie sprawności maszyn i urządzeń, testowanie produktów.
Funkcja sprzedaży Funkcja sprzedaży: logistykę dystrybucji -fizyczna dystrybucja produktów do odbiorców, transport, składowanie wyrobów, realizowanie zamówień, marketing i sprzedaż serwis i wszelkie działania podnoszące wartość towaru i umożliwiające jego użytkowanie -instalowanie, naprawy, pomoc techniczna, dostawy części zamiennych, konserwacja , reklamacje, szkolenie personelu.
Działania pomocnicze Działania pomocnicze, sprowadzone do czterech rodzajów i obejmują: zaopatrzenie w surowce, materiały, wyposażenie i osprzęt, rozwój technologiczny obejmujący wiedzę, umiejętności, procedury, badania rozwojowe, wdrażanie technologii, zarządzanie zasobami ludzkimi, na które składają się: rekrutacja, integracja, szkolenie i doskonalenie zawodowe, wynagradzanie i motywacja, organizacja, a więc kierowanie ogólne, planowanie, finanse, księgowość, kontrola zarządzania, kontrola prawna, kontrola jakości, przepływ informacji
Użyteczność łańcucha wartości O użyteczności i oryginalności metody analizy łańcucha wartości decydują następujące jej walory. Metoda ta: skłania do szukania przewag konkurencyjnych nie tylko wewnątrz firmy, ale także w jej najbliższym otoczeniu; pozwala badać zarówno zasoby, jak i umiejętności przedsiębior stwa; kładzie nacisk nie tyle na zgromadzenie zasobów i nabycie umie jętności, ile na ich innowacyjne i efektywne wykorzystanie; pozwala na dowolny poziom szczegółowości; w miarę dekompo zycji każdego ogniwa łańcucha na bardziej szczegółowe łańcuchy wartości daje możliwość dotarcia z analizą do konkretnych zespołów i stanowisk; pozwala na profesjonalną analizę i użycie narzędzi analizy dosto sowanych do obszaru badań (analiza finansowa, badanie proce sów produkcji, analiza marketingowa), umożliwiając w kon sekwencji syntezę wyników.
Bibliografia: Stabryła A.: Zarządzanie strategiczne, PWN, Warszawa 2000 Gierszewska G., Romanowska M.: "Analiza strategiczna przedsiębiorstwa", PWE, Warszawa