Monopol.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
OLIGOPOLE WNE UW 3 GRUDNIA 2005.
Advertisements

KONKURENCJA DOSKONAŁA
POPYT PODAŻ RÓWNOWAGA RYNKOWA.
Oligopol – konkurencja i współpraca
Istota i przesłanki badań marketingowych
CENY W MARKETINGU CENA jest głównym elementem marketingu mix. Jest także ona swoistym narzędziem gry ekonomicznej. Dla sprzedającego- cena jest elementem.
Rynek czynników produkcji (Varian, rozdział 26, s )
Konkurencja doskonała i pełny monopol: skrajne przypadki struktury rynku Mikroekonomia Wykład 9.
4. Analiza otoczenia konkurencyjnego przedsiębiorstwa
Gospodarka Rynkowa RYNEK – podstawowy mechanizm gospodarki rynkowej. Rynek jest miejscem, zorganizowanym zazwyczaj w sensie instytucjonalnym, miejsce na.
Analizy marketingowe – analizy odbiorców.
STRATEGIA LOKALIZACJI zarządzanie produkcją
zarządzanie produkcją
Analiza ekonomiczna „Od studenta do menedżera” projekt współfinansowany ze środków Narodowego Banku Polskiego mgr E. Tarnawska.
PRYWATNE UBEZPIECZENIA ZDROWTNE
Wykład nr 4 Rynek pracy W prezentacji zostały wykorzystane slajdy pomocnicze do książki: Microeconomics, R.S.Pindyck D.L.Rubinfeld.
Marketing – zagadnienie podstawowe wykład nr 1
Funkcjonowanie mechanizmu rynkowego
Edyta Drążyk Alicja Drabarek WGiSR
Podstawowa analiza rynku
Podstawowa analiza rynku
Witam Państwa na wykładzie z podstaw polityki gospodarczej, :)…
Witam Państwa na wykładzie z PODSTAW POLITYKI GOSPODARCZEJ, :)…
Witam Państwa na wykładzie z PODSTAW POLITYKI GOSPODARCZEJ, :)…
P O P Y T , P O D A Ż.
Struktury rynku WYKŁAD 9.
Popyt i podaż WYKŁAD 3.
Niestabilność rynku Model pajęczyny.
Podstawy wyboru strategii marketingowej
Rynki konkurencji niedoskonałej
Konkurencja niedoskonała
Dr inż. Sebastian Saniuk
Podstawy Przedsiębiorczości
Rynek: popyt, podaż, cena
Światowy tydzień przedsiębiorczości Angelika Wasiluk
Monopol pełny występuje wówczas, gdy spełnione są następujące warunki:
Co to są ceny brutto i netto, detaliczne i hurtowe?
BADANIE RYNKOWE I MARKETINGOWE
Skąd się biorą ceny?!.
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Strategia przedsiębiorstwa
AGENCJA REKLAMOWA WEBMASTER
KONKURENCJA NIEDOSKONAŁA: konkurencja monopolistyczna, oligopol
POJĘCIE I ISTOTA RYNKU Autor: Ewelina Boroń.
Definicja konkurencji, jej formy i narzędzia.
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Sławomir Sztaba Szkoła Główna Handlowa Kolegium Ekonomiczno-Społeczne
mgr Paweł Augustynowicz Lublin 2008
Rodzaje struktur rynkowych
Monopol oferenta Założenia modelu:
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Decyzje cenowe (ceny zewnętrzne). Cena wstępnie ustalona zapłata za określone świadczenia, koszt, który musi być poniesiony w momencie zakupu,koszt wyrzeczenie.
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Dominika Muś TiR, grupa 2b
Produkt i dochód narodowy
Profesor Stefan Markowski
Podstawowe pojęcia i przedmiot ekonomii
Popyt Wielkość popytu – ilość dóbr i usług, którą chcą i mogą kupić klienci przy danym poziomie ceny. Prawo popytu – wraz ze wzrostem ceny produktu zmniejsza.
Model „pięciu sił” M.Portera
Podstawowe pojęcia i przedmiot ekonomii
MIKROEKONOMIA – program przedmiotu
ZARZĄDZANIE MARKETINGOWE
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Publiczne prawo konkurencji
Modele konkurencji rynkowej – konkurencja doskonała
Produkt i dochód narodowy
Zapis prezentacji:

Monopol

Bariery Ekonomiczne Administracyjno-prawne Techniczne

Powstawanie monopoli Wyłączność sprzedaży danego towaru Posiadanie patentów i praw autorskich Brak substytutów Założenia czystego monopolu

Założenia czystego (pełnego) monopolu Na rynku jest wielu kupujących i jeden sprzedający – dla monopolu podaży Na rynku jest wielu sprzedających i jeden kupujący – dla manopolu popytu Produkty są jednorodne lub zróżnicowane – nie istnieją ich bliskie substytuty

Istnieje doskonała informacja o rynku Występują bariery wejścia do działalności opanowanej przez monopol. Monopolista ustala cenę.

MES Czyli Poziom minimalnej efektywnej skali produkcji

Kartel Związki producentów Trust Koncern

Związki producentów Konkurencja Przewaga ekonomiczna związków wynika z możliwości dowolnego kształtowania cen sprzedaży, co przekłada się na większe zyski. Czynniki prowadzące do powstawania monopolu : posiadaniu patentu ; praw autorskich ; prawo wyłączności na sprzedaż danego produktu na danym rynku.

Charakter Monopolu Naturalny Państwowy Wymuszony

Monopol Naturalny

$#Wypowiedzieć4#@$;Wynika z natury dostarczanej usługi lub towaru, gdy ze względów technicznych konkurencja wielu podmiotów jest niemożliwa lub utrudniona -Przykłady: sieciowe – gazociągi, wodociągi, łącza telekom., tory kolejowe; punktowe – dworzec kolejowy, lotnisko. Naturalność tego monopolu przejawia się w tym, że żaden potencjalny konkurent nie postawi dworca zaraz obok istniejącego, czy też drugiego równoległego wodociągu.

Monopol Państwowy

$Wypowiedzieć%$ występuje wtedy, kiedy prawo danego państwa pozwala świadczyć usługi lub produkować określony asortyment towarów tylko jednemu podmiotowi (np. monopol spirytusowy-Polmos, monopol loteryjny-Lotto).

Monopol Wymuszony Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o wymuszony - występuje wtedy, kiedy jeden z producentów towaru lub usługi osiąga taką pozycję na rynku, że pozostali producenci bankrutują

$Wypowiedzieć$-Cechuje się wyjątkową kontrolą w danej sferze działalności gospodarczej.Dzięki tej uprzwilewjowanej pozycji jest w stanie całkowicie uniemożliwić wejście konkurentów na rynek.Tylko i wyłącznie w takiej sytuacji monopolista Jest w stanie ustalać ceny arbitralnie, niezależnie od sił rynkowych,jakie w normalnych warunkach mogłby być obecne.W odróznieniu od monopolisty rynkowego,monopolista taki nie musi się tk bardzo obawiac utraty konsumentów poo podwyższeniu cen.Można zadać pytanie: dlaczego w ogóle jest tmożliwe pojawianie się monopolu wymuszonego?Jedyną odpowieedzią jest,że dzieje się to dzięki polistyce państwa poprzez stworzenie specjalnych przywilejów. Jedynie rząd,który sam w sobie jest monopolistą wymuszonym,mna sdostateczne siły aby zmusić zarówno konsumentów,jak i kooperantów,do robienia interesów z takimi monopolistą,co w każdym innym przypadku nie miałoby miejsca.Zdarza się też że rząd swoim działaniami,mająć nawet jak najlepsze intencje ,stwarza sytuacje sprzyjające monopolowi.Tak jest przy wszystkich działaniach zakazujących u żywania jakichś produktów,klasycznym przykłądem jest prohibicja,która umożliwiła mafii stanie sie monopolistą produkcji i dystrybucji alkoholu i dyktowania ich cen