Rozwój zasobów ludzkich

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdańsku
Advertisements

Jak zatrzymać najlepszych pracowników?
Psychologia Zarządzania
Wydział Nauk Ekonomicznych Studia stacjonarne II stopnia, rok akademicki 2012/2013 Wybór specjalności na kierunku Zarządzanie.
Rzeszów Priorytet VII Promocja Integracji Społecznej Działanie 7.2 Przeciwdziałanie wykluczeniu i wzmocnienie sektora ekonomii społecznej.
Zintegrowane podejście do systemu motywacyjnego w ZUS
Kierowanie twórczością w organizacji
OKRESOWA OCENA PRACOWNICZA DIALOG DLA ROZWOJU
Instytucjonalne aspekty współpracy Budowanie kompetencji do współpracy między-samorządowej i międzysektorowej jako narzędzi rozwoju lokalnego i regionalnego.
Przyjazne środowisko – szansą na integrację społeczną w powiecie średzkim Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Środzie Wlkp.
Regulacje prawne z zakresu ochrony pracy.
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 9 i 10 Część II Teoria agencji.
OUTPLACEMENT – program zwolnień monitorowanych, którego głównym celem jest złagodzenie skutków, jakie niosą ze sobą zwolnienia, zarówno dla pracowników,
FUNKCJA PERSONALNA.
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Gospodarowanie Zasobami Ludzkimi
Oxford Business Unit consulting i szkolenia OXFORD Business Unit Sp. z o.o., tel/fax: , , site:
AKADEMIA WIEKU ŚREDNIEGO – akademicki model kształcenia ustawicznego osób 50+ Projekt współfinansowany ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Bolesławcu realizuje projekt: Aktywni Społecznie w Powiecie Bolesławieckim, współfinansowany przez Unię Europejską
Firma dla różnych ludzi
Jako istotny czynnik zwiększający kapitał przedsiębiorstwa.
Współpraca szkoły z przedsiębiorstwem
Projekt systemowy Na dobrej drodze – aktywizacja osób bezrobotnych miasta Rejowiec Fabryczny współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Cele i zadania organizacji wydarzeń pracowniczych
Czym jest doradztwo zawodowe?
Wzorowy i zmotywowany personel - wizytówką hotelu
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Kształcenie Gdzie jesteśmy? Dokąd zmierzamy?. Czym jest kształcenie instruktorskie? Pomoc w rozwoju instruktorskim na drodze przeżyć, wspólnie osiąganych.
Mechanizm komunikacji wewnętrznej jako integralny element doskonalenia systemu zarządzania jednostką. Doświadczenia Urzędu Miejskiego w Gliwicach Warszawa,
Już dawno minęły te czasy, kiedy od pracownika wymagano głównie wykształcenia kierunkowego, a dodatkowe umiejętności odgrywały znikomą lub prawie żadną.
Wdrożenie zintegrowanego systemu Zarządzania Zasobami Ludzkimi
Ministerstwo Finansów
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
Polityka personalna w Urzędzie Miejskim w Zabrzu oparta na łączeniu potrzeb pracodawcy i oczekiwań pracowników Urząd Miejski w Zabrzu.
Poddziałanie 7.4 Niepełnosprawni na rynku pracy Planowany termin ogłoszenia konkursu: III Kwartał 2012 Typ konkursu: A.1 -zamknięty Alokacja: ,00.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Biblioteka ucząca się Roman Tomaszewski Mariusz Polarczyk
Alternatywny slajd początkowy – animacja logotypu załączona jako film, w trybie prezentacji animację należy uruchomić poprzez kliknięcie w grafikę.
Z A R Z Ą D Z A Ć Potrafię PRAKTYCZNIE WYŻSZA SZKOŁA ZARZĄDZANIA OCHRONĄ PRACY W KATOWICACH.
System ocen pracowników
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PORADNIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE- Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/ ewaluacji problemowych 1.06.
AQOR- Wzmocnienie jakości orientacji zawodowej 1 Podnoszenie kompetencji doradców zawodowych - efekty prac uczestników Seminarium otwierającego projekt.
Zarządzanie Zasobami Ludzkimi
PLAN MONITOROWANIA POZIOMU JAKOŚCI W PODMIOTACH, DLA KTÓRYCH ORGANEM TWORZĄCYM JEST SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA ŁÓDZKIEGO.
PORADNICTWO ZAWODOWE we FRANCJI
Prezentacja Firmy TRENING SYSTEM GRUPA SZKOLENIOWO DORADCZA Kraków Piotr Serwin.
WYKŁAD dr Krystyna Kmiotek
ZARZĄDZANIE ZASOBAMI LUDZKIMI W ORGANIZACJI
Badania lekarskie pracowników
PAŹDZIERNIK  INDYWIDUALNY – samodzielna lub zaprojektowana dla pracownika ścieżka rozwoju kompetencji  ZESPOŁOWY – inicjowana przez menedżera.
Zatrudnienie wspomagane Spotkanie 2: Wspieranie klientów zatrudnienia wspomaganego.
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
Model absolwenta dr Jolanta Barbara Jabłonkowska 1.
Projekt realizowany przy udziale środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL.
- AKTYWIZACJA SPOŁECZNA I ZAWODOWA GRUP ZAGROŻONYCH WYKLUCZENIEM SPOŁECZNYM Z TERENU GMINY PRZESMYKI.
1 DZIAŁANIE 7.4 NIEPEŁNOSPRAWNI NA RYNKU PRACY Termin ogłoszenia konkursu: III kwartał 2012 r. Planowana alokacja: zł Typ konkursu: OTWARTY Typ.
Identyfikacja potrzeb rozwojowych w organizacji
Planowanie procesu szkoleniowego
Piotr Domaradzki F.S. PRAXE
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Proces przewodzenia i kontrolowania
AKADEMIA KOMPETENCJI OSÓB 50+
T 10. Metodologia Rapid Re - wprowadzenie
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
DLA PRACODAWCÓW I OSÓB KIERUJĄCYCH PRACOWNIKAMI
Raport po ocenie 360° - fragment
Motywowanie osób dorosłych w procesie edukacyjnym
Zapis prezentacji:

Rozwój zasobów ludzkich sterowany proces wzbogacania potencjału pracy personelu, w którego rezultacie następuje rozwój kompetencji przydatnych do realizacji bieżących i strategicznych zadań organizacji

Instrumenty rozwoju zasobów ludzkich: szkolenia; przemieszczenia pracowników; strukturyzacja pracy; działania w zakresie ochrony zdrowia i obsługi socjalnej

Szkolenia – działalność organizacji, która nastawiona jest na umożliwianie pracownikom zdobywania, pogłębiania i/lub poszerzania ich kwalifikacji (wiedzy, umiejętności i postaw)

Przemieszczenia pracowników- zmiany stanowisk pracy przez poszczególnych pracowników lub ich grupy w ramach określonych komórek organizacyjnych oraz między nimi

Strukturyzacja pracy- celowe kształtowanie treści i warunków pracy na poziomie określonego stanowiska pracy lub grupy stanowisk pracy

Formy innowacyjnego kształtowania treści pracy: rotacja (celowa zmiana stanowiska pracy); rozszerzanie zakresu zadań (łączenie zadań uprzednio wykonywanych na różnych stanowiskach pracy i przypisanie ich do jednego stanowiska); wzbogacanie treści pracy (uzupełnienie czynności wykonawczych czynnościami planistycznymi, decyzyjnymi, kontrolnymi, co zwiększa samodzielność pracownika i jego odpowiedzialność za pracę)

Działania organizacji w zakresie ochrony zdrowia: tworzenie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy przez ograniczanie nadmiernego wysiłku fizycznego oraz czynników szkodliwych i uciążliwych dla zdrowia; respektowanie wymogów zdrowotnych i prawnych dotyczących uwarunkowań dopuszczenia ludzi do pracy; możliwie szerokie stosowanie ergonomii; przeprowadzenie okresowych badań profilaktycznych pracowników;

pracownicze programy medyczne; pomoc psychologiczna w rozwiązywaniu problemów osobistych; analiza źródeł stresu w organizacji i ich ograniczanie; działanie na rzecz wypoczynku i rekreacji (odnowy biologicznej) pracowników; uwzględnianie w organizacji pracy barier biologicznych powstających wraz z wiekiem pracowników

Przesłanki szkolenia: kwalifikacje pracowników nie ulegają zużyciu moralnemu; mogą pełnić funkcję motywacyjną; pozytywnie wpływają na kreowanie wizerunku pracodawcy; skracają czas adaptacji zawodowej nowych pracowników; pomagają w identyfikacji z firmą; umożliwiają ograniczenie kontroli nad pracownikiem; pozwalają na wzbogacenie pracy; pomagają przełamać opór wobec zmian

SYSTEMATYCZNY MODEL SZKOLENIA Identyfikacja potrzeb szkoleniowych Realizacja szkolenia Ocena efektów szkolenia Zaplanowanie szkoleń SYSTEMATYCZNY MODEL SZKOLENIA

Identyfikacja potrzeb szkoleniowych dokonywana jest poprzez: analizę okresowych ocen pracowników; analizę opisu stanowiska pracy i określenie standardów kwalifikacyjnych; obserwację pracowników, wywiady z nimi, ich przełożonymi i klientami; analizę dokumentacji personalnej dotyczącej absencji, fluktuacji, wypadków przy pracy; analizę planów strategicznych organizacji.

Analiza potrzeb szkoleniowych dotyczy: organizacji; stanowiska pracy; pracownika

Zaplanowanie szkolenia: Trenerzy, Metody, Czas, Miejsce, Pomoce, Koszty

Rodzaje szkoleń: Na stanowisku pracy Poza stanowiskiem pracy wewnętrzne; Poza stanowiskiem pracy zewnętrzne Indywidualne Grupowe Otwarte Zamknięte prowadzone według stałego wzorca Zamknięte dostosowane

Ocena efektów szkolenia wg Donalda Kirkpatricka Poziom reakcji (czy szkolenie podobało się uczestnikom) Poziom wiedzy (czy w wyniku szkolenia pracownik podniósł swoje kwalifikacje) Poziom zachowań (czy pracownik wykorzystuje wzbogacone kwalifikacje w pracy) Poziom organizacji (czy szkolenie przyczyniło się do rozwoju organizacji)

Błędy proceduralne związane ze szkoleniami: brak lub niewłaściwie sprecyzowany cel szkolenia; notoryczne pomijanie pewnych pracowników; niedostrzeganie lepszych efektów pracy po szkoleniu, co może rodzić frustrację; niewłaściwie dobrana technika szkolenia; niewłaściwe oczekiwania co do efektów szkolenia; traktowanie szkolenia jako alternatywy zatrudnienia nowego pracownika

Metody i techniki szkolenia pracowników na stanowisku pracy (on the job) poza stanowiskiem pracy (off the job) rotacja powierzanie zadań zleconych udział w pracach projektowych wzorowanie się instruktaż na stanowisku mentoring wykład analiza przypadków (case study) konferencja zaprogramowany instruktaż coaching kursy „na świeżym powietrzu” trening wrażliwości trening potencjału kierowniczego

Wykład – werbalne przedstawienie przez trenera pewnej wiedzy, służy też do kształtowania postaw Analiza przypadków – przedstawienie osobom szkolonym pewnych przypadków – sytuacji rzeczywistych lub fikcyjnych, które prawdopodobnie mogą wystąpić. Zadaniem szkolonych jest zanalizowanie przedstawionej sytuacji, zidentyfikowanie problemu i przedstawienie możliwych rozwiązań.

Konferencja – wygłoszenie przez uczestników referatów na określony temat, po czym następuje dyskusja odnosząca się do przedstawionych w referatach treści. Rotacja – okresowa zamiana stanowisk w ramach określonej grupy pracowniczej.

Powierzanie zadań zleconych – pracownik uczy się wykonując zadania, które nie należą do zakresu zwykłych obowiązków – rozpoznanie możliwości rozwojowych.   Udział w pracach projektowych – przydzielenie zespołowi pracowników pewnego zadania do wykonania; takiego które wykracza poza zakres obowiązków członków grupy projektowej.

Wzorowanie się – naśladowanie doświadczonego pracownika przez nowicjusza w danej dziedzinie Instruktaż na stanowisku – przeprowadzany najczęściej w momencie wprowadzania pracownika do pracy (Zaprogramowany instruktaż- przeprowadzany za pomocą programu komputerowego)

Kursy „na świeżym powietrzu” – szkoleni przebywają poza salą wykładową i w terenie zdobywają nowe umiejętności lub postawy, często w ekstremalnych warunkach środowiska naturalnego. Cel- integracja grupy. Trening wrażliwości – cel- rozwój zdolności interpersonalnych uczestników. Uczenie następuje przez przeżywanie i doświadczanie. Wzrost wrażliwości osiąga się przez uświadomienie uczestnikom treningu możliwości występowania różnych reakcji ludzi na pojawiające się sytuacje.

Mentoring- osoba obdarzona autorytet jest dla pracownika przez pewien czas przewodnikiem, doradcą (mentorem) w rozwoju jego kapitału ludzkiego

Coaching– proces opierający się na specyficznym stosunku między pracownikiem a jego opiekunem. Człowiek ma możliwość rozwijania umiejętności i osiągnięcia określonych kompetencji poprzez rzetelną ocenę, ukierunkowane działanie i regularne sprzężenie zwrotne.

Trening potencjału kierowniczego obejmuje: Techniki treningu zdrowotnego Techniki relaksacyjne Techniki wzajemnego poznawania się Techniki integracyjne Techniki wpływające na kreatywność Techniki odgrywania ról Gry kierownicze

Wyższa kadra kierownicza Menedżer ds. szkoleń Uczący się Menedżer liniowy Trener KWINTET SZKOLENIOWY

Wyższa kadra kierownicza określa cele strategiczne kształtuje kulturę organizacyjną promującą uczenie się określa budżet szkoleniowy zatwierdza plan szkoleń

Oddano do zatwierdzenia Data: Podpis Kierownika Działu Personalnego PLAN SZKOLEŃ NA ROK: 2015 Oddano do zatwierdzenia Data: Podpis Kierownika Działu Personalnego Zatwierdzono Podpis Prezesa Zarządu l.p. Rodzaj szkolenia Liczba osób / stanowisko Czas szkolenia 1 osoby Realizator szkolenia W- wewnętrzne Z- zewnętrzne Koszt szkolenia Koszt całkowity szkolenia Razem

Kierownik liniowy rozpoznaje potrzeby szkoleniowe przekazuje wiedzę i umiejętności ocenia efekty szkolenia

Pracownik określa preferowany kierunek własnego rozwoju uczy się ocenia szkolenie

Specjalista do spraw szkoleń przygotowuje plan szkoleń wybiera trenera opracowuje harmonogram szkoleń koordynuje szkolenie opracowuje program oceny szkolenia gromadzi dokumentację dotyczącą szkoleń

Trener kształtuje wiedzę, umiejętności i postawy bada stopień zadowolenia uczestników ze szkolenia