Regulacje rynku pracy i rynku produktów a tempo wzrostu gospodarki Wiktor Wojciechowski Plus Bank S.A. Jesienna Szkoła Leszka Balcerowicza – 7 listopada.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Finanse publiczne w Polsce w okresie kryzysu
Advertisements

Dr Michał Boni ELASTYCZNOŚĆ RYNKU PRACY, ATYPOWE ZATRUDNIENIE A BEZPIECZEŃSTWO SOCJALNE W CENTRALNEJ I WSCHODNIEJ EUROPIE (przykład Polski) Warszawa, 6.
Uwarunkowania demograficzne rynku pracy w Polsce
Finanse publiczne w Polsce w okresie kryzysu
Finanse publiczne w Polsce w okresie kryzysu
WZROST WIARYGODNOŚĆI POLSKI. WZROST WIARYGODNOŚĆI POLSKI.
Polska osiągnęła drugi najwyższy poziom inwestycji publicznych w całej UE
ZATRUDNIALNOŚĆ OSÓB 50+ zmiany demograficzne w perspektywie roku 2030
CARS 2020: Plan działania na rzecz konkurencyjnego i zrównoważonego przemysłu motoryzacyjnego w Europie Konferencja prasowa 8 listopada 2012.
Rozwój zawodowy pielęgniarek
Konferencja prasow a 5 grudnia 2012 r.. KOSZTY PRACY Wzrost przeciętnych kosztów pracy w latach 2000 – % 35% Źródło: na podstawie danych GUS.
Dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Warszawa, 27 Styczeń 2004 PAŃSTWO A PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ
Czy deficyt finansów publicznych może być cnotą ? dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Warszawa, 05 kwietnia, 2007 r.
Emerytury i system ubezpieczeń.
Recesje i bezrobocie.
Ekonomia bezrobocie dr Robert Pater.
Zatrudnienie w Polsce w 2005
Rozszerzenie Unii Europejskiej a rozwój gospodarczy
Jak zwiększyć zatrudnienie w Polsce?
Rafał Dolecki Adam Doliński
Gospodarka światowa.
Wolność a wyniki gospodarcze ze szczególnym uwzględnieniem Polski.
Ekonomia polityczna – przegląd problematyki
Michał Zuber Uwarunkowania polityczne transformacji gospodarczej w Rosji w latach Porównanie z sytuacją w Polsce.
Społeczno-ekonomiczne znaczenie III filara systemu emerytalnego
Biuro Rady Gospodarczej 1 Podsumowanie zmian deregulacyjnych w polskiej gospodarce oraz wyzwania na przyszłość Adam Jasser Podsekretarz Stanu w Kancelarii.
Projekt współfinansowany Przez Unię Europejską W ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Powiatowy Urząd Pracy w Wałbrzychu Justyna Piasecka – Zastępca.
Raport o stanie polskiej gospodarki
Korzystanie z usług edukacyjnych w świetle wyników Diagnozy Społecznej 2011 Irena E. Kotowska, Izabela Grabowska Instytut Statystyki i Demografii Szkoła.
Idea flexicurity w projektach innowacyjnych
Demografia na świecie – osoby w wieku lata – prognozy ONZ
Wspieranie rodziny w systemach ubezpieczeń społecznych
Czy możliwe są oszczędności w systemie emerytalnym i rentowym
Elastyczność Kompromis między elastycznością rynku pracy a bezpieczeństwem zatrudnienia Bezpiecze-ństwo FLEXICURITY Tarnów, dn. 26 kwietnia 2013r.
Długookresowe prognozowanie makroekonomiczne
Główne wyzwania społeczno- gospodarcze i proponowane kierunki działań Prof. Krzysztof Rybiński Rektor, Akademia Vistula.
WYZWANIA STOJĄCE PRZED SYSTEMEM UBEZPIECZEŃ SPOŁECZNYCH
Wpływ systemu ubezpieczeń społecznych na gospodarkę.
Obecne i prognozowane tendencje na polskim rynku pracy
Bezrobocie.
PROGNOZA WPŁYWÓW I WYDATKÓW FUNDUSZU UBEZPIECZEŃ SPOŁECZNYCH
Obecne i prognozowane tendencje na polskim rynku pracy Diversity Index Głos Biznesu. Różnorodność Procentuje Łódź 25 stycznia 2012 r. dr Grzegorz Baczewski,
Katarzyna Piętka-Kosińska CASE-Doradcy Warszawa,
ZMIANY W POLITYCE RODZINNEJ
Regulacje rynku pracy i rynku produktów a wzrost gospodarki
Efektywne programowanie Bruksela, 3 kwietnia 2014 Dyrekcja Generalna do spraw Zatrudnienia, Spraw Społecznych i Włączenia Społecznego.
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Opolu
mieszkańców pomorskiej wsi
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Aktualna informacja o rynku pracy w województwie zachodniopomorskim Szczecin, 29 czerwca 2011 r.
Przedsiębiorcy z dotacją – inteligentne wsparcie w Małopolsce Roman Ciepiela Wicemarszałek Województwa Małopolskiego.
Zróżnicowanie demograficzne społeczeństw
Spróbujmy się zrozumieć Inaczej mówimy, tak samo pracujemy Głusi w pracy Korzyści dla pracodawcy – finansowe.
Kobiety na rynku pracy.
Osoby starsze na rynku pracy
Definicja państwa opiekuńczego (socjalnego)
BEZROBOCIE.
Ekonomia polityczna – przegląd problematyki slajdy na I ćwiczenia.
Struktura bezrobocia w okresie transformacji w Polsce
Flexicurity szansą dla pracownik ó w i pracodawc ó w na przykładzie kraj ó w europejskich Dr Anita Szymańska Uniwersytet Gdański PUCK, 31 MARCA 2011.
Opodatkowanie pracy w krajach OECD. Analiza porównawcza i wnioski dla Polski Anna Krajewska Katedra Makroekonomii UŁ Konferencja „W POSZUKIWANIU RACJONALNEGO.
Czy zostanie wprowadzone MTBF? Wnioski wypływające z analizy przejrzystości polityki fiskalnej w Polsce Rafał Benecki.
POLSKA W STREFIE EURO – SZANSE I ZAGROŻENIA prof. nadzw. dr hab. Sławomir I. Bukowski Katedra Biznesu i Finansów Międzynarodowych Wydział Ekonomiczny.
Dochody i zwroty w VAT w latach
Bezrobocie.
Wysokość świadczeń emerytalnych a minimum socjalne
Ubezpieczenie emerytalne
Transformacja gospodarki w Europie Środkowo-Wschodniej
Dochody i zwroty w VAT w latach
Wskaźniki ekonomiczno-społeczne 2. WSKAŹNIKI EKONOMICZNE
Posiedzenie Narodowej Rady Rozwoju
Zapis prezentacji:

Regulacje rynku pracy i rynku produktów a tempo wzrostu gospodarki Wiktor Wojciechowski Plus Bank S.A. Jesienna Szkoła Leszka Balcerowicza – 7 listopada 2014 r.

 Wpływ regulacji rynku pracy i rynku produktów na:  tempo wzrostu liczby pracujących  tempo wzrostu PKB  relację długu publicznego/PKB  stopę destrukcji i tworzenia miejsc pracy  Co możemy osiągnąć dzięki reformom rynku pracy i rynku produktów?

Deregulacja gospodarki a wzrost liczby pracujących Ź ród ł o: H. Berger, S. Danninger 2005, Labor and Product Market Deregulation: Partial, Sequential, or Simultaneous Reform?, IMF WP No. 227.

Źródło: A. Alesina, S. Ardagna, 2012, The design of fiscal adjustments, NBER WP Konsolidacja finansów publicznych a deregulacja gospodarki

Źródło: A. Alesina, S. Ardagna, 2012, The design of fiscal adjustments, NBER WP Konsolidacja finansów publicznych a deregulacja gospodarki

Źródło: E. Perez, Y. Yao, 2012, Can Institutional Reform Reduce Job Destruction and Unemployment Duration? Yes, It Can. IMF Working Paper 54/2012. Regulacje rynku pracy i rynku produktów a przepływy na rynku pracy (20 krajów OECD, lata )

Źródło: E. Perez, Y. Yao, 2012, Can Institutional Reform Reduce Job Destruction and Unemployment Duration? Yes, It Can. IMF Working Paper 54/2012. Założenia symulacji  Każdy kraj dereguluje zasady konkurencji na rynku dóbr (PMR) do poziomu lidera w próbie  Redukcja stopy zastąpienia zasiłków o 5 pkt proc.  Redukcja klina podatkowego o 5 pkt proc.

Źródło: E. Perez, Y. Yao, 2012, Can Institutional Reform Reduce Job Destruction and Unemployment Duration? Yes, It Can. IMF Working Paper 54/2012.

Źródło: OECD, 2012, Looking to 2060: Long-term Global Growth Prospects, OECD Economic Policy Papers, No. 3., Fig.1

Projekcja wzrostu gospodarczego przygotowana przez OECD na lata Główne założenia (scenariusz bazowy): 1.Stopniowy wzrost wieku emerytalnego proporcjonalny do wydłużającego się trwania życia. Reformy emerytalne do 2020 r. wejdą w życie zgodnie z planami rządów. 2.Kontynuacja postępu w dostępie do edukacji – stopniowy wzrost stopy aktywności zawodowej. 3.Liberalizacja rynku produktów => konwergencja do przeciętnego poziomu PMR w krajach OECD w 2011 r. 4.Wzrost wydatków socjalnych o ok. 4 proc. PKB w krajach non-OECD 5.Polityka fiskalna: obniżenie, a następnie stabilizacja długu publicznego na poziomie nie wyższym niż 60 proc. PKB.

Relacja liczby osób w wieku 65+ do liczby osób w wieku lata Źródło: OECD, 2012, Looking to 2060: Long-term Global Growth Prospects, OECD Economic Policy Papers, No. 3., Fig.2

Źródło: OECD, 2012, Looking to 2060: Long-term Global Growth Prospects, OECD Economic Policy Papers, No. 3., Fig.4 Aktywność zawodowa osób w wieku 15+

Źródło: OECD, 2012, Looking to 2060: Long-term Global Growth Prospects, OECD Economic Policy Papers, No. 3., Fig.9

Zwiększając otwartość gospodarek na zewnętrzną wymianę handlową (np. projektowane porozumienie USA-UE) lub zwiększając swobodę działalności gospodarczej => wzrost konkurencji rynkowej (zob. np. Bloom i in., 2009, Aghion i Howitt, 2009) Szacowane skutki deregulacji PMR do poziomu średniej z 5 najbardziej liberalnych gospodarek OECD (USA, UK, IRL, CAN, NLD)  średni dodatkowy roczny wzrost MFP o 0,1 pkt proc.  średni poziom PKB wyższy o 10% w 2060 r. w porównaniu do scenariusza bazowego

Zwiększając aktywność zawodową poprzez stworzenie warunków do: ▫ dłuższego pozostawania na rynku pracy (np. podnoszenie wieku emerytalnego, dostosowanie wysokości świadczeń do oczekiwanej długości dalszego życia) ▫ łączenia edukacji z praca zawodową (np. upowszechnienie pracy na część etatu) ▫ łączenia pracy zawodowej z obowiązkami rodzinnymi (np. rozwój placówek dziennej opieki nad dziećmi) Konwergencja stopy aktywności zawodowej do poziomu notowanego w Szwajcarii (jeden z liderów w grupie krajów OECD):  wzrost stopy aktywności zawodowej: + 2,7 pkt proc., tj. do 62% w 2060 r.  średni poziom PKB wyższy o 6% w 2060 r. w porównaniu do scenariusza bazowego

Źródło: OECD, 2012, Looking to 2060: Long-term Global Growth Prospects, OECD Economic Policy Papers, No. 3., Fig.15 Różnica w poziomie PKB w 2060 w porównaniu do scenariusza bazowego

Podwyższenie stopy zatrudnienia w Polsce do poziomu notowanego obecnie przeciętnie w krajach strefy euro pozwoliłoby zwiększyć poziom naszego PKB o prawie 6%, z kolei osiągnięcie poziomu notowanego w Niemczech dałoby wyższy poziom PKB o prawie 18%. Pomimo ciągłego wzrostu gospodarczego stopa zatrudnienia w Polsce jest niska Źródło: Eurostat

 obniżenie bezpośredniego opodatkowania dochodów z pracy (tax wedge) przy jednoczesnym kompensującym wzroście opodatkowania konsumpcji (VAT).  ograniczenie wzrostu płacy minimalnej  uelastycznienie rozwiązywania stałych umów o pracę  dostosowanie systemu edukacji do potrzeb rynku pracy Polska musi zwiększyć stopę zatrudnienia wśród osób młodych (20-24 lata) poprzez:

 dokończenie reformy emerytalnej (włączenie do powszechnego systemu emerytalnego górników i pracowników wymiaru sprawiedliwości (sędziów i prokuratorów)).  dostosowanie wysokości rent z tytułu niezdolności do pracy do zasad systemu emerytalnego  całkowitą likwidację kodeksowej ochrony przed zwolnieniem dla osób na 4 lata przed osiągnięciem ustawowego wieku emerytalnego Polska musi zwiększyć stopę zatrudnienia wśród osób starszych (50-64 lata) poprzez:

Podwyższanie wieku emerytalnego do 67 lat jedynie spowolni spadek liczby pracujących, ale go nie zatrzyma Wykres 1. Liczba osób w wieku produkcyjnym przed i po wydłużeniu wieku emerytalnego do 67 lat. Wykres 2. Zmiana liczby aktywnych zawodowo w latach w wyniku podnoszenia wieku emerytalnego do 67 lat. Źródło: KPRM

Przywileje emerytalne skazują młodych ludzi na niskie emerytury w przyszłości, bo utrudniają szybkie znalezienie pracy

Indeks prawnej ochrony zatrudnienia (EPL) i udział bezrobocia długookresowego w bezrobociu ogółem (w %) w wybranych krajach OECD Źródło: OECD, dane z 2002 r.

Restrykcyjna ochrony zatrudnienia (EPL) opóźnia moment aktywizacji zawodowej osób młodych Źródło: OECD, dane z 2003 r.

Dziękuję za uwagę Analityka gospodarcza – studia z przyszłością projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego