Nowe zadania Wojewódzkich Urzędów Pracy wynikające z nowelizacji ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy Bielsko-Biała, 21 maj 2014r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Na dobry początek – staż”
Advertisements

Współpraca doradcy zawodowego z pracodawcami w ramach działań publicznych służb zatrudnienia Ewa Bodzińska-Guzik.
Poradnictwo zawodowe świadczone przez Wojewódzki Urząd Pracy w Zielonej Górze stan aktualny i projekty na przyszłość.
Publiczne służby zatrudnienia
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego ROLA POWIATOWYCH URZĘDÓW PRACY WE WSPIERANIU ZATRUDNIENIA.
ROLA POWIATOWYCH URZĘDÓW PRACY WE WSPIERANIU ZATRUDNIENIA OSÓB ZAGROŻONYCH WYKLUCZENIEM SPOŁECZNYM - realizacja projektów współfinansowanych przez Europejski.
Temat prezentacji Temat prezentacji : Priorytet VII POKL Promocja integracji społecznej Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II Dział Koordynacji.
1 Konkurs w ramach poddziałania Aktywizacja zawodowa i społeczna osób zagrożonych wykluczeniem społecznym (A.1) Termin ogłoszenia konkursu: wrzesień
SYTUACJA NA RYNKU PRACY W POLSCE
SYTUACJA NA LOKALNYM RYNKU PRACY – POWIAT GORLICE
Informacja o sytuacji na rynku pracy w Gminie Wadowice
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego CZŁOWIEK - NAJLEPSZA INWESTYCJA.
1 DZIAŁANIA URZĘDÓW PRACY W KONTEKŚCIE PO KL I RYNKU PRACY W WOJEWÓDZTWIE KUJAWSKO – POMORSKIM TORUŃ, MARZEC 2008 ROK.
Poradnictwo zawodowe w resorcie pracy
Młodzieżowe Centrum Kariery oraz Punkt Pośrednictwa Pracy
KORZYŚCI PŁYNĄCE Z ZATRUDNIANIA OSÓB POWYŻEJ 50 ROKU ŻYCIA Radziejów, 15 listopada 2010 roku.
REFORMA URZĘDÓW PRACY ZAŁOŻENIA NOWELIZACJI USTAWY O PROMOCJI ZATRUDNIENIA I INSTYTUCJACH RYNKU PRACY WARSZAWA, LIPIEC 2013.
Indywidualny plan działania
Realizowanego w partnerstwie z Powiatowym Urzędem Pracy w Białymstoku w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Priorytet VI Poddziałanie Wsparcie.
Instytucje rynku pracy. Ich oferta
Współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PROJEKT : NOWA JAKOŚĆ – NOWE MOŻLIWOŚCI IV.
PROJEKT : NOWA JAKOŚĆ – NOWE MOŻLIWOŚCI II współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Aktywni zawodowo Aktywni zawodowo projekt realizowany na podstawie.
Bezrobocie w moim regionie i województwie. Sposoby poszukiwania pracy.
Zielona Góra, czerwiec 2014 r.
Działania samorządu województwa (Wojewódzkiego Urzędu Pracy) na rzecz promocji zatrudnienia i rozwoju przedsiębiorczości Zielona Góra, 08 kwietnia 2009.
Nowe formy aktywizacji oferowane przez urząd
REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY WOJEWÓDZTWA ZACHODNIOPOMORSKIEGO – 2020
Dostosowanie oferty usług Powiatowego Urzędu Pracy w Chojnicach do potrzeb partnerów biznesowych.
POWIATOWY URZĄD PRACY W RACIBORZU
Formy pomocy dla pracodawców po nowelizacji Ustawy
ROPS Poznań Porozumienie dotyczące współpracy – minimalny zakres umowy PODNOSZENIE KWALIFIKACJI KADR POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ W WIELKOPOLSCE wiedza.
Konferencja: Młodzi na rynku pracy- wyzwania i instrumenty wsparcia
Współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PROJEKT : “NOWA JAKOŚĆ – NOWE MOŻLIWOŚCI IV”
POWIATOWY URZĄD PRACY w ŁODZI
Poddziałanie 7.4 Niepełnosprawni na rynku pracy Planowany termin ogłoszenia konkursu: III Kwartał 2012 Typ konkursu: A.1 -zamknięty Alokacja: ,00.
Powiatowy Urząd Pracy w Drawsku Pomorskim Sytuacja na rynku pracy Powiatu Drawskiego 09/2008 – 09/2009 Działalność Powiatowego Urzędu Pracy w Drawsku Pomorskim.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego „Aktywni zawodowo” „Aktywni zawodowo” projekt realizowano na.
Projekty systemowe w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Toruń, 12 października 2015 roku.
Główne założenia projektu ustawy o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.
Współpraca PUP z OPS Program Aktywizacja i Integracja (PAI)
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Powiatowy Urząd Pracy w Sandomierzu na mocy umowy nr RPSW /15-00.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Powiatowy Urząd Pracy w Sandomierzu na mocy umowy Nr POWR
WOJEWÓDZKI URZĄD PRACY Informacja na temat sytuacji na rynku pracy bezrobotnych do 25 roku życia Wojewódzki Urząd Pracy w Opolu Styczeń 2016.
FORMY WSPARCIA OFEROWANE PRZEZ PUP SKARŻYSKO-KAMIENNA W 2016r. Elżbieta Niewczas – Koordynator Zespołu ds. Instrumentów Rynku Pracy w PUP Skarżysko-Kamienna.
SPRAWOZDANIE Z WYKORZYSTANIA FUNDUSZU PRACY W 2014 Wojewódzka Rada Rynku Pracy w Białymstoku Białystok, 4 marca 2015 r. Wojewódzki Urząd Pracy w Białymstoku.
Polityka rynku pracy w Polsce 1 Polityka rynku pracy w Polsce jest prowadzona na podstawie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy W.
POWIATOWY URZĄD PRACY W LIPNIE Lipno, r. 1.
Możliwości wsparcia finansowego w ramach Funduszu Pracy 12 kwietnia 2016r. Powiatowy Urząd Pracy w Tychach.
Propozycje kryteriów wyboru operacji finansowych dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata.
Wsparcie lokalnego rynku pracy przy wykorzystaniu narzędzi Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja przygotowana przez Powiatowy Urząd Pracy w Chojnicach.
1 DZIAŁANIE 7.4 NIEPEŁNOSPRAWNI NA RYNKU PRACY Termin ogłoszenia konkursu: III kwartał 2012 r. Planowana alokacja: zł Typ konkursu: OTWARTY Typ.
Nowe formy aktywizacji oferowane przez urząd. Nowelizacja ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, oprócz zmian w dotychczas dostępnych.
Posiedzenie Komitetu Monitorującego
Ząbkowice Śląskie, 27 październik 2016 roku
Polityka rynku pracy w Polsce
Spotkanie informacyjne dla Beneficjentów realizujących projekty pozakonkursowe w ramach Poddziałania Programy aktywnej integracji osób i grup zagrożonych.
Konkurs Katowice r..
Powiatowy Urząd Pracy w Kołobrzegu
XXVII Sesja Rady Miejskiej w Nowem 26 kwietnia 2017 r.
Powiatowy Urząd Pracy w Kołobrzegu
Powiatowy Urząd Pracy w Kołobrzegu
Konkurs Katowice r..
„Rozwiń firmę z Wojewódzkim Urzędem Pracy” Kielce, 22 listopad 2017 roku .
Kamieniec Ząbkowicki, 27 październik 2017 roku
Polityka rynku pracy w Polsce
Wykład: Instrumenty adresowane dla szczególnych grup bezrobotnych
Wykład: Instrumenty adresowane dla szczególnych grup bezrobotnych
Możliwość pozyskania wsparcia dla mieszkańców regionu w ramach działań wspieranych przez Wojewódzki Urząd Pracy Maciej Recki Zespół Informacji i Konkursów.
Zapis prezentacji:

Nowe zadania Wojewódzkich Urzędów Pracy wynikające z nowelizacji ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy Bielsko-Biała, 21 maj 2014r.

Cel zmiany – poprawa efektywności działań na rzecz aktywizacji osób bezrobotnych poprawa jakości usług usprawnienie obsługi pracodawców ułatwienie startu młodym poniżej 30 r. życia zachęta do podnoszenia kwalifikacji aktywizacja zawodowa osób 50+ .

Indywidualizacja pomocy dla bezrobotnego pomoc dla osób bezrobotnych wg dotychczasowego podejścia wg nowej ustawy Indywidualizacja pomocy dla bezrobotnego Pomoc dla osób znajdujących się w szczególnej sytuacji usługi rynku pracy i instrumenty wspierające usługi r.p. określone w art. 50-61a pomoc dostosowana do potrzeb bezrobotnego zgodnie z ustalonym profilem pomocy

Art.91.1. Pracownikami publicznych służb zatrudnienia są pracownicy zatrudnieni w tych służbach, w tym: 1) pośrednicy pracy; doradcy zawodowi; specjaliści do spraw rozwoju zawodowego; specjaliści do spraw programów; doradcy EURES i asystenci EURES. 2. Pracownicy, o których mowa w ust.1 pkt 1–4, zatrudnieni w powiatowym urzędzie pracy mogą pełnić funkcję doradcy klienta.

przepisy przejściowe Art. 23.1. Pracownicy urzędów pracy, którzy w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy są zatrudnieni na stanowisku lidera klubu pracy i posiadają wykształcenie wyższe, z dniem wejścia w życie niniejszej ustawy stają się doradcami zawodowymi, z zachowaniem dotychczasowego wynagrodzenia. 2. Pracownicy urzędów pracy, którzy w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy są zatrudnieni na stanowisku lidera klubu pracy i nie posiadają wykształcenia wyższego, z dniem wejścia w życie niniejszej ustawy stają się pośrednikami pracy, z zachowaniem dotychczasowego wynagrodzenia.

Połączenie dwóch usług Poradnictwo zawodowe Poradnictwo i informacja zawodowa Pomoc w aktywnym poszukiwaniu pracy

Zmienne służące do określenia profilu odpowiedniej pomocy 1. oddalenie od rynku pracy 2. gotowość (do wejścia lub do powrotu na rynek pracy Zmienna - określająca dystans jaki dzieli osobę bezrobotną od rynku pracy /13 pytań/ Zbadane zostaną m.in. kwalifikacje osoby bezrobotnej, doświadczenie zawodowe, miejsce zamieszkania pod względem oddalenia od rynku pracy etc. Zmienna - określająca stopień gotowości osoby bezrobotnej do powrotu na rynek pracy /11 pytań/ Mierzona będzie za pomocą m.in. powodów rejestracji w urzędzie pracy, aktywność w poszukiwaniu pracy, skłonność do współpracy z PUP etc.

Profil II skoncentrowany na wsparciu eliminujący oddalenie oparty na aktywności Profil II skoncentrowany na wsparciu Profil III eliminujący oddalenie Trzy profile pomocy POTRZEBUJĘ WSPARCIA JESTEM GOTOWY BRAKUJE MI MOTYWACJI POTRZEBUJĘ POMOCY

Dopasowanie oferty pracy Zdobycie kwalifikacji i doświadczenia AKTYWNI Dopasowanie oferty pracy Zdobycie kwalifikacji i doświadczenia Pomoc psychologa lub trenera Wsparcie z pomocy społecznej Współpraca z agencjami zatrudnienia WYMAGAJĄCY WSPARCIA ODDALENI OD RYNKU PRACY

Rola CIiPKZ 3. Przygotowanie indywidualnego planu działania następuje nie później niż w terminie 60 dni od dnia ustalenia profilu pomocy. po ust. 3 dodaje się ust. 3a–3c w brzmieniu: 3a. Indywidualny plan działania może być modyfikowany stosownie do zmieniającej się sytuacji bezrobotnego lub poszukującego pracy. 3b. Powiatowy urząd pracy może skierować bezrobotnego do centrum informacji i planowania kariery zawodowej lub do innej instytucji rynku pracy w celu dokonania diagnozy problemów bezrobotnego na rynku pracy i pomocy w planowaniu kariery zawodowej.

Syriusz-dane klienta

Art. 8 ust. 8: W ramach wojewódzkiego urzędu pracy funkcjonuje co najmniej jedno centrum informacji i planowania kariery zawodowej, będące wyspecjalizowaną komórką organizacyjną, która w szczególności: 1) wspomaga powiatowe urzędy pracy w prowadzeniu poradnictwa zawodowego przez świadczenie wyspecjalizowanych usług w zakresie planowania kariery zawodowej na rzecz bezrobotnych i poszukujących pracy, w tym świadczy usługę poradnictwa na odległość z wykorzystaniem systemów teleinformatycznych; we współpracy z powiatowymi urzędami pracy opracowuje, aktualizuje i upowszechnia informacje zawodowe, w szczególności w powiatowych urzędach pracy na terenie województwa;”, 2a) we współpracy z akademickimi biurami karier opracowuje, aktualizuje i upowszechnia informacje zawodowe, w szczególności w akademickich biurach karier i powiatowych urzędach pracy na terenie województwa;”,

7) świadczy poradnictwo zawodowe na rzecz pracodawców oraz ich pracowników, wspomagając powiatowe urzędy pracy w tym zakresie; 8) udziela informacji o możliwościach i zakresie świadczonej pomocy przez urzędy pracy; 9) w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw pracy opracowuje i aktualizuje informacje zawodowe oraz inne zasoby informacji pomocne w aktywnym poszukiwaniu pracy o charakterze ogólnokrajowym; 10) realizuje działania o charakterze metodyczno-szkoleniowym w zakresie usług rynku pracy dla pracowników wojewódzkiego i powiatowych urzędów pracy. ust. 8a Utworzenie lub likwidacja centrum informacji i planowania kariery zawodowej wymaga pozytywnej opinii wojewódzkiej rady rynku pracy.

Część zadań realizowanych przez wojewódzkie urzędy pracy, w tym : Art. 109 ust 7a. Część zadań realizowanych przez wojewódzkie urzędy pracy, w tym : prowadzenie szkoleń pracowników wojewódzkich i powiatowych urzędów pracy w zakresie realizacji podstawowych usług rynku pracy, dofinansowywana będzie z Funduszu Pracy na podstawie umowy zawartej pomiędzy ministrem właściwym do spraw pracy a zarządem województwa.

2c. Ustanawia się trzy profile pomocy i formy pomocy stosowane w ramach tych profili: profil pomocy I – pośrednictwo pracy, a także w uzasadnionych przypadkach poradnictwo zawodowe lub formy pomocy, o których mowa w art. 40 ust.1 i 3a, art. 45, art. 46 ust. 1 pkt 2, art. 60b, art. 61e pkt 2 oraz art. 66k-66n; (szkolenia, koszty egzaminów, zwrot kosztów przejazdu, bezzwrotne środki na podjęcie działalności gosp., pożyczka na podjęcie działalności gosp., świadczenie aktywizacyjne, bony: szkoleniowy, stażowy, zatrudnieniowy, na zasiedlenie - dla bezrobotnych do 30r.ż.)

profil pomocy II – usługi i instrumenty rynku pracy, DZIAŁANIA AKTYWIZACYJNE zlecone przez urząd pracy oraz inne formy pomocy z wyłączeniem Programu Aktywizacja i Integracja, o którym mowa w art. 62a; profil pomocy III – Program Aktywizacja i Integracja, o którym mowa w art. 62a, DZIAŁANIA AKTYWIZACYJNE zlecone przez urząd pracy, programy specjalne, skierowanie do zatrudnienia wspieranego u pracodawcy lub podjęcia pracy w spółdzielni socjalnej zakładanej przez osoby prawne oraz w uzasadnionych przypadkach poradnictwo zawodowe.

Marszałek Województwa Działania aktywizacyjne – rozdział 13c Marszałek Województwa ze środków FP zlecenie wykonania działań aktywizacyjnych agencji zatrudnienia (realizator) minimum rok doświadczenia w pośrednictwie pracy

Wojewódzki Urząd Pracy wybór powiatów (udział pracowników pełniących funkcję doradcy klienta w całkowitym zatrudnieniu niższy o co najmniej 5 pkt % od średniego wskaźnika zatrudnionych we wszystkich PUP, lub na bazie obciążenia doradców - liczba bezrobotnych przypadających na doradcę klienta , wyższa o co najmniej 15% od średniego wskaźnika bezrobotnych we wszystkich pup) skierowanie 200 bezrobotnych skierowanie 200 bezrobotnych skierowanie 200 bezrobotnych

ustalenie szczegółów realizacji usługi dokonywane przez PUP i WUP zakres grupa bezrobotnych struktura bezrobotnych liczba bezrobotnych warunki rekrutacji w tym uzupełniającej warunki realizacji działań tryb kierowania bezrobotnych do realizatora zakres danych przekazywanych przez PUP okres realizacji działań wysokość wskaźnika skuteczności zatrudnieniowej oraz utrzymania w zatrudnieniu sposób dokonywania pomiaru sposób potwierdzania wykonania usługi kanały informacji

Działania aktywizacyjne okres realizacji zadań odpowiednio do potrzeb- ustala WUP i PUP uczestnicy długotrwale bezrobotni, zakwalifikowani do profilu pomocy II lub III max wynagrodzenie za usługę 3.krotność przeciętnego wynagrodzenia obecnie =11 469, 96 zł Wynagrodzenie za działania wstępne 2 293, 99 zł liczba kryteriów przy wyborze realizatora nieokreślone warunek pełnej płatności utrzymanie pracy przez 180 dni

Zlecanie działań aktywizacyjnych – rola bezrobotnego status skierowanie osoby do realizatora nie skutkuje utratą statusu korzystanie z innych instrumentów rynku pracy PUP, nie kieruje do innych form wsparcia, w trakcie udziału w działaniach aktywizacyjnych dostęp do usług aktywizacyjnych obsługa prowadzona w miejscowości będącej siedzibą PUP, z którego skierowano bezrobotnych

działania realizatora zasada „czarnej skrzynki’ - minimalny katalog usług - brak narzuconego sposobu działania - brak ograniczonego katalogu usług - swoboda w wyborze usług w zależności od potrzeb uczestników bezrobotny zatrudniony

Założenia finansowe

wskaźnik skuteczności zatrudnieniowej wskaźnik utrzymania zatrudnienia Płatność za efekt wskaźnik skuteczności zatrudnieniowej = liczba bezrobotnych, którzy podjęli i utrzymali zatrudnienie min. przez 14 dni liczba bezrobotnych, którzy osób skierowanych z PUP do realizatora wskaźnik utrzymania zatrudnienia = liczba bezrobotnych, którzy po upływie 90 dni dalej utrzymują zatrudnienie liczba bezrobotnych, którzy osób skierowanych z PUP do realizatora

Programy regionalne – rozdział 13b województwa marszałek woj. komisja dialogu społecznego woj. rada rynku pracy, starosta, diagnoza sytuacji na rynku pracy -sytuacja bezrobotnych na rynkach woj., pow. gmin -zapotrzebowanie pracodawców na kwalifikacje - mobilność siły roboczej

programy regionalne obejmuje co najmniej 1 z priorytetów Planów Działania realizator WUP w porozumieniu z PUP - określa bezrobotnych do programu regionalnego - wybiera PUP, o najwyższym udziale tych bezrobotnych w ogólnej liczbie bezrobotnych

WUP PROGRAM diagnoza sytuacji w woj., powiecie, gminach wykaz powiatów proponowanych do wsparcia propozycje; liczby i struktury uczestników wysokość środków FP na uczestnika wysokość środków FP dla powiatów oczekiwane wskaźniki efektywności programu

akceptacja programu przez starostę PUP proponuje działania WUP i PUP uzgadnia zakres działań i wskaźniki efektywności szacuje zagrożenie porozumienie

Barbara Stanisławska- doradca zawodowy CIiPKZ Filia Bielsko-Biała dziękuję za uwagę Barbara Stanisławska- doradca zawodowy CIiPKZ Filia Bielsko-Biała