Planowanie kariery zawodowej uczniów

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Planowanie kariery zawodowej mój wybór – moja przyszłość
Advertisements

ZASTANÓW SIĘ, ZANIM ZDECYDUJESZ BIURO EDUKACJI M. ST. WARSZAWY
Jak wybrać zawód? Przygotowujemy się do podjęcia
Kogo szukają pracodawcy?
Zawody przyszłości w Polsce i ich szanse na rynkach europejskich
Rodzic jako doradca zawodowy
Metody wyboru zawodu Cele zajęć:
Zawody przyszłości.
Dane informacyjne Nazwa szkoły: ZSO nr 1 I Liceum Ogólnokształcące im. ppor. Emilii Gierczak w Nowogardzie ID grupy: 97_6_G_P1 Opiekun: Barbara Papuszka.
Dla nas ważny jest TWÓJ potencjał…
Centrum Kształcenia Ustawicznego w Limanowej
Poradnictwo Zawodowe II
Aktualne potrzeby rynku pracy
KSZTAŁCENIE ZAWODOWE W POWIECIE KLUCZBORSKIM Miejsce: Aula Zespołu Szkół Ogólnokształcących im. Adama Mickiewicza w Kluczborku Termin: 28 listopada 2007.
Północna Izba Gospodarcza Jak przedsiębiorcy postrzegają absolwentów szczecińskich uczelni wyższych? Badanie telefoniczne przeprowadzone.
Współczesny rynek pracy
Moja szkoła w procentach
17-23 października 2011 r.. To specjalista, który wspiera proces podejmowania decyzji zawodowych oraz pomaga w poszukiwaniu pracy. To specjalista, który.
Zespół Szkół nr 2 w Nowym Dworze Gdańskim, ul. Warszawska 54 Rekrutacja na rok szkolny 2013 / 2014 Nie dla szkoły, lecz dla życia się uczymy lecz dla życia.
„Kompleksowe umiejętności – gwarantem przyszłości”
Zuzanna Szereniuk Michał Iwan
Znaczenie Internetu w doradztwie zawodowym dla młodzieży
PROJEKT PN. „KONIEC JĘZYKA ZA PRZEWODNIKA” JEST WSPÓŁFINANSOWANY ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIEJ W RAMACH EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO.
Biuro Edukacji m. st. Warszawy WCIES
lecz dla życia się uczymy”
Gospodarka Powiatu Sieradzkiego. Firmy ogółem zarejestrowane w rejestrze Źródło: Bank Danych Lokalnych GUS.
Program operacyjny Kapitał Ludzki CZŁOWIEK NAJLEPSZA INWESTYCJA Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Doradcy zawodowi: Anna Pilszek Sabina Kontny.
Szkolenie dla opiekunów Centów
„Zawodoznawstwo” MODUŁ Klasa III.
Bezrobocie Suwałki 24 luty 2014 rok.
Wybór szkoły w aspekcie zmian w szkolnictwie ponadgimnazjalnym
Technik Organizacji Reklamy
Liceum Ogólnokształcące Nr II im. L. Kruczkowskiego
Szkolny Ośrodek Kariery prowadzony przez doradcę zawodowego panią Annę Uchman Szkolny Ośrodek Kariery prowadzony przez doradcę zawodowego panią Annę Uchman.
WYBÓR ZAWODOWY GIMNAZJALISTY
Rynek pracy Bytomia. Szanse i zagrożenia u progu XXI wieku Bytom Tendencje rozwojowe rynku pracy w Bytomiu.
Planowanie własnej przyszłości
Moje dziecko wybiera szkołę/zawód
CZYNNIKI TRAFNEGO WYBORU ZAWODU
Rodzic jako doradca swojego dziecka
ZASTANÓW SIĘ ZANIM ZDECYDUJESZ
Zawody przyszłości w Polsce i ich szanse na rynkach europejskich
Dynamika zmian istniejących na rynku pracy zawodów jest ściśle związana z tendencjami społeczno-gospodarczymi Europy i świata. Co kilka miesięcy pojawiają.
ZAWODY PRZYSZŁOŚCI.
Mądrze Zaplanuj swoją przyszłość ! PROGRAM ZAJĘĆ DLA UCZNIÓW GIMNAZJUM 6 SPOTKANIE.
Warszawski System Doradztwa Zawodowego jako forma wsparcia karier uczniów w obliczu współczesnej rzeczywistości Kraków, r.
Szkolnictwo zawodowe w opinii uczniów w świetle wybranych wyników badań Iwona Gruczyńska, Waldemar Dubla.
KIERUNKI KSZTAŁCENIA TECHNIK ŻYWIENIA I USŁUG GASTRONOMICZNYCH Technik żywienia i usług gastronomicznych jest przygotowany do wykonywania różnych zadań.
TECHNIK HANDLOWIEC.
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY Zawody przyszłości
Katedra Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej Uniwersytetu Łódzkiego Łódź 2015 Informacja – droga do przyszłości.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
WYZWANIA WSPÓŁCZESNEGO RYNKU PRACY. PROGRAM  branże i zawody przyszłości – mit czy realne prognozy?  pożądane umiejętności na rynku pracy – okiem pracodawcy.
Rodzic jako doradca zawodowy Większość młodych ludzi pytanych o to kto jest dla nich najważniejszym doradcą przy wyborze drogi edukacji wskazuje rodziców,
MĄDRZE ZAPLANUJ SWOJĄ PRZYSZŁOŚĆ ZAJĘCIA DLA UCZNIÓW SZKOŁY PONADGIMNAZJALNEJ Program zajęć dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych klasa II Zajęcia 3 ZAWODY.
Planowanie kariery - gdzie szukać pomocy?. Czy zastanawiasz się Jak zaplanować swoje życie? Co pragniesz w życiu osiągnąć? Kim będziesz za kilka lub kilkanaście.
PATRONAT PREZYDENT MIASTA CZĘSTOCHOWY DYREKTOR DELEGATURY KURATORIUM OŚWIATY W CZĘSTOCHOWIE CentrumInformacjiZawodowej Centrum Kształcenia Praktycznego.
Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego Radom Radom tel tel.
KSZTAŁCENIE ZAWODOWE A RYNEK PRACY W WOJEWÓDZTWIE LUBELSKIM Wydział Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego Lublin, grudzień 2007 Kuratorium Oświaty w Lublinie.
„MOJE ŻYCIE – MÓJ WYBÓR”
Spotkanie dyrektorów szkół zawodowych
Diagnozowanie zapotrzebowania uczniów klas trzecich gimnazjum na informacje edukacyjne i zawodowe wyniki badania ankietowego Międzyszkolny Ośrodek Wspierania.
Zawody przyszłości w Polsce i ich szanse na rynkach europejskich
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Przykłady dobrych praktyk
PORADNICTWO EDUKACYJNO-ZAWODOWE WYBIERAM, WIĘC MYŚLĘ…
Specjalność: Specjalista Bankowy
Zawody przyszłości Czyli takie, które w przyszłości dadzą szanse zatrudnienia.
Zapis prezentacji:

Planowanie kariery zawodowej uczniów

Do kogo uczniowie zwracają się o pomoc w wyborze zawodu? Większość młodych ludzi pytanych o to kto jest dla nich najważniejszym doradcą przy wyborze drogi edukacji wskazuje rodziców, następnie kolegów i nauczycieli.

Kto może wspomóc rodziców i nauczycieli? Doradca zawodowy, który jest specjalistą w zakresie rozpoznawania predyspozycji zawodowych, pomaga młodzieży w wyborze drogi kształcenia i zawodu.

Co należy wiedzieć zanim skorzystamy z pomocy doradcy? Czynniki wyboru: potrzeby, zainteresowania, umiejętności, wartości, dostępne możliwości.

Wsparcie przy podejmowaniu decyzji Rodzice, nauczyciele, doradca zawodowy mają za zadanie pomóc młodemu człowiekowi w zdiagnozowaniu tych czynników i podjęciu decyzji w sprawie wyboru dalszej ścieżki edukacji.

Ścieżki kształcenia Ścieżka edukacyjna wybierana jest w ramach indywidualnego „projektu życiowego”.

Zapotrzebowanie rynku pracy Na obecnym rynku pracy liczą się konkretne umiejętności i kwalifikacje zawodowe. Technicy i wykwalifikowani robotnicy to obecnie najbardziej poszukiwani fachowcy. Szansą na rozwój polskiej, europejskiej gospodarki jest przede wszystkim wiedza techniczna, to dzięki niej powstają nowe technologie i rozwija się gospodarka. Dlatego absolwenci techników są bardzo pożądanymi kandydatami na najbardziej renomowane wyższe uczelnie.

Planowanie przyszłości ucznia powinno odbywać się w trzech etapach Etap pierwszy - poznanie siebie Czyli zidentyfikowanie własnych: zainteresowań umiejętności uzdolnień ocena stanu zdrowia

Etap drugi – poznanie świata edukacji i pracy dróg edukacji świata zawodów zawodów, których wykonywanie daje szanse zatrudnienia

Poprzez: Etap trzeci - Planowanie kariery czyli jak zrealizować marzenia? Poprzez: Kształtowanie umiejętności wykorzystania informacji Kształtowanie umiejętności planowania i podejmowania decyzji Poznanie metod poszukiwania pracy Tworzenie własnego portfolio pod kierunkiem doradcy zawodowego.

Zawody przyszłości: … czyli takie, które za kilka lat dadzą szerokie możliwości zatrudnienia i kariery zawodowej

Informatyka, Telekomunikacja, Internet i Technologie Informacyjne 1 Informatyka, Telekomunikacja, Internet i Technologie Informacyjne

grafik komputerowy projektanci serwisu www programista administrator baz danych

inżynier obsługi systemów komputerowych administrator sieci informatycznej organizator pracy wirtualnej telepracownik - praca w domu za pośrednictwem Internetu

Biotechnologia i jej zastosowania 2 Biotechnologia i jej zastosowania 15 15

biotechnolog farmaceutyczny biotechnolog środowiska bioinżynier chemiczny bioinżynier genetyczny 16 16

3 Ochrona środowiska 17 17

inspektor ochrony środowiska strażnik ochrony środowiska edukator ekologiczny doradca ekologiczny 18 18

projektant wnętrz i zieleni pielęgniarz drzew analityk stanu środowiska 19 19

4 Nowoczesne operacje finansowe, elektroniczna bankowość, handel elektroniczny 20 20

pracownik centrum interaktywnej obsługi klienta pracownik centrum elektronicznej obsługi klientów pracownik scentralizowanych systemów rozliczeniowych projektant pakietów usług finansowych 21 21

specjaliści ds. budżetowania, analizy kosztów, zarządzania finansami analityk finansowy specjaliści ds. budżetowania, analizy kosztów, zarządzania finansami specjaliści zajmujący się obsługą biznesu m.in. doradcy podatkowi i ubezpieczeniowi negocjator w dużych firmach i korporacjach 22 22

handlowiec motoryzacyjny handlowiec zagraniczny handlowiec on-line. 23 23

5 Ochrona zdrowia, kształtowanie postaw prozdrowotnych, domowa opieka zdrowotna nad ludźmi starymi 24 24

koordynator badań klinicznych specjalista zdrowia publicznego inżynier kliniczny koordynator badań klinicznych specjalista zdrowia publicznego asystent medyczny 25 25

inspektor farmaceutyczny kontroler jakości świadczeń zdrowotnych technolog kardiochirurgiczny 26 26

6 Informacja, kultura popularna, przemysł rozrywkowy 27 27

specjalista d.s. kultury specjalista d.s. marketingu sieciowego menedżer sieciowy menedżer wielokulturowości

animator parków rozrywki specjalista d.s. marketingu społecznego specjalista od przygotowywania przemówień badacz rynku (rozrywki i czasu wolnego)

pracownik środków masowego przekazu broker informacji

7 Turystyka (organizacja czasu wolnego), Rekreacja, Hotelarstwo, Gastronomia

organizator obsługi turystycznej pilot wycieczek przewodnik turystyczny ekspert od turystyki

kucharz kelner hostessa gastronom rozrywkowy

8 Administracja

urzędnik skarbowy kurator menadżer kultury

9 Marketing, reklama

specjalista ds. marketingu i zarządzania specjalista od reklamy specjalista d/s public relations twórca reklam

A jakie preferencje zawodowe mają nasi uczniowie? (wg wyników ankiety przeprowadzonej w dniu 9.01.2014 r., ankietowanych zostało 100 uczniów z klas II oraz III) Ranking zawodów: 1. Sportowiec 12. Raper 2. Mechanik samochodowy 13. Architekt 3. Informatyk 14. Fotograf 4. Żołnierz 15. Pisarz 5. Strażak 16. Policjant 6. Dziennikarz 17. Prawnik 7. Kosmetyczka 18. Psycholog 8. Aktor 19. Tłumacz 9. Fryzjer 20. Cukiernik 10. Kucharz 11. Lekarz

Na pytanie - dlaczego właśnie ten zawód. Uczniowie odpowiedzieli: 1 Na pytanie - dlaczego właśnie ten zawód? Uczniowie odpowiedzieli: 1. Ponieważ jest to moja pasja. 2. Moi rodzice to robią. 3. Jest to interesujące.

A jakie zawody Nasi uczniowie uważają za interesujące? (oto ranking) 1. Sportowiec 15. Psycholog 2. Lekarz 16. Weterynarz 3. Dziennikarz 17. Fryzjer 4. Artysta 18. Rehabilitant 5. Aktor 19. Kosmetyczka 6. Informatyk 20. Makler giełdowy 7. Kucharz 8. Policjant 9. Fotograf 10. Żołnierz 11. Mechanik samochodowy 12. Strażak 13. Cukiernik 14. Kierowca pojazdów

Pamiętajmy Najważniejsze czynniki przy wyborze szkoły i zawodu to: Zainteresowania Predyspozycje Cechy osobowości Wyniki w nauce Stan zdrowia Opinia rodziców Informacje z prasy, radia, telewizji Sytuacja życiowa rodziny Miejsce zamieszkania Możliwość wykonywania tzw. zawodu dziedziczonego Opinia o szkołach koleżanek i kolegów

Źródła informacji: Informatory o szkołach; Doradca zawodowy – pedagog szkolny; Informacje od kolegów i znajomych; Internet; Zapoznanie się z informacjami i kryteriami szkół (dni otwarte); Media, prasa (czasopismo Perspektywy)

Dziękuję za uwagę 