MEDIACJA jako sposób rozwiązywania konfliktów.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Fazy rozwoju grupy w psychoterapii
Advertisements

Rozwiązywanie konfliktów w organizacji
ELEMENTY OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO
WYJAZDY INDYWIDUALNE UCZNIÓW Program COMENIUS POROZUMIENIE O PROGRAMIE ZAJĘĆ Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie się przez.
ocenianie, które pomaga się uczyć
Konstruktywne sposoby rozwiązywania konfliktów
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
KONFLIKTY W ORGANIZACJI
Absencja uczniowska w szkole - pilotaż 5 listopada 2007r. VIII LO w Łodzi Temat: Wdrażanie rozwiązań – wymiana doświadczeń. Opracowanie narzędzia do monitoringu.
PRAWA UCZNIA W SZKOLE WYNIKAJĄCE Z PRAW CZŁOWIEKA
Spotkanie robocze z pracownikami PUP odpowiedzialnymi
Podejmowanie interwencji w sytuacjach szczególnych zagrożeń
Przeciw przemocy w szkole Fundacja PRAESTERNO grudzień 2007.
Negocjacje. prof. WSIiZ, dr Dariusz Tworzydło
Jak przygotować i zorganizować wybory do władz samorządu uczniowskiego, żeby były świętem demokracji w szkole?
Do wiernych i oddanych przyjaciół Zippiego w naszej szkole należą: dzieci z oddziału przedszkolnego działającego przy naszej szkole oraz uczniowie klasy.
6 kroków do porozumienia
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE
Centrum Mediacyjne przy Naczelnej Radzie Adwokackiej.
SYTUACJA RODZIN DZIECI NIEPEŁNOSPRAWNYCH...?
Konflikt społeczny - przyczyny, dynamika rozwoju, metody rozwiązywania
Prowadzenie spotkań Przygotowanie agendy.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
KODEKS SZKOŁY BEZ PRZEMOCY
Podstawy przedsiĘbiorczoŚci
Prawa i obowiązki ucznia.
Prezentacja opisuje mechanizm pracy
Praca z dzieckiem agresywnym
Konflikt – analiza wyników ankiety przeprowadzonej wśród uczniów Zespołu Medycznych Szkół Policealnych w Siedlcach. mgr Anna Szyszkowska.
Rodzice jako sprzymierzeńcy w działaniach profilaktycznych szkoły
Kodeks „SZKOŁY BEZ PRZEMOCY”. Sporządziła: Krystyna Wesołowska
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
Rozwiązywanie konfliktów
Mein Kampf.
przypadku prześladowania
„Samorząd - realnie czy na papierze?”
Strategie rozwiązywania konfliktów
Jak poprawić relacje międzyludzkie ?
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
Szkolny system wychowawczy
„Szkoła Współpracy. Uczniowie i rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
„ Szkolna demokracja ”,, SZKOLNA DEMOKRACJA” Czy wiek członków samorządu ma wpływ na zajmowaną przez nich pozycję?
Reguły zarządzania zespołem. Zespoły projektowe bardzo często zawodzą jeśli chodzi o ustalenie wspólnej stratrgii zarządzania grupą, która to definiuje.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
KONFLIKTY I ICH ROZWIĄZYWANIE
Zawód mediator – alternatywą dla pedagoga Urszula Wirkus III Toruńska Pedagogiczna Konferencja Studencka 2 czerwca 2009 r. Wydział Nauk Pedagogicznych.
Szkoła bez przemocy.
i obywatelskich uczniów ”
RESPEKTOWANE SĄ NORMY SPOŁECZNE.
Porozumienie bez Przemocy w Przedszkolu.
Czy uczniowie czują się w szkole bezpieczni?
Kiedy spełnią się marzenia mediatorów? Stan rozwoju mediacji a gotowość Polaków do korzystania z niej Maciej Tański Centrum Mediacji Gospodarczej Mediacje.
Nowe trendy - planowanie negocjacji Wysokie standardy współpracy.
Mediacje rówieśnicze „Kiedy pozwolę sobie zrozumieć drugą osobę, zrozumienie może mnie zmienić” Carl R. Rogers.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Czym jest konflikt?.
Podstawowe umiejętności pomagania
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Jak szkoła w praktyce może uczyć demokracji i postaw obywatelskich ?
VIII sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 imienia Jędrzeja Śniadeckiego w Pionkach Wykonały: Sylwia Szmit, Patrycja Petniak.
Mediacje w szkole Jak działa mediacja ?
Negocjacje, Mediacje i Arbitraż w relacjach pomiędzy przedsiębiorcami
Szkolny plan zachowania
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Cele wprowadzania zasad i reguł zachowania
„O mediacji” Marta Maciejuk radca prawny
Szkoła Podstawowa w Annopolu Starym 9 listopada 2016 roku
SPOSOBY NA ROZWIĄZYWANIE SYTUACJI KONFLIKTOWYCH
Przyjaciele Zippiego Program realizowany przez wychowawcę Agnieszkę Kuciej.
Zapis prezentacji:

MEDIACJA jako sposób rozwiązywania konfliktów. Opracowała: mgr Ewa Rubaj – Biskupska

Można nauczyć się rozwiązywać konflikty, biorąc pod uwagę oczekiwania wszystkich uczestników sporu. Jeśli staramy się w ten sposób podejść do problemu, może być on konstruktywny i prowadzić do pozytywnych zmian, lepszego wglądu w siebie i rozumienia innych ludzi oraz decydowania o własnych sprawach. Natomiast unikanie rozwiązywania problemów, tzw. „zamiatanie pod dywan” prowadzi do eskalacji i gniewu. Jednym ze sposobów rozwiązywania sporów i konfliktów na drodze pertraktacji jest mediacja.

Mediacja to proces dobrowolnego dochodzenia do rozwiązywania sporu, prowadzony w obecności osoby trzeciej - neutralnego i bezstronnego mediatora. Mediare w języku łacińskim oznacza być w środku.

mediacja Mediacja koncentruje się na rozwiązaniu problemu, a nie na wskazaniu winnego. Daje więc szansę na rozwiązanie satysfakcjonujące obie strony, na wypracowanie ugody korzystnej dla obu stron konfliktu. Strony będące w sporze i uczestniczące w mediacji mogą przedstawić zdarzenia z własnej perspektywy. Powiedzieć drugiej stronie o własnych odczuciach, interpretacji jej zachowania i uczuciach, jakie to zachowanie wzbudziło.

Mediator. Zadaniem mediatora jest wsparcie stron w dojściu do porozumienia. Kto może być mediatorem? Nauczyciel - mediator lub mediator rówieśniczy, czyli uczeń, który: cieszy się zaufaniem kolegów i nauczycieli, reprezentuje wartości respektowane przez szkołę, jest przeszkolony w zakresie prowadzenia mediacji i stale doskonali swe umiejętności, a także posiada predyspozycje osobowościowe – jest otwarty na innych ludzi, nie posługuje się w swoim postrzeganiu świata stereotypami, rozwiązuje spory bez przemocy, szanuje innych niezależnie od ich poglądów i wartości, jakie wyznają.

Czym jest mediacja w szkole? Mediacja w szkole jest prowadzeniem pertraktacji w przypadku konfliktów między dwoma lub więcej uczniami, którzy nie potrafią się ze sobą porozumieć. Uczniowie w roli mediatorów nazywani są w fachowym języku peer- mediatorami. Peers to rówieśnicy lub osoby na podobnej pozycji.

Uczestnictwo uczniów w mediacji jest dobrowolne. Treść mediacji jest ściśle poufna. W trakcie mediacji wykluczane są kary ze strony szkoły i rodziców.

Cel mediacji rówieśniczej: Celem mediacji jest wypracowanie takiego rozwiązania, w którym mamy do czynienia z dwoma zwycięzcami-brak tutaj przegranych.

Efekt końcowy mediacji Mediacja kończy się pisemnym utrwaleniem rezultatów. Zawierają one między innymi przeprosiny za nieprzyjazne zachowanie, albo też ofertę rekompensaty strat i wyrządzonych szkód. Amerykańskie badania pokazują, że tak osiągnięte ustalenia prawie zawsze zostają dotrzymane. Sprawdza się to w każdym przypadku po upływie około czternastu dni.

Mediacja rówieśnicza ma sens, gdy: konflikt dotyczy tylko uczniów, uczestnikami mediacji są uczniowie, mediator - nauczyciel ma pewność, że zostanie utrzymana równowaga stron i nikt nie będzie dominował, konflikt, którego mediacja dotyczy wydarzył się niedawno i można znaleźć jego rzeczywiste przyczyny.

Warunki prowadzenia mediacji rówieśniczych w szkole: Warunki organizacyjne: a) przygotowanie na terenie szkoły sali do przeprowadzania mediacji, spełniającego takie standardy, jak: zapewnienie poczucia bezpieczeństwa oraz będącego, ze względu na lokalizację, miejscem neutralnym dla stron konfliktu; b) wypracowanie procedur mediacyjnych; c) wprowadzenie zapisu o mediacji, jako metody rozwiązywania konfliktów, w dokumentach regulujących działalność szkoły.

Warunki merytoryczne: a) kadra pedagogiczna powinna znać zasady i reguły mediacji, jej podstawowe założenia oraz korzyści płynące z rozwiązywania sporów przy jej pomocy; b) przygotowanie nauczyciela, opiekuna mediatorów rówieśniczych; c) mediator rówieśniczy musi dysponować wiedzą i praktycznymi umiejętnościami rozwiązywania sporów bez przemocy oraz prowadzenia mediacji.

Rola Mediatorów

Mediatorzy są bezstronni. Próbują oni w wyważony sposób zrozumieć obie strony wraz z ich uczuciami i pragnieniami.

Mediatorzy przejmują rolę moderatorów. Odpowiedzialność za treść rozmowy ponoszą skłócone osoby. Mediatorzy są odpowiedzialni za przebieg spotkania i zachowanie określonych reguł. Nie wyrażają oni swojego zdania!

Mediatorów obowiązuje milczenie, tzn. muszą oni zachować tajemnicę. Traktują oni wszystkie słowa, które padają w trakcie spotkania, jako ściśle poufne. Informacje ze spotkań wspólnych i na osobności ze stronami oraz notatki robione przez mediatora nie mogą być nikomu udostępnione. Mediator może przekazać na zewnątrz tylko to, co zostało uzgodnione i na co strony wyraziły zgodę.

Mediatorzy angażują się w te pracę dobrowolnie. Spotkanie może zostać przerwane, jeśli mediatorzy nie widzą już sensu kontynuowania go. Może do tego dojść, gdy jedna ze stron nie stosuje się do ustalonych reguł, albo też nie jest wystarczająco otwarta wobec reszty.

Mediatorzy kierują się w swojej pracy potrzebami. W przeciwieństwie do rozjemców mediatorzy zajmują się intensywniej konfliktami skłóconych osób. Pytają oni o przyczyny i próbują zrozumieć uczucia.

Mediatorzy kierują się w swojej pracy określonymi celami i myślą o przyszłości. Mediacja kończy się spisaniem ustaleń między skłóconymi partnerami. Mogą być to gesty rekompensaty:,,Przepraszam cię za to, że cię zdenerwowałem", albo: ,,Ponieważ zniszczyłem twoją własność, odkupię ją". Na koniec notuje się ustalone propozycje na przyszłość, np: ,,Zanim zrobię coś, co będzie wymierzone przeciw tobie, spróbuję z tobą porozmawiać". Ustalenie te uspokajają obu uczniów, ponieważ żadna ze stron nie czuje się oszukana. Nie ma już żadnego powodu, aby rozpoczynać nową kłótnię, gdyż każdy otrzymał to, co jest dla niego ważne.

Fazy rokowań Spotkanie mediacyjne składa się z pięciu następujących po sobie faz rokowań. Każdej z nich przyporządkowane są specyficzne techniki prowadzenia pertraktacji i cele.

Faza numer 1: Wprowadzenie + kontrakt Na początku omawiane są reguły spotkania, na które wszyscy uczestnicy muszą się zgodzić, zostaje wyjaśniona metoda mediacji i przybliżona rola mediatora.

Faza numer 2: Wysłuchanie stanowisk obu stron + wyjaśnienie stanu faktycznego W fazie drugiej skłócone osoby prezentują swoje stanowiska. Zadanie mediatorów polega na ich wysłuchaniu, zrozumienia i wyłowieniu wszystkiego, co negatywne.

Faza numer 3: Sprawdzenie osobistego znaczenia konfliktu Przy pomocy pytania: ,,Co to oznacza dla ciebie?" szuka się osobistych przyczyn kłótni.

Faza numer 4: Od przeszłości do przyszłości Wyobraźmy sobie ,,happy end". Na podstawie przemyśleń: ,,Jak mogłoby to odbyć się inaczej? definiuje się cele i zastanawia nad ewentualnymi rozwiązaniami na przyszłość. Jeżeli wina ustąpi miejsca zrozumieniu, mediator może ponownie nawiązać bezpośredni kontakt w rozmowie z uczestnikami.

Faza numer 5: Rekompensata Mediator kieruje ustaleniem rekompensaty za powstałe szkody duchowe i materialne oraz nakłania skłócone osoby do opracowania propozycji, w jaki sposób mogłyby one w przyszłości poprawić wzajemne kontakty: ,,Co musiałoby się wydarzyć, abyś uznał, że nastąpiło zadośćuczynienie? A co jesteś gotowy zaproponować w zamian?”. W ustaleniach końcowych spisuje się wyniki, następnie wszyscy uczestnicy mediacji składają swoje podpisy. Po wyznaczeniu terminu kontroli kończy się spotkanie mediacyjne.

Dziękuję za uwagę.