Prawidłowy rozwój mowy gwarancją sukcesu w szkole

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Przesiewowe badanie logopedyczne uczniów z klas I wrzesień 2012r
Advertisements

Niezbędnik logopedyczny
Indywidualne zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych (z orzeczeniami poradni psychologiczno-pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego)
Kącik Logopedyczny.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
Rozwój mowy dziecka 3 i 4-letniego
Trudności w nauce czytania i pisania u dzieci z wadą wymowy
Wybrane zagadnienia z logopedii i zaburzeń rozwoju mowy
Zaburzenia wymowy.
Logopeda: mgr Arleta Jasińska
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH W RAMACH PRACY Z DZIEĆMI O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH Logopeda: mgr Arleta Jasińska.
WADY WYMOWY.
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1 w Kaliszu
JAK ROZWIJA SIĘ MOWA? Proces rozwoju mowy przebiega etapami i trwa kilka lat. Zanim dziecko nauczy się wyrażać swoje myśli, musi przejść wiele etapów,
Wprowadzenie teoretyczne Podstawowe informacje
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Posiedzenie Rady Pedagogicznej Szkoła Podstawowa nr 130 w Łodzi
Czy Twoje dziecko dobrze słyszy?
Kompetencje komunikacyjne
logopedyczny-prezentacja
Dziecko sześcioletnie w klasie pierwszej
Czy rozwój mowy mojego dziecka przebiega prawidłowo ?
WADY WYMOWY.
„Dziecko 6-letnie w szkole”
Wpływ zaburzeń mowy na naukę szkolną Opracowała: Karolina Dubieniecka
SKALA GOTOWOŚCI SZKOLNEJ
Zajęcia z zakresu logopedii szkolnej
Szkolny gabinet logopedyczny
Głoska GŁOSKA –najmniejszy element dźwiękowej formy wypowiedzi charakteryzujący się stałym zespołem cech: artykulacyjnych, tzn. związanych z położeniem/
PROGRAM PROFILAKTYKI LOGOPEDYCZNEJ „Pięknie mówię”
Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna nr 4 w Łodzi
1). Korzystanie z usług Poradni jest dobrowolne i bezpłatne, nie jest wymagane żadne skierowanie. 2). Wniosek o badanie logopedyczne dziecka składa osobiście.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA DZIECKA 6 LETNIEGO W ASPEKCIE ROZWOJU MOWY
Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej
INNOWACJA PEDAGOGICZNA
Najczęściej spotykane wady wymowy u dzieci w wieku
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
Wczesne wspomaganie rozwoju mowy
WADA WYMOWY.
NIEDOKSZTAŁCENIE MOWY O TYPIE AFAZJI
Strategiczny plan rozwoju Przedszkola Miejskiego nr 4
Normy rozwoju mowy.
Fonetyka i fonologia.
Zajęcia logopedyczne w Szkole Podstawowej im. W. Witosa w Górkach
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
PROBLEMY SZKOLNE DZIECI Z ZABURZENIAMI MOWY.  Zaburzenia mowy przyciągają uwagę otoczenia. Dlatego dziecko, które ma problemy z wymową jest bardzo szybko.
ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE W ZESPOLE SZKÓŁ NR 1 W HUMNISKACH
BADANIE, DIAGNOZA ROZWOJU MOWY I WYMOWY DZIECI OBJĘTYCH I NIE OBJĘTYCH WYCHOWANIEM PRZEDZSZKOLNYM Projekt autorski badania (dojrzałości szkolnej) rozwoju.
Dziecko w gabinecie logopedycznym – zarys terapii logopedycznej
Wspieranie szkół i przedszkoli przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną w Krotoszynie Karina Bratborska Krotoszyn, dnia 25 lutego/7 marca 2014 r.
wykonała Edyta Gagracz
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Logopedia w szkole.
PORADNIE PSYCHOLOGICZNO - - PEDAGOGICZNE Hanna Śniatała Renata Scholtz.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
DIAGNOZA I TERAPIA DZIECI Z DYSLEKSJĄ
„S PRÓBUJMY MÓWIĆ POPRAWNIE ” Program profilaktyki logopedycznej.
Wady wymowy.
Pomoc bezpośrednia udzielana w naszej placówce
Niemowlę Pojawiają się różne dźwięki samogłoskowe (a, e, o, u)
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 sierpnia 2017 r
FORUM ŚRODOWISK POMOCOWYCH 18 lutego 2015r.
Rozwój mowy dziecka.
Wspomaganie przedszkoli, szkół i placówek przez Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną w Augustowie – dobre praktyki 1.
WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA
opracowała Edyta Gagracz
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Zapis prezentacji:

Prawidłowy rozwój mowy gwarancją sukcesu w szkole Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Dęblinie ul. Podchorążych 8a www.ppp.deblin24.pl Prawidłowy rozwój mowy gwarancją sukcesu w szkole Przygotowanie: mgr Monika Krajewska Logopeda

Prawidłowy – czyli jaki? W 5-6 roku życia dziecko powinno potrafić: Wymawiać prawidłowo wszystkie głoski języka polskiego (również /r, sz, ż, cz, dż/); wszystkie głoski dźwięczne brzmią dźwięcznie Poprawnie wypowiadać słowa języka ojczystego – czyli nie upraszczać grup spółgłoskowych, nie przestawiać i nie zamieniać głosek w wyrazach Wyrażać relacje czasowe, zauważać związek między zjawiskami i zdarzeniami oraz umieć te związki wyrazić językowo

Prawidłowy – czyli jaki? Powiedzieć, co się działo w niedalekiej przeszłości, jak też co nastąpi w bliskiej przyszłości Opowiedzieć o przebiegu jakiegoś wyrażenia, o filmie, opisać historyjkę obrazkową z uwzględnieniem kolejności zdarzeń i zależności przyczynowo – skutkowych Komunikować się słownie z rówieśnikami, rodzicami, panią w przedszkolu czy w sklepie Poprawnie posługiwać się wszystkimi częściami mowy i kategoriami gramatycznymi

W czym przeszkadzają wady wymowy?

W czym przeszkadzają wady wymowy? W prawidłowej pisowni (substytucje, czyli zamiana jednej głoski na drugą, np. ‘szafa’ ‘safa’) – najczęściej są skutkiem zaburzeń słuchu fonematycznego. Jeśli w umyśle dziecka fonemy nie są dostatecznie rozgraniczone, będą pojawiać się błędy w zapisie wyrazów. Wszystkie wady wymowy mogą ograniczać człowieka – utrudniają wybór zawodu (zaburzeń artykulacyjnych nie może mieć spiker, aktor, logopeda, wychowawca w żłobku/przedszkolu, nauczyciel w młodszych klasach. Człowiek źle mówiący nie będzie miał także sukcesów w zawodzie prawnika)

W czym przeszkadzają wady wymowy? Utrudniają porozumiewanie się – wypowiedzi są nieczytelne, dziecko w skrajnych przypadkach może się izolować od rówieśników Osoby z wadami wymowy (szczególnie dzieci) mogą być wyśmiewane przez rówieśników, przedrzeźniane, przezywane, a co za tym idzie, są narażone na stres i mogą mieć poczucie mniejszej wartości. Odwracają uwagę od treści wypowiedzi

Co robić, kiedy dziecko nie mówi prawidłowo?

Co robić, kiedy dziecko nie mówi prawidłowo? Jak najszybciej zgłosić się do logopedy Po uzyskaniu wskazówek do ćwiczeń – REALIZOWAĆ JE KONSEKWENTNIE!!! Nie wolno poprawiać dziecka, które mówi nieprawidłowo, a nie zdaje sobie z tego sprawy (zwłaszcza w przypadku niepłynności lub braku niektórych głosek) NIE UŚWIADAMIAMY DZIECKU JEGO TRUDNOŚCI, NIE OŚMIESZAMY, NIE WYTYKAMY BŁĘDÓW!!!

Nie straszymy logopedą  Terapia logopedyczna jest zabawą, a terapeuta – jej towarzyszem Ćwiczenia zalecone przez logopedę przekształcamy w zabawę (rytuał), nigdy w obowiązek Nie próbujmy na własną rękę wprowadzać do wymowy dziecka głosek – może to doprowadzić do trudnych do usunięcia deformacji.

Gdzie szukać pomocy? Poradnie Psychologiczno – Pedagogiczne Placówki służby zdrowia (przychodnia, szpital) Prywatne gabinety logopedyczne Przedszkola

Poradnia psychologiczno – pedagogiczna statystyki Od początku roku szkolnego 2013/2014 diagnozę i poradę logopedyczną uzyskało 100 dzieci i ich rodziców Współpracujemy z wszystkimi szkołami i przedszkolami w Dęblinie oraz sąsiednich miejscowościach Co roku przeprowadzamy logopedyczne badania przesiewowe mowy i słuchu wśród dzieci (po zgłoszeniu zapotrzebowań ze szkół)

Poradnia psychologiczno – pedagogiczna statystyki Na terapię logopedyczną uczęszcza obecnie 30 dzieci Prowadzimy zajęcia z wczesnego wspomagania rozwoju dziecka W tym roku szkolnym obowiązki logopedy w naszej Poradni wykonuje tylko jedna osoba

Dziękuję za uwagę!