Funkcjonowanie funduszy poręczeniowych na poziomie krajowym i poziomie regionalnym. Ocena wsparcia funduszy poręczeniowych ze środków UE. Jan Szczucki,

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Projekt współfinansowany częściowo przez Unię Europejską (Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego)
Advertisements

Doświadczenia ze współpracy z europejskimi instytucjami
Związek Banków Polskich
Podsumowanie rocznych spotkań Instytucji Zarządzających z Komisję Europejską nt. realizacji PO w 2007 roku Komitet Koordynacyjny NSRO Warszawa, 17 grudnia.
I FORUM FUNDUSZY EUROPEJSKICH Fundusze Europejskie – efekty, możliwości i perspektywy Program Bloku Finansowego PIENIĄDZ ROBI PIENIĄDZ… Czyli rola i wsparcie.
Seminarium
Ministerstwo Gospodarki i Pracy Sektorowy Program Operacyjny Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw, lata (SPO-WKP) Małgorzata Świderska.
BANKI SPÓŁDZIELCZE – wyzwania wobec nowych regulacji
NOWE INSTRUMENTY FINANSOWANIA PROJEKTÓW ZASILANYCH ZE ŚRODKÓW UNIJNYCH dr Irena Herbst Warszawa, 19 luty 2007.
Instrumenty Finansowe w polityce spójności
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego UNIA EUROPEJSKA EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO Audyty w zakresie wydatkowania funduszy strukturalnych w Perspektywie.
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości
I FORUM FUNDUSZY EUROPEJSKICH Fundusze Europejskie – efekty, możliwości i perspektywy Program Bloku Finansowego PIENIĄDZ ROBI PIENIĄDZ… Czyli rola i wsparcie.
Wpływ i uwarunkowania rozwoju funduszy poręczeniowych w kontekście wyzwań związanych z realizacją RPO BGK, czerwiec 2008.
1 Warszawa, wrzesień 2007 r. Możliwości pozyskiwania środków przez Fundusze Pożyczkowe i Gwarancyjne Regionalne Programy Operacyjne Departament.
Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Wsparcie instrumentów inżynierii finansowej w ramach RPO WP na lata Radomir Matczak Departament Rozwoju.
Unia Europejska Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego na lata Departament Programów.
Bankowość Spółdzielcza 2006
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Inicjatywa JEREMIE – aktualny stan wdrażania w Polsce Bank Gospodarstwa KrajowegoWarszawa, 2 grudnia 2011 r.
Gwarancje i poręczenia BGK w ramach programów rządowych
Dobre zabezpieczenie to pewny kredyt usługi finansowe funduszy poręczeniowych Roman Dawidowski Działdowska Agencja Rozwoju S.A.
System wsparcia funduszy kapitałowych inwestujących w małe i średnie przedsiębiorstwa MINISTERSTWO GOSPODARKI I PRACY DEPARTAMENT POLITYKI REGIONALNEJ.
PRZEDSIĘBIORCZY NAUKOWIEC PRZEDSIĘBIORCZA KOBIETA NAUKOWIEC
Co się zmieniło? O raz dodatkowo: 10% dla średnich 20% dla mikro i małych przedsiębiorców ( z wyłączeniem sektora transportu drogowego)
1 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Poznań Małgorzata Świderska Warszawa Sektorowy Program Operacyjny WZROST KONKURENCYJNOŚCI.
Fundusze poręczeniowe - uwarunkowania rozwoju, oczekiwania rynku i podjęte działania wzmacniające ich rolę w rozwoju MSP Poznań, wrzesień 2008.
PREZENTACJA BANKU ORAZ ZRZESZENIA BPS.
Unia Europejska Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego na lata Departament Programów.
Program „Samorządowa Polska” – mechanizm wspierania lokalnej
Krajowy System Usług dla MSP
Poręczenia i gwarancje spłaty kredytów
PANEL (1): M ETA - EWALUACJA ORAZ ZAGADNIENIE PROGNOZOWANIA JAKO PUNKT WYJŚCIA DO EWALUACJI EX - ANTE K ONTEKST – INSTRUMENTY INŻYNIERII FINANSOWEJ W.
Finansowanie działań inwestycyjnych w OIiP
Pożyczki dla firm do zł oraz na rozpoczęcie działalności gospodarczej Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju.
FUNDUSZE PORĘCZEŃ KREDYTOWYCH
Fundusz Poręczeń Unijnych Warszawa, r..
Pozadotacyjna forma wsparcia – szansą rozwoju dla przedsiębiorców.
1 Finansowanie Mikro, Małych i Średnich Przedsiębiorstw - zasady udzielania pożyczek przedsiębiorcom Finansowanie Mikro, Małych i Średnich Przedsiębiorstw.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, ul. Wspólna 2/4, Warszawa, Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia – koncepcja.
Deficyt budżetowy a dług publiczny
1 FUNDUSZE POŻYCZKOWE W POLSCE wg stanu na _____________________________________________________________________.
1 Wspólna Inicjatywa Technologiczna dla Czystego Węgla Instrumenty finansowania UE wspierające rozwój inicjatyw technologicznych Konferencja Warszawa,
Rowy, 3 października 2009 ZASADY UDZIELANIA PORĘCZEŃ W ŚWIETLE REKOMENDACJI ZWIĄZKU BANKÓW POLSKICH.
Działalność Krajowej Grupy Poręczeniowej BGK Warszawa, październik 2009 r.
LUBUSKI FUNDUSZ PORĘCZEŃ KREDYTOWYCH Lipiec - Sierpień 2014 r. Cykl spotkań „Pozadotacyjne instrumenty wsparcia lubuskich przedsiębiorców”
Ocena efektów wsparcia MŚP w ramach
Wsparcie dla rozwoju technologii
Regionalny Kujawsko-Pomorskim Regionalny Fundusz wspierający Przedsiębiorców w województwie Kujawsko-Pomorskim.
Lipiec 2014 Oferta BGK w zakresie wdrażania instrumentów finansowych w ramach RPO Piotr Lasecki, Wiceprezes Zarządu BGK Oferta BGK w zakresie.
Fundacja “Przedsiębiorczość”. FUNDUSZ ROZWOJU PRZEDSIĘBIORCZOŚCI Sesja informacyjna – instrumenty inżynierii finansowej Żary dnia r.
Wadium do przetargu w formie PORĘCZENIA!
STAN SYSTEMU POŻYCZKOWO-GWARANCYJNEGO DLA MAŁYCH I ŚREDNICH PRZEDSIĘBIORSTW szanse i wyzwania Barbara Bartkowiak VIII FORUM KORPORACYJNE Finansowanie polskich.
Państwowy bank rozwoju Współpraca BGK z regionami w perspektywie finansowej Radosław Stępień, Wiceprezes – Pierwszy Zastępca Prezesa Zarządu.
Program „Samorządowa Polska” Mechanizm finansowania dla mikro, małych i średnich przedsiębiorców w ramach Programu „Samorządowa Polska” Prezentacja dla.
Wsparcie rozwoju przedsiębiorstw Pomorza Zachodniego poprzez wybrane instrumenty inżynierii finansowej 28 listopad 2013 roku.
Finansowanie miejskich projektów rewitalizacji w BGK
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich
 Priorytet dla wsparcia inwestycyjnego  Odchodzenie od dotacji na rzecz instrumentów zwrotnych  Wsparcie większej liczby przedsiębiorców  Zapobieganie.
Projekt PESCO Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Zbigniew Szpak – Prezes Zarządu KAPE S.A.
Inicjatywa JEREMIE w Polsce Leszno, 17 czerwca 2011 r.
„Poznański Fundusz Poręczeń Kredytowych” Sp. z o.o. Prezes Zarządu – Krzysztof Dylikowski Poznań, 12 czerwca 2006 roku.
Grudziądzkie Poręczenia Kredytowe Sp. z o.o. : -utworzenie Spółki - kwiecień 2008 r. - inicjatywa władz samorządowych Grudziądza; -kapitał zakładowy 2.
Stan wdrażania inicjatywy JEREMIE w Województwie Kujawsko-Pomorskim Przemysław Woliński Prezes Kujawsko-Pomorskiego Funduszu Pożyczkowego sp. z o.o.
Województwa Lubuskiego Pożyczki dla przedsiębiorców.
„Poręczenia K-PFPK szansą na rozwój Twojego biznesu” r.
Michał Kopeć Bank Gospodarstwa Krajowego
Kto i na jakich warunkach może skorzystać ze wsparcia post JEREMIE?
Michał Błyszcz Bydgoszcz, 07 luty 2018 r.
Instrumenty zwrotne w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego Kielce, 11 września 2018 r.
Zapis prezentacji:

Funkcjonowanie funduszy poręczeniowych na poziomie krajowym i poziomie regionalnym. Ocena wsparcia funduszy poręczeniowych ze środków UE. Jan Szczucki, Krajowe Stowarzyszenie Funduszy Poręczeniowych

Aktualna sytuacja funduszy poręczeniowych (FPK) w Polsce Łącznie wszystkie fundusze lokalne i regionalne (bez BGK) na koniec 2008 r. dysponowały kapitałem ok. 605 mln zł. W 2008 roku fundusze lokalne i regionalne udzieliły aż poręczeń na kwotę ponad 745 mln. zł. Liczba poręczeń udzielanych rocznie ustabilizowała się na poziomie 5-6 tysięcy, rośnie natomiast ich średnia wartość.

Kluczowe źródła finansowania kapitału funduszy poręczeniowych w przeszłości i obecnie W przeszłości: Środki budżetowe (lata ). Środki programów Phare (lata 2004 i 2005). Działanie 1.2 SPO WKP (lata ). Wejścia kapitałowe ze środków KFPK BGK. Obecnie: Znaczne środki przewidziane w ramach poszczególnych regionalnych programów operacyjnych (projekty konkursowe oraz Inicjatywa JEREMIE).

Kapitał FPK – zmiany wartości w czasie

Kapitał – roczne przyrosty

Poręczenia wypłacone Wskaźnik wypłaconych poręczeń (rozumiany jako stosunek wartości poręczeń wypłaconych do udzielonych - bez względu na późniejsze odzyskiwanie środków) wynosi obecnie 1,12 % i jest wyraźnie wyższy niż rok wcześniej. Zwiększył się również wskaźnik wartości poręczeń wypłaconych i odzyskiwanych do wartości aktualnego portfela poręczeniowego. Na koniec 2008 roku wynosił on 1,24%.

Charakterystyka udzielanych poręczeń Dominacja poręczeń zobowiązań o charakterze obrotowym. Koncentracja na sektorze mikroprzedsiębiorstw. Praktycznie brak oferty (z wyjątkiem BGK) poręczeń jako wadiów przetargowych lub zabezpieczenia należytego wykonania umowy. Dość niewielka liczba produktów poręczeniowych.

Poręczenia wg instytucji finansującej W ujęciu wartościowymW ujęciu ilościowym

Poręczenia wg rodzaju poręczanego zobowiązania (wartościowo)

Poręczenia wg branży beneficjenta

Poręczenia wg liczby zatrudnionych u beneficjenta

Ocena obecnej sytuacji sektora FPK i osiągnięć w tej sferze Udało się zbudować sprawnie funkcjonującą, choć nadal z poważnymi lukami, sieć instytucji poręczeniowych. Dużą rolę odegrały środki europejskie, szczególnie w ramach Działania 1.2 SPO WKP. Większość funduszy jest sprawnie zarządzana, a straty z tytułu wypłacanych poręczeń są na zadowalającym, niskim poziomie. Istniejące fundusze nadal nie są niestety wystarczająco wykorzystywane jako instrument polityki wspierania MSP i ułatwiania dostępu do finansowania dłużnego. Nadal brak wystarczającej wiedzy o głębszych efektach działania funduszy. Sieć funduszy nie ma charakteru jednolitego systemu i niestety nie wydaje się, aby taką sytuację udało się zmienić.

Sieć funduszy poręczeń kredytowych – najważniejsze wyzwania (1) Regulacje europejskie – niestety słabo dostosowane do specyfiki polskich FPK. Brak odpowiedniego przygotowania samorządów regionalnych do projektowania i nadzorowania konkursów na dokapitalizowanie funduszy poręczeniowych (kwestie zabezpieczenia wykonania umowy, kosztów zarządzania, dopuszczalnych strat). Brak wystarczającego wsparcia merytorycznego samorządów ze szczebla centralnego. Dyskusyjne w niektórych obszarach i mające niekorzystne konsekwencje zalecenia MRR, dotyczące udzielania wsparcia funduszom pożyczkowym i poręczeniowym w ramach Regionalnych Program ó w Operacyjnych.

Sieć funduszy poręczeń kredytowych – najważniejsze wyzwania (2) Olbrzymie niejasności, dotyczące statusu udzielanych poręczeń w świetle przepisów o pomocy publicznej. –Przełożenie na polski system prawny postanowień obwieszczenia Komisji w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE do pomocy państwa w formie gwarancji (2008/C 155/02) tylko w stosunku do finansowania w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych. –Dostosowanie także do postanowień tego komunikatu nowej oferty BGK, powodujące jednak znaczne podniesienie prowizji, głównie dla kredytów długoterminowych. –Brak dostosowania pozostałej oferty poręczeniowej (z innych środków). Sprzeczność sposobu wyliczania ekwiwalentu dotacji w oparciu o przepisy powyższego komunikatu i przepisy prawa polskiego (oparcie o wielkość ryzyka i stopy referencyjnej, a nie o tzw. bezpieczne stawki prowizji). –Zakres stosowania niniejszego komunikatu w stosunku do poręczeń innych, niż poręczenia kredytów i pożyczek.

Sieć funduszy poręczeń kredytowych – najważniejsze wyzwania (3) Pogodzenie integracji części funduszy wokół Banku Gospodarstwa Krajowego z zachowaniem różnorodności rozwiązań i relatywnej niezależności poszczególnych instytucji. Budowa mechanizmów minimalizujących nieunikniony i wielowymiarowy konflikt interesów, w jakim znajduje się BGK. Doskonalenie (w celu budowy bardziej partnerskich relacji) współpracy z sektorem bankowym. Uruchomienie powszechnie dostępnego i efektywnego mechanizmu regwarancyjnego, a jednocześnie sensowna koordynacja poszczególnych programów regwarancyjnych (regwarancje BGK, PO RPW, Inicjatywa JEREMIE). Uruchamianie wyspecjalizowanych programów poręczeniowych – dla określonych grup podmiotów, czy rodzajów kredytów. Piln a budowa atrakcyjnej i prostej oferty poręczeń wadiów i należytego wykonania umowy.

Sieć funduszy poręczeń kredytowych – najważniejsze wyzwania (4) Badanie realnych potrzeb przedsiębiorców – różnorodne badania ewaluacyjne ze zwiększeniem udziału technik jakościowych (FGI, IDI) i odpowiednie dostosowywanie oferty funduszy. Dyskusja na temat zasad funkcjonowania funduszy (konkurencja vs. jej brak, dopuszczalny poziom strat, rola szczebla lokalnego i regionalnego vs. szczebla centralnego).