Jak poprawić relacje międzyludzkie ?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Psychologia Psycho – dusza Logos- wiedza.
Advertisements

PRZEMOC I AGRESJA Jak zapobiegać?
Konstruktywne sposoby rozwiązywania konfliktów
Hasło promujące życie bez agresji.
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
KONFLIKTY W ORGANIZACJI
Dr Grażyna Poraj Instytut Psychologii Uniwersytet Łódzki
Rodzice i nauczyciele; płaszczyzna porozumienia
Cele spotkania: Uświadomienie rodzicom problemu jakim staje się nasilające się wśród dzieci i młodzieży zjawisko agresji. Zapoznanie rodziców z pojęciem.
Profilaktyka agresji i przemocy
Napięcie emocjonalne i stres
SZKOŁA BEZ PRZEMOCY RODZICE.
Broszura opisuje zjawisko przemocy i agresji oraz jego formy
Jak poprawić relacje międzyludzkie ???
realizacja VIII punktu
„ MÓJ WYBÓR – MOJE ŻYCIE ”
„Bezpieczeństwo nie jest wszystkim, lecz bez
Uzależnienia a rozwój dziecka
6 kroków do porozumienia
Rzecz o efektywności w biznesie
6-latek w naszej szkole Podsumowanie ankiety skierowanej do Rodziców/Opiekunów prawnych dzieci, które w wieku 6 lat rozpoczęły naukę w klasie I Kwiecień.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Przyczyny agresji i przemocy wśród dzieci i młodzieży
A OSIĄGNIĘCIA EDUKACYJNE MOJEGO DZIECKA
Z jakim problemem może spotkać się mój rówieśnik
Zdrowe relacje międzyludzkie
Asertywność czyli jak żyć z ludźmi Autor: Elżbieta Bowdur.
Ocenianie Kształtujące
Przemoc w szkole jako współczesny problem systemu edukacujnego
ZERO TOLERANCJI DLA PRZEMOCY W SZKOLE
Praca z dzieckiem agresywnym
Przemoc w szkole ZJAWISKO PRZEMOCY I ZACHOWAŃ AGRESYWNYCH
Przemoc i agresja wśród dzieci
Rozwój społeczny dziecka
Czym jest dla nas tolerancja?
Rozwiązywanie konfliktów
Rozwiązywanie konfliktów
Sześciolatek dzieckiem, sześciolatek uczniem
Strategie rozwiązywania konfliktów
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
 Osoby w mojej grupie są dla mnie bardzo ważne, poprzez rozmowę z nimi staram się ich poznać i stwierdzić ich samopoczucie aby potem móc określić.
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Autorzy: Kinga Kolaszyńska Anna Jankowska weronika wlaszczyk
Postawa wychowawcza rodzica wobec przypadków przemocy i agresji
Umiejętność obserwacji.
Stowarzyszenie Doradców Europejskich RODZINA W RÓWNOWADZE - rozmawiajmy empatycznie!
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Postawa asertywna.
AGRESJA WŚRÓD DZIECI – SKĄD SIĘ BIERZE I JAK JEJ ZAPOBIEGAĆ ?
KONFLIKTY I ICH ROZWIĄZYWANIE
Opracowała: Kinga Szymanek nauczyciel ZSS nr 101 w Poznaniu
THE LEADER IN ME KUBA TERKA. THE LEADER IN ME UMIEJĘTOŚĆ UWAŻNEGO SŁUCHANIA Wielu ludzi zapomina, że rozmowa z drugim człowiekiem to nie tylko mówienie,
Uczeń zdolny jak go zrozumieć i wspierać?
Badania ankietowe uczniów i ich rodziców
Konflikty społeczne we współczesnym świecie
Asertywność w relacjach społeczno – zawodowych w ramach projektu „Licencja pracownika ochrony fizycznej I-go stopnia pierwszym stopniem do zatrudnienia”
ŁAD i KONFLIKTY SPOŁECZNE
AGRESJA- przez agresję rozumie się każde zamierzone działanie, mające na celu wyrządzenie komuś lub czemuś szkody, krzywdy, straty, bólu fizycznego czy.
Konflikty rówieśnicze
Wyniki ankiet dla rodziców przeprowadzonej w dn
7 Nawyków – mapa wdrożenia
„ Rodzina , Twój przyjazny świat ”
POZNANIE SPOSOBÓW ROZWIĄZYWANIA KONFLIKTÓW W GRUPIE
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
„Drogi dziecka ku samodzielności: Słowa porządkują, pozwalają zrozumieć.” „Wyspa wsparcia” z cyklu.
KLASA Społeczno-prawna
Anna K. Duda Barbara Binduga
Zapis prezentacji:

Jak poprawić relacje międzyludzkie ?

Relacje międzyludzkie Sposób wyrażania między dwoma lub więcej partnerami interakcji uczuć i postaw. Relacje koncentrują się na wzajemnych stosunkach ich uczestników, które odnoszą się do pozytywnych bądź negatywnych powiązań pomiędzy partnerami, których wyrazem mogą być na przykład: agresja, wrogość, atrakcyjność interpersonalna, miłość, zakochanie, intymność, obojętność, nienawiść, konflikt, zerwany kontakt, dystans emocjonalny, admiracja, skupienie uwagi, przemoc, manipulacja, kontrolowanie, lekceważenie.

Co to jest konflikt ? Zjawisko powszechne, nieuchronnie związane z życiem społecznym. Pojęcie konfliktu można rozpatrywać w różnych aspektach np. jako proces, w którym jednostka lub grupa dąży do osiągnięcia własnych celów przez wyeliminowanie, podporządkowanie sobie bądź zniszczenie jednostki lub grupy dążącej do celów podobnych lub identycznych. Występująca sprzeczność interesów powoduje walkę, jakieś starcie przeciwstawnych sobie sił. Rozwiązywanie konfliktów jest przedmiotem zainteresowań wielu dyscyplin naukowych: socjologii, psychologii, prawa. Zapobieganie konfliktom po lega między innymi na eliminowaniu zjawisk, które stanowią bezpośrednie przyczyny ich powstawania.

Co to jest empatia ? Zdolność odczuwania stanów psychicznych innych osób, umiejętność przyjęcia ich sposobu myślenia, spojrzenia z ich perspektywy na rzeczywistość. Osoba nie posiadająca tej umiejętności jest "ślepa" emocjonalnie i nie potrafi ocenić ani dostrzec stanów emocjonalnych innych osób. Silna empatia objawia się między innymi uczuciem bólu wtedy, gdy przyglądamy się cierpieniu innej osoby, zdolnością współodczuwania i wczuwania się w perspektywę widzenia świata innych ludzi. Psychologowie zastanawiali się skąd bierze się uczucie empatii i dlaczego niektórzy ludzie są go pozbawieni. Empatia jest jednym z najsilniejszych hamulców zachowań agresywnych, więc jest to także pytanie istotne z punktu widzenia inżynierii społecznej.

Konflikty w rodzinie (dziecko- rodzic)

Przyczyny konfliktów w rodzinie Nawet w spokojnej, „idealnej” rodzinie potrafi dojść do sprzeczek. Częstym zjawiskiem są kłótnie pomiędzy dwojgiem rodzeństwa. Faworyzowanie jednego dziecka przez rodziców. Drugie widzi to i czuje się w pewnym sensie odrzucone przez rodzinę. Dziecko faworyzowane wykorzystuje zaistniałą sytuację i nierzadko dokucza swojemu bratu lub siostrze. Dziecko poszkodowane walczy o miłość rodziców z rodzeństwem, chce poczuć, że naprawdę należy do rodziny. Rodzice często nie zauważają tej różnicy w traktowaniu potomstwa, myślą, że tak po prostu musi być. Jest to bardzo nieprzyjemna sytuacja i trudna do rozwiązania.

Sposoby zapobiegania konfliktów w rodzinach Wspólna rozmowa Troska i opieka Okazanie zainteresowania Wspólny posiłek Spędzanie czasu razem Zaufanie Pomoc Wychowywanie w równości z rodzeństwem

Konflikty w szkole (nauczyciel – uczeń)

Przyczyny konfliktów w szkole Przyczyną powstawania konfliktów na linii nauczyciel – uczeń są najczęściej trudności adaptacyjne uczniów, którzy znaleźli się w nowej sytuacji, rozbieżność między wartościami wyniesionymi z domu czy grupy rówieśniczej a tym, czego oczekuje szkoła, czy nieprawidłowe relacje między nauczycielem a uczniem, wynikające m.in. z konfliktu oczekiwań (interesu) każdej ze stron co do zachowań (w zakresie dyscypliny), metod egzekwowania wiedzy lub będące konsekwencją autorytaryzmu nauczyciela.

Sposoby zapobiegania konfliktów nauczyciel - uczeń Współpraca Wspólne rozmowy Prawidłowe i zrozumiałe przedstawienie lekcji Poświęcanie dużej ilości czasu uczniowi Zrozumienie problemów Zajęcia pozalekcyjne Uśmiech 

Konflikty między rówieśnikami

Przyczyny konfliktów między rówieśnikami W klasie często tworzą się kłótnie pomiędzy dwoma lub większą ilością osób. Czasami nie mają one jakiegoś konkretnego uzasadnienia, te dwie jednostki po prostu się nie lubią. Jednak często przyczyną jest rywalizacja, np. pod względem ocen. Często dochodzi do ostrej wymiany zdań, dokuczania sobie, a w najgorszych przypadkach do agresji i przemocy. W zasadzie wszystko, każde wydarzenie, każde wypowiedziane nierozważnie słowo może być przyczyną sporu i przerodzić się w naprawdę poważny konflikt.

Sposoby zapobiegania konfliktów między rówieśnikami Pomoc w zadaniach domowych Unikanie kłótni Wspólne zainteresowania Spędzanie wolnego czasu razem Pomoc w trudnych chwilach Współpraca Okazanie współczucia w trudnych chwilach życiowych

Aby rozwiązać problem, należy: poznać jego źródło umieć zrozumieć zachowania ludzi w konflikcie rozpoznać rodzaje konfliktów umieć dobrać skuteczne zachowania w konflikcie w zależności od sytuacji i relacji ze stronami konfliktu zdecydować się na podjęcie mediacji pokierować asertywnym zachowaniem uczestników konfliktu poprzez przeproszenie i używanie komunikatu przygotować plan rozwiązania konfliktu

Rozwój jakości relacji międzyludzkich nabiera znaczenia zwłaszcza w czasach niepewności i braku stabilności w życiu człowieka. Pozytywne relacje międzyludzkie stanowią stały napęd pobudzając inicjatywę, a także chęć do życia.

KONIEC Dziękuję za uwagę ! Wykonawca: Michał Brożek klasa 2B