1 NOWE PRZEPISY DOTYCZĄCE „JANOSIKOWEGO” MUSZĄ REALIZOWAĆ WYROK TRYBUNAŁU KONSTYTUCYJNEGO.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Finanse publiczne w Polsce w okresie kryzysu
Advertisements

Propozycja Komisji dotycząca nowych rozporządzeń
Elżbieta Malinowska-Misiąg Wojciech Misiąg Marcin Tomalak
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Propozycje uproszczeń systemowych mających na celu usprawnienie.
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r
1. Obowiązki beneficjenta wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu Wrocław, lipiec 2009.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wrocław, 9-10 grudnia 2008 r. Przedsięwzięcia z zakresu współpracy międzynarodowej i międzyregionalnej w.
1. 2 Propozycja zmian w Kryteriach wyboru operacji finansowanych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego na lata
Podstawy gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego
Finansowanie edukacji przedszkolnej Warszawa r. Mikołaj Herbst.
Stan prac nad projektami dokumentów programowych na lata Konferencja w sprawie ustalenia podziału priorytetów środowiskowych między PO Infrastruktura.
XXI Sesja Rady Gminy 18 styczeń 2005r.. Budżet Gminy Oleśnica na 2005 rok.
Ministerstwo Finansów
Wieloletnia Prognoza Finansowa miasta Tychy
- informacja dla jednostek samorządu terytorialnego
Sposób wyliczenia dotacji dla Gmin na utrzymanie OPS w roku 2010.
Kluczowe liczby w projekcie budżetu na 2014 rok i w projekcie Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata Warszawa 15 listopada 2013 r. MIASTO STOŁECZNE.
„Wpływ środków europejskich na sytuację gospodarczą”
Dofinansowanie pobytu mieszkańców (umieszczonych na tzw
Dofinansowanie z budżetu wojewody zadań samorządów powiatowych związanych z prowadzeniem domów pomocy społecznej w 2008 roku Listopad 2008 rok.
1 1 PROJEKT BUDŻETU MIASTA NA 2014 ROK. Wpływy do budżetu rosną, pomimo że podatki pozostają na tym samym poziomie.
Realizacja budżetu m.st. Warszawy w 2012 roku
Dofinansowanie działalności Ośrodków Pomocy Społecznej – sposób podziału środków oraz rozliczanie dotacji Wydział Polityki Społecznej Małopolskiego Urzędu.
EUROPEJSKA KARTA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
Finansowe wsparcie biednych regionów Polski przez bogate
Regionalny Program Operacyjny
Projekt zmian niektórych artykułów ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego Warszawa, styczeń 2012.
Uchwała nr 7/14 Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Strzelcach Krajeńskich z dnia 15 kwietna 2014r. W sprawie wniosku o udzielenie absolutorium Burmistrzowi.
Warszawa 25 września Subwencja regionalna w świetle ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego i jej znaczenie dla województwa mazowieckiego.
Warszawa 15 lipca „Określone ustawowo dochody własne poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego zdeterminowane są niejednokrotnie obiektywnymi.
„Pomoc państwa w zakresie dożywiania” Podsumowanie 2013 roku  Plan po zmianach zł, w tym rezerwy celowej zł.  Przekazano jednostkom.
Propozycja zmian w powiatowym systemie „janosikowego ”
1Warszawa, 26 stycznia 2012 r. ANALIZA SYTUACJI FINANSOWEJ MAZOWSZA W KONTEKŚCIE WPŁATY DO BUDŻETU PAŃSTWA Z TYTUŁU TZW. JANOSIKOWEGO.
1Warszawa, 10 lipca 2014 r. Projekt zmiany ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.
Instytucja scaleń gruntów w świetle znowelizowanej ustawy o scalaniu i wymianie gruntów Jerzy Kozłowski Zastępca Dyrektora Departamentu Gospodarki Ziemią.
Wykonanie wyroków Trybunału Konstytucyjnego - z dnia 21 października 2014 r., sygn. akt K 38/13 - z dnia 18 listopada 2014 r., sygn. akt SK 7/11.
System finansowy zadań zleconych wykonywanych przez urzędy stanu cywilnego Warszawa, 25 kwiecień 2015 r.
Kolejne zajęcia: Zajęcia 1: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza, Wyd. PWN, Warszawa 2006, s Zajęcia 2: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza,
1Warszawa, 25 listopada 2013 r. BUDŻET WOJEWÓDZTWA MAZOWIECKIEGO NA 2014 R. I PROGRAM OSTROŻNOŚCIOWY 25 listopada 2013 r. (poniedziałek)
SYTUACJA FINANSOWA MAZOWSZA 1Warszawa, 20 maja br.
9 lipca 2013 r. 1 Miesięczny stosunek wpływów CIT do rat „janosikowego”
Opracowanie projektu ustawy budżetowej
Aktor Jan Nowicki – Honorowy Obywatel Kowala Położenie: - centrum Polski - przy drodze krajowej Nr 1 z obwodnicą - w pobliżu autostrady A1 - węzeł Kowal.
Unia Miasteczek Polskich Finanse miast i gmin: stan obecny i propozycje zmian przeciwdziałających narastającemu kryzysowi.
PROJEKT BUDŻETU POWIATU BOLESŁAWIECKIEGO NA ROK 2016
Podział województwa mazowieckiego statystyczny czy administracyjny?
Wyrównanie poziome dochodów jednostek samorządu terytorialnego („janosikowe”) - stan obecny i perspektywa prof. dr hab. Wiesława Miemiec Katedra Prawa.
Wykonanie Budżetu Miasta Gdańska za rok Wykonanie Budżetu za 2004 r. - dochody, wydatki i nadwyżka.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Sytuacja finansowa JST w latach Warszawa, maj 2014.
Ograniczenie długu sektora samorządowego w świetle przepisów o finansach publicznych XV Dolnośląskie Forum Samorządu Terytorialnego, kwietnia 2014.
Ocena propozycji podziału Województwa Mazowieckiego na podstawie projekcji sytuacji ekonomicznej wydzielonych województw - w latach dr Piotr.
Potencjalne konsekwencje wydzielenia regionu stołecznego Mazowsza dla wykonywania zadań samorządów wojewódzkich Paweł Swianiewicz Zakład Rozwoju i Polityki.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wałbrzych – Książ, grudzień 2015 dr inż. Elżbieta Berezowska Skarbnik Województwa Dolnośląskiego.
POMORSKA RADA OŚWIATOWA. Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym I.Art Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych.
Wolność gospodarcza w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego.
KWALIFIKOWALNOŚĆ VAT Grzegorz Sobolewski
1 16 września 2013 r..
Rola samorządu regionalnego w systemie sektora publicznego
Niektóre skutki zmian w oświacie
Zasady finansowania operacji realizowanych przez Jednostki Sektora Finansów Publicznych Paweł Antoniewicz Kunice, r.
Finanse jednostek samorządu terytorialnego – opracowywane zmiany w prawie Dr Jerzy Kwieciński, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rozwoju, Członek Rady Ministrów,
Ministerstwo Finansów
Transport drogowy na Mazowszu
Finanse powiatowe - stan aktualny - potrzeby i oczekiwania
Finanse w oświacie Kwiecień, 2018 r..
Jednostek Samorządu Terytorialnego a rosnące obciążenia finansowe
Dramat w dwóch aktach i z prologiem
Ustawa z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych
Zapis prezentacji:

1 NOWE PRZEPISY DOTYCZĄCE „JANOSIKOWEGO” MUSZĄ REALIZOWAĆ WYROK TRYBUNAŁU KONSTYTUCYJNEGO

2 W SEJMIE SĄ DWA PROJEKTY: PROJEKT MF PROJEKT POSELSKI

3 PROJEKT MINISTERSTWA FINANSÓW NIE REALIZUJE WYROKU TRYBUNAŁU PROJEKT POSELSKI REALIZUJE WYROK TRYBUNAŁU

4 POTWIERDZAJĄ TO: Analiza finanso wa Eksperty za prawna

5 niezgodny z art. 190 ust. 1 w związku z art. 190 ust. 3 Konstytucji RP – pomija systemowe ujęcie problematyki i wprowadza rozwiązanie incydentalne – na 2 lata Art. 25 a projektu ustawy jest niezgodny z art. 167 ust. 1 i 2 w związku z art. 166 ust. 1 Konstytucji RP. Projektowana ustawa nie stanowi wystarczającej w świetle standardów konstytucyjnych realizacji wyroku Trybunału Konstytucyjnego w sprawie o sygn. K 13/11. EKSPERTYZA PRAWNA dotycząca projektu MF

6 TRYBUNAŁ KONSTYTUCYJNY: NOWE PRZEPISY MUSZĄ BYĆ SYSTEMOWE I KOMPLEKSOWE

7 MF: PROJEKT TYLKO NA 2 LATA PP: DOCELOWY PROJEKT, w którym lata objęte są przepisami przejściowymi

10 lipca 2014 r. 8 TRYBUNAŁ KONSTYTUCYJNY: „brak jakichkolwiek regulacji zabezpieczających samorząd przed nadmiernym ubytkiem dochodów własnych”

10 lipca 2014 r. 9 MF proponuje próg w wysokości 35 proc. dochodów, ale na podstawie dochodów sprzed dwóch lat SKUTEK FINANSOWY: w latach 2012, 2013, 2014 próg w ogóle by nie zadziałał Próg w wysokości 25 proc. bieżących dochodów podatkowych SPRZECZNE Z ZASADĄ JEDNOROCZNOŚCI BUDŻETU!!! JANOSIKOWE PŁACONE JEST Z DOCHODÓW BIEŻĄCEGO ROKU, DO NICH TEŻ POWINIEN ODNOSIĆ SIĘ PRÓG!!! ILUZORYCZNE BEZPIECZEŃSTWO

10 lipca 2014 r. 10 TRYBUNAŁ KONSTYTUCYJNY: „JANOSIKOWE” NIE MOŻE POCHŁANIAĆ ŚRODKÓW NIEZBĘDNYCH NA REALIZACJĘ ZADAŃ WŁASNYCH SAMORZĄDU

11 najpierw rozdziela środki rządowego wsparcia dla samorządów (subwencja wyrównawcza – 1,2 mld zł) RZĄD Nie dostaje bo jest najbogatszym regionem (średnia liczona na podstawie dochodów podatkowych) Mazowsze Wyrównywanie dysproporcji rozwojowych ETAP I: subwencja wyrównawcza Efekt: tworzy się nowy „ranking biednych i bogatych”, którego stary system i projekt MF nie uwzględniają

12 Teraz Mazowszu jako najbogatszemu regionowi każe się oddawać lwią część dochodów dla innych województw UWAGA! Algorytm, który wylicza wysokość „janosikowego” NIE BIERZE POD UWAGĘ, PIENIĘDZY, KTÓRE INNE WOJEWÓDZTWA DOSTAŁY OD RZĄDU Mazowsze Wyrównywanie dysproporcji rozwojowych ETAP II: subwencja regionalna czyli „janosikowe” PROJEKT POSELSKI PORZĄDKUJE TĘ SYTUACJE: pieniądze z „janosikowego” dzielone są po uwzględnieniu subwencji rządowej (a nie równolegle – tak jak w projekcie MF).

13 MF ZMIENIA W ALGORYTMIE WYSOKOŚĆ PROGÓW, CO NIE MA WPŁYWU NA MAZOWSZE, TRACI ZA TO WOJEWÓDZTWO DOLNOŚLĄSKIE SKUTEK FINANSOWY: np. w 2013 r. Mazowsze i tak musiałoby pożyczyć 100 mln zł na zapłacenie „janosikowego” ZAMIAST WSKAŹNIKÓW W i WW PROPONOWANE SĄ WR i WWR – ALGORYTM NALICZAJACY WYSOKOŚĆ „JANOSIKOWEGO” OCENIA „BOGACTWO” WOJEWÓDZTW PO FINANSOWYM WSPARCIU OD RZĄDU, A NIE PRZED TYM TRANSFEREM!

14 TRYBUNAŁ KONSTYTUCYJNY: Wysokość janosikowego musi odnosić się do aktualnych, rzeczywistych dochodów województwa

15 zamiast naliczania „janosikowego” na podstawie bieżących, rzeczywistych wpływów MF proponuje mechanizm korygujący w wysokości 10 proc. SKUTEK FINANSOWY w przeciągu ostatnich 10 lat mechanizm obniżyłby „janosikowe” zaledwie 3 razy i to zaledwie o ok. 50 mln zł odejście od równych miesięcznych rat na rzecz systemu zaliczek, płaconych na podstawie rzeczywiście osiąganych dochodów, rozliczane po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego

10 lipca 2014 r. 16 „JANOSIKOWE” TO NADAL TZW. WYDATEK BIEŻĄCY Skutek finansowy: „janosikowe” jest niewidoczne dla UE, GUS itp. czyli Mazowsze jako teoretycznie bogaty region dostaje w dalszym ciągu mniejsze środki np. z UE „JANOSIKOWE” NIE JEST WYDATKIEM BIEŻĄCYM, ALE KOREKTĄ DOCHODÓW SAMORZĄDU, nie służy przecież realizacji zadań u płatnika, ale u beneficjenta

17 ROK OBECNY ALGORYTM PROJEKT MFPROJEKT POSELSKI SYMULACJA WPŁAT (na podstawie województwa mazowieckiego):

18

17 PRZEPISY DOT. ŹRÓDEŁ FINANSOWANIA JST OPRACOWAŁA STRONA RZADOWA CZAS POKAZAŁ, ŻE PIENIEDZY JEST ZA MAŁO W STOSUNKU DO ZADAŃ JAKIE PRZEKAZANO SAMORZADOM JEŚLI SAMORZADY WOJEWÓDZTW NIE MAJA BYĆ STRATNE PO ZMIANIE PRZEPISÓW – STRONA RZĄDOWA MUSI WZIĄĆ NA SIEBIE CZĘŚĆ KOSZTÓW

18 PROJEKT RZĄDOWY KOSZTOWAĆ BĘDZIE BUDŻET PAŃSTWA 100 MLN ZŁ PROJEKT POSELSKI KOSZTOWAĆ BĘDZIE BUDŻET PAŃSTWA 250 MLN ZŁ

19 WYBÓR POSELKIEGO PROJEKTU NIE BĘDZIE OZNACZAĆ WZROSTU WYDATKÓW BUDŻETU PAŃSTWA NA WYRÓWNYWANIE DYSPROPORCJI ROZWOJOWYCH UWAGA!!!!

BUDŻET PAŃSTWA NA WYRÓWNYWANIE DYSPROPORCJI WYDAŁ 1,2 MLD ZŁ (SUBWENCJA WYRÓWNAWCZA – PIENIADZE DLA WSZYSTKICH WOJEWÓDZTW OPRÓCZ MAZOWSZA) 2015 BUDŻET PAŃSTWA WYDA NA TEN CEL 900 MLN ZŁ (A ZATEM O 300 MLN MNIEJ)!