Dylematy budowy struktury organizacyjnej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
STUDIUM PRZYPADKU (case study ang.)
Advertisements

SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU
Definicja Benchmarking definiowany jest jako „nieprzerwany proces porównywania wyników przedsiębiorstwa, systemów zarządzania, procesów, produktów i usług.
KONTROLA JAKO FUNKCJA ZARZĄDZANIA
Informacja w procesie podejmowania decyzji..
SYSTEMY ZARZĄDZANIA - GENEZA
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
10 błędów / wg E. Cochran’a /
DOKUMENTOWANIE PROCESU ZINTEGROWANEGO
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
Proces decyzyjny w sektorze publicznym
Definicje operacji.
Andrzej H Jasiński Zakład Innowacji i Logistyki Wydział Zarządzania Uniwersytet Warszawski Bariery innowacji i transferu technologii w Polsce Referat na.
Typy zachowań firmy w procesie internacjonalizacji (projekt badawczy)
Wdrażanie Regionalnej Strategii Innowacji w województwie lubelskim.
RYZYKO OPERACYJNE Jak przeciwdziałać mu w praktyce?
Temat wystąpienia Optymalizacja Zarządzania Strukturą Oddziałową w Organizacjach Jolanta Cabaj.
METODYKA PROJEKTOWANIA I DOSKONALENIA STRUKTUR
ORGANIZACJA JAKO STRUKTURA
KULTURA ORGANIZACYJNA
Tworzenie hierarchii organizacyjnej
Elementy budowy organizacji wg.J.A.F.Stonera
Dalsze elementy metodologii projektowania. Naszym celem jest...
Kryteria grupowania stanowisk pracy
GRC.
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
Zarządzanie produkcją w przedsiębiorstwie
Istota konkurencji w internecie …
Struktura Organizacyjna Gospodarki Naprawczej (remontowej)
Piotr Nędzewicz Poznański Park Naukowo-Technologiczny
PROBLEMY DECYZYJNE KRÓTKOOKRESOWE WYBÓR OPTYMALNEJ STRUKTURY PRODUKCJI
OD KONTROLI DO AUDITU HACCP
INFORMACJA MARKETINGOWA
Zarządzanie w pielęgniarstwie
Organizacja – misja, budowa, struktura organizacyjna.
VII EKSPLORACJA DANYCH
Już dawno minęły te czasy, kiedy od pracownika wymagano głównie wykształcenia kierunkowego, a dodatkowe umiejętności odgrywały znikomą lub prawie żadną.
,,Kwalifikacje a kompetencje’’
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
METODY PODEJMOWANIA DECYZJI
40 TYS. M IESZKAŃCÓW 74 PRACOWNIKÓW Zespołowa metoda pracy oraz skuteczny system przepływu informacji jako elementy kształtujące motywującą atmosferę pracy.
Metoda badań eksperymentalnych i quasi-eksperymentalnych
ARCHITEKTURA SYSTEMU ZARZĄDZANIA ORGANIZACJĄ
SYSTEM FUNKCJI, PROCESÓW I PRZEDSIĘWZIĘĆ W ORGANIZACJI.
Szkolenia E-Learning SIMP Consulting Stanisław Płaskowicki Dorota Płaskowicka.
Prezentacja nowego produktu Tytuł. Cel długoterminowy  Podaj cel, który ma zostać zrealizowany.
ZINTEGROWANE SYSTEMY ZARZĄDZANIA
Biblioteka ucząca się Roman Tomaszewski Mariusz Polarczyk
BPR – zarządzanie personelem Podczas reengineeringu / i w trakcie wdrażania systemu zarządzania sukces w zasadniczej mierze zależy od akceptacji zmian.
Marek Fertsch Zarządzanie produktem - wykład 1. Wykład 1. Definicja zarządzania produktem. Kategorie produktów.
Budowanie partnerstwa w kontekście wykorzystania funduszy unijnych – w poszukiwaniu nowych wartości rynkowych refleksje poprojektowe.
Ważone indeksy w badaniu podmiotów ekonomii społecznej Marek Bożykowski
Teoria organizacji Wykład 1.
RACHUNEK KOSZTÓW ZMIENNYCH, PORÓWNANIE Z RACHUNKIEM KOSZTÓW PEŁNYCH
WYKŁAD dr Krystyna Kmiotek
Urząd przyjazny mieszkańcom Korzyści dla Miasta Częstochowy wynikające z projektu SEKAP Anna Pawłowska Dyrektor Urzędu Miasta Częstochowy 19 grudnia 2007.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
Organizowanie. Organizowanie sprawnych działań systemu dystrybucji Koordynacja działań wszystkich jego elementów – ich integracja tak, aby wszystkie przyczyniały.
Czynniki wyznaczające strukturę organizacyjną
Wiarygodność rynkowa i sukces ekonomiczny – jak informatyka pomaga osiągnąć przewagę konkurencyjną Warszawa r.
Czynniki strukturotwórcze
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
Tożsamość nauk o zarządzaniu
ORGANIZOWANIE I PROJEKTOWANIE ORGANIZACJI PROCESOWEJ
Kontrolowanie Mateusz Turczyn.
Elementy organizowania
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
Zapis prezentacji:

Dylematy budowy struktury organizacyjnej

Departamentalizacja Jest jednym z mechanizmów tworzenia struktury organizacyjnej, polegającym na logicznym i sprawnym i efektownym łączeniu zadań i pracowników.

Zasadniczo wyróżniamy 4 kryteria, według których grupuje się zadania i ludzi w oddziały Grupowanie według funkcji Grupowanie według produktów bądź ich grup Grupowanie według klientów lub ich grup Grupowanie według lokalizacji

W praktyce wymienione typy departamentalizacji często współistnieją w ramach jednej struktury organizacyjnej, a także występują w formach łączących dwa lub więcej kryteriów podziału.

Efektywność zastosowania departamentalizacji jest prostą wypadkową skuteczności procesu koordynacji, czyli integrowania poszczególnych działów w zwartą skuteczną całość

Kryteria grupowania stanowisk

Grupowanie według wyrobów ZALETY Łatwość integracji i kordynacji całej działalności Większa szybkość i skuteczność podejmowania decyzji Możliwość względnie taniej i obiektywnej oceny wyników w zakresie pojedynczego produktu lub grupy produktów WADY Menedżerowie w każdym wydziale mogą się nadmiernie koncentrować tylko na swoim wyrobie zaniedbując resztę organizacji Wzrost kosztów administracji

Grupowanie funkcjonalne ZALETY: Możliwość obsadzenia każdego działu ekspertami z danej dziedziny Łatwiejszy nadzór Łatwiejsza koordynacja czynności w łonie każdego wydziału WADY: Proces decyzyjny jest wolniejszy i bardziej zbiurokratyzowany Pracownicy mogą się zbyt wąsko koncentrować na swoich jednostkach i stracić z pola widzenia cały system organizacji Trudniejsza obserwacja wyników i rozliczania z nich pracowników

Grupowanie według klientów GŁÓWNA ZALETA: Pozwala ono organizacji wykorzystać wykwalifikowanych specjalistów zajmujących się swoimi klientami lub ich grupami GŁÓWNA WADA: Wymaga dość dużego personelu administracyjnego, który będzie integrował czynności różnych wydziałów

Grupowanie według lokalizacji GŁÓWNA ZALETA: Pozwala ono organizacji zareagować na wymagania szczególnego klienta i środowiskowe cechy różnych regionów GŁÓWNA WADA: Organizacja może potrzebować licznego personelu administracyjnego, który umożliwi śledzenie jednostek w rozproszonych lokalizacjach

Wysoki czy niski stopień sformalizacji?

Formalizacja Formalizacja – jest to proces który utrwala relacje między elementami organizacji i zachowania ludzi, które to służą do realizacji celów i wysokiej efektywności jej funkcjonowania.

Wysoki stopień formalizacji ZALETY: przewidywanie zachowań ludzkich ujednolicenie ich i skoordynowanie do wspólnych celów. WADY: Biurokracja brak elastyczności przy zmianach Przewaga formy nad treścią Zły wpływ na indywidualizm

Niski stopień formalizacji ZALETY: możliwość rozwoju jednostki opracowywanie nowych technologii i innowacji elastyczność do otoczenia WADY: brak wewnętrznej koordynacji dezorientacje pracownikówi i kontrahentów firmy

Optimum Dla każdej organizacji należy wybrać optimum są organizacje gdzie wysoki stopień będzie dobrym wyborem ale także są organizacje dla których niska formalizacja jest lepsza. Na przykład dla biura rachunkowego potrzebne są jasno określone procedury i procesy działań, a dla placówki naukowo badawczej niski stopień formalizacji.

Okoliczności dla wysokiej formalizacji: Mało zmienne otoczenie Konieczność ujednolicenia postępowania pracowników w organizacji na dużej powierzchni i ilości Wymagania technologii ograniczające dowolność zachowań ludzi Niskie kwalifikacje uczestników organizacji

Okoliczności dla niskiej formalizacji: Złożone i zmienne otoczenie Zmieniająca się technologia zależnie od celu Wysokie kwalifikacje i aktywna postawa ludzi

Dziękujemy