Ewaluacja dydaktyczna – podstawowe pojęcia

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
TRAFNE MOTYWUJĄCE SPRAWIEDLIWE OCENIANIE OCENIANIE.
Advertisements

Podczas sprawdzianu badano umiejętności z następujących obszarów:
GIMNAZJUM IM. STANISŁAWA STASZICA W PANKACH
Skale pomiarowe – BARDZO WAŻNE
Prezentacja przygotowana przez zespół badawczy przy CKE pod kierunkiem dr R.Dolaty PRIORYTETY POMORSKIEGO KURATORA OŚWIATY w roku szkolnym 2008/
Metodyka nauczania teoretycznych przedmiotów zawodowych
Zasady konstruowania programów projakościowych
Diagnoza edukacyjna Znaczenie Rodzaje Narzędzia Analiza.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ W ZESPOLE SZKÓŁ W KOWALEWIE ZA ROK SZKOLNY 2011/2012.
Statystyka szkolna wskaźniki efektywności nauczania
Pojęcie integracji Bariery architektoniczne Nauczyciele w integracji
Badanie przeprowadzone W październiku 2012
Hipotezy statystyczne
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Model treści nauczania
Analizuje się wyniki sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego.
Raport z wyników egzaminu maturalnego
Badania osiągnięć uczniów – analiza wyników
„A tu rzeczywistość skrzeczy” jak uczyć, by nie spadła efektywność przygotowania do egzaminu maturalnego 2015 Matura 2015 – jak dobrze już teraz przygotowywać.
praktyczne, prowadzone z zachowaniem obiektywizmu i etycznego podejścia, okresowe badanie oceniające postęp na drodze do osiągania ustalonych rezultatów.
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
Pedagogika szkoły wyższej
Analiza wyników sprawdzianu ‘2013
1. ŁATWOŚĆ ZADANIA (umiejętności) 2. ŁATWOŚĆ ZESTAWU ZADAŃ (ARKUSZA)
PROJEKT BADAWCZY DYDAKTYKA LITERATURY I JĘZYKA POLSKIEGO W GIMNAZJUM W ŚWIETLE NOWEJ PODSTAWY PROGRAMOWEJ BADANIA ILOŚCIOWE Dr Grzegorz Adamczyk Katolicki.
Pisanie i modyfikowanie programów, pisanie innowacji i projektów edukacyjnych w edukacji wczesnoszkolnej Joanna Dembowa.
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
Efektywne wspieranie indywidualnego rozwoju dziecka od przedszkola
WYNIKI ANKIETY ewaluacyjnej dla nauczyciela: W jaki sposób analiza wyników sprawdzianu wpływa na planowanie i podejmowanie działań przez nauczycieli? kwiecień.
1 Analiza wyników sprawdzianu ‘2014 Zespół Szkolno-Przedszkolny w Krowiarkach – XI 2014 – XI 2014 Opracował: J. Pierzchała.
RODZICE W SZKOLE.
Analiza wyników egzaminu gimnazjalnego
Ewaluacja konferencja 11 czerwca 2014 RODN „WOM” w Katowicach.
„ E-valesco znaczy wzmocnić ” Płock, wrzesień 2013 r.
Cele kształcenia.
Porównanie z rokiem  Skala staninowa (od ang. standard nine), standardowa dziewiątka – dziewięciostopniowa skala testu psychologicznego znormalizowana.
Statystyka medyczna Piotr Kozłowski
TEST SPRAWDZAJĄCY Z MATEMATYKI dla klasy IV szkoły podstawowej z zakresu FIGURY GEOMETRYCZNE Autor: Justyna Itrych.
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
Informator dla rodziców
Opracowanie: Sylwester Pałka
Sprawdzian po klasie szóstej INFORMACJE W PIGUŁCE Do rozwiązania było 26 zadań z języka polskiego i matematyki Maksymalnie można było uzyskać 40.
1 kwietnia 2015 roku odbył się kolejny ogólnopolski sprawdzian dla uczniów klas szóstych szkoły podstawowej. Został on zorganizowany i przeprowadzony na.
Statystyczna analiza danych w praktyce
Statystyczna analiza danych
Statystyczna analiza danych
WEZ 1 Wyniki egzaminu zawodowego absolwentów techników i szkół policealnych październik 2006 r.
Informacja o wynikach sprawdzianu i egzaminu w publicznych szk o ł ach podstawowych i gimnazj ach szk o ł ach podstawowych i gimnazj ach (dla których organem.
Wyniki egzaminu maturalnego 2006 Maria Krystyna Szmigel OKE Kraków_2006.
WEZ 1 Egzamin zawodowy dla absolwentów techników i szkół policealnych październik 2006 r.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
M – jak motywacja EWALUACJA WEWNĘTRZNA OBSZAR SKUTECZNOŚĆ PLANOWANIA I REALIZOWANIA PROCESÓW EDUKACYJNYCH W SZKOLE DZIAŁANIA NAUCZYCIELI PODEJMOWANE W.
Praca metodą projektu edukacyjnego
DIAGNOZA POZIOMU WIEDZY Z MATEMATYKI UCZNIÓW KLASY I TECHNIKUM INFORMATYKI WRZESIEŃ, ROK SZKOLNY 2016 / 2017.
ANALIZA WYNIKÓW DIAGNOZY WSTĘPNEJ
„Jeżeli nie znasz portu, do którego płyniesz i wiatry nie będą Ci sprzyjać”. Seneka.
PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA
Technologia informacyjna
Ocena efektów kształcenia i ewaluacja gry PowerPlayer
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
ZADANIA EGZAMINACYJNE
Wykorzystywanie wyników sprawdzianu w pracy dydaktycznej
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Gimnazjum nr 1 im. Stanisława Wyspiańskiego
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

Ewaluacja dydaktyczna – podstawowe pojęcia Ewaluacja dydaktyczna – to systematyczne zbieranie informacji o warunkach, przebiegu i wynikach działań dydaktycznych w celu ich ulepszenia lub podjęcia innych działań (decyzji) Ewaluacja dydaktyczna (jako szeroko rozumiane ocenianie): - systematyczne zbieranie informacji, - obejmuje rozmaite fazy i aspekty oceniane działalności dydaktycznej, - służy różnym celom, - niezbędna do podejmowania decyzji Ewaluacja kształtująca (formatywna, bieżąca) – ocena i koncentrowanie się na ulepszaniu bieżącego działania dydaktycznego

Ewaluacja dydaktyczna – podstawowe pojęcia (c.d.) Ewaluacja sumująca (sumatywna, końcowa) – ocena i koncentrowanie się na końcowym wyniku dydaktycznym Ewaluacja osiągnięć uczniów jest głębokim sprawdzaniem i ocenianiem osiągnięć uczniów, obejmującym analizę warunków, wyników nauczania, nastawionym na ulepszenie procesu dydaktycznego Sprawdzanie – proces, którego celem jest upewnianie się, czy uczniowie opanowali określoną wiedzę i umiejętności (czynności) (intelektualne, psychomotoryczne itp.) Ocenianie – to proces wartościowania osiągnięć uczniów według wymagań edukacyjnych (np. programowych, egzaminacyjnych itp.) Ocenianie może mieć cechy: - społeczno-wychowawcze (wspieranie, motywowanie, zachęcanie itp.) - dydaktyczno-sprawdzające (w oparciu o wymagania programowe, standardy egzaminacyjne itp.) w tym kryterialne oparte na obligatoryjmym stosowaniu kryteriów ilościowo- jakościowych (np. schematów-kluczy punktowania) Najważniejsze funkcje oceniania to: diagnostyczna oraz klasyfikacyjna Kluczową role w procesie ewaluacji osiągnięć uczniów spełnia pomiar dydaktyczny

Pomiar dydaktyczny – testowanie osiągnięć szkolnych Pomiar dydaktyczny jest przyporządkowaniem symboli (ocen- stopni wraz z komentarzem) w taki sposób by relacje między symbolami odpowiadały relacjom między uczniami ze względu na określone osiągnięcia Test osiągnięć szkolnych jest zbiorem zadań przeznaczonych do rozwiązania w toku jednego zajęcia szkolnego, reprezentujących wybrany zakres treści kształcenia w taki sposób by z ich wyników można było wnioskować o poziomie opanowanej treści Pomiar dydaktyczny ze względu na układ odniesienia wyników ucznia dzielimy na: - sprawdzający - różnicujący Pomiar sprawdzający (kryterialny – jakościowo-ilościowy i (często) czasowy-sprawnościowy ), w którym układem odniesienia wyników ucznia są normy wymagań (kryteria jakościowo-ilościowe) wynikające z treści programowych lub standardów egzaminacyjnych dzielimy na: - pomiar sprawdzający wielostopniowy – oparty na wymaganiach wielostopniowych (poziomy: K- konieczny, P- podstawowy, R- rozszerzający, D- dopełniający, W- wykraczający) - pomiar sprawdzający jednostopniowy – oparty na wymaganiach jednostopniowych (norma ilościowa- procent wyniku maksymalnego) Pomiar różnicujący – układem odniesienia są wyniki innych uczniów (np. klasy, szkoły, populacji rówieśniczej w skali kraju itp.) oparty na normach centylowych, staninowych itp..) Pomiary i testy w zależności od przyjętych kryteriów podziału mogą być: a) nieformalne i standaryzowane, b) nauczycielskie i szerokiego użytku, c) ustne, pisemne i praktyczne

Hierarchia niezbędnych właściwości pomiaru dydaktycznego Niezależność sytuacji pomiarowej Dokładne punktowanie zadań Rzetelność pomiaru Trafność pomiaru Obiektywizm pomiaru (osobisty, punktowania, dydaktyczny)

Podstawowe procedury pomiaru dydaktycznego (konstruowanie testu) Analiza treści nauczania i trafny wybór (treści: K, P, R, D, W) Opis oczekiwanych osiągnięć uczniów ( w dziedzinach: poznawczych, psychomotorycznych-praktycznych oraz motywacji-postaw) i poziomów wymagań (K, P, R, D, W) na stopnie szkolne (2,3,4,5,6) Operacjonalizacja celów kształcenia wraz z określeniem ich kategorii zgodnie z hierarchiczną klasyfikacją (A, B, C, D) (wg Blooma, Niemierki) 4. Planowanie narzędzia pomiaru (testu) - trafny wybór treści i rodzaju zadań sprawdzających - sporządzanie testu oraz kartoteki 5. Konstruowanie narzędzi pomiaru (testu) - tworzenie lub wybór zadań testowych - opracowanie instrukcji testowania - sporządzenie karty odpowiedzi

Podstawowe procedury pomiaru dydaktycznego (konstruowanie testu) c.d. - przeprowadzenie próbnego testowania - oszacowanie rzetelności testu - określenie mocy różnicującej zadań - zbadanie równoległości różnych wersji testu - rekonstrukcja wskazanych zadań oraz analiza i opiniowanie zadań i testu 6. Analiza jakościowa i ilościowa wyników pomiaru (testu) - określenie współczynników łatwości i trudności zadań (p,q) - wyznaczenie mediany i modalnej testu (me, mo) - oszacowanie rozrzutu wyników (rozstęp, wariancja, odchylenie standardowe, przedział jednostek typowych itp.) - sprawdzenie rozwiązywalności zadań z zakresu kategorii A, B, C, D - obliczenie współczynników z obszarów i umiejętności objętych standardami egzaminacyjnymi - weryfikacja wymagań na stopnie szkolne - klasyfikacja błędów uczniowskich - dokonanie stosownie do potrzeb pełnej analizy w celu podniesienia jakości nauczania - wykorzystanie informacji kontekstowych dotyczących uwarunkowań osiągnięć szkolnych - modyfikacja własnego systemu dydaktycznego

Normy empiryczne a normy wymagań Normy wymagań są oparte na wymaganiach programowych i standardach edukacyjnych (pomiar sprawdzający) Normy empiryczne są oparte na analizie wyników testów uczniowskich i służą porównaniu zdolności, osiągnięć i innych cech uczniów (pomiar różnicujący – w psychometrii różnic indywidualnych) (rozkład normalny oraz efekt „pułapu” i efekt „dna” w badanej grupie uczniów) Normy empiryczne wywodzą się z operacji matematycznych wykonywanych na wynikach testowania reprezentatywnych populacji uczniów (np. normy centylowe i staninowe) Centyl (w skali różnicującej) jest punktem skali wyników testowania (pomiaru), poniżej której mieści się określony procent wyników Numer kolejny najbliższego centyla stanowi rangę centylową wyniku testowania uczniów i jest to procent skumulowany wyników niższych Procedura określania rang centylowych wyników testowania uczniów: - uporządkowanie surowych wyników od najniższych do najwyższych - określenie liczebności wyników - wyznaczenie procentu występowania każdego wyniku - określenie liczebności skumulowanej i procentu skumulowanego wyników - wyznaczenie rang centylowych wg określonej procedury (np. programu komputerowego) - wykorzystanie rang centylowych jako miar pozycyjnych do interpretacji osiągnięć ucznia w testowanej populacji

Normy empiryczne a normy wymagań c.d. Skala staninowa (dziwięciopunktowa - staniny 1 - 9) jako standardowa skala znormalizowana ( układ procentowy wyników od staninu najniższego do najwyższego: 4-7-12-17-20-17-12-7-4) Procedura ustalania norm staninowych wyników uczniów - dobranie próby standaryzacyjnej uczniów - wyznaczenie wyników testu uczniów - uporządkowanie rosnąco wyników testu - przedstawienie liczebności wyników w procentach - obliczenie liczebności skumulowanej i procentu skumulowanego poszczególnych wyników - podział skali surowych wyników testowania na dziewięć przedziałów zawierających kolejno: 4-7-12-17-20-17-12-7- 4 procent wyników (staniny od 1 do 9 ) - przyporządkowanie wynikom i przedstawienie każdemu uczniowi staninów jako miar pozycyjnych jego osiągnięć w badanej grupie - analiza wyników testowania wraz z komentarzem dotyczącym znaczenia staninów jako miar pozycyjnych osiągnięć uczniów w badanej grupie (klasie, szkole, okręgu egzaminacyjnym, kraju itp.) Opracowanie: Jan Diaczuk