i jego funkcje w procesie uczenia się

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PODSUMOWANIE II ETAPU PROJEKTU PIERWSZE UCZNIOWSKIE DOŚWIADCZENIA DROGĄ DO WIEDZY
Advertisements

Mózg i jego budowa „Największym niezbadanym terytorium na świecie jest przestrzeń między naszymi uszami” Bill O’Brien
który żyje miłością i pięknem, które wczoraj żyło radością”
Układ nerwowy.
KOORDYNACJA.
Edukacja przez ruch wg Doroty Dziamskiej
“Niesamoistny opóźniony rozwój mowy
PRACA Z UCZNIEM ZDOLNYM
Dojrzałość szkolna dziecka
Co każdy rodzic wiedzieć powinien?
Szkoła Podstawowa nr 4 w Andrychowie
W-III. (27/28. II. 03) Tajemnice mózgu: zróżnicowanie PRAWA - LEWA
Dlaczego fizyka jest taka trudna?
Dobre praktyki w Gimnazjum nr 2 im. Jana Pawła II w Strzegomiu
A Tobie w ktorą stronę się kręci ?
Dojrzałość szkolna - czyli gotowość do uczenia się
Jaką funkcję odgrywa mózg?
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 4 Wprowadzanie i uczenie pojęć na lekcjach języka polskiego Dr Krzysztof Koc.
Szkoła Podstawowa nr 1 im. Bronisława Malinowskiego w Woli
EWOLUCJA UKŁADU NERWOWEGO U KRĘGOWCÓW
JAK UCZYĆ SIĘ SZYBCIEJ I SKUTECZNIEJ?
Zabawy FundaMentalne dla przedszkoli
Ćwiczenia technik efektywnego uczenia się Spotkanie 5
PLATFORMA BADAŃ ZMYSŁÓW Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 7
Zasady efektywnego uczenia się
Jak uczyć się szybko i skutecznie?.
DLACZEGO KSIĄŻKA.... Prezentacja argumentów zachęcających do kształtowania nawyków czytelniczych u dzieci.
Jak się uczyć? Jak działa nasz umysł? Jaki mamy typ inteligencji?
Czy Państwa dziecko jest gotowe do szkoły?
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Moje dziecko w szkole
Przygotowanie dziecka do szkoły
KLOCKOMANIA.
ProjektSukces.pl przedstawia: Mapy Myśli
Integracja sensoryczna
Innowacja pedagogiczna „Uczę się przez ruch, dotyk i rytm”
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
Uczenie się, pamięć , wyższe czynności nerwowe
Budowa i funkcje mózgu Złudzenia optyczne
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA DZIECKA 6 LETNIEGO W ASPEKCIE ROZWOJU MOWY
Jakie zmiany reforma przynosi w zakresie oceniania bieżącego?
Trening metodą Warnkego
TEORIA INTELIGENCJI WIELORAKICH
ZAJĘCIA KOREKCYJNO - KOMPENSACYJNE
RUCH TO ZDROWIE.
S CHEMATY DLA JĘZYKA Aleksandra Zabiełło kognitywistyka, III rok.
JAK SIĘ UCZYĆ? ROZPOZNAJEMY SWÓJ STYL UCZENIA SIĘ
Metody sprawnego uczenia się.
INTELIGENCJE WIELORAKIE
DOJRZAŁOŚĆSZKOLNA INFORMACJE DLA RODZICÓW Opracowanie: Beata Wilk.
Jak uczyć uczniów… zgodnie z nowoczesną wiedzą
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Nowoczesne techniki uczenia się
Dojrzałość szkolna dziecka
Copyright © 2015 Wydawnictwo Inspiracja. Wydawnictwo Inspiracja Wydawnictwo Inspiracja założone zostało w celu podtrzymywania, utrwalania i zachęcania.
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
INNOWACJA PEDAGOGICZNA Ruch, słuch, wzrok, mowa – podstawa uczenia się. Małgorzata Karasek.
Innowacja z programowania realizowana w klasach 1-3
Jak się uczyć? Jak działa nasz umysł? Jaki mamy typ inteligencji?
Jak nazywa się układ przedstawiony na ilustracji? mózgowie
Wpływ czytelnictwa na rozwój dziecka głuchego
Rodzaj innowacji: innowacja pedagogiczna Czas realizacji: roczny cykl listopad 2015 –listopad 2016 Zakres innowacji – uczniowie szkoły podstawowej 2.
TECHNIKI EFEKTYWNEGO UCZENIA SIĘ
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
Integracja sensoryczna
Czytanie wspiera rozwój dziecka
Jak się uczyć? Jak działa nasz umysł? Jaki mamy typ inteligencji?
Autor: Bartosz Osówniak i Maksymilian Taberski. Części mózgu przodomózgowie kora, wzgórze, układ limbiczny i zwoje podstawy, śródmózgowie struktury pnia.
Zapis prezentacji:

i jego funkcje w procesie uczenia się Projekt pn „Innowacyjny system wspomagania szkół w powiecie cieszyńskim” współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Budowa mózgu i jego funkcje w procesie uczenia się Realizator projektu: Powiat Cieszyński Wykonawca zadania: „Publisher-Innowacje” Emilia Gibiec ul. Ustrońska 24; 43-440 Goleszów Tel. 33 / 858 26 02; Fax. 33 / 851 80 05 www.odz.edu.pl; e-mail: info@odz.edu.pl

Realizator projektu: Powiat Cieszyński 2 półkule mózgu wyobraźnia ważniejsza od wiedzy.. rozważna i romantyczna ? LEWA PRAWA dowodzi prawą stroną ciała dowodzi lewą stroną ciała zapamiętuje info.podane zapamiętuje info. podane słownie, cyfrowo obrazowo analiza synteza działa sekwencyjnie działa całościowo rozwiązuje zadania produkuje sny pamięta fakty,daty,gramatykę,ortografię rozróżnia kolory koduje numery i liczby rozumie metafory Realizator projektu: Powiat Cieszyński Wykonawca zadania: „Publisher-Innowacje” Emilia Gibiec ul. Ustrońska 24; 43-440 Goleszów Tel. 33 / 858 26 02; Fax. 33 / 851 80 05 www.odz.edu.pl; e-mail: info@odz.edu.pl

Realizator projektu: Powiat Cieszyński Wykonawca zadania: „Publisher-Innowacje” Emilia Gibiec ul. Ustrońska 24; 43-440 Goleszów Tel. 33 / 858 26 02; Fax. 33 / 851 80 05 www.odz.edu.pl; e-mail: info@odz.edu.pl

Za co odpowiadają półkule mózgu Za uczenie się odpowiada tylko pólkula L logiczna - źródło niepowodzeń szkolnych. Odkryto (80 l.), że uruchomienie półkuli P podwyższa możliwości poznawcze i zapamiętywanie. Ludzie wykorzystujący półkulę P są: bardziej twórczy i sprawniej rozwiązują różne problemy, częściej się uśmiechają i lepiej śpią. Prawa półkula - poprzez jej stymulację możemy wyzwolić uzdolnienia: szybkie czytanie, pamięć fotograficzną, błyskawiczne liczenie w pamięci, rozwiązywanie trudnych zadań matematycznych genialne uzdolnienia muzyczne w tym słuch absolutny. Realizator projektu: Powiat Cieszyński Wykonawca zadania: „Publisher-Innowacje” Emilia Gibiec ul. Ustrońska 24; 43-440 Goleszów Tel. 33 / 858 26 02; Fax. 33 / 851 80 05 www.odz.edu.pl; e-mail: info@odz.edu.pl

Za co odpowiadają półkule mózgu Kiedy się uczymy, obie półkule mózgu powinny pracować synchronicznie, wtedy każda z nich osiąga więcej (np. studiując matematykę, łatwiej przyswajamy wiedzę muzyczną). Tajemnica polega na tym, że zsynchronizowanie pracy obu półkul wywołuje głębokie odprężenie – czyli stan, w którym najłatwiej się uczymy. Realizator projektu: Powiat Cieszyński Wykonawca zadania: „Publisher-Innowacje” Emilia Gibiec ul. Ustrońska 24; 43-440 Goleszów Tel. 33 / 858 26 02; Fax. 33 / 851 80 05 www.odz.edu.pl; e-mail: info@odz.edu.pl

Realizator projektu: Powiat Cieszyński BUDOWA MÓZGU – c.d. ciało modzelowate – utrzymuje równowagę, łączy abstrakcję z logiczną informacją Najlepiej zapamiętujemy informacje o wysokim ładunku uczuciowym ! Realizator projektu: Powiat Cieszyński Wykonawca zadania: „Publisher-Innowacje” Emilia Gibiec ul. Ustrońska 24; 43-440 Goleszów Tel. 33 / 858 26 02; Fax. 33 / 851 80 05 www.odz.edu.pl; e-mail: info@odz.edu.pl

Dominacja półkuli mózgowej Ludzie z dominującą półkulą lewą (naukowa, logiczna) lubią litery i liczby, cechuje ich logika sekwencyjna, przywiązanie do norm, wzorów, punktualność, staranność. Raczej odtwarzają. Czasem mistrzowsko! Ludzie z dominującą półkulą prawą (artystyczna, całościowa) lubią ruch, muzykę i emocje, cechuje ich logika mozaikowa, łamią normy i wzory. Żyją poza czasem i obowiązkami. Tworzą. Czasem mistrzowsko!

Realizator projektu: Powiat Cieszyński Fale mózgowe BETA – stan pełnego rozbudzenia, pełna świadomość ALFA – stan gotowości i odprężenia THETA – wczesne fazy snu, przetwarzanie informacji DELTA – głęboki sen Realizator projektu: Powiat Cieszyński Wykonawca zadania: „Publisher-Innowacje” Emilia Gibiec ul. Ustrońska 24; 43-440 Goleszów Tel. 33 / 858 26 02; Fax. 33 / 851 80 05 www.odz.edu.pl; e-mail: info@odz.edu.pl

Realizator projektu: Powiat Cieszyński Fale mózgowe Realizator projektu: Powiat Cieszyński Wykonawca zadania: „Publisher-Innowacje” Emilia Gibiec ul. Ustrońska 24; 43-440 Goleszów Tel. 33 / 858 26 02; Fax. 33 / 851 80 05 www.odz.edu.pl; e-mail: info@odz.edu.pl

Realizator projektu: Powiat Cieszyński 2 półkule mózgu LEWA PÓŁKULA PRAWA PÓŁKULA EFEKT SYNERGII WNIOSEK: Źródłem problemów szkolnych jest zwykle niedostymulowanie jednej z półkul Realizator projektu: Powiat Cieszyński Wykonawca zadania: „Publisher-Innowacje” Emilia Gibiec ul. Ustrońska 24; 43-440 Goleszów Tel. 33 / 858 26 02; Fax. 33 / 851 80 05 www.odz.edu.pl; e-mail: info@odz.edu.pl

Realizator projektu: Powiat Cieszyński Wykonawca zadania: „Publisher-Innowacje” Emilia Gibiec ul. Ustrońska 24; 43-440 Goleszów Tel. 33 / 858 26 02; Fax. 33 / 851 80 05 www.odz.edu.pl; e-mail: info@odz.edu.pl

Metody integrowania mózgu w procesie uczenia się   Ćwiczenia ruchowe – naprzemienne  Relaksacja, ćwiczenia oddechowe  Zastosowanie odpowiedniej muzyki  Uczenie się w stanie alfa  Mówienie szeptem (prawa półkula)  Podniesiony głos (lewa półkula)  Stosowanie ćwiczeń na analizę (l.) syntezę (p.)  Łączyć nowe informacje z już istniejącymi tzw. własnymi mapami Realizator projektu: Powiat Cieszyński Wykonawca zadania: „Publisher-Innowacje” Emilia Gibiec ul. Ustrońska 24; 43-440 Goleszów Tel. 33 / 858 26 02; Fax. 33 / 851 80 05 www.odz.edu.pl; e-mail: info@odz.edu.pl

Metody integrowania mózgu w procesie uczenia się  Zastosowanie rytmu, rymu  Wykorzystanie marzeń, wyobraźni  Cyrkularne notatki – Mapy  Stosowanie płodozmianu: 1.Trudne 2.Łatwe 3.Trudne (środek najniższa koncentracja, najsłabsze zapamiętywanie)  Stosowanie pozytywnych emocji-humor  Przeglądanie materiału - najpierw całości a potem szczegóły  Podanie planu całej lekcji, a potem szczegółowo  Praca w małych grupach Realizator projektu: Powiat Cieszyński Wykonawca zadania: „Publisher-Innowacje” Emilia Gibiec ul. Ustrońska 24; 43-440 Goleszów Tel. 33 / 858 26 02; Fax. 33 / 851 80 05 www.odz.edu.pl; e-mail: info@odz.edu.pl

Dominacja półkuli mózgowej Lubimy ludzi podobnych do nas samych! „Artystyczni bałaganiarze” mogą mieć kłopoty z porozumiewaniem się z „intelektualistami” i odwrotnie ! Chyba, że zrozumiemy, że możemy dużo się od siebie wzajemnie nauczyć!

Realizator projektu: Powiat Cieszyński BUDOWA MÓZGU KORA MÓZGOWA KOŁNIERZ układ limbiczny PIEŃ MÓZGU MÓŻDŻEK Realizator projektu: Powiat Cieszyński Wykonawca zadania: „Publisher-Innowacje” Emilia Gibiec ul. Ustrońska 24; 43-440 Goleszów Tel. 33 / 858 26 02; Fax. 33 / 851 80 05 www.odz.edu.pl; e-mail: info@odz.edu.pl

Realizator projektu: Powiat Cieszyński Bruzdy mózgu dzielą powierzchnię półkuli na płaty: czołowy – z ośrodkiem ruchowym i ruchowym mowy, myślenie abstrakcyjne ciemieniowy – z ośrodkiem czucia oraz korą integrującą doznania czuciowe, wzrokowe i słuchowe potyliczny – z ośrodkiem wzroku, widzeniem barw i głębi skroniowy – z ośrodkiem słuchu i rozumieniem mowy Realizator projektu: Powiat Cieszyński Wykonawca zadania: „Publisher-Innowacje” Emilia Gibiec ul. Ustrońska 24; 43-440 Goleszów Tel. 33 / 858 26 02; Fax. 33 / 851 80 05 www.odz.edu.pl; e-mail: info@odz.edu.pl

Budowa mózgu – inny podział Realizator projektu: Powiat Cieszyński Wykonawca zadania: „Publisher-Innowacje” Emilia Gibiec ul. Ustrońska 24; 43-440 Goleszów Tel. 33 / 858 26 02; Fax. 33 / 851 80 05 www.odz.edu.pl; e-mail: info@odz.edu.pl

Mózg męski i mózg kobiecy Funkcja Lokalizacja Efekt Język (gramatyka, ortografia itp.) M: przód i tył lewej półkuli K: przód lewej półkuli Rozproszenie ośrodków Skupienie ośrodków Słownictwo, definiowanie pojęć M: przód i tył lewej półkuli K: przód i tył obu półkuli Postrzeganie wzrokowo-przestrzenne M: prawa półkula K: obie półkule Skupienie ośrodków Rozproszenie ośrodków Emocje Realizator projektu: Powiat Cieszyński Wykonawca zadania: „Publisher-Innowacje” Emilia Gibiec ul. Ustrońska 24; 43-440 Goleszów Tel. 33 / 858 26 02; Fax. 33 / 851 80 05 www.odz.edu.pl; e-mail: info@odz.edu.pl

Realizator projektu: Powiat Cieszyński KORA MÓZGOWA górna część mózgu ma 30 mm grubości i składa się z sześciu warstw odpowiedzialna za mówienie, myślenie, zdolność widzenia i słyszenia, rozumowanie i tworzenie jest pomięta jak koc to właśnie dzięki niej człowiek jest tym kim jest Realizator projektu: Powiat Cieszyński Wykonawca zadania: „Publisher-Innowacje” Emilia Gibiec ul. Ustrońska 24; 43-440 Goleszów Tel. 33 / 858 26 02; Fax. 33 / 851 80 05 www.odz.edu.pl; e-mail: info@odz.edu.pl

UKŁAD LIMBICZNY - KOŁNIERZ (łac. limbus) centralna część mózgu otacza pień mózgu, dlatego nazywa się kołnierzem kontroluje nasze uczucia (strach, emocje, gniew, miłość, namiętność) i seksualność jest ściśle powiązany z partiami odpowiedzialnymi za zapamiętywanie informacji tzw. mózg ssaków pierwotnych Realizator projektu: Powiat Cieszyński Wykonawca zadania: „Publisher-Innowacje” Emilia Gibiec ul. Ustrońska 24; 43-440 Goleszów Tel. 33 / 858 26 02; Fax. 33 / 851 80 05 www.odz.edu.pl; e-mail: info@odz.edu.pl

Realizator projektu: Powiat Cieszyński Wykonawca zadania: „Publisher-Innowacje” Emilia Gibiec ul. Ustrońska 24; 43-440 Goleszów Tel. 33 / 858 26 02; Fax. 33 / 851 80 05 www.odz.edu.pl; e-mail: info@odz.edu.pl

PIEŃ MÓZGU – RDZEŃ PRZEDŁUŻONY Rdzeń przedłużony to część tyłomózgowia o kształcie ściętego stożka, łączy rdzeń kręgowy z móżdżkiem. Uszkodzenie rdzenia przedłużonego niesie ze sobą poważne zagrożenie życia. dolna część mózgu posiada zaledwie 2,5 cm steruje wieloma podstawowymi odruchami (prostymi czynnościami organizmu):żucie, ssanie, połykanie, kaszel, kichanie, oddychanie, bicie serca, odruchy pierwotne tzw. gadzi mózg Realizator projektu: Powiat Cieszyński Wykonawca zadania: „Publisher-Innowacje” Emilia Gibiec ul. Ustrońska 24; 43-440 Goleszów Tel. 33 / 858 26 02; Fax. 33 / 851 80 05 www.odz.edu.pl; e-mail: info@odz.edu.pl

Realizator projektu: Powiat Cieszyński MÓŻDŻEK tu znajduje się pamięć kinestetyczna (np.jazda na rowerze lub pisanie na maszynie) funkcje: koordynacja ruchów celowych, utrzymanie równowagi, regulacja napięcia mięśni, pamięć niektórych odruchów, wpływ na ruchy oczu wyniki uszkodzeń móżdżka: brak koordynacji ruchów, niezgrabność; brak precyzji ruchów, problemy z utrzymaniem normalnej postawy ciała, trudności w ocenie zasięgu i momentu zatrzymania ruchu, trudności w łapaniu obiektów, niezdolność do wykonywania szybkich ruchów naprzemiennych, drżenie ciała, potykanie się, tendencja do przewracania i "chodzenia na szerokich nogach„ słabe napięcie mięśni, niewyraźna mowa Realizator projektu: Powiat Cieszyński Wykonawca zadania: „Publisher-Innowacje” Emilia Gibiec ul. Ustrońska 24; 43-440 Goleszów Tel. 33 / 858 26 02; Fax. 33 / 851 80 05 www.odz.edu.pl; e-mail: info@odz.edu.pl

Jak aktywność fizyczna rozwija zdolności umysłowe dziecka Działania fizyczne dziecka w pierwszych latach życia mają ogromny wpływ na to, w jakim stopniu rozwinie ono rozmaite umiejętności. Poniżej przedstawiono związki pomiędzy aktywnością fizyczną a konkretnymi umiejętnościami. Prowadzi do: rozwinięcia zmysłu równowagi, zdolności sportowych, łatwego opanowania jazdy na rowerze, umiejętności pisania, dobrej koordynacji mchowej, umiejętności czytania 2. Móżdżek - umożliwia zachowanie równowagi Czynność: obracanie się w kółko, balansowanie, słuchanie, huśtanie się, turlanie się, padanie, tańczenie Realizator projektu: Powiat Cieszyński Wykonawca zadania: „Publisher-Innowacje” Emilia Gibiec ul. Ustrońska 24; 43-440 Goleszów Tel. 33 / 858 26 02; Fax. 33 / 851 80 05 www.odz.edu.pl; e-mail: info@odz.edu.pl

Jak aktywność fizyczna rozwija zdolności umysłowe dziecka Czynność: głaskanie, przytulanie, wspólna zabawa Prowadzi do:miłości, poczucia bezpieczeństwa, tworzenia więzi, umiejętności społecznych, umiejętność! współpracy, pewności siebie Czynność: układania zabawek w piramidy, układanie układanek, rozpoznawanie wzorów, tworzenie wzorów, bawienie się w gry słowne, zabawy powtórzeniowe, słuchanie muzyki Prowadzi do: rozwoju zdolności matematycznych i logicznego myślenia, rozwiązywania problemów, płynnego czytania, literowania, pisania, malowania, bogatego słownictwa, dobrej pamięci, zdolności muzycznych Realizator projektu: Powiat Cieszyński Wykonawca zadania: „Publisher-Innowacje” Emilia Gibiec ul. Ustrońska 24; 43-440 Goleszów Tel. 33 / 858 26 02; Fax. 33 / 851 80 05 www.odz.edu.pl; e-mail: info@odz.edu.pl

Co usprawnia pamięć i sprzyja pracy mózgu pozytywne nastawienie – nigdy nie mów „nie mogę”, „nie uda mi się” częste przerwy w nauce zdrowe odżywianie produktami naturalnymi, pozbawionymi chemii picie odpowiedniej ilości dobrej wody (jest niezbędna dla mózgu, ułatwia myślenie) Realizator projektu: Powiat Cieszyński Wykonawca zadania: „Publisher-Innowacje” Emilia Gibiec ul. Ustrońska 24; 43-440 Goleszów Tel. 33 / 858 26 02; Fax. 33 / 851 80 05 www.odz.edu.pl; e-mail: info@odz.edu.pl

Co usprawnia pamięć i sprzyja pracy mózgu dostarczanie sobie odpowiedniej ilości witamin i minerałów, zwłaszcza magnezu jedzenie węglowodanów (mózg potrzebuje glukozy) stałe uczenie się nowych rzeczy i stawianie sobie nowych zadań pamięciowych – uczenie się nowego języka, zapamiętywanie numerów, dowcipów, szczegółów czyjegoś wyglądu unikanie używek Realizator projektu: Powiat Cieszyński Wykonawca zadania: „Publisher-Innowacje” Emilia Gibiec ul. Ustrońska 24; 43-440 Goleszów Tel. 33 / 858 26 02; Fax. 33 / 851 80 05 www.odz.edu.pl; e-mail: info@odz.edu.pl

Realizator projektu: Powiat Cieszyński CO lubią nasze mózgi? są przystosowane do rozwiązywania problemów i przetwarzania informacji, a nie do ich reprodukowania, dobrze zapamiętują informacje łączące wiedzę kognitywną z emocjami i aktywnością ciała, dużo lepiej kodują w pamięci długotrwałej informacje poznane w bezstresowej, przyjaznej atmosferze, uczą się dużo efektywniej w grupie, Realizator projektu: Powiat Cieszyński Wykonawca zadania: „Publisher-Innowacje” Emilia Gibiec ul. Ustrońska 24; 43-440 Goleszów Tel. 33 / 858 26 02; Fax. 33 / 851 80 05 www.odz.edu.pl; e-mail: info@odz.edu.pl

Realizator projektu: Powiat Cieszyński CO lubią nasze mózgi? - lepiej zapamiętują to co ma dla nich praktyczne znaczenie, - lepiej zapamiętują informacje, które potrafią odnieść do swoich dotychczasowych doświadczeń, - łatwiej zapamiętują, to co widzą, niż to co słyszą, - łatwo zapamiętują to, co mogły poznać dzięki aktywności rąk (ręce mają w mózgu bardzo dużą reprezentację, ich aktywność pobudza więc wiele struktur neuronalnych). Realizator projektu: Powiat Cieszyński Wykonawca zadania: „Publisher-Innowacje” Emilia Gibiec ul. Ustrońska 24; 43-440 Goleszów Tel. 33 / 858 26 02; Fax. 33 / 851 80 05 www.odz.edu.pl; e-mail: info@odz.edu.pl