Najważniejsze mity dotyczące państwa socjalnego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Adam Szczepanik i Marcin Wudarczyk SGH 2001
Advertisements

Finanse publiczne w Polsce w okresie kryzysu
Modelowanie kursu walutowego- perspektywa krótkookresowa
UNIA EUROPEJSKA NA TLE KRAJÓW TRIADY
Związek Banków Polskich
Zatrudnienie i polityka społeczna w warunkach postępującej integracji gospodarczej w UE Maciej Żukowski r.
Zarządzanie finansami w NGO
Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie
WZROST WIARYGODNOŚĆI POLSKI. WZROST WIARYGODNOŚĆI POLSKI.
Wykład: CZY PŁACE SĄ LEPKIE? – MECHANIZMY FUNKCJONOWANIA RYNKU PRACY
Traktat Lizboński.
Dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Warszawa, 27 Styczeń 2004 PAŃSTWO A PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ
Czy deficyt finansów publicznych może być cnotą ? dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Warszawa, 05 kwietnia, 2007 r.
Elżbieta Malinowska-Misiąg Wojciech Misiąg Marcin Tomalak
PREZENTACJA ZASOBÓW INFORMACYJNYCH BAZY GŁÓWNEGO URZĘDU STATYSTYCZNEGO URZĄD STATYSTYCZNY W ŁODZI Łódź, 10 grudnia 2010 r.
Recesje i bezrobocie.
Polityka fiskalna budżet państwa i dług publiczny
Zatrudnienie w Polsce w 2005
KONKURS WIEDZY O SZTUCE
Rozszerzenie Unii Europejskiej a rozwój gospodarczy
Jak zwiększyć zatrudnienie w Polsce?
Gospodarka światowa.
Rola państwa w gospodarce
Wolność a wyniki gospodarcze ze szczególnym uwzględnieniem Polski.
RÓWNOŚĆ PŁCI I ROZWÓJ EKONOMICZNY.
Ekonomia polityczna – przegląd problematyki
Skąd biorą się różnice w poziomie bezrobocia w różnych rozwiniętych krajach? Adrian Domitrz.
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie Instytut Gospodarki.
Znaczenie wartości niematerialnych w aspekcie wyzwań dla rozwoju społeczno- gospodarczego Polski praca zbiorowa pod kierunkiem Rafała Antczaka CASE-Doradcy,
I KONGRES NAUK ROLNICZYCH NAUKA – PRAKTYCE WIEDZA A INNOWACYJNOŚĆ GOSPODARKI prof. dr hab. Walenty Poczta Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu.
Biuro Rady Gospodarczej 1 Podsumowanie zmian deregulacyjnych w polskiej gospodarce oraz wyzwania na przyszłość Adam Jasser Podsekretarz Stanu w Kancelarii.
Raport o stanie polskiej gospodarki
Wiedza i opinie Polaków na temat wyborów do Parlamentu Europejskiego
ANALIZA WYNIKÓW NABORU ELEKTRONICZNEGO do szkół ponadgimnazjalnych
Ogólnopolski Konkurs Wiedzy Biblijnej Analiza wyników IV i V edycji Michał M. Stępień
POLSKA W UNI EUROPEJSKIEJ
Demografia na świecie – osoby w wieku lata – prognozy ONZ
Cechy charakterystyczne państw rozwijających się
Rynek węgla kamiennego na świecie wrzesień 2013
Elastyczność Kompromis między elastycznością rynku pracy a bezpieczeństwem zatrudnienia Bezpiecze-ństwo FLEXICURITY Tarnów, dn. 26 kwietnia 2013r.
Kluczowe liczby w projekcie budżetu na 2014 rok i w projekcie Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata Warszawa 15 listopada 2013 r. MIASTO STOŁECZNE.
„Wpływ środków europejskich na sytuację gospodarczą”
Program profilaktyki i wczesnego wykrywania nowotworów jelita grubego
Klub powstał … Klub powstał 8 maja 1938 roku. Agresja hitlerowska i walki zbrojne drugiej wojny światowej brutalnie przerwały obiecująco zapowiadającą
TRENDY PRZYSZŁOŚCI DLA POLSKI do roku PEST: polityka, ekonomia, socjologia, technologie. SEMINARIUM INE PAN Warszawa INSTYTUT NAUK EKONOMICZNYCH.
KALENDARZ 2011r. Autor: Alicja Chałupka klasa III a.
Stan zdrowia mieszkańców Warszawy
Węgiel energetyczny – aktualna sytuacja, ceny, trendy. Jerzy Podsiadło
Seniorzy Lata 1959 – mistrzostw - 43 medale ś rednia 3,58 11 medali z ł otych 19 medali srebrnych 13 medali br ą zowych.
Łączna długość pielgrzymkowych dróg Jana Pawła II wynosi ok
Systemowe rozwiązania z zakresu innowacyjności
Ceremonie oficjalne i państwowe
Dr inż. Wiesław Bury Giełda a gospodarka. Czy Giełda odzwierciedla stan gospodarki?
Debata „20-lecie rynku finansowo-kapitałowego w Polsce”
Ceremonie oficjalne i państwowe
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Opolu
Historia integracji Polski z Unią Europejską:
Prof. Danuta Hübner Bruksela, 30 Maja 2007
Nowe technologie w edukacji
WYNIKI EGZAMINU MATURALNEGO W ZESPOLE SZKÓŁ TECHNICZNYCH
+14 Września 2014 Wskaźnik > +20 Wskaźnik 0 do +20 Wskaźnik 0 do -20 Wskaźnik < -20 Unia Europejska ogółem: +1 Wskaźnik > +20 Wskaźnik 0 do +20 Wskaźnik.
Spotkanie Prasowe 16 maja 2007 r.. „Niesprawiedliwy podział owoców wzrostu gospodarczego” Raport przeprowadzony na zlecenie NSZZ Solidarność, opracowany.
Najlepsi czytelnicy w historii szkoły 1965/66 - Mirosław Twardy VIII g 1966/67 - Katarzyna Gąsior VIII 1967/68 - Marta Ziarko I a 1968/69 - Elżbieta Sarek.
Doc. dr W. Zborowska Zakład Gospodarki Rynkowej Katedra Gospodarki Narodowej Wydział Zarządzania UW Zmiany struktury sektorowej gospodarki.
4 CZERW CA PIERWSZ E CZ Ę ŚCIOWO DEMOKRATYCZN E WYBOR Y PARLAMENTARN E.
Kalendarz 2020.
  Wpływ kryzysu gospodarczego na sytuację młodzieży wiejskiej na rynku pracy w wybranych krajach Unii Europejskiej dr Ewa Kiryluk-Dryjska dr Agnieszka.
Zapis prezentacji:

Najważniejsze mity dotyczące państwa socjalnego Marek Radzikowski Wiosenna Szkoła Leszka Balcerowicza 2014 10 maja 2014 r.

Plan prezentacji Wstęp Mit 1: Państwo socjalne jest korzystne dla rozwoju gospodarczego. Mit 2: Państwo socjalne jest konieczne z powodu zawodności rynku. Mit 3: Państwo socjalne jest ukierunkowane na ludzi ubogich i ogranicza ubóstwo. Mit 4: Państwo socjalne jest przejawem sprawiedliwości i solidarności społecznej. Mit 5: Państwo socjalne sprzyja rodzinie i dzietności.

Plan prezentacji Wstęp Mit 1: Państwo socjalne jest korzystne dla rozwoju gospodarczego. Mit 2: Państwo socjalne jest konieczne z powodu zawodności rynku. Mit 3: Państwo socjalne jest ukierunkowane na ludzi ubogich i ogranicza ubóstwo. Mit 4: Państwo socjalne jest przejawem sprawiedliwości i solidarności społecznej. Mit 5: Państwo socjalne sprzyja rodzinie i dzietności. 3

Współzależność liniowa poziomów wydatków socjalnych i wydatków sfp Wstęp Współzależność liniowa poziomów wydatków socjalnych i wydatków sfp Uwaga: Dane za 2007 r. lub najbliższy dostępny.   Źródło: Radzikowski (2014, rys. 1). 4

Współzależność liniowa zmian wydatków socjalnych i wydatków sfp Wstęp Współzależność liniowa zmian wydatków socjalnych i wydatków sfp Uwaga: W zależności od dostępności danych zmiany liczono od ok. roku 1950 lub innego (w nawiasach) do 2007 r.  Źródła: patrz slajd 1. 5

Poziom rozwoju a wydatki socjalne Wstęp Poziom rozwoju a wydatki socjalne Afganistan Albania Australia Austria Belgia Bhutan Białoruś Boliwia Bułgaria C. Verde Chiny Cypr Czechy Dania Egipt El Salwador Estonia Finlandia Francja Grecja Gruzja Hiszpania Holandia Hong Kong Indie Iran Irlandia Islandia Izrael Jamajka Japonia Jemen Kanada Kazachstan Lesoto Litwa Luksemburg Łotwa Malediwy Malta Mauritius Mołdowa Mongolia Niemcy Norwegia Nowa Zelandia Polska Portugalia Rosja RPA Rumunia Serbia Seszele Singapur Słowacja Słowenia St. Vin. i Gren. Szwajcaria Szwecja Tunezja Ukraina USA Węgry Wietnam Wlk. Brytania Włochy Korea Tajwan 5 10 15 20 25 30 35 40 50 60 PKB per capita (PPP, w tys. dolarów międzynarodowych) Wydatki socjalne w proc. PKB Uwaga: dane za 2007 r. lub najbliższy dostępny.   Źródła: patrz slajd 1.

Poziom rozwoju a wydatki socjalne Wstęp Poziom rozwoju a wydatki socjalne Afganistan Albania Australia Austria Belgia Bhutan Białoruś Boliwia Bułgaria C. Verde Chiny Cypr Czechy Dania Egipt El Salwador Estonia Finlandia Francja Grecja Gruzja Hiszpania Holandia Hong Kong Indie Iran Irlandia Islandia Izrael Jamajka Japonia Jemen Kanada Kazachstan Lesoto Litwa Luksemburg Łotwa Malediwy Malta Mauritius Mołdowa Mongolia Niemcy Norwegia Nowa Zelandia Polska Portugalia Rosja RPA Rumunia Serbia Seszele Singapur Słowacja Słowenia St. Vin. i Gren. Szwajcaria Szwecja Tunezja Ukraina USA Węgry Wietnam Wlk. Brytania Włochy Korea Tajwan 5 10 15 20 25 30 35 40 50 60 PKB per capita (PPP, w tys. dolarów międzynarodowych) Wydatki socjalne w proc. PKB Uwaga: dane za 2007 r. lub najbliższy dostępny.   Źródła: patrz slajd 1.

Plan prezentacji Wstęp Mit 1: Państwo socjalne jest korzystne dla rozwoju gospodarczego. Mit 2: Państwo socjalne jest konieczne z powodu zawodności rynku. Mit 3: Państwo socjalne jest ukierunkowane na ludzi ubogich i ogranicza ubóstwo. Mit 4: Państwo socjalne jest przejawem sprawiedliwości i solidarności społecznej. Mit 5: Państwo socjalne sprzyja rodzinie i dzietności. 8

Plan prezentacji Wstęp Mit 1: Państwo socjalne jest korzystne dla rozwoju gospodarczego. Mit 2: Państwo socjalne jest konieczne z powodu zawodności rynku. Mit 3: Państwo socjalne jest ukierunkowane na ludzi ubogich i ogranicza ubóstwo. Mit 4: Państwo socjalne jest przejawem sprawiedliwości i solidarności społecznej. Mit 5: Państwo socjalne sprzyja rodzinie i dzietności. 9

Państwo socjalne a rozwój Krzywa Rahna Źródło: Mitchell (2005, s. 4). 10

Państwo socjalne a rozwój Badania empiryczne nt. wpływu wydatków sfp na wzrost gospodarczy Autor(zy) Badany okres Badane kraje Metoda badawcza Wyniki Scully (1989) 1960-80 115 krajów kapitalistycznych OLS, dane przekrojowe Istotny i ujemny wpływ Levine i Renelt (1992) 1974-89 86 krajów Nieistotny wpływ Engen i Skinner (1992) 1970-85 107 krajów OLS i 2SIV, dane przekrojowe Agell et al. (1997) 1970-90 23 kraje OECD OLS, dane przekrojowe (efekty stałe) Fölster i Henrekson (2001) 1970-95 29 krajów rozwiniętych 2SLS i IV, dane panelowe (efekty stałe) Ujemny i istotny wpływ Dar i AmirKhalkhali (2002) 1971-99 19 krajów OECD OLS, dane panelowe (efekty losowe) Ujemny i istotny wpływ w latach 1970-tych i 80-tych (nieistotny w 90-tych) oraz dla 16 (z 19) poszczególnych krajów Źródło: opracowanie własne.

Państwo socjalne a rozwój Badania empiryczne nt. wpływu wydatków sfp na wzrost gospodarczy Autor(zy) Badany okres Badane kraje Metoda badawcza Wyniki Fu, Taylor, Yücel (2003) 1983-2002 Stany Zjednoczone VAR i ocena reakcji na strukturalne wstrząsy, szereg czasowy Ujemny i istotny wpływ wydatków federalnych w proc. PKB Agell et al. (2006) 1970-95 23 kraje OECD OLS, dane panelowe (efekty stałe) Ujemny i nieistotny wpływ Romero-Avila i Strauch (2008) 1960-2001 15 krajów UE GMM i IV, dane panelowe (efekty stałe) Ujemny i istotny wpływ Colombier (2009) 1970-2001 21 krajów OECD Estymator M (Yohai et al. 1991), dane panelowe (efekty stałe) Dodatni i istotny wpływ Afonso i Furceri (2010) 1970-2004 28 krajów OECD i UE OLS i IV, dane panelowe (efekty stałe) Bergh i Karlsson (2010) 1970-2005 27 krajów OECD BACE (Doppelhofer et al. 2004), dane panelowe (efekty stałe) Źródło: opracowanie własne. Źródło: opracowanie własne.

Państwo socjalne a rozwój Ocena instytucji i polityki gospodarczej Uwagi: Wykorzystano średnie arytmetyczne danych za 2007 r. Ocena jest wyrażona jako indeks, który przyjmuje wartości od 0 (najsłabsza) do 10 (najwyższa). Obszar nazwany umownie „fiskalizmem” (w oryginale: Size of Government) obejmuje wartości: wysokość wydatków sfp na konsumpcję w proc. wydatków na konsumpcję, transfery i subsydia sfp w proc. PKB, udział przedsiębiorstw państwowych w PKB i inwestycji sfp w proc. inwestycji oraz najwyższe stawki krańcowe podatków i składek.   Źródła: oprac. wł. na podst. Balcerowicz (2006) i danych z Gwartney, Hall i Lawson (2011). 13

Państwo socjalne a rozwój Konwergencja realna tygrysów azjatyckich Źródło: oprac. wł. na podst. bazy danych Maddisona (2010). 14

Państwo socjalne a rozwój Oszczędności i inwestycje w krajach rozwiniętych (średnia w latach 1980-2010) W 31-letnim okresie. Źródło: oprac. wł. na podst. bazy danych IMF WEO. 15

Państwo socjalne a rozwój Podaż pracy w krajach rozwiniętych (średnia w latach 1980-2010) Źródło: oprac. wł. na podst. bazy danych The Conference Board. 16

Plan prezentacji Wstęp Mit 1: Państwo socjalne jest korzystne dla rozwoju gospodarczego. Mit 2: Państwo socjalne jest konieczne z powodu zawodności rynku. Mit 3: Państwo socjalne jest ukierunkowane na ludzi ubogich i ogranicza ubóstwo. Mit 4: Państwo socjalne jest przejawem sprawiedliwości i solidarności społecznej. Mit 5: Państwo socjalne sprzyja rodzinie i dzietności. 17

Plan prezentacji Wstęp Mit 1: Państwo socjalne jest korzystne dla rozwoju gospodarczego. Mit 2: Państwo socjalne jest konieczne z powodu zawodności rynku. Mit 3: Państwo socjalne jest ukierunkowane na ludzi ubogich i ogranicza ubóstwo. Mit 4: Państwo socjalne jest przejawem sprawiedliwości i solidarności społecznej. Mit 5: Państwo socjalne sprzyja rodzinie i dzietności. 18

Zawodność rynku? Dwa problemy: asymetria informacji, sprawność.

Plan prezentacji Wstęp Mit 1: Państwo socjalne jest korzystne dla rozwoju gospodarczego. Mit 2: Państwo socjalne jest konieczne z powodu zawodności rynku. Mit 3: Państwo socjalne jest ukierunkowane na ludzi ubogich i ogranicza ubóstwo. Mit 4: Państwo socjalne jest przejawem sprawiedliwości i solidarności społecznej. Mit 5: Państwo socjalne sprzyja rodzinie i dzietności. 20

Plan prezentacji Wstęp Mit 1: Państwo socjalne jest korzystne dla rozwoju gospodarczego. Mit 2: Państwo socjalne jest konieczne z powodu zawodności rynku. Mit 3: Państwo socjalne jest ukierunkowane na ludzi ubogich i ogranicza ubóstwo. Mit 4: Państwo socjalne jest przejawem sprawiedliwości i solidarności społecznej. Mit 5: Państwo socjalne sprzyja rodzinie i dzietności. 21

Państwo socjalne jest dla ubogich? Wydatki sfp w krajach rozwiniętych jako proc. PKB Rola państwa w czasie zmieniała się: Jeszcze sto lat temu niektóre autostrady i wszystkie linie kolejowe w USA były własnością prywatną, dziś zaś wszystkie główne drogi są własnością publiczną a większość przewozów kolejowych wykonują przedsiębiorstwa państwowe. Źródła: oprac. wł. na podst. Flora (1983), IMF GFS, Eurostat, OECD Economic Outlook. 22

Państwo socjalne jest dla ubogich? Wydatki sfp w krajach rozwiniętych jako proc. PKB Źródła: oprac. wł. na podst. Flora (1983), IMF GFS, Eurostat, OECD Economic Outlook. 23

Państwo socjalne jest dla ubogich? Wydatki sfp w krajach rozwiniętych jako proc. PKB Źródła: oprac. wł. na podst. Flora (1983), IMF GFS, Eurostat, OECD Economic Outlook. 24

Państwo socjalne jest dla ubogich? Wydatki sfp w krajach rozwiniętych jako proc. PKB Źródła: oprac. wł. na podst. Flora (1983), IMF GFS, Eurostat, OECD Economic Outlook. 25

Państwo socjalne jest dla ubogich? Wydatki socjalne Wlk. Brytanii przed I wojną światową (proc. PKB) Źródła: oprac. wł. na podst. Flora et al. (1983, s. 345-450). 26

Państwo socjalne jest dla ubogich? Wydatki socjalne Niemiec przed I wojną światową (proc. PKB) Zmiana dynamiki wydatków socjalnych z zerowej na istotnie dodatnią wskazuje, że to właśnie w tym okresie zaczęła się ekspansja państwa socjalnego. Źródła: patrz slajd 26. 27

Państwo socjalne jest dla ubogich? Kwintyle dochodowe ludności Dystrybucja wydatków socjalnych w Unii Europejskiej i Stanach Zjednoczonych Kwintyle dochodowe ludności 1. 2. 3. 4. 5. Austria 21 20 18 Belgia 28 22 17 15 Dania 31 23 14 16 Finlandia 24 19 Francja 25 Niemcy Grecja Irlandia Włochy Luksemburg Holandia 26 Portugalia Hiszpania Szwecja Wlk. Brytania UE-15 USA Źródło: Collado i Iturbe-Ormaetxe (2008, s. 18-19). 28

Państwo socjalne jest dla ubogich? Kwintyle dochodowe ludności Dystrybucja wydatków socjalnych w Ameryce Łacińskiej Kwintyle dochodowe ludności 1. 2. 3. 4. 5. Argentyna 19 18 20 22 21 Boliwia 13 16 17 23 30 Brazylia 11 12 40 Chile* 33 26 15 7 Kolumbia 14 38 Kostaryka 25 Ekwador - Gwatemala 29 Meksyk Nikaragua* 27 Peru* Urugwaj 37 Uwaga: * Wydatki na edukację i ochronę zdrowia.   Źródło: ECLAC (2006, s. 143-146). 29

Plan prezentacji Wstęp Mit 1: Państwo socjalne jest korzystne dla rozwoju gospodarczego. Mit 2: Państwo socjalne jest konieczne z powodu zawodności rynku. Mit 3: Państwo socjalne jest ukierunkowane na ludzi ubogich i ogranicza ubóstwo. Mit 4: Państwo socjalne jest przejawem sprawiedliwości i solidarności społecznej. Mit 5: Państwo socjalne sprzyja rodzinie i dzietności. 30

Plan prezentacji Wstęp Mit 1: Państwo socjalne jest korzystne dla rozwoju gospodarczego. Mit 2: Państwo socjalne jest konieczne z powodu zawodności rynku. Mit 3: Państwo socjalne jest ukierunkowane na ludzi ubogich i ogranicza ubóstwo. Mit 4: Państwo socjalne jest przejawem sprawiedliwości i solidarności społecznej. Mit 5: Państwo socjalne sprzyja rodzinie i dzietności. 31

Państwo socjalne = sprawiedliwość? Jak rozumieć sprawiedliwość (Chaim Perelman 1959, s. 22): każdemu to samo, każdemu według jego zasług, każdemu według jego dzieł, każdemu według potrzeb, każdemu według pozycji, każdemu według tego, co przyznaje prawo.

Plan prezentacji Wstęp Mit 1: Państwo socjalne jest korzystne dla rozwoju gospodarczego. Mit 2: Państwo socjalne jest konieczne z powodu zawodności rynku. Mit 3: Państwo socjalne jest ukierunkowane na ludzi ubogich i ogranicza ubóstwo. Mit 4: Państwo socjalne jest przejawem sprawiedliwości i solidarności społecznej. Mit 5: Państwo socjalne sprzyja rodzinie i dzietności. 33

Plan prezentacji Wstęp Mit 1: Państwo socjalne jest korzystne dla rozwoju gospodarczego. Mit 2: Państwo socjalne jest konieczne z powodu zawodności rynku. Mit 3: Państwo socjalne jest ukierunkowane na ludzi ubogich i ogranicza ubóstwo. Mit 4: Państwo socjalne jest przejawem sprawiedliwości i solidarności społecznej. Mit 5: Państwo socjalne sprzyja rodzinie i dzietności. 34

Państwo socjalne a rodzina Badania empiryczne nt. wpływu niektórych wydatków socjalnych na rozrodczość Autor(zy) Badany okres Badane kraje Metoda badawcza Wyniki Cigno i Rosati (1996) 1950-90 Wlk. Brytania, Stany Zjednoczone, Niemcy i Włochy OLS, szeregi czasowe Ujemny i istotny wpływ wysokości emerytur na rozrodczość we wszystkich krajach, dodatni i istotny wpływ wysokości świadczeń rodzinnych na rozrodczość w Wlk. Brytanii (w pozostałych krajach tego nie testowano) Cigno et al. (2003) 1960-95 Niemcy OLS, szereg czasowy Ujemny i istotny wpływ wysokości emerytur na rozrodczość, dodatni i istotny wpływ wysokości świadczeń rodzinnych na rozrodczość, te dwa przeciwne efekty są podobnej wielkości Zhang i Zhang (2004) 1960-2000 kraje rozwinięte OLS, dane przekrojowe Znaczący ujemny i istotny wpływ wydatków na zabezpieczenie społeczne na rozrodczość Ehrlich i Kim (2005) 1960-92 57 krajów OLS i 2SLS, dane panelowe Ujemny i istotny wpływ wydatków publicznych na emerytury na rozrodczość, ten wpływ jest większy w krajach OECD niż w pozostałych Boldrin et al. (2005) 1997, 1960-97 104 kraje (przekrojowe), 8 krajów (panelowe) OLS, dane przekrojowe i panelowe Gábos, Gál i Kézdi (2006) 1950-2005 Węgry log difference, szereg czasowy Ujemny i istotny wpływ wydatków publicznych na emerytury na rozrodczość, dodatni i istotny wpływ świadczeń rodzinnych na rozrodczość Galasso, Gatti i Profeta (2008) około 1995 100 krajów Ujemny i istotny wpływ wydatków publicznych na emerytury na rozrodczość, wpływ ten jest silniejszy w krajach z mniej rozwiniętymi rynkami kapitałowymi Źródło: opracowanie własne.

Dziękuję za uwagę Marek Radzikowski