Szkoła w zmieniającej się rzeczywistości

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Sześcioletnie dziecko zarówno w szkole jak i w przedszkolu pozostaje tym samym dzieckiem, ale w szkole ma szansę pójść o krok dalej.”
Advertisements

Rodzic jako doradca zawodowy
Nowoczesne technologie w polskiej edukacji
Janusz Żak Korzyści wychowawcze i osobiste płynące z realizacji edukacji europejskiej.
Spośród 80 szkół, które przystąpiły do realizacji projektu, znalazła się również nasza szkoła – Zespół Szkół nr 3 w Kędzierzynie-Koźlu.
Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu ustawicznym
Działalność Biblioteki Szkolnej przy Publicznej Szkole Podstawowej
Rośnie nowe pokolenie, które zmieni świat
Centrum Edukacji Nauczycieli w Koszalinie
Cel programu: lepsze wykorzystanie w uczeniu i komunikowaniu się technologii informacyjno- komunikacyjnych.
Szkoła z klasą 2.0 III edycja rok szkolny 2012/2013.
AKADEMIA WIEKU ŚREDNIEGO – akademicki model kształcenia ustawicznego osób 50+ Projekt współfinansowany ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Co to jest TIK?.
Podstawa programowa w dydaktyce postmodernistycznej.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Technologia informacyjna
Życie nastolatka.
Szkole Podstawowej w Licheniu Starym
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Akcja jest skierowana jest.
Udział szkoły w programie Szkoła z klasą 2.0, prowadzonym przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą pod honorowym patronatem Ministra Edukacji.
O programie Szkoła z klasą 2.0 Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Debata szkolna
TARGI
Europejskie Standardy Kształcenia (ESK) w Polsce
w praktyce pedagogicznej
Poradnictwo edukacyjno – zawodowe w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej dla Młodzieży.
XVII Sesja Dzieci i Młodzieży.
Konkursy organizowane przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
O programie Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i „Gazetę Wyborczą”. która promuje.
istotne cechy kryterium:
Idea oceniania kształtującego
Szkoła z klasą 2.0. „ Szkołą z klasą 2.0” ma na celu wypracowanie zasad korzystania z nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) w edukacji.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
Szkolny Ośrodek Kariery prowadzony przez doradcę zawodowego panią Annę Uchman Szkolny Ośrodek Kariery prowadzony przez doradcę zawodowego panią Annę Uchman.
Komunikacja w bibliotece uczelnianej na tle rozwoju technologii informatycznych. Z doświadczeń BG UMCS Ogólnopolska Konferencja Naukowa Nowoczesna Biblioteka.
Małe dziecko w systemie edukacji
Łączność pokoleń w sieci. Tylko z TIK!. Początek – szkolna debata Podczas debaty szkolnej uczniowie zaproponowali jeden z punktów kodeksu, który brzmiał:
Szkoła z klasą 2.0. Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i„Gazetę Wyborczą”. Od.
Szkoła z klasą 2.0 Zespół Szkół Ogólnokształcących Nr 17 Specjalnych w Kielcach 2012/2013.
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Jak stworzyć kodeks 2.0? Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez: - Centrum Edukacji Obywatelskiej - i „Gazetę Wyborczą”. Od początku.
Edytory tekstowe stron WWW
Z komputerem jak z przyjacielem
Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej
Ogólnopolski Program Szkoła z Klasą 2.0. To trzecia edycji Ogólnopolskiego programu Szkoła z Klasą 2.0. Nasza szkoła od samego początku bierze udział.
Metody komunikacji.
SYRIUSZ – KONFERENCJA PSZ 2011 Monika Zawadzka Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich Partner Konferencji.
Zasada 1 Ucz i ucz się z TIK. Jak sensownie wykorzystać TIK w szkole i w domu dla uczenia się?
Zespół środków, czyli urządzeń (np. komputer, sieci komputerowe czy media), narzędzi (oprogramowanie) oraz innych technologii, które służą wszechstronnemu.
Wyzwania edukacji 15- latków DR MACIEJ JAKUBOWSKI EVIDENCE INSTITUTE UNIWERSYTET WARSZAWSKI 20 STYCZNIA 2016.
Rodzic jako doradca zawodowy Większość młodych ludzi pytanych o to kto jest dla nich najważniejszym doradcą przy wyborze drogi edukacji wskazuje rodziców,
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
DEBATA SZKOLNA 20 grudnia 2010 Szkoła Podstawowa nr 1 im. Mikołaja Kopernika w Piszu.
Międzysemestralne Otwarte Spotkanie TIK-owe r. PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA IM. BŁOGOSŁAWIONEGO KS. JERZEGO POPIEŁUSZKI W NIECZAJNIE GÓRNEJ.
Czy warto uczyć się języków obcych?. Wprowadzenie. Bardzo wielu uczniom nauka kojarzy się z przymusem oraz koniecznością. W ten sposób traktują oni również.
W tym roku szkolnym przystąpiliśmy do projektu prowadzonego przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Projekt ma za zadanie odpowiedzieć.
na rzecz cyfryzacji szkół
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Jak organizować społeczne środowisko uczenia się dzieci w klasie I?
TIK w szkole.
Szkoła Podstawowa nr 214 Ul. Fontany 1.
Szkoła Podstawowa w Annopolu Starym 9 listopada 2016 roku
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Szkoła Podstawowa nr 81 im. Bohaterskich Dzieci Łodzi
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Zapis prezentacji:

Szkoła w zmieniającej się rzeczywistości

Dane, informacja, wiedza Dane: relacja między znakami Informacja: relacja między znakami a ich znaczeniami Wiedza: relacja między znakami a ich użytkownikami i ich użyciem w określonym kontekście

Po co powstało powszechne nauczanie? Przygotowanie przyszłych robotników przemysłowych do: czytania ostrzeżeń i instrukcji obsługi w fabrykach, wykonywania prostych rachunków, rozpoczynania i kończenia pracy na dźwięk dzwonka Alvin Toffler – Trzecia fala

Czy takie nauczanie jest nam dzisiaj potrzebne? Jaki jest cel edukacji? Pragmatycznym celem edukacji jest zapewnienie ludziom zdolności do podejmowania trafnych decyzji Wojciech Cellary – Kształcenie w dobie tabletu -2014

Czy nauczyciel ma przekazywać informacje? TAK Tylko nauczyciel wie to, czego powinien się nauczyć uczeń. NIE Informacja jest wszędzie (również w Internecie) i jest łatwo dostępna.

A czym jest wiedza? PLATON ARYSTOTELES Wiedza teoretyczna Wiedza to prawdziwe, uzasadnione przekonanie przekonania, sądy w sensie logicznym uzasadnienie, przekonanie jest uzasadnione prawdziwość, przekonanie jest prawdziwe ARYSTOTELES Wiedza teoretyczna Wiedza praktyczna

Czy możemy przekazać wiedzę? Ważne jest, by sobie uzmysłowić, że już samo mówienie o przekazywaniu – może nawet wartości – całkowicie rozmija się z rzeczywistością uczenia się. Mózgom niczego się nie przekazuje. One wytwarzają to samodzielnie! Manfred Spitzer, Jak uczy się mózg za: M. Żylińska, Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi.

Jaki obraz szkoły? Niemal każde dziecko idzie do pierwszej klasy z dumą i radością. Ale zwykle ten podniosły nastrój już po kilku latach opada. Szkoła staje się rutyną. Eksperci już u trzecio-, czwartoklasistów stwierdzają mentalność odwalania obowiązku, zwłaszcza wśród tych, którzy – z różnych powodów – nie dają sobie rady. Co jakiś czas opinię publiczną poruszają komórkowe filmy z chaosu w klasie, okrutnego mobbingu wobec nieporadnego kolegi czy szykanowania bezradnego nauczyciela. Odpowiedzią jest zwykle wołanie o więcej dyscypliny, czasem wręcz o przywrócenie fizycznych kar – jeśli nie chłosty, którą w 2011r. zachwalał premier Wielkiej Brytanii David Cameron, to oślich ław i stania w kącie. Poważne tygodniki poświęcają artykuły okładkowe „małym tyranom” terroryzującym kolegów i nauczycieli: nieprzystosowanym, awanturnikom, wagarowiczom, pozbawionym jakiejkolwiek samodyscypliny. Adam Krzemiński: Polityka - nr 100074 (100074) z dnia 2013-10-09; Ja My Oni. Poradnik Psychologiczny Polityki. Tom 13. Jak radzić sobie ze szkołą; s. 6-9

Pokolenie Y - charakterystyka Aktywnie i w każdej dziedzinie życia korzystają z technologii i mediów cyfrowych. Żyją w "globalnej wiosce" dzięki dostępowi do Internetu mają znajomości na całym świecie. Cechuje ich duża pewność siebie. Często dłużej mieszkają razem z rodzicami, opóźniając przejście w dorosłość. Ważniejsza staje się dla nich jakość życia i doświadczenia życiowe, niż posiadanie. Są dobrze wykształceni i gotowi dalej się rozwijać. Są tolerancyjni i otwarci na to, co inne. Nie pamiętają czasów PRL-u, wychowali się w realiach wolnego rynku. Cechuje ich wysokie mniemanie o swoich umiejętnościach, przekonanie o własnej wyjątkowości, nadmierne oczekiwania oraz silna awersja wobec krytyki. Jakie urodzeniu po którym roku Herbert Marshall McLuhan  1962 Mark Prensky 2001 – Digital natives, digital immigrants

Pokolenie Y Technologia, z której tak aktywnie korzystają, pozostawia im mało czasu na myślenie autonomiczne i wyrobienie sobie własnych poglądów, jednocześnie zaś umożliwia im sprawdzanie wiedzy w różnych źródłach. Dochodzi do stopniowej alienacji pokoleniowej - nie kontaktują się niemal wcale z przedstawicielami poprzednich pokoleń (nie licząc rodziców). Nie szukają autorytetów, żyjąc w przekonaniu, że "wszystko jest w ich rękach i nikt nie może im nic narzucić”. Uważają, że jeśli czegoś nie ma w sieci, to taka rzecz nie istnieje - ogranicza to ich zdolność rozwiązywania problemów Nauczeni biegłego posługiwania się klawiaturą, zapominają jak się pisze ręcznie Często są zbyt pewni siebie i niecierpliwi, muszą się dopiero uczyć odpowiedzialności za swoje czyny Nauczeni biegłego posługiwania się klawiaturą, zapominają jak się pisze ręcznie – a co z umiejętnościami manualnymi – małe dzieci

Mózg nastolatka Największe, gigantyczne wymieranie neuronów odbywa się w naszym mózgu w okresie adolescencji, kiedy jesteśmy nastolatkami. Między 5. a 20. rokiem życia w niektórych partiach mózgu tracimy nawet 85 proc. neuronów. To jest okres nieprzypadkowej przebudowy - moment, kiedy powstaje architektura kory mózgowej, potem konsumujemy efekty tego etapu. Żadne inne organizmy zwierzęce tego nie przechodzą, tylko ludzie. Intensywne zmiany w mózgu nastolatków służą przystosowaniu do poszukiwań Nastolatek szuka, ryzykuje, tworzy nowe rozwiązania. Dzięki temu prawdopodobieństwo, że przyszłość nas zaskoczy, jest mniejsze. Marek Kaczmarzyk – UŚ. Za serwisem PAP Nauka w Polsce 11-03-2014

Jak i czego uczyć? DZISIAJ (jeszcze) Przekaz Znajomość faktów, brak krytycyzmu Nie wymagamy kreatywności Praca indywidulna Zbyt dużo przedmiotów JUTRO Coaching (przewodnictwo, motywowanie) Myślenie, rozumowanie, krytycyzm, Kreatywność Praca grupowa Mniej przedmiotów

TIK Uczniowie są cyfrowymi tubylcami, Szkoła musi wyjść im naprzeciw, poza swoje tradycyjne ramy, Technologia jest tylko środkiem nauczania i ma swoje ograniczenia Projektor 2D, 3D, BETT Show 2014

Konektywizm  Celem nauczania jest nauka myślenia, która ma prymat nad zdobywaniem wiedzy. Georg Siemens Connectivism: A Learning Theory for the Digital Age Kluczową kompetencją w tej teorii jest umiejętność właściwego korzystania ze zdobyczy technologicznych i odnajdywania wiadomości w zewnętrznych bazach danych (tzw. know – where), a nie – jak dotąd – z informacji wyuczonych w toku kształcenia – oraz ich kojarzenia i powiązania z innymi informacjami. Na tej podstawie uczeń ma możliwość wyciągania wniosków

Konektywizm a stara (obecna) szkoła Uczenie się tradycyjne Zapamiętywanie faktów, dat szczegółów Rozumienie procesów i zjawisk Kształcenie pojęć Ćwiczenie umiejętności Rozwiązywanie różnych zadań przedmiotowych teoretycznych i praktycznych Nabywanie osobistych doświadczeń Rozwiązywanie testów Konektywne uczenie się Łączenie się z zasobami informacji Tworzenie i utrzymywanie połączeń Spostrzeganie związków między obszarami, ideami i koncepcjami Krytyczne myślenie Wybieranie treści uczenia się i samodzielne podejmowanie decyzji Julian Piotr Sawiński, Konektywizm, czyli rewolucja w uczeniu się?, http://www.edunews.pl/badania-i-debaty/badania/1077-konektywizm-czyli-rewolucja-w-uczeniu-sie

Metoda projektów eSzkoła – Moja Wielkopolska

Szkoła przetrwania To, że większość dzieci mimo wszystko znosi dzieciństwo wraz z wychowaniem i szkołą można przypisać ich niesamowitej wytrzymałości. Po prostu same sobie wyszukują to, czego akurat są w stanie się nauczyć. Manfred Spitzer, Jak uczy się mózg za: M. Żylińska, Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi.

Ogólnopolska Fundacja Edukacji Komputerowej Oddział Wielkopolski/Siedziba Zarządu Ośrodek Szkolenia Informatycznego 60-569 Poznań, ul. Szamarzewskiego 82 tel.: 61 846 04 80 fax: 61 846 04 99 e-mail: poznan@ofek.pl