MODELE NAUCZANIA.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ELEMENTY OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO
Advertisements

Od kompetencji do kwalifikacji
KOMPETENCJE KLUCZOWE W PROJEKCIE EDUKCYJNYM
Modelowa wioska – uczenie się od innych poprzez słuchanie i obserwację
Projekt dobry na wszystko! oprac. Grażyna Czetwertyńska 2006.
PROF. DR HAB. WIESŁAWA PRZYBYLSKA-KAPUŚCIŃSKA
Poznawanie metody projektu
Prezentacja przygotowana przez zespół badawczy przy CKE pod kierunkiem dr R.Dolaty PRIORYTETY POMORSKIEGO KURATORA OŚWIATY w roku szkolnym 2008/
PRACA DOMOWA JAKO ELEMENT PROCESU DYDAKTYCZNEGO
Praca domowa w procesie dydaktycznym
Kształcenie praktyczne
Projekt edukacyjny – królowa metod aktywnych
Gimnazjum nr 4 im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Tychach
PRZYKŁADY METOD AKTYWIZUJĄCYCH
Projekty edukacyjne w szkole
Iwona Budrewicz PZ i OZ PSSE Kamień Pomorski
METODA PROJEKTU SZKOLENIOWA RADA PEDAGOGICZNA
Nauka domowa uczniów integralna część prowadzonego przez szkołę procesu nauczania opracowała: Kinga Szymanek nauczyciel ZSS nr 101.
ocenianie, które pomaga się uczyć
„Plant a Future” metoda projektu w bibliotece szkolnej
METODA PROJEKTU Opracowanie: Marta Madura.
Jak z wykorzystaniem literatury prowadzić ciekawe zajęcia z uczniami realizujące zadania wychowawcze szkoły Bożena Prażmo, maj 2011 r.
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 4 Wprowadzanie i uczenie pojęć na lekcjach języka polskiego Dr Krzysztof Koc.
Oprac. - M. Rostkowska 1 Warsztaty Komputery w edukacji COMPUTERS IN EDUCATION.
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 2 Proces planowania w edukacji polonistycznej Dr Krzysztof Koc.
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
„Chcąc ucznia pobudzić do jakiegoś czynu, postawcie go w takich warunkach, ażeby doznawał potrzeby wypełniania tej czynności, jakiej od niego oczekujecie”.
Wyrównywanie szans edukacyjnych Gimnazjum nr 12 w Tychach.
Hospitacja – na co warto zwrócić uwagę!
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA UCZNIA – WARSZTAT PRACY NAUCZYCIELI.
Dydaktyka ogólna.
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
Wyrównywanie szans edukacyjnych Zespół Szkół nr 2 w Tychach.
Obserwacja wybranych uczniów
Ocenianie Kształtujące
Realizacja podstawy programowej poprzez różne formy aktywności w klasach I-III, cz.2 Aleksandra Klimza
Co chcieliśmy osiągnąć?
Idea oceniania kształtującego
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
KONTROLA W KLASIE SZKOLNEJ. ZADANIA KONTROLI W KLASIE SZKOLNEJ: -kontrolowanie postępów ucznia, -wystawianie ocen, -przygotowanie sprawozdań o osiągnięciach.
Szkolny katalog motywowania uczniów do nauki. Naczelna zasada Stwórzmy możliwości osiągania drobnych sukcesów indywidualnych każdemu uczniowi.
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
Ocenianie holistyczne
Przed wejściem do klasy nauczyciel powinien wiedzieć:
Lekcja o podającym toku pracy dydaktycznej
Treści kształcenia.
Ocenianie kształtujące w edukacji matematycznej i przyrodniczej
Konferencja Procedury rozwijania uczenia i nauczania stycznia 2014 SPACER EDUKACYJNY Dobra Praktyka Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Szczodrzykowie.
Wartości i cele w edukacji- pojęcie, rodzaj i hierarchia wartości:
1 Procedury doskonalenia uczenia się i nauczania Nagrywanie i omawianie lekcji.
Nikogo nie trzeba przekonywać, że eksperymenty wykonywane samodzielnie przez ucznia czy prezentowane przez nauczyciela sprawiają, że lekcje są bardziej.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
Zadanie dyrektora szkoły w ramach programu Szkoła z klasą 2.0 Opracowanie: Jerzy Marek.
1 Metoda projektów Praktyka w edukacji 2 Metoda projektów – praktyka w edukacji Metoda projektów jest formą pracy uczniów łączącą wiedzę teoretyczną.
Anna Gościmska Antonina Telicka - Bonecka.  Wiedza z zakresu historii jest wymagana w zadaniach nieliterackich  Brak wiedzy z zakresu historii może.
EDUKACJA MATEMATYCZNA skuteczna, przyjazna dziecku i nauczycielowi Arkadiusz Mroczyk.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
Ocenianie Kształtujące
7 Nawyków – mapa wdrożenia
„Jeżeli nie znasz portu, do którego płyniesz i wiatry nie będą Ci sprzyjać”. Seneka.
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Metoda WebQuest.
Obserwacja wybranych uczniów
Wykorzystywanie wyników sprawdzianu w pracy dydaktycznej
Co chcieliśmy osiągnąć?
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Motywowanie osób dorosłych w procesie edukacyjnym
Zapis prezentacji:

MODELE NAUCZANIA

NAUCZANIE BEZPOŚREDNIE Model nauczania bezpośredniego został zaprojektowany z myślą o uczeniu się wiedzy proceduralnej koniecznej do opanowania prostych i złożonych umiejętności oraz o uczeniu się silnie ustrukturowanej wiedzy deklaratywnej, której nauczać można krok po kroku. Poprawnie postawione cele opisują zachowanie ucznia, sytuację sprawdzania osiągnięcie celu oraz kryteria osiągnięć. Analiza zadań stanowi narzędzie, za pomocą którego można dość dokładnie określić naturę danej umiejętności lub wyraźnie ustrukturowanego fragmentu wiedzy. Analiza zadania umożliwia precyzyjne określenie, co musi umieć uczeń, by zademonstrować daną umiejętność. W nauczaniu bezpośrednim zaplanowanie czasu i gospodarowanie nim jest bardzo ważne. Nauczyciel musi mieć pewność, że jest dość czasu, że ilość czasu dostosowana jest do zdolności uczniów, że uczniom wystarczy motywacji na całą lekcję

Model nauczania bezpośredniego składa się zwykle z pięciu następujących kolejno części prowadzenia lekcji: 1. Podanie celów i wywołanie nastawienia. 2. Pokaz umiejętności lub opanowania wiedzy stanowiących przedmiot lekcji. 3. Ćwiczenia pod kierunkiem nauczyciela umożliwiające transwer na sytuacje życiowe. 4. Sprawdzanie osiągnięć i na tej podstawie dostarczanie uczniom wiadomości zwrotnej. 5. Wyznaczenie samodzielnych ćwiczeń.

Model nauczania bezpośredniego w znacznym stopniu opiera się na założeniu, że wiele z tego co potrafi uczeń, wzięło się z obserwowania innych. Najważniejszym zadaniem, które stoi przed nauczycielem posługującym się modelem nauczania bezpośredniego, jest zagwarantowanie uczniom sprzężenia zwrotnego, niosącego im znaczące informacje, oraz znajomości rezultatów: Ze specjalną uwaga nauczyciele powinni podejść do ćwiczeń samodzielnych (pracy domowej), ponieważ dają ona okazję samodzielnie posłużyć się nowo opanowanymi umiejętnościami.  

NAUCZANIE PROBLEMOWE wymaga przedstawia uczniom sytuacji problemowej podjęcia przez nich samodzielnych badań prowadzących do samodzielnych rozwiązań. Cele nauczania problemowego: - wyrobić w uczniach umiejętności umiejętności badawcze i rozwiązywania problemów - dać uczniom okazję do odebrania ról ludzi dorosłych; - umożliwić uczniom zyskanie wiary we własne zdolności umysłowe. Ogólny tok lekcji składa się z następujących faz : I) samodzielne i grupowe badania; II) wytwarzanie i prezentowane produktów i eksponatów; III) analiza i ocena procesu rozwiązywania problemu.

Głównie zadania planistyczne nauczania problemowego to jasne przedstawienie celów dydaktycznych, zaprojektowanie interesujących i właściwych dla ucznia sytuacji problemowych; przygotowanie( organizacja, materiały, pomoce itp.) Kontrola i ocena w nauczaniu problemowym wymaga znalezienia innych niż konwencjonalne procedur i narzędzi pomiaru efektów uczenia się, takich jak wytwory i eksponaty. Procedury te nazywane są oceną praktyczną (wykonawczą), oceną autentyczną i techniką porfolio.

umożliwienie uczniom przyswojenia wiadomości NAUCZANIE PODAJĄCE 1. Nauczanie podające, to nauczanie którego główne cele dydaktyczne są następujące:  umożliwienie uczniom przyswojenia wiadomości włączenie wiadomości do struktur poznawczych zapamiętanie wiadomości

2. Tok lekcji podającej składa się z 4 faz:   A - przedstawienie celów i wywołanie nastawienia – nauczyciel omawia cele i przygotowuje uczniów do nauki B – przedstawienie czynnika organizującego materiał – nauczyciel przedstawia uporządkowanie wstępne materiału i sprawdza czy wiąże się on z wiedzą uprzednią jaką posiadają uczniowie C – przedstawienie materiału – nauczyciel przedstawia materiał, starając się, aby był on ułożony w logiczny porządek i stał się znaczący dla uczniów D – wzbogacenie i intensyfikacja procesu myślenia – nauczyciel zadaje uczniom pytania, aby sprawdzić ich reakcję na podawane wiadomości w celu wzbogacenia ich myślenia

3. Podział wiedzy:   A – deklaratywna – wiedza o czymś lub wiedza, że coś jest prawdą B – wiedza proceduralna – wiedza jak coś zrobić C – wiedza kontekstowa – wiedza, kiedy posłużyć się określoną wiedzą deklaratywną lub proceduralną 4. Model nauczania podającego opiera się na silnych podstawach naukowych. Badania wykazują korzystny wpływ zapowiedzi organizującej, łączenia nowego materiału z wiedzą uprzednią uczniów oraz podawania wiadomości klarownie z zapałem z przestrzeganiem zasad pojemności i ekonomiczności.

8. Podsumowanie – właściwości nauczania podającego: (ważne elementy) 5. Nauczyciel wzbogaca i intensyfikuje myślenie uczniów poprzez dyskusję, pytania i dialog.   6. Klarowność nauczania – jest to bardzo ważne, ponieważ nauczyciele którzy w zły sposób podają wiadomości, nie pozostawiają uczniom dużej szansy nauczenia się materiału 7. Zapał nauczyciela - uczniowie których nauczyciele cechują się zapałem osiągają lepsze wyniki w nauce od tych którzy tego zapału nie posiadają 8. Podsumowanie – właściwości nauczania podającego: (ważne elementy)  wykorzystanie wiedzy uprzedniej uczniów organizujące zapowiedź klarowność nauczania zapał nauczyciela

NAUCZANIE POJĘĆ Cele nauczania pojęć: umożliwiają klasyfikację bytów, idei i wprowadzanie reguł stanowią podstawę logiczną dla naszego myślenia.   Istota pojęć: Pojęcie – podstawowa jednostka organizacyjna myślenia, porozumiewania się ludzi, pojęcia mają cechy, które je opisują i umożliwiają ich zdefiniowanie. Na odróżnienie jednego pojęcia od innych pozwalają jego cechy. Każda dziedzina składa się z pojęć. Kategorie pojęć: koniunkcyjne- posiadają stałe cechy i reguły, np. wyspa. Dysjunkcyjne- posiadają zmienny zestaw cech, np. rzut do kosza Stosunkowe- zależy od relacji z innymi pojęciami, np. ciocia. Przykłady i nieprzykłady: Np. Pies jest przykładem ssaka i nieprzykładem gada.

Cechy pojęć  istotne- posługujemy się nimi dla odróżnienia jednych pojęć od drugich,  nieistotne- cechy występujące w niektórych, ale nie we wszystkich obiektach należących do danej klasy. Np. pojęcie ptak- a) istotne- posiada dziób, skrzydła b)nieistotne- latanie (nie każdy ptak lata- struś, pingwin) Przy nauczaniu pojęć najważniejsze jest: nazwa definicja cechy istotne przykłady i nieprzykłady

Uczenie się we współpracy charakteryzuje sie tym, że : 1. uczniowie w zespole pracują nad materiałem nauczania 2. zespół jest mieszany, czyli uczniów dobrych, słabych, przeciętnych 3. w skład zespołu wchodzą uczniowie obu płci i ras 4. system nagród ma w zasadzie charakter grupowy

Syntaksa lekcji w modelu we współpracy składa się z sześciu fazy. 1. Przedstawienie celów i wywołania nastawienia 2. Podanie wiadomości 3. Zorganizowanie zespołów 4. Pomaganie w pracy w grupie 5. Sprawdzian 6. Uznanie osiągnięć