Rządowy program na lata

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WROCŁAWSKA SIEĆ SZKÓŁ PROMUJĄCYCH ZDROWIE
Advertisements

BEZPIECZNA i PRZYJAZNA SZKOŁA
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE „Moja kolorowa szkoła”
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
Dr n. med. Lucyna Kapka Fakty wg WHO Źródło: dr n. med. Lucyna Kapka
Trzymaj Formę! - wprowadzenie
Narodowy Plan Działań Na Rzecz Dzieci
UŻYWANIE SUBSTANCJI PSYCHOAKTYWNYCH PRZEZ STUDENTÓW Studenci 2004
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Podstawy prowadzenia działań profilaktycznych- najważniejsze obszary i strategie Opr. w MOTiR ETAP w Białymstoku w ramach projektu „Szkoła dobrego wyboru”
Zdrowie: To nie tylko brak choroby, lecz pełny dobrostan społeczny, psychiczny i biologiczny Światowa Organizacja Zdrowia.
Diagnoza środowisk zagrożonych przemocą i uzależnieniami
Uzależnienia a rozwój dziecka
SPOTKANIE Z RODZICAMI 10 WRZEŚNIA 2013 ROK ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM.ORLĄT LWOWSKICH W STOPNICY.
EWALUACJA 2012/2013 BEZPIECZEŃSTWO W SZKOLE
Z jakimi problemami może spotkać się mój rówieśnik?
Profilaktyka to wszelkie działania podejmowane w celu zapobiegania jakiemuś zjawisku, ochrona przed niepożądanym skutkiem jakiegoś zjawiska TYPY PROFILAKTYKI.
WOLNOŚĆ OD ALKOHOLU.
1 KONFERENCJA DYREKTORÓW SZKÓŁ I PLACÓWEK WOJEWÓDZTWA POMORSKIEGO Uwagi Gdańsk, sierpnia 2010 roku KURATORIUM OŚWIATY W GDAŃSKU.
Szkoła Podstawowa nr 2 im. J. Korczaka w Kluczborku
MŁODZIEŻ WBREW STEREOTYPOM. Ważne pytania 1.Jakie kompetencje osobiste i społeczne gimnazjalistów zwiększają odporność na działanie zagrożeń w postaci.
GKRPA w PODKOWIE LEŚNEJ
Narodowy Program Zwalczania Chorób Nowotworowych na lata
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Białymstoku
Promocja zdrowia w szkole (propozycja zajęć pozalekcyjnych)
KAMPANIA SPOŁECZNA KIBICUJ ZDROWIU. W związku z organizacją Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012, Główny Inspektorat Sanitarny w partnerstwie.
Szkoła Podstawowa nr 137 im. A. Kamińskiego w Łodzi
w praktyce pedagogicznej
Szkoła Promująca Zdrowie
Czym jest zdrowie?.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
O czym musimy pamiętać ? Listopad 2014r.
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
Rządowy Program „Bezpieczna i Przyjazna Szkoła” na lata
SZKOŁA PODSTAWOWA IM. K. MAKUSZYŃSKIEGO W WIECHLICACH SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE ROK SZKOLNY 2013/2014.
1 Używanie alkoholu i narkotyków przez młodzież szkolną w województwie opolskim w 2007 r. Na podstawie badań przeprowadzonych przez PBS DGA (w pełni porównywalnych.
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
„NIE PAL PRZY MNIE, PROSZĘ”
Tydzień działań profilaktycznych
”Choroby układu krążenia jako problem zdrowia publicznego w woj
mgr Małgorzata Piasecka
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE Diagnoza stanu wyjściowego.
ZDROWE ŁÓDZKIE Plan działań z zakresu profilaktyki chorób i promocji zdrowia dla województwa łódzkiego.
WYNIKI AUTOEWALUACJI w Szkole Promującej Zdrowie przeprowadzonej w roku szkolnym 2014/2015 Szkoła Podstawowa im. Ks. Mariana Wiewiórowskiego w Gomulinie.
Badania ankietowe uczniów i ich rodziców
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
Rządowy program na lata „Bezpieczna i przyjazna szkoła” Założenia programu i efekty jego realizacji w 2014 r. Data Ogólnopolski program Komendy.
W YCHOWANIE DO ŻYCIA W RODZINIE NSP Nasza Szkoła im. J. Korczaka.
Śląska Sieć Szkół Promujących Zdrowie. Postawa prawna edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia Podstawę prawną programów z zakresu edukacji prozdrowotnej.
DEPRESJA „MŁODZIEŃCZA”
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Diagnoza problemów uzależnień od środków psychoaktywnych Opracowanie: Anna Zdancewicz.
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
SKUTKI ZERWANYCH WIĘZI opr. W.Stypuła. Młody człowiek może wchodzić w zachowania dewiacyjne, jeśli jego więzi z osobą znaczącą zostały zerwane.
Pracownia Terapii i Psychoedukacji
Program profilaktyki Szkoły Podstawowej Nr 94 w Warszawie
Profilaktyka 2017 Łódź, 3 marca 2017 r. Wydział Edukacji DSS UMŁ.
Urząd Marszałkowski Województwa Opolskiego
Opracowała: Katarzyna Płatek
Spotkanie z rodzicami- inauguracja roku szkolnego 2017/
DEPRESJA jest chorobą i ma charakter długotrwały Charakterystyczny dla depresji jest podwyższony poziom lęku.
Profilaktyka to wszelkie działania podejmowane w celu zapobiegania jakiemuś zjawisku, ochrona przed niepożądanym skutkiem jakiegoś zjawiska TYPY PROFILAKTYKI.
BEZPIECZNA SZKOŁA+ 20 marca 2018 r..
Rządowy Program „Bezpieczna i Przyjazna Szkoła” na lata
Kontrola i ewaluacja zajęć wychowania fizycznego
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Diagnoza w Falochronie -i co z niej wynika?
Zapis prezentacji:

Rządowy program na lata 2014-2016 „Bezpieczna i przyjazna szkoła”

Szkoła jest najpiękniejszym, najbardziej humanitarnym i bardzo oczywistym wynalazkiem społecznym człowieka. Tak oczywistym, że jest on akceptowany nawet wtedy, gdy mało upragniony – bo w szkole był i musi być każdy Szkoła powstała z woli człowieka, dla człowieka i przez człowieka. Ludzie ludziom zbudowali szkoły, a właściwie ci bardziej doświadczeni, tym mniej doświadczonym prof. dr hab. Stanisław Dylak

Rządowy program na lata 204-2016 kontynuacja Rządowego programu na lata 2008-2013 „Bezpieczna i przyjazna szkoła” (przyjętego przez Radę Ministrów uchwałą nr 172/2008 z dnia 19 sierpnia 2008 r. kontynuacja działań podjętych w 2013 r. w ramach kierunku polityki oświatowej państwa pn. „Wzmacnianie bezpieczeństwa w szkołach i placówkach oświatowych” oraz priorytety Ministra Edukacji Narodowej pn. „Rok Bezpiecznej Szkoły”

Program jest skorelowany z rządowymi programami: Narodowym Programem Zdrowia na lata 2007-2015, Narodowym Programem Ochrony Zdrowia Psychicznego, Krajowym Programem Przeciwdziałania Narkomanii na lata 2011-2016, Krajowym Programem Zapobiegania Zakażeniom HIV i Zwalczania AIDS, Narodowym Programem Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na lata 2011-2015, Krajowym Programem Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie, Programem Ograniczenia Zdrowotnych Następstw Palenia Tytoniu w Polsce, Krajowym Programem Działań na Rzecz Równego Traktowania na lata 2013-2016, Rządowym programem ograniczenia przestępczości i aspołecznych zachowań „Razem bezpieczniej”, Narodowym programem zwalczania chorób nowotworowych.

Szkoła to nie tylko miejsce, w którym dziecko zdobywa wiedzę zaplanowaną w programach nauczania, ale także niezwykle ważne środowisko wywierające ogromny wpływ na jego rozwój fizyczny, emocjonalny i społeczny. Młody człowiek ma też okazję poznać inne niż w rodzinie wzorce ról społecznych dorosłych Szkoła może również uruchamiać procesy wzmacniające odporność ucznia na przeciwności życiowe, powodować rozwijanie umiejętności społecznych, kształtowanie postaw akceptujących różnorodność i odmienność kulturową czy językową

Zachowania ryzykowne dzieci i młodzieży w świetle aktualnych badań

Picie alkoholu Badania ESPAD (European School Survey Project on Alcohol and Drugs) zrealizowane w 2011 r. na grupie uczniów dowodzą, że przynajmniej raz w życiu piło alkohol 87,3% uczniów klas III gimnazjum oraz 95,2% uczniów klas II szkół ponadgimnazjalnych

Palenie papierosów Badanie TNS Polska dla WHO zrealizowane w 2013 r. wśród młodzieży w wieku 15-19 lat, 11% uczniów zadeklarowało, że pali papierosy regularnie, a 9% stwierdziło, że pali nieregularnie

Używanie narkotyków przetwory konopi (marihuana i haszysz) – w 2011 r. nastąpił wzrost z 16% do 24% środki zastępcze tzw. „dopalacze” – nastąpił spadek do 3%użytkowników (ograniczenie dostępności), leki nasenne i uspokajające – ponad 20% nastoletnich dziewcząt i ponad 10% nastoletnich chłopców brało je bez wskazań lekarza inne substancje nielegalne (np. amfetamina, halucynogeny, ecstasy) – w 2011 r. nieznaczny wzrost do 3% użytkowników

Agresja i przemoc w szkole w badaniach CBOS dla programu „Szkoła bez przemocy” zanotowano niewielki wzrost przemocy werbalnej, relacyjnej i wymuszeń o charakterze niematerialnym w polskich szkołach powszechna jest głównie przemoc werbalna: wyzywanie, wyśmiewanie, obraźliwe komentarze na temat rodziny itp.

Cyberprzemoc Badania TNS wykazały, że 89% gimnazjalistów posiada profil w serwisie Facebook, co wiąże się z ogromnym wpływem portali społecznościowych na codzienne życie nastolatków Niemal 33% gimnazjalistów z klas III było zaangażowanych w cyberprzemoc jako sprawca, ofiara lub sprawca-ofiara Ponad 5% nastolatków zawarło w Internecie znajomość, która łączyła się z namową do zachowań o charakterze seksualnym 52,4% chłopców w wieku gimnazjalnym deklaruje, że codziennie gra na komputerze

Zaburzenia zdrowia psychicznego. Depresje i samobójstwa samobójstwa są trzecią, po wypadkach i nowotworach, przyczyną zgonów młodych ludzi z danych Towarzystwa Suicydologicznego wynika, że liczba samobójstw wśród uczniów ostatniej klasy gimnazjum i uczniów liceum systematycznie rośnie według danych WHO 90% aktów samobójczych dokonanych jest w nastroju lub stanie depresyjnym

Zachowania żywieniowe i zaburzenia odżywiania nadwaga i otyłość – badania HBSC w 2012 r. wykazały 16,4% młodzieży z nadwagą przekonania dotyczące własnego wyglądu i kontrola masy ciała – około 50% dziewczynek w normie wagowej uważa, że jest za gruba; 85% odchudzających się robi to bez wiedzy rodziców i kontroli lekarza

Aktywność fizyczna W ciągu ostatniej dekady, liczba dzieci z nadwagą uległa podwojeniu, a wady postawy u dzieci w wieku 6-7 lat dotyczą ponad 60% populacji. W latach 2006-2010 zanotowano spadek intensywnej aktywności młodzieży w czasie wolnym poza szkołą. Jednocześnie zauważono wydłużenie się czasu spędzonego na zajęciach sedenteryjnych np. rozmowach telefonicznych, oglądaniu telewizji i przy komputerze.

Główne czynniki ryzyka związane ze szkołą przemoc rówieśnicza, odrzucenie przez rówieśników, słaba więź ze szkołą, niedostateczne kierowanie własnym zachowaniem, destrukcyjna grupa rówieśnicza, niepowodzenia szkolne

Główne czynniki chroniące, które potencjalnie wpływają na prawidłowy rozwój w obszarze zdrowia psychicznego poczucie przynależności, pozytywny klimat szkoły, prospołecznie nastawiona grup rówieśnicza, wymaganie od uczniów odpowiedzialności i udzielania sobie wzajemnej pomocy, okazje do przeżycia sukcesu i rozpoznawania własnych osiągnięć, zdecydowany brak akceptacji przez szkołę dla przemocy

Kluczowe znaczenie ma klimat szkoły, zwłaszcza relacje społeczne – zarówno między nauczycielami a uczniami, personelem szkoły a rodzicami, jak i między samymi uczniami, oraz wzajemne wsparcie.

Nowe koncepcje i nowe podejście w profilaktyce szkolnej odkrywanie i wzmacnianie zasobów i potencjału jednostki, w tym promowanie pozytywnych umiejętności życiowych u dzieci i młodzieży odkrywanie i wzmacnianie zasobów i potencjałów bliskiego środowiska rodzinnego i szkolnego

Cele Programu Cel szczegółowy nr 1 Kreowanie zdrowego, bezpiecznego i przyjaznego środowiska szkoły i placówki Cel szczegółowy nr 2 Zapobieganie problemom i zachowaniom problemowym dzieci i młodzieży Cel szczegółowy nr 3 Promowanie zdrowego stylu życia wśród dzieci i młodzieży