. METODA I METODOLOGIA BADAŃ NAUKOWYCH KS. DR JAROSŁAW LISICA /

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Leszek Smolarek Akademia Morska w Gdyni 2005/2006
Advertisements

Wprowadzenie do metodologii eksperymentu biologicznego.
PODZIAŁ STATYSTYKI STATYSTYKA STATYSTYKA MATEMATYCZNA STATYSTYKA
Przygotowała Sylwia Zych
Podsumowanie wykładu 1. Najpełniejszą charakterystyką wybranej zmiennej jest jej rozkład.
PROF. DR HAB. WIESŁAWA PRZYBYLSKA-KAPUŚCIŃSKA
1 EWALUACJA GŁÓWNYM NARZĘDZIEM PODNOSZENIA JAKOŚCI PRACY DORADCY ZAWODOWEGO Robert Fleischer –Zarząd Główny SDSiZ RP Lubniewice,
badania rynku turystycznego
Powinien być określony w sposób zwięzły i precyzyjny, np
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
TECHNIKA Pewien sposób wykonywania zadania ruchowego. Jest to ściśle określony ruch człowieka, którego celem jest najefektywniejsze rozwiązanie zadania.
Statystyka w doświadczalnictwie
Metody badawcze w socjologii
Metody badawcze w socjologii – ciąg dalszy
Pracownia Ewaluacji Jakości Kształcenia
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Inwestycja w kadry 3 Praca zaliczająca moduł Dr G.Maniak.
przygotowała mgr Sylwia Zych
LITERATURA ANEKSY. STRUKTURA DZIAŁU TEORETYCZNEGO DEFINICJE WAŻNIEJSZYCH POJĘĆ HISTORIA ROZWOJU ZJAWISKA ANALIZA TEORII NAUKOWYCH PUNKTY WYJŚCIOWE O CELU.
LITERATURA ANEKSY. STRUKTURA DZIAŁU TEORETYCZNEGO DEFINICJE WAŻNIEJSZYCH POJĘĆ HISTORIA ROZWOJU ZJAWISKA ANALIZA TEORII NAUKOWYCH PUNKTY WYJŚCIOWE O CELU.
Pedagogika ogólna.
Philip G. Zimbardo Psychologia i życie
dr Robert Szwed Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Magdalena Nowosielska
Studium Przypadku (case study)
Internet jako narzędzie badań
dla klas gimnazjalnych
„Student jako konsument na rynku multimediów”
W.4 Metody i techniki w badaniach pedagogicznych
Metody zbierania danych empirycznych
WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI STOSOWANEJ I ZARZĄDZANIA
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Metody badań pedagogicznych
Proces badawczy – schemat i zasady realizacji
Metody i techniki badań a socjologia ilościowa i jakościowa
Naukowy charakter pracy dyplomowej
PROJEKT BADAWCZY DYDAKTYKA LITERATURY I JĘZYKA POLSKIEGO W GIMNAZJUM W ŚWIETLE NOWEJ PODSTAWY PROGRAMOWEJ BADANIA ILOŚCIOWE Dr Grzegorz Adamczyk Katolicki.
Program Operacyjny KAPITAŁ LUDZKI Priorytet IV Szkolnictwo Wyższe i Nauka Dział Rozwoju Kadry Naukowej Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.
Seminarium licencjackie Beata Kapuścińska
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
Projektowanie procesu badawczego
Projekt „Indywidualne ścieżki zatrudnienia” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Projekt jest realizowany.
Lekcja o podającym toku pracy dydaktycznej
Metodologia badań empirycznych
PODSTAWY NAUKI O PRACY ERGONOMIA.
Charakterystyka powszechnie stosowanych metod badawczych
1 Umiejętności informatyczne w przygotowaniu zawodowym przyszłych nauczycieli Krystyna Buchta Akademia Wychowania Fizycznego w Warszawie ZWWF w Białej.
Co to jest spacer edukacyjny?
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
STRUKTURA PRACY DYPLOMOWEJ
Wprowadzenie do analizy ekonomicznej (treść wykładu)
EKSPERYMENTY I OBSERWACJE NA LEKCJACH BIOLOGII I PRZYRODY
Weryfikacja hipotez statystycznych dr hab. Mieczysław Kowerski
OBSŁUGA KLIENTA WYKŁAD POMIAR JAKOŚCI OBSŁUGI KLIENTA.
1 Obserwacje... Obserwacja polega na ukierunkowanym, zamierzonym, celowym, systematycznym i prowadzonym według ustalonego planu postrzeganiu badanych obiektów.
Nikogo nie trzeba przekonywać, że eksperymenty wykonywane samodzielnie przez ucznia czy prezentowane przez nauczyciela sprawiają, że lekcje są bardziej.
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
Seminarium magisterskie. Formalności rok akademicki 2013/2014 dr Małgorzata Zięba.
Człowiek – najlepsza inwestycja
Badania marketingowe - wprowadzenie Paweł Gałka Konsultacje: poniedziałek p. 216 godz.:
JAK PLANOWAĆ ZAJĘCIA POZALEKCYJNE? Autorzy: Katarzyna Michalik.
OD INSPIRACJI DO PRACY DYPLOMOWEJ Etapy procesu badawczego dr Joanna Nawój-Połoczańska Katedra Pedagogiki Ogólnej.
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
ANKIETOWANIE Opracowanie: Prof. UAM dr hab. Jan Grzesiak
Nasza szkoła w procentach
Postawy studentów wychowania fizycznego Uniwersytetu Rzeszowskiego wobec zdrowia Dr Jaromir Grymanowski Uniwersytet Rzeszowski Wydział Wychowania Fizycznego.
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
EKSPERYMENT PEDAGOGICZNY. CO TO JEST EKSPERYMENT PEDAGOGICZNY? Eksperyment pedagogiczny stanowi metodę badania jednego lub kilku czynników zwiększających.
(Imię i nazwisko) (specjalność) Słupsk (data obrony 2018)
Zapis prezentacji:

. METODA I METODOLOGIA BADAŃ NAUKOWYCH KS. DR JAROSŁAW LISICA /

LITERATURA Bielecki J., Metodologia, Kraków 1993. Cichosz W., Metodologia. Elementarz Studenta, Gdańsk 2000. Heller M., Filozofia nauki. Wprowadzenie, Kraków 1992. Kamiński A., Funkcje pedagogiki społecznej, Warszawa 1972. Kamiński A., Metoda, technika, procedura badawcza w pedagogice empirycznej, w: Metodologia pedagogiki społecznej, red. R. Wroczyński, T. Pilch, Wrocław 1974. Kamiński S., Metoda i język. Studia z semiotyki i metodologii nauk, Lublin 1994. Kamiński S., Nauka i metoda. Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk, Lublin 1992.

LITERATURA Kuhn T., Struktura rewolucji naukowych, Warszawa 1968. Lipset S. M., Trow M., Collman J., Dwojakie cele badań monogragicznych, w: Metody badań socjologicznych, wybór tekstów, red. S. Nowak, Warszawa 1965. Metodologia pedagogiki społecznej, praca zb. pod kier. nauk. R. Wroczyńskiego i T. Pilcha, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk 1974. Pilch T., Zasady badań pedagogicznych, Warszawa 1995. Zaczyński W., Praca badawcza nauczyciela, Warszawa 1968.

LITERATURA ŹRÓDŁO WYKŁADU I PREZENTACJI MULTIMEDIALNEJ Treść wykładu oraz prezentacja multimedialna zostały opracowane na podstawie książki pt. „Metodologia. Elementarz Studenta” autorstwa ks. prof. dra hab. Wojciecha Cichosza. Cichosz W., Metodologia. Elementarz Studenta, Gdańsk 2000.

OMAWIANE ZAGADNIENIA METODOLOGIA BADAŃ NAUKOWYCH: METODY I RODZAJE TECHNIKI I RODZAJE NARZĘDZIA BADAWCZE PROCEDURY I ICH STRUKTURA CHARAKTERYSTYKA WYBRANYCH METOD BADAWCZYCH 1. EKSPERYMENT 2. METODA INDYWIDUALNYCH PRZYPADKÓW 3. MONOGRAFIA 4. SONDAŻ 5. STATYSTYKA

DEFINICJA Zbiór procedur służący do zbierania i interpretowania materiału dowodowego w taki sposób, aby ograniczyć źródła błędów i wyciągnąć wnioski, na których można polegać.

RODZAJE METOD BADAWCZYCH EKSPERYMENT MONOGRAFIA METODA INDYWIDUALNYCH PRZYPADKÓW SONDAŻ DIAGNOSTYCZNY STATYSTYKA

Czynności praktyczne, regulowane wypracowanymi dyrektywami, pozwalającymi na otrzymanie optymalnie sprawdzalnych informacji, opinii, faktów. TECHNIKI BADAWCZE

TECHNIKI STATYSTYCZNE RODZAJE TECHNIK BADAWCZYCH OBSERWACJA WYWIAD ANKIETA EKSPERYMENT TECHNIKI SOCJO-METRYCZNE BADANIE DOKUMENTÓW TECHNIKI STATYSTYCZNE POMIAR

NARZĘDZIE BADAWCZE DEFINICJA To przedmiot służący do realizacji wybranej techniki badawczej (np. kwestionariusz ankiety lub wywiadu, arkusz, dziennik obserwacji).

NARZĘDZIA BADAWCZE APARAT FOTOGRAFICZNY MAGNETOFON SKALE DYSPOZYCJA BADAWCZA KWESTIONARIUSZ

PROCEDURA BADAWCZA DEFINICJA Postępowanie zmierzające do opracowania zakresu podejmowanych badań, do określenia doboru właściwej próby badawczej, do wydzielenia w badanej populacji odpowiednich grup, do sprecyzowania postępowania różnicującego owe grupy, a także do wskazania, jaki i jak gromadzić materiał badawczy, kiedy i jak dokonywać pomiaru zebranych danych itp.

STRUKTURA PROCEDÓR BADAWCZYCH PROCEDURY BADAWCZE BADANIA ZESPOŁOWE POWTARZANE BADANIA KOMPLEKSOWE BADANIA ZESPOŁU JEDNORODNEGO KATAMNEZA PANEL

BADANIA ZESPOŁOWE BADANIA KOMPLEKSOWE BADANIA ZESPOŁU JEDNORODNEGO

PROCEDURA BADAWCZA – BADANIA ZESPOŁOWE BADANIA KOMPLEKSOWE TERYTORIALNY OBSZAR INSTYTUCJA SPOŁECZNA PROCES BADAWCZY WSPÓLNE KIEROWNICTWO ZESPOŁÓW SPECJALISTÓW RÓŻNYCH DYSCYPLIN NAUKOWYCH: PSYCHOLOG, PEDAGOG, SOCJOLOGO, LEKARZ, DEMOGRAF ITP.

BADANIA ZESPOŁU JEDNORODNEGO PROCEDURA BADAWCZA – BADANIA ZESPOŁOWE BADANIA ZESPOŁU JEDNORODNEGO Badania realizowane pod wspólnym kierownictwem, zmierzają do zbadania za pomocą „wielu rąk”, ale jednolitą metodą badawczą i tymi samymi technikami, np. danej instytucji.

BADANIA POWTARZANE KATAMNEZA PANEL

PROCEDURA BADAWCZA – BADANIA POWTARZANE KATAMNEZA Kontrola po pewnym czasie tego samego „przypadku” w celu uchwycenia zachodzących zmian.

PROCEDURA BADAWCZA – BADANIA POWTARZANE PANEL Pozwala uchwycić zmiany zachodzące w opinii społecznej na określony temat.

PROCEDURA BADAWCZA – PODSUMOWANIE METODA TECHNIKA NARZĘDZIE BADAWCZE

CHARAKTERYSTYKA WYBRANYCH METOD BADAWCZYCH EKSPERYMENT SONDAŻ METODA INDYWIDUALNYCH PRZYPADKÓW MONOGRAFIA STATYSTYKA

METODA BADAWCZA EKSPERYMENT „Metoda ta pozwala zbadać naukowo określony wycinek rzeczywistości, polega na wywoływaniu lub tylko zmienianiu przebiegu procesów przez wprowadzenie do nich jakiegoś nowego czynnika i obserwowaniu zmian powstałych pod jego wpływem”. T. Pilch, Zasady badań pedagogicznych, Warszawa 1995, s. 43-45.

METODA INDYWIDUALNYCH PRZYPADKÓW METODA BADAWCZA METODA INDYWIDUALNYCH PRZYPADKÓW PRZYPADEK OSIEDLA LUDZIE INSTYTUCJE JAKĄ TECHNIKĘ BADAWCZĄ STOSOWAĆ W TEJ METODZIE?

METODA INDYWIDUALNYCH PRZYPADKÓW METODA BADAWCZA METODA INDYWIDUALNYCH PRZYPADKÓW GŁÓWNA TECHNIKA BADAWCZA: WYWIAD TECHNIKI POMOCNICZE: ANALIZA DOKUMENTÓW OSOBISTYCH OBSERWACJA

METODA INDYWIDUALNYCH PRZYPADKÓW METODA BADAWCZA METODA INDYWIDUALNYCH PRZYPADKÓW Czy i w jakim zakresie ustalone w oparciu o studium indywidualnych przypadków prawidłowości mogą rozciągać się poza obręb zbadanego zbioru jednostek i reprezentowanej przez nie ograniczonej społeczności?

METODA INDYWIDUALNYCH PRZYPADKÓW METODA BADAWCZA METODA INDYWIDUALNYCH PRZYPADKÓW Prawidłowości mogą występować poza obrębem reprezentowanej społeczności tylko jako HIPOTEZY, których stopień prawdopodobieństwa wzrasta wraz z kompetencją badającego i w miarę weryfikacji wysuniętej hipotezy przez kolejne studium przypadków.

PRZEDMIOT MONOGRAFII MONOGRAFIA 1 ZAGADNIENIE 1 PRZEDMIOT 1 1 FAKT METODA BADAWCZA MONOGRAFIA PRZEDMIOT MONOGRAFII 1 ZAGADNIENIE 1 PRZEDMIOT 1 FAKT 1 INSTYTUCJA

Słownik współczesny języka polskiego, Warszawa 2000, s. 532. METODA BADAWCZA MONOGRAFIA „Obszerna publikacja naukowa, książka, rozprawa, dążąca do wielostronnego i wyczerpującego przedstawienia wybranego problemu, zagadnienie lub jednej osoby”. Słownik współczesny języka polskiego, Warszawa 2000, s. 532.

BADANIE MONOGRAFICZNE METODA BADAWCZA BADANIE MONOGRAFICZNE BADANIE MONOGRAFICZNE – sprowadza się do wszechstronnego opisu i szczegółowej analizie wybranej (zwykle wybór jest celowy) jednostki lub niewielkiej grupy jednostek badanej zbiorowości statystycznej. OBSERWACJA – umożliwia dokładne poznanie cech przedmiotu badania w formie ilościowej i jakościowej. METODA MONOGRAFICZNA – używana jest do badania m.in. Rozwoju społecznego krajów, miast, wsi.

CELE POWTARZANIA BADAŃ WERYFIKACJA HIPOTEZ, KTÓRE NIE SPRAWDZIŁY SIĘ W BADANIU WYJŚCIOWYM SPRAWDZENIE WPROWADZONYCH UPRZEDNIO ULEPSZEŃ I INNOWACJI WERYFIKACJA UZYSKANYCH W PIERWSZYM BADANIU WYNIKÓW

CELE BADAŃ MONOGRAFICZNYCH według S. M. Lipseta, M. Trow’a oraz J. Collmana ANALIZA UOGÓLNIAJĄCA LUB ROZWIJANIE TEORII PRZEZ ANALIZĘ POJEDYNCZEGO PRZYPADKU OPIS I WYJAŚNIENIE POJEDYNCZEGO PRZYPADKU

METODA BADAWCZA SONDAŻ DIAGNOSTYCZNY

METODA BADAWCZA SONDAŻ DIAGNOSTYCZNY SONDAŻ DIAGNOSTYCZNY - metoda stosowana do celów opisowych, wyjaśniających i eksploracyjnych. Jest ona stosowana głównie w takich projektach badawczych, w których jednostkami analizy są pojedyncze osoby.

METODA BADAWCZA SONDAŻ DIAGNOSTYCZNY SONDAŻ DIAGNOSTYCZNY - metoda badań, której podstawową funkcją jest gromadzenie informacji o interesujących badacza problemach w wyniku relacji słownych osób badanych, nazywanych respondentami. Cechą konstytutywną metody jest „wypytywanie” czy sondowanie opinii.

PRZEDMIOT BADAŃ SONDAŻOWYCH METODA BADAWCZA SONDAŻ DIAGNOSTYCZNY PRZEDMIOT BADAŃ SONDAŻOWYCH POGLĄDY OPINIE MOTYWY ZACHOWANIE SIĘ

KLASYFIKACJA DANYCH 1. Dane osobiste 2. Dane o środowisku respondenta (sąsiedzi, mieszkanie, rodzina, zakład pracy, kręgi przyjaciół, instytucje itd.) 3. Dane o sposobach zachowania, np. sposób spędzania wolnego czasu 4. Dane dotyczące posiadanych informacji, opinii, postaw, motywów, oczekiwań

TYPY BADAŃ SONDAŻOWYCH 1. Sondaże jednorazowe na próbie nieważonej 2. Sondaże jednorazowe na próbie ważonej 3. Sondaże na próbach kontrastowych 4. Sondaże powtarzane

GŁÓWNE TECHNIKI BADAWCZE STOSOWANE W METODZIE SONDAŻU technika ankiety wywiad kwestionariuszowy

TECHNIKI POMOCNICZE 1. OBSERWACJA 2. ANALIZA DOKUMENTÓW 3. TECHNIKI SOCJOMETRYCZNE

POSŁUGUJE SIĘ… KWESTIONARIUSZEM

Do najczęściej stosowanych rodzajów techniki ankietowej należą: I) ankieta poc owa II) ankieta prasowa III) ankieta środowiskowa, czyli rozdawana

STATYSTYKA

Nauka o metodach badania zjawisk masowych, systematyzująca cechy ilościowe i jakościowe tych zjawisk.

STATYSTYCZNE PODSTAWOWE POJĘCIA ZBIOROWOŚĆ CECHA POPULACJA

Etapy badania statystycznego: a) zbieranie materiału b) opracowanie materiału c) analiza wyników

CEL BADANIA STATYSTYCZNEGO POZNANIE ROZMIARÓW LUB STRUKTURY ZBIOROWOŚCI WEDŁUG JEDNEJ ALBO PARU CECH. POZNANIE ROZMIARÓW OSIĄGA SIĘ PRZEZ ZLICZENIE LUB PRZEZ POMIAR.

METODA REPREZENTATYWNA 1. Zwiększenie systematyczności i precyzji ujmowania zagadnień 2. Udoskonalenie wyników badań 3. Nałożenie pewnych obowiązków, od których wypełnienia możliwość właściwego i skutecznego stosowania tych pojęć będzie uzależniona

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ  KONIEC Ks. dr Jarosław Lisica