Poznawczo-doświadczeniowa teoria osobowości Seymoura Epsteina

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Psychologia Psycho – dusza Logos- wiedza.
Advertisements

Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
Wprowadzenie do zarządzania kompetencjami w pracy doradcy zawodowego
Teoria poszukiwania doznań Marvina Zuckermana (1)
POZNAWCZE SKŁADNIKI PROCESU TWÓRCZEGO
Oddziaływanie mediów na osobowość człowieka
Psychologiczne i społeczne uwarunkowania przedsiębiorczości w firmie
w kontekście rozwoju człowieka dorosłego
Literatura Tyszka T., Falkowski A. Psychologia zachowań konsumenckich. GWP Gdańsk 2001 Falkowski A. Praktyczna psychologia poznawcza, marketing i reklama.
MARTA KAMIŃSKA - FELDMAN
Marta Kamińska - Feldman
MARTA KAMIŃSKA - FELDMAN
MARTA KAMIŃSKA - FELDMAN
Pytania problemowe do wykładów 1-7
Emocje i uczucia Stres opracowała dr Agata Gąsiorowska
Zagrożenia komputerowe dla dzieci
Osobowość Osobowość stanowią te cechy osoby bądź ludzi w ogóle, które umożliwiają wyjaśnienie spójnych wzorców zachowań. Zachowanie uwarunkowane osobowością.
Co to są emocje? Emocja jest wynikiem nieświadomej lub świadomej oceny zdarzenia jako istotnie wpływającego na cele lub interesy podmiotu. Emocja jest.
PRZETWARZANIE POZNAWCZE
SYMBOLICZNY INTERAKCJONIZM
W PROGRAMIE KSZTAŁCENIA RATOWNIKÓW MEDYCZNYCH
Przenikanie intuicji do modeli myślowych decydentów
NARZĘDZIA KRYTYCZNEGO MYŚLENIA - TOC
Materializm a idealizm
PODMIOTOWE DETERMINANT PROCESU UCZENIA SIĘ
Teoria społecznego uczenia się
Poznanie Aktywne interpretowanie, modyfikowanie, rekonstruowanie informacji i doświadczeń w umyśle.
Indywidualny plan resocjalizacji
PSYCHOLOGIA HUMANISTYCZNA
Psychologia w zarządzaniu
Zadawanie pytań.
Przygotowanie dziecka do szkoły
Psychologia w zarządzaniu
Jak porozumiewać się miedzy sobą by być rozumianym?
Pamięć deklaratywna: semantyczna i epizodyczna
Automotywacja czyli jak sprawić aby mi się chciało chcieć
Europejskie Standardy Kształcenia (ESK) w Polsce
KIEDY DZIECKO TRZEBA UMIEŚCIĆ w pieczy zastępczej?
Wczesne relacje jako warunek rozwoju małego dziecka, czyli o istocie wystarczająco dobrej więzi Paulina Gołaska Zakład Psychopatologii Dziecka.
Stadion Narodowy w skojarzeniowej strukturze marki Warszawa.
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
istotne cechy kryterium:
Rozwój osobowości dziecka w wieku przedszkolnym
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
czyli oddziaływanie grupy na jednostkę
Podstawy rekreacji WYKŁAD II
Temperament – czyli trudny świat emocji
Metoda badań eksperymentalnych i quasi-eksperymentalnych
Porozmawiajmy o silnych i słabych, czyli: * w sieci pozytywnych powiązań i * w sieci negatywnych powiązań Jak wiedza i doświadczenie pozwalają zrozumieć.
Teorie osobowości Literatura podstawowa
Poznawcze komponenty i teorie osobowości
Charakterystyka powszechnie stosowanych metod badawczych
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Biblioteka ucząca się Roman Tomaszewski Mariusz Polarczyk
4 lipca 2015 godz pok września 2015 godz pok. 212.
Metody komunikowania się
ANALIZA WRAŻLIWOŚCI.
Z. Korzeniewski, DODN Co przeszkadza w twórczym myśleniu? Z. Korzeniewski przedstawia…
Stosowanie prawa Prawoznawstwo.
S TOSOWANIE PRAWA. P OJĘCIE Stosowanie prawa jest terminem wieloznacznym. W podstawowym znaczeniu stosowanie prawa rozumiane jest jako proces ustalania.
Specyfika zachowań międzyorganizacyjnych Zachowania odbywają się na poziomie: indywidualnym (pojedynczych osób), grup (zespołów), ale także na poziomie.
Profiler™ Podstawowe informacje Dr Paweł Wójcik Sylwia Pawłowska Sierpień 2016.
Doświadczanie porażki szkolnej w percepcji uczniów i nauczycieli
Linia rozwoju mowy wg Wygotskiego L.S.
Stres w pracy nauczyciela
Ze spostrzeżenia w wyobrażenie.
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Psychologia w zarządzaniu
Psychologia Marta Riess.
Zapis prezentacji:

Poznawczo-doświadczeniowa teoria osobowości Seymoura Epsteina „Osobowość to względnie stały wzorzecjawnych lub ukrytych tendencji do reagowania, które odróżniają jednostkę od innych”(1983,s.91) Założenia podstawowe 1. Dwa niezależne, współdziałające systemy przetwarzania informacji a. system doświadczeniowy b. system racjonalny 2. Podstawowe potrzeby 3. Podstawowe przekonania

System Doświadczeniowy Zorganizowany adaptacyjny. Irracjonalny, przedświadomy Oparty na procesach skojarzeniowych Powstaje w drodze uczenia się i warunkowania, w konkretnych doświadczeniach / sytuacjach poprzez generealizację wyniku i afektu. Jest powiązany z emocjami, one bowiem stanowią wzmocnienia dla sytuacji i zachowania. Funkcjonuje w sposób automatyczny, niejawny, szybki, bez wysiłku (effort-less). Działa zgodnie z zasadą przyjemność-przykrość i zasadą orientacji na wynik

c.d. Jest (podobnie jak u zwierząt) względnie stabilnym doświadczeniowym modelem świata, podatnym na dezorganizację w skrajnych warunkach. Reguluje zachowanie na bazie śladów uprzednich doświadczeń, które koduje w postaci konkretnych obrazów i metafory Medium tego systemu jest fantazja, wyobraźnia, metafora, konkretne doświadczenie i narracja.

System racjonalny Poznawczy system przetwarzania informacji. Racjonalny, świadomy, bazujący na języku i logicznym wnioskowaniu, związkach przyczynowo skutkowych. Osobista teoria, model świata, Wolniejszy (niż doświadczenowy), umożliwia odraczanie reakcji Łatwiej ulega zmianie Zintegrowany

Podstawowe potrzeby Przyjemności, gratyfikacji (Freud, Dollard i Miller) Więzi (Bowlby) Spójności self (Rogers, fenomenolodzy) Wzmacniania self (Kohut, Allport) Ważne jest by zbalansować zaspakajanie tych potrzeb, np. by potrzeba spójności koncepcji świata i siebie nie była zanadto frustrowana na rzecz optymistycznej, pozytywnej wizji self.

Podstawowe przekonania Na bazie doświadczeń zaspakajania głównych potrzeb powstają przekonania: Potrzeba przyjemność/przykrość – dominujące doświadczenie pozytywne lub negatywne rodzi przekonanie: „ świat dobry / zły” Potrzeba spójności – przekonanie o sensowności (znaczeniu)/ bezsensowności, przewidywalności, kontrolowalności i sprawiedliwości świata Potrzeba więzi – przekonanie, że ludzie są dobrzy i godni zaufania lub wręcz przeciwnie. Potrzeba samowzmacniania - przekonanie o własnych możliwościach, wartości itd.

Organizacja osobowości Osobowość zorganizowana jest hierarchicznie. Poza głównymi, ogólnymi potrzebami i przekonaniami są motywy II rzędu. Im bardziej konkretne, tym bardziej powiązane sytuacyjnie (Markus, Mischel i Shoda, por. też samoregulacja wg Morf). Im bardziej ogólne, tym silniej wiążą się z podstawowymi dyspozycjami i cechami. Ogólne są bardziej stabilne (niż peryferyjne) ich zmiana oznacza znaczącą zmianę struktury osobowości. Każda (nawet pozytywna) zmiana budzi niepokój gdyż destabilizuje system.

Interakcja między systemem doświadczeniowym i racjonalnym Oba systemy są niezależne i działają wg odmiennych zasad, ale pozostają w interakcji. SD działa jako pierwszy, aktywizuje się w sytuacjach emocjonalnie ważnych (szereg eksperymentalnych badań nad wyborami dowodzi istnienia tego systemu). Choć wczesne doświadczenia (SD) są słabo artykułowane (jeśli w ogóle) w systemie racjonalnym (SR), ich siła polega na tym, że nowe doświadczenie są asymilowane do doświadczeń wcześniejszych.

Różnice indywidualne. Miara. Korelaty Inteligencja doświadczeniowa - „adaptacyjność spontanicznych myśli pojawiających się w różnych sytuacjach” Skala „Constructive thinking” bada radzenie sobie z emocjami, zaradność, myślenie kategorialne, naiwny optymizm, i przesądne myślenie. Inteligencja doświadczeniowa koreluje ze zdolnościami kierowniczymi, dobrostanem, relacjami z ludźmi, powodzeniem w życiu (jest niezależna od inteligencji racjonalnej i osiągnięć akademickich).

Badanie osobowości Badanie osobowości na jednym poziomie nie oddaje całej prawdy. Samoocena może być inna na poziomie Racjonalnym (samoopis) inna na poziome Doświadczeniowym (zachowanie/ekspresja). Jak operacjonalizować i mierzyć poziom niejawny? Tradycyjne metody projekcyjne. (Murray mierzył potrzeby niejawne (implicit- needs) (TAT) i jawne) Ekspresja niewerbalna i formalne cechy wypowiedzi Eksperymentalne metody skojarzeniowe (badanie niejawnej samooceny-komputerowy program kojarzenia słów self i nie self +i- Stosowane współcześnie metody primingu i badania percepcji podprogowej (przegląd metod – Bargh, Chartrand). Jawne i niejawne badania winno być łączone i odnoszone do zewnętrznych kryteriów