Prawidłowy rozwój mowy gwarancją sukcesu w szkole Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Dęblinie ul. Podchorążych 8a www.ppp.deblin24.pl Prawidłowy rozwój mowy gwarancją sukcesu w szkole Przygotowanie: mgr Monika Krajewska Logopeda
Prawidłowy – czyli jaki? W 5-6 roku życia dziecko powinno potrafić: Wymawiać prawidłowo wszystkie głoski języka polskiego (również /r, sz, ż, cz, dż/); wszystkie głoski dźwięczne brzmią dźwięcznie Poprawnie wypowiadać słowa języka ojczystego – czyli nie upraszczać grup spółgłoskowych, nie przestawiać i nie zamieniać głosek w wyrazach Wyrażać relacje czasowe, zauważać związek między zjawiskami i zdarzeniami oraz umieć te związki wyrazić językowo
Prawidłowy – czyli jaki? Powiedzieć, co się działo w niedalekiej przeszłości, jak też co nastąpi w bliskiej przyszłości Opowiedzieć o przebiegu jakiegoś wyrażenia, o filmie, opisać historyjkę obrazkową z uwzględnieniem kolejności zdarzeń i zależności przyczynowo – skutkowych Komunikować się słownie z rówieśnikami, rodzicami, panią w przedszkolu czy w sklepie Poprawnie posługiwać się wszystkimi częściami mowy i kategoriami gramatycznymi
W czym przeszkadzają wady wymowy?
W czym przeszkadzają wady wymowy? W prawidłowej pisowni (substytucje, czyli zamiana jednej głoski na drugą, np. ‘szafa’ ‘safa’) – najczęściej są skutkiem zaburzeń słuchu fonematycznego. Jeśli w umyśle dziecka fonemy nie są dostatecznie rozgraniczone, będą pojawiać się błędy w zapisie wyrazów. Wszystkie wady wymowy mogą ograniczać człowieka – utrudniają wybór zawodu (zaburzeń artykulacyjnych nie może mieć spiker, aktor, logopeda, wychowawca w żłobku/przedszkolu, nauczyciel w młodszych klasach. Człowiek źle mówiący nie będzie miał także sukcesów w zawodzie prawnika)
W czym przeszkadzają wady wymowy? Utrudniają porozumiewanie się – wypowiedzi są nieczytelne, dziecko w skrajnych przypadkach może się izolować od rówieśników Osoby z wadami wymowy (szczególnie dzieci) mogą być wyśmiewane przez rówieśników, przedrzeźniane, przezywane, a co za tym idzie, są narażone na stres i mogą mieć poczucie mniejszej wartości. Odwracają uwagę od treści wypowiedzi
Co robić, kiedy dziecko nie mówi prawidłowo?
Co robić, kiedy dziecko nie mówi prawidłowo? Jak najszybciej zgłosić się do logopedy Po uzyskaniu wskazówek do ćwiczeń – REALIZOWAĆ JE KONSEKWENTNIE!!! Nie wolno poprawiać dziecka, które mówi nieprawidłowo, a nie zdaje sobie z tego sprawy (zwłaszcza w przypadku niepłynności lub braku niektórych głosek) NIE UŚWIADAMIAMY DZIECKU JEGO TRUDNOŚCI, NIE OŚMIESZAMY, NIE WYTYKAMY BŁĘDÓW!!!
Nie straszymy logopedą Terapia logopedyczna jest zabawą, a terapeuta – jej towarzyszem Ćwiczenia zalecone przez logopedę przekształcamy w zabawę (rytuał), nigdy w obowiązek Nie próbujmy na własną rękę wprowadzać do wymowy dziecka głosek – może to doprowadzić do trudnych do usunięcia deformacji.
Gdzie szukać pomocy? Poradnie Psychologiczno – Pedagogiczne Placówki służby zdrowia (przychodnia, szpital) Prywatne gabinety logopedyczne Przedszkola
Poradnia psychologiczno – pedagogiczna statystyki Od początku roku szkolnego 2013/2014 diagnozę i poradę logopedyczną uzyskało 100 dzieci i ich rodziców Współpracujemy z wszystkimi szkołami i przedszkolami w Dęblinie oraz sąsiednich miejscowościach Co roku przeprowadzamy logopedyczne badania przesiewowe mowy i słuchu wśród dzieci (po zgłoszeniu zapotrzebowań ze szkół)
Poradnia psychologiczno – pedagogiczna statystyki Na terapię logopedyczną uczęszcza obecnie 30 dzieci Prowadzimy zajęcia z wczesnego wspomagania rozwoju dziecka W tym roku szkolnym obowiązki logopedy w naszej Poradni wykonuje tylko jedna osoba
Dziękuję za uwagę!