INSTRUKCJA OBSŁUGI DZIENNIKA e-LIBRUS MARIUSZ TRĘBACKI Piła, sierpień 2014
Spis treści I. Rozkład materiału - Edycja rozkładu I.1.1 Dodawanie nowego tematu I.1.2 Edycja tematu z rozkładu I.2 Zmiana ilości godzin i kolejności tematów. I.3 Przenoszenie tematów pomiędzy poziomami nauki I.4 Kopia rozkładu materiału I.5 Udostępnienie rozkładu innym (opublikowanie) I.6 Przydzielenie rozkładu danej klasie I.7 Mój własny nowy rozkład materiału
Spis treści II. Lekcja II.1 Początek lekcji II.2 Kontrola realizacji II.3 Seryjne zwolnienia II.4 Długotrwałe zwolnienia od rodziców II.5 Oceny seryjnie z komentarzem II.6 Frekwencja seryjnie II .7 Zastępstwa
ROZKŁAD MATERIAŁU EDYCJA ROZKŁADU
Wchodzimy w rozkład materiału
Wchodzimy do swoich rozkładów
I. DODAWANIE NOWEGO TEMATU
Wybieram rozkład, który chcę edytować
Rozwijam etap (poziom) który chcemy edytować klasy I, II lub III klikając „+”
Dodaję nowy temat
Uzupełniam temat, ew. „nr tematu” i „Liczba godzin”. Klikam „Dodaj”. ?
Wracam do listy tematów
Mam dodany temat, mogę przeliczyć tematy korzystając z polecenia „Zmień numery”;
Dodanie tematu - film
Wybieram temat, który chcę edytować
Zmieniam temat i klikam „Zapisz”
Wracam do listy tematów
Podobnie postępujemy, jeżeli chcemy dodać podstawę programową do tematów.
TEMAT POPRAWIONY
Edycja tematu - film
II. Zmiana ilości godzin i kolejności tematów.
Klikamy „Zmień numery”
Strzałkami „góra”, „dół” ustawiamy prawidłową kolejność tematów
Przy danym temacie wpisujemy liczbę godzin jaką chcemy na niego poświęcić.
Klikamy „Popraw numery”
Kolejny sukces edukacyjny. I gotowe. Kolejny sukces edukacyjny.
Kolejność tematów- film
III. Przenoszenie tematów z klasy II do III itp.
Zaznaczam tematy, które chcę przenieść i klikamy „Przenieś zaznaczone”
Otwiera nam się okno dialogowe
Wybieramy etap
Wybieramy poziom
Znów sukces edukacyjny. I gotowe. Znów sukces edukacyjny.
Przenoszenie tematów między poziomami- film
NIE KAŻDY TEMAT DA SIĘ PRZENIEŚĆ Ale tu uwaga! NIE KAŻDY TEMAT DA SIĘ PRZENIEŚĆ Temat powiązany z lekcją w danej klasie nie daje się usunąć ani przenieść, a jedynie edytować.
Co więc zrobić, jeżeli w jednej klasie zrealizowałem temat, a w drugiej nie. TEN PROBLEM PRZESTANIE ISTNIEĆ, JEŻELI KAŻDA KLASA BĘDZIE MIAŁA OSOBNY ROZKŁAD
IV. Kopia mojego rozkładu
Będąc na danym rozkładzie, klikamy „Utwórz kopię”
Zgadzamy się prawie na wszystko.
Pojawiają się dwa rozkłady o tej samej nazwie
Zmieniamy nazwę rozkładu
I klikamy na dole „Zapisz” i przydzielamy go tylko danej klasie.
Kopia rozkładu - film
V. Mam dobre serce, dzielę się z innymi V. Mam dobre serce, dzielę się z innymi. Opublikowanie własnego rozkładu dla innych nauczycieli.
Otwierasz rozkład, który chcesz opublikować i uzupełniasz siatki i klikasz „Zapisz”;
Teraz kliknij „Opublikuj”, potem tylko kolejne dwa dziwne pytania i rozkład opublikowany.
Wchodzimy do swoich rozkładów
W każdej chwili właściciel może „Usunąć publikację”. Klikając „Znajdź rozkład” i wypełniając tabelkę każdy kolega i koleżanka będą mogli pobrać rozkład. W każdej chwili właściciel może „Usunąć publikację”. Odznacz !
VI. Przydzielenie rozkładu danej klasie.
Otwierasz rozkład i klikasz „Przydziel”;
Wybierasz klasę. Jeżeli jest to klasa wirtualna, tu nic nie zaznaczasz, tylko klikasz „Wirtualne klasy”
Tu zaznaczasz klasę i wybierasz poziom
VII. Mój własny nowy rozkład.
Wpisuję nazwę rozkładu
Klikam kropeczkę (jeżeli trafię).
Wybieram przedmiot i klikam dodaj;
Teraz mam dwie drogi; Mogę dodawać tematy w systemie; Mogę stworzyć w domu plik i zaimportować tematy do dziennika;
Teraz mam dwie drogi; Mogę dodawać tematy w systemie; Mogę stworzyć w domu plik i zaimportować tematy do dziennika;
Dodajemy do rozkładu poziomy. Jeżeli np Dodajemy do rozkładu poziomy. Jeżeli np. dany przedmiot jest tylko w klasie I i III, możemy stworzyć tylko te poziomy.
Rozwiń poziom „+” i wybierz „Dodaj temat”
Tutaj uzupełniasz temat po temacie ew Tutaj uzupełniasz temat po temacie ew. wpisując liczbę godzin, jeżeli temat ma dotyczyć więcej niż jednej lekcji klikając za każdym razem „Dodaj”. Na koniec zaś klikam „Do listy tematów”;; ?
Wracam do listy tematów
Jeszcze tylko zmiana numeracji lekcji;
Klikamy „Popraw numery”
Własny rozkład - film
Teraz mam dwie drogi; Mogę dodawać tematy w systemie; Mogę stworzyć w domu plik i zaimportować tematy do dziennika;
Mogę stworzyć w domu plik i zaimportować tematy do dziennika;
Mogę stworzyć w domu plik i zaimportować tematy do dziennika;
Mogę stworzyć w domu plik i zaimportować tematy do dziennika;
Mogę stworzyć w domu plik i zaimportować tematy do dziennika;
Mogę stworzyć w domu plik i zaimportować tematy do dziennika;
Mogę stworzyć w domu plik i zaimportować tematy do dziennika;
Zapisz nazwa dowolna jako typ wybierasz z listy rozwijanej „CSV (rozdzielony przecinkami)”
Zapisz nazwa dowolna jako typ wybierasz z listy rozwijanej „CSV (rozdzielony przecinkami)”
Wybieram etap
Wybieram plik
Szukam na swoim komputerze
Klikam „Dodaj”;
Tematy zaimportowane
Na dole klikam „Dalej”
I nie zapominam o przydzieleniu rozkładu klasie.
VIII. Początek lekcji.
Lekcję zaczynam interfejsem lekcyjnym
Wybieram lekcję z planu - klikając, nie po numerze lekcji (ew Wybieram lekcję z planu - klikając, nie po numerze lekcji (ew. wybieramy inną datę).
Klikamy „Wybierz i rozpocznij lekcję”
Klikamy „Zaproponuj” lub wybieramy temat z rozkładu samodzielnie.
Wstawia się temat w dwóch miejscach, w tym momencie jest czas na ewentualna zmianę tematu oznaczonego na zielono.
Klikam „Zatwierdź i sprawdź obecność”
Klikam kwadrat zaznaczając wszystkim obecność
Sprawdzam obecność, klikając tylko przy nieobecnych.
W tym wypadku najprawdopodobniej wychowawca sprawdził obecność tym uczniom i tak pozostawiamy sprawdzając obecność pozostałym.
Początek lekcji - film
IX. Kontrola realizacji.
Wybieram w statystykach kontrolę realizacji;
Wybieram wszystkie przydziały i tu muszą być zera. Najczęściej problem sprawiają realizacje ponad program. Wchodzimy w szczegóły i widzimy …
Zapisujemy sobie to na kartce i idziemy dalej. … datę, lekcję i klasę. Zapisujemy sobie to na kartce i idziemy dalej.
Wchodzimy w dziennik, „realizacje programu”.
możemy też wypełnić pozostałe pola. Wybieramy datę, klasę, możemy też wypełnić pozostałe pola.
Wyświetlają nam się lekcje, wśród nich jest ta nasza poszukiwana Wyświetlają nam się lekcje, wśród nich jest ta nasza poszukiwana. Jeżeli to my ją wstawiliśmy, w kolumnie opcje mamy „Edycja”, „Usuń”.
Zaznaczam „ Usuń frekwencję” i zatwierdzam „Tak”.
X. Seryjne zwolnienia.
Wchodzimy w dziennik, „seryjne zwolnienia”.
Wybieramy klasę, lekcję, rodzaj zapisu mającego się pojawiać i okres w którym ma obowiązywać
„Kartoteka ucznia” – wszystkie informacje jakie należy pokazać rodzicowi, który uraczył nas nagle obecnością.
XI. Długotrwałe zwolnienia od rodziców
Wchodzimy w dziennik, „realizacje programu”.
Wchodzimy w dziennik, „realizacje programu”.
Jeżeli chcemy wstawić pojedynczą nieobecność; Usprawiedliwiamy nieobecność np. chorobę tygodniową. Klikamy każdą jedną lekcję osobno;
Pojedyncza nieobecność.
Choroba tygodniowa;
XII. Oceny seryjnie z komentarzem.
Oceny seryjnie i z komentarzem, wchodzimy przez „Oceny” lub przez „Interfejs lekcyjny”
Klikam „Oceny seryjnie”
Wybieram kategorię i klikam pole komentarzy.
Wstawiam komentarz i oceny Wstawiam komentarz i oceny. Jeżeli ktoś nie pisał mogę wstawić ocenę „0”. Wtedy w miejscu oceny pojawi się zapis „np”- nie pisał.
XIII. Frekwencja seryjnie
Ustawiamy datę a następnie „Seryjne dodanie”;
Wybieramy rodzaj jaki chcemy dodać seryjnie. Możemy dodać komentarz. A następnie klikamy w pola z kwadracikami i zatwierdzam „OK”. 1 2 3
Ustawiamy datę a następnie „Seryjna zmiana”;
Wybieram z listy pola, które chcę zmienić. Po chwili pojawią mi się kwadraciki. Zaznaczam te, które chcę zmienić.
Teraz wybieram z listy na co chcę je zamienić i pole pozostanie puste. i zatwierdzam „OK”. Mogę też wybrać „USUŃ ZAZNACZONE”, wtedy po prostu zostanie usunięty wpis i pole pozostanie puste.
Frekwencja zmiana i poprawianie - film
XIV. Zastępstwa Kiedy nie wpisywać tematu i nie sprawdzać obecności.
Bywały też 43 nieprzeczytane wiadomości w skrzynce; Czytajmy!!! U wielu osób zauważyłem wyskakujące po zalogowaniu okienko z informacją o najnowszej wersji systemu i zmianach w systemie. Okienko, co logowanie było przez nauczyciela zamykane regularnie od 3 miesięcy. Wystarczyło zaś wybrać z listy rozwijanej obok komunikatu pozycję „Nie pokazuj więcej”; Bywały też 43 nieprzeczytane wiadomości w skrzynce;
KILKA UWAG KOŃCOWYCH * Nie wpisujemy tematu ani obecności, jeżeli brak rozkładu; * Nie wpisujemy tematu: „Godziny do dyspozycji nauczyciela”; * Nie usuwamy dyżurnych (mają być wpisani od września). * W miarę możliwości wpisujemy temat zebrania z rodzicami; * WYCHOWAWCY - NIE UZUPEŁNIAMY FREKWENCJI ZA NAUCZYCIELA; * Nie trzymamy się ściśle ilości godzin w rozkładzie; * Podział uczniów w klasach na informatyce, j. niemieckim i j. angielskim jest taki sam (o podziale decyduje j. angielski) * W każdym rozkładzie obowiązkowo przynajmniej 10h do dyspozycji nauczyciela; * W każdym rozkładzie GDDW 20h do dyspozycji nauczyciela; * Czytamy wiadomości w skrzynce pocztowej;
Przepraszam, że było tak nudno. I zawsze jestem do dyspozycji. Dziękuję za uwagę. Przepraszam, że było tak nudno. I zawsze jestem do dyspozycji. Mariusz Trebacki c