Program wczesnego wspomagania rozwoju

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Z ODDZIAŁAMI INTEGRACYJNYMI IM. TWÓRCÓW LITERATURY DZIECIĘCEJ
Advertisements

Sto Pociech dla rodzin Konferencja Polska dla rodziny – rodzina dla Polski Warszawa, 9-10 marca 2010.
Indywidualne zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych (z orzeczeniami poradni psychologiczno-pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego)
który żyje miłością i pięknem, które wczoraj żyło radością”
Renata Gogulska Doświadczenia tutorskie z moimi uczniami
na rzecz wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
NeuroDevelopmental Treatment
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka na przykładzie Przedszkola w Kolbuszowej Górnej Bogusława Augustyn.
Rola poradni w rozpoznawaniu potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz udzielaniu wsparcia merytorycznego dyrektorom w zakresie.
Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
Edukacja przez ruch wg Doroty Dziamskiej
Logopeda: mgr Arleta Jasińska
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH W RAMACH PRACY Z DZIEĆMI O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH Logopeda: mgr Arleta Jasińska.
Organizacja udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1 w Kaliszu
W przedszkolu wykorzystuje się różne metody
GIMNASTYKA KOREKCYJNA DLA 6-LATKÓW
ZESPÓŁ WCZESNEGO WSPOMAGANIA ROZWOJU DZIECI
KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLA
Wczesne wspomaganie rozwoju i wczesna interwencja
METODY I FORMY PRACY w Zespole Szkół dla Dzieci Niesłyszących w Bielsku - Białej opracowała: mgr Joanna Skowron.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Projekt pt. „ZANIM ZOSTANIESZ UCZNIEM”
Czy Twoje dziecko dobrze słyszy?
USTAWA O SYSTEMIE OŚWIATY Art. 71b pkt 2a ustawy z dnia 7 września 1991 r. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 3 lutego 2009 r. w sprawie.
NOWE KOMPETENCJE – NOWE ŻYCIE. PROGRAM AKTYWIZACJI ZAWODOWEJ I SPOŁECZNEJ OSÓB DŁUGOTRWALE POZOSTAJĄCYCH BEZ PRACY W GMINIE KLUCZBORK KLUB,,LUBIĘ BYĆ MAMĄ
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 5
logopedyczny-prezentacja
Serce i rozum, czyli kilka słów o masażu „Shantala”
Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz
Katarzyna Sarota-Cibińska Przedszkole Miejskie nr 12 w Sosnowcu
Dzieciństwo jest snem rozumu
Innowacja pedagogiczna „Uczę się przez ruch, dotyk i rytm”
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
PROGRAM PROFILAKTYKI LOGOPEDYCZNEJ „Pięknie mówię”
Metoda Ruchu Rozwijającego
Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna nr 4 w Łodzi
Wsparcie psychologiczno - pedagogiczne
POMOC RODZINIE PROGRAM EDUKACYJNY NIE TYLKO DLA RODZICÓW. AUTOR: MGR JOLANTA KURYŚ – SKRZYPCZAK 1.
prezentacja dotychczasowych systemów edukacyjnych oraz praktyk dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych w Wielkiej Brytanii i w Polsce, ocena bazowa sytuacji.
Informacja na temat wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
Junior Academy Przedszkole Językowe
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
Terapia SI jako metoda wspomagająca rozwój dziecka
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
DOJRZAŁOŚĆSZKOLNA INFORMACJE DLA RODZICÓW Opracowanie: Beata Wilk.
Zajęcia edukacyjne w ramach EFS w Szkole Podstawowej nr 5 im. Tadeusza Kościuszki w Tarnowie.
Zachowania trudne u osób z autyzmem i Zespołem Aspergera
KOMUNIKACJA MIĘDZYLUDZKA
Zespół Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka – jest jednostką organizacyjną, powołaną przez Dyrektora Przedszkola „Leśne Skrzaty” w Przeźmierowie w dniu.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i jego rodziny
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Wczesne wspomaganie rozwoju i wczesna interwencja
Grażyna Redlisiak Ośrodek Terapii i Szkoleń AMIKUR Warszawa, ul. Ogrodowa 42/
SZEŚCIOLATEK W SZKOLE. ZABAWA JEST NAUKĄ, NAUKA ZABAWĄ. IM WIĘCEJ ZABAWY, TYM WIECEJ NAUKI. /Glenn Doman/
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
MALUSZKI W MIESIĄCU WRZESIEŃ
Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
INNOWACJA PEDAGOGICZNA Ruch, słuch, wzrok, mowa – podstawa uczenia się. Małgorzata Karasek.
TERAPIA PSYCHOMOTORYCZNA
Oddział Przedszkolny w roku szkolnym 2017/2018 Szkoła Podstawowa nr 221 im. Barbary Bronisławy Czarnowskiej Ogrodowa 42/44, Warszawa.
Oddział Przedszkolny Szkoła Podstawowa nr 221 im
Wspomaganie przedszkoli, szkół i placówek przez Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną w Augustowie – dobre praktyki 1.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Zapis prezentacji:

Program wczesnego wspomagania rozwoju KLUBIK MALUSZKA Program wczesnego wspomagania rozwoju dla dzieci od 0-3 r.ż.

Skąd pomysł ? Pomysł powstania programu narodził się z potrzeby rodziców dzieci najmłodszych oraz z wynikających problemów prawidłowej opieki nad niemowlęciem zaraz po urodzeniu. Adresowany jest do wszystkich dzieci zarówno zdrowych jak i z niepełnosprawnością oraz ich rodziców, którzy z jakichś względów wymagają wsparcia ze strony specjalistów. Powstał on przy współpracy pracowników Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej (psychologiem, logopedą, neurologopedą) ze specjalistą nauk o rodzinie oraz położną rodzinną.

Ogólne założenia programu: profilaktyka zaburzeń rozwoju mowy; wsparcie terapeutyczne dzieci; psychoedukacja i neuroedukacja rodziców.

cele szczegółowe programu: wczesne rozpoznawanie i diagnozowanie zaburzeń funkcji oralnych oraz ich patomechanizmów; pełnozakresowa i zindywidualizowana terapia małego dziecka, prowadzona w porozumieniu z zespołem; stała, ścisła współpraca z rodzicami maluszka - wzmacnianie poczucia kompetencji rodzicielskiej; podnoszenie poziomu świadomości oraz wiedzy dotyczącej czynników wpływających na rozwój komunikacji werbalnej i pozawerbalnej, a także immanentnego sprzężenia z rozwojem psychomotorycznym dziecka;

w razie potrzeby- opracowanie, wdrożenie wieloprofilowego programu terapeutycznego dostosowanego do możliwości dziecka z grupy ryzyka; wsparcie rodziców w odnalezieniu się w nowej rzeczywistości, podniesienie poziomu samooceny oraz nauczenie spostrzegania u własnego dziecka mocnych stron; profilaktyka chorób kobiecych; choroby wieku dziecięcego; profilaktyka a żywienie niemowląt edukacja seksualna

Jak pracowaliśmy? Forma zajęć: Zajęcia odbywały się raz w miesiącu dla każdej grupy. Trwały one 60 minut. W zajęciach uczestniczyło od 6 - 10 dzieci wraz z rodzicami. Dzieci przynależą do odpowiednich grup wiekowych. Ponadto raz w miesiącu odbywały się spotkania tylko z rodzicami dzieci.

Tematyka spotkań z Rodzicami Rozwój dziecka od poczęcia do ukończenia drugiego roku życia. (psycholog, pedagog, logopeda); Rozwijająca rola zabawy (psycholog, pedagog, logopeda); Metody i formy zajęć wspomagające rozwój dziecka. (psycholog, pedagog, logopeda); Odpowiednie żywienie i suplementacja diety dziecka, jako czynnik wspomagający jego rozwój (pediatra); Sytuacja kobiety po urodzeniu pierwszego i kolejnego dziecka (położna, doradca rodzinny); Etapy rozwoju mowy i profilaktyka zaburzeń (logopeda); Choroby wieku dziecięcego i ich możliwy wpływ na dalszy rozwój dziecka. Ryzyko szczepienia? (pediatra); Komfort świadomego macierzyństwa.( doradca rodzinny).

UZYSKANE EFEKTY: stała, ścisła współpraca z rodzicami maluszka - wzmacnianie poczucia kompetencji rodzicielskiej; podniesienie poziomu świadomości oraz wiedzy dotyczącej rozwoju dzieci, czynników wpływających na rozwój komunikacji werbalnej i pozawerbalnej, a także immanentnego sprzężenia z rozwojem psychomotorycznym dziecka; ułatwiony kontakt rodziców i dzieci ze specjalistą zintegrowanie działań PP-P w Gubinie ze środowiskiem medycznym na rzecz wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.

Dzieci do ukończenia 5 miesiąca życia - I grupa spotkania indywidualne - ocena funkcji i odruchów oralnych; - wspomaganie rozwoju intelektualnego i ruchowego ; - elementy masażu logopedycznego i masażu Shantala

Dzieci od 6 do 12 miesiąca życia – II grupa (5 spotkań) Spotkanie I: Poznajemy się wzajemnie: - wspólna integracja - przełamanie barier - przedstawienie programu rodzicom

Spotkanie II: Witamy Maluszki zapoznanie się z dziećmi „co nieco o moim maluszku” – opowiada rodzic Zabawy paluszkowe z dziećmi

Spotkanie III: Poznaję świat przez zmysły: Stymulacja przedsionkowa Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Scherbourne

Spotkanie IV: Gnieciemy, lepimy i malujemy dłońmi. Stymulacja polisensoryczna Rozwijanie małej motoryki

Dzieci od 13 - 18 miesiąca życia - III grupa Spotkanie I Poznajemy siebie Integracja przełamanie barier przedstawienie programu rodzicom

zapoznanie się z dziećmi; Spotkanie II Witamy Maluszki zapoznanie się z dziećmi; „co nieco o moim maluszku” – opowiada rodzic; zabawy paluszkowe z dzieciaczkami.

Stymulacja polisensoryczna Rozwijanie małej motoryki Spotkanie 3 Rozwijamy zmysły i rękę Stymulacja polisensoryczna Rozwijanie małej motoryki Elementy Kinezjologii, Ćwiczenia grafomotoryczne i zabawy paluszkowe

Spotkanie 4 Rozwijamy słuch i mowę Ćwiczenia relaksacyjne z masażem rozwibrowującym ciało; Zabawy z instrumentami perkusyjnymi; Śpiewanie z pokazywaniem;

Przykładowy plan zajęć: Witamy Maluszki ”czego nie pamiętają ręce i nogi, nie pamięta również głowa...” /Urszula Tucholska/ zapoznanie się z dziećmi „co nieco o moim maluszku” – opowiada rodzic zabawy paluszkowe. Dlaczego warto bawić się w zabawy paluszkowe: poprawiają sprawność manualną dziecka, która potrzebna jest przy wykonywaniu czynności wymagających precyzyjnych ruchów rąk, np. przy ubieraniu się, pisaniu, rysowaniu, manipulowaniu różnymi przedmiotami. Ich zaletą jest to, że można się w nie bawić z dziećmi, które są zbyt małe, aby stosować ćwiczenia i zabawy manipulacyjne tj. wycinanie, lepienie, układanie z klocków, rysowanie; wpływają na umiejętność komunikowania. Dziecko podczas zabaw uczy się podstawy dialogu, jaką jest naprzemienność; budują pozytywny emocjonalny kontakt pomiędzy dzieckiem, a osobą z którą się bawi; pomagają się zrelaksować i skoncentrować na konkretnej czynności, co małym dzieciom często przychodzi z trudem; ułatwiają orientację w schemacie własnego ciała. Dziecko uczy się, jak się nazywają i gdzie znajdują poszczególne części jego ciała; wpływają korzystnie na rozwój mowy dziecka, wzbogacając jego słownictwo. Dziecko powtarzając za prowadzącym zabawę, uczy się poszczególnych słów, z czasem zapamiętując je; są atrakcyjnym sposobem na spędzenie z dzieckiem czasu.

Kilka przykładowych zabaw paluszkowych Tu ma (imię dziecka) , tu ma (imię dziecka) nóżki. To jest (imię dziecka) brzuszek, a to paluszki. Na buzi jest oczko, uszko, nosek, minka, Z tyłu są plecki, a na głowie czuprynka! Tu paluszek, tu paluszek, kolorowy mam fartuszek, Tu jest rączka, a tu druga, tutaj oczko do mnie mruga. Tu jest buźka, tu ząbeczki, tu wpadają cukiereczki. Tu jest nóżka i tu nóżka chodź, zatańczysz jak kaczuszka Idzie myszka Idzie myszka do braciszka (prowadzimy palce po ręce dziecka) Tu wskoczyła (szybko wsuwamy palec za kołnierz lub pod koszulkę) Tu się skryła. (wsuwamy rękę w rękaw)

POZNAJĘ ŚWIAT PRZEZ ZMYSŁY DLACZEGO INTEGRACJA ZMYSŁÓW JEST TAKA WAŻNA????? Istnieje korelacja między zaburzeniami rozwoju mowy a opóźnieniami w rozwoju ruchowym; Istotna w rozwoju dużej motoryki jest umiejętność kontrolowania i koordynowania dużych grup mięśni w obrębie tułowia, ramion, bioder, szyi, kończyn dolnych i górnych; Rozwój tych ruchowych umiejętności stanowi podstawę do pojawiania się złożonych funkcji takich jak: siadanie, raczkowanie i chodzenie; Rozwój drobnych umiejętności ruchowych przejawia się zdolnością do kontrolowania i koordynowania małych grup mięśni czyli: mięśni warg, stawów żuchwowo-skroniowych, mięśni wokół gałek ocznych, języka oraz palców rąk i nóg; Kształtowanie się drobnych, precyzyjnych ruchów wiąże się z rozwojem mowy oraz funkcjami optycznymi i percepcyjnymi; Ponieważ mowa jest umiejętnością polisensoryczną (wielozmysłową) należy zwracać uwagę na czynniki pozawerbalne poprzedzające rozwój mowy czynnej: spojrzenia, mimika, gesty, język ciała i wydawane dźwięki.

Podsumowanie Wręczenie dzieciom i rodzicom dyplomu uczestnictwa w zajęciach Wypełnienie ankiety ewaluacyjnej,

Dziękujemy za uwagę mgr Izabela Ziętka Logopeda mgr Magdalena Augul – Olech Neurologopeda Terapeuta Integracji Sensorycznej I i II stopnia