Dodatek uzupełniający wiadomości

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Przyjęty przez Radę Ministrów 13 stycznia 2004 r.
Advertisements

POLICJA W SYSTEMIE BEZPIECZEŃSTWA PAŃSTWA
Kontrola administracji
PRZYGOTOWANIA DO REACH W POLSCE PIOTR ZABADAŁA MINISTERSTWO GOSPODARKI
PAŃSTWOWA STRAŻ POŻARNA W POLSCE
CBA- Centralne Biuro Antykorupcyjne:
Żandarmeria Wojskowa jako wyspecjalizowany organ państwowy w zakresie bezpieczeństwa i porządku publicznego.
Gałęzie prawa wewnętrznego
Władza sądownicza w Polsce
Administracja publiczna
USTAWA z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody
BEZPIECZEŃSTWO WEWNĘTRZNE W WIELKOPOLSCE
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
M I N I S T E R S T W O O B R O N Y N A R O D O W E J
ROLA I ZADANIA POLICJI.
POLICJA.
Przygotował Andrzej Potucha
Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej
Szkolenie aktywu związkowego
Korupcja.
PLANOWANIE OPERACYJNE W STANIE STAŁEJ GOTOWOŚCI OBRONNEJ PAŃSTWA
Służba Ochrony Zabytków
Podstawy prawne finansów publicznych w Polsce
Mateusz Szczurek Minister Finansów
Ochrona danych osobowych i informacji niejawnych
WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA z siedzibą w Rzeszowie WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA z siedzibą w Rzeszowie 11 WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI.
Właściwość sądów administracyjnych
Podstawy prawne organizacji interwencji kryzysowej
AGENCJA BEZPIECZEŃSTWA WEWNĘTRZNEGO
branże, zagrożenia, skala, przeciwdziałanie
Organizacja pracy biurowej i techniki korespondencji
Rozwój Systemu Digitalizacji Akt Postępowań Przygotowawczych (iSDA) Publiczna prezentacja założeń projektu w ramach POPC 2.1 prok. Marek Zajkowski Dyrektor.
Pracownicy wydziału: Naczelnik Wydziału – Kazimierz Grubba Szkolenie - Akademia Pomorska w Słupsku – Pracownicy wydziału: Naczelnik Wydziału.
Narada z przedstawicielami komend wojewódzkich PSP, szkół PSP oraz CMP odpowiedzialnymi za archiwizację dokumentacji Częstochowa, dnia maja 2015.
ZARZĄDZANIE KRYZYSOWE W POWIECIE
Ustawa o zapobieganiu narkomanii z dnia 29 lipca 2005 roku.
Cje Struktura organizacyjna prokuratury
Naczelne i centralne organy administracji publicznej
Struktura organizacyjna Ministerstwa Finansów oraz podporządkowanie organów i jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra Finansów.
WSPÓŁPRACA W ZAKRESIE OCHRONY LOTNISK. NOWE DOKTRYNY BEZPIECZEŃSTWA
Kontrola zarządcza w jednostce budżetowej
Struktura organizacyjna Ministerstwa Finansów oraz podporządkowanie organów i jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra Finansów.
Zakres obowiązywania kpa
PAWEŁ SZAŁAMACHA Minister Finansów
Gimnazjalista w świecie prawa
Prawa człowieka i systemy ich ochrony
Temat: Organy odpowiedzialne za porządek i bezpieczeństwo państwa.
Biuro Dyrektora Generalnego BDG Biuro Dyrektora Generalnego BDG Departament Administracji Podatkowej AP Departament Administracji Podatkowej AP Departament.
Prowadzi: płk Stanisław PIWOWAR szef Oddziału Dyscypliny Wojskowej Odpowiedzialność żołnierzy za przestępstwa podlegające jurysdykcji wojskowej i powszechnej.
Planistyczne działania wspierające.
TOWARY CITES GRUPA: Daria Chmielewska Sylwia Byczkowska Agata Bewicz Katarzyna Chamik Tomasz Butkowski.
Resume kartkówki. Organ administracji publicznej WOJEWODA URZĄD WOJEWÓDZKI ORGAN JEDNOSTKA POMOCNICZA DLA ORGANU (jednostka organizacyjna „obsługująca”
Działalność kontrolna w Państwowej Straży Pożarnej Warszawa 2016 Komenda Główna Państwowej Straży Pożarnej Biuro Kontroli, Skarg i Wniosków.
Nadzór nad bezpieczeństwem i warunkami pracy. Zewnętrzne i wewnętrzne organa nadzoru PAŃSTWOWA INSPEKCJA PRACY PAŃSTWOWA STRAŻ POŻARNA ZAKŁAD PRACY służba.
Współpraca Centralnego Biura Antykorupcyjnego i Policji
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Podstawy prawe egzekucji administracyjnej
Problematykę ochrony osób, mienia i informacji niejawnych normują:
Władza sądownicza w RP Sądy i Trybunały.
Art. 87 ust. 2 Konstytucji Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły, akty.
Trybunał Konstytucyjny
Odpowiedzialność za naruszenie przepisów o ochronie informacji niejawnych Ustawa o ochronie informacji niejawnych, mimo uregulowania wielu najistotniejszych.
Rządowa administracja zespolona w administracji
Działalność Straży Miejskiej w 2017 r.
Rządowy Program Przeciwdziałania Korupcji na lata
Rządowy Program Przeciwdziałania Korupcji na lata
Nauka administracji mgr Karina Pilarz.
Art. 87 ust. 2 Konstytucji Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły,
PROF. UAM DR HAB. KRYSTIAN M. ZIEMSKI
Zapis prezentacji:

Wybrane instytucje prawa publicznego delegowane do zapobiegania przestępczości Dodatek uzupełniający wiadomości z przedmiotu „Strategie zapobiegania przestępczości” P_W02: …student potrafi zaprezentować instytucję prawa publicznego realizującą strategię zapobiegania przestępczości wybraną spośród omawianych na zajęciach… 2017-04-06 Rzeszów

Instytucje prawa publicznego Za instytucję prawa publicznego uznajemy instytucję w rozumieniu - przyjętym na potrzeby Prawa zamówień publicznych - trzech dyrektyw prawa wspólnotowego: Dyrektywy Rady 93/36/EWG z dnia 14 czerwca 1993 r. dotyczącej koordynacji procedur w zakresie udzielania zamówień publicznych na dostawy – Dz.Urz. WE nr L 199 z 9.08.1993 r., Dyrektywy Rady 92/50/EWG z 18 czerwca 1992 r. dotyczącej koordynacji procedur udzielania zamówień publicznych na usługi – Dz.Urz. WE nr L 209 z 9.07.1992 r., Dyrektywy Rady 93/37/EWG z 14 czerwca 1993 r. dotyczącej koordynacji procedur udzielania zamówień publicznych na roboty budowlane – Dz.Urz. WE nr L 199 z 9.08.1993 r. Zgodnie z cytowanymi wyżej dyrektywami, dla uznania danego podmiotu za instytucję prawa publicznego konieczne jest łączne spełnienie warunków: ustanowienie w szczególnym celu zaspokajania potrzeb o charakterze powszechnym, nie mających charakteru przemysłowego ani handlowego posiadanie osobowości prawnej oraz… finansowanie, w całości lub w przeważającej części, przez organy państwowe, organy samorządowe lub inne instytucje prawa publicznego, zarząd instytucji jest nadzorowany przez organy państwowe, organy samorządowe lub inne instytucje prawa publicznego, ponad połowę składu jej organu kierowniczego, zarządzającego lub nadzorczego stanowią osoby mianowane przez organy państwowe, samorządowe lub inne instytucje prawa publicznego.

pion wspierający (administracja, logistyka, etc.) KOMENDANT GŁÓWNY POLICJI pion prewencyjny pion kryminalny pion wspierający (administracja, logistyka, etc.) Nadinsp. Marek Działoszyński

ZADANIA POLICJI Szczegółowo określa Ustawa o Policji z dnia 06.04.1990 roku z późniejszymi zmianami Dz. U nr. 30 poz.179. Ochrona życia i zdrowia obywateli przed bezprawnymi zamachami na te dobra. Ochrona bezpieczeństwa i porządku publicznego, w tym również zapewnienie spokoju w miejscach publicznych w środkach komuni- kacji publicznej w ruchu drogowym i na wodach przeznaczonych do powszechnego korzystania. Inicjowanie i organizowanie działań mających na celu zapobieganie popełnieniu przestępstw i wykroczeń oraz zjawiskom kryminogennym i współdziałanie w tym zakresie z instytucjami państwowymi, samorządowymi i społecznymi.

ZADANIA POLICJI C.D. Wykrywanie przestępstw i wykroczeń oraz ściganie sprawców tych czynów. Kontrola przestrzegania przepisów porządkowych i administracyjnych. Ponadto policja realizuje polecenia sądu, prokuratury, organów administracji rządowej i samorządu terytorialnego. Współdziałanie z policjami innych państw, realizacja zadań wynikających z podpisanych umów międzynarodowych i odrębnych przepisów. Nadzór nad strażami gminnymi/miejskimi oraz nad innymi specjalistycznymi uzbrojonymi formacjami

Struktura Komendy Głównej Policji

SZEF AGENCJI BEZPIECZEŃSTWA WEWNĘTRZNEGO płk Dariusz Łuczak

STRUKTURA 6 DEPARTAMENTÓW 16 DELEGATUR WOJEWÓDZKICH w: POZOSTAŁE JEDNOSTKI W RAMACH ABW Departament Bezpieczeństwa Teleinformatycznego (Departament I) Departament Kontrwywiadu (Departament II) Departament Bezpieczeństwa Ekonomicznego Państwa (Departament II A) Departament Zwalczania Terroryzmu (Departament II B) Departament Postępowań Karnych (Departament III) składający się m.in. z: Wydziału Zabezpieczenia Realizacji i Działań Antyterrorystycznych (Wydział V DPK ABW) Departament Ochrony Informacji Niejawnych (Departament IV) Departament Wsparcia Operacyjno-Technicznego (Departament V) Departament Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Audytu (Departament VI) Białymstoku, Bydgoszczy, Gdańsku, Katowicach, Krakowie, Lublinie, Łodzi, Olsztynie, Opolu, Poznaniu, Radomiu, Rzeszowie, Szczecinie, Warszawie, Wrocławiu, Zielonej Górze Centrum Antyterrorystyczne (CAT) Biuro Prawne (Biuro A) Biuro Badań Kryminalistycznych (Biuro B) Centrum Analiz (Biuro C) Gabinet Szefa (Biuro D) Biuro Ewidencji i Archiwum (Biuro E) Biuro Finansów (Biuro F) Biuro Kadr (Biuro K) Biuro Logistyki (Biuro L)

ZADANIA ABW Zasadniczym aktem prawnym regulującym zakres działania Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego jest Ustawa z dnia 24.05.2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu Zasadniczym zadaniem Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego jest ochrona państwa przed planowymi i zorganizowanymi działaniami, które mogą stwarzać zagrożenie dla niepodległości lub porządku konstytucyjnego Polski, zakłócić funkcjonowanie struktur państwowych bądź narazić na szwank podstawowe interesy kraju. Swoje obowiązki ABW wypełnia m.in. poprzez uzyskiwanie, analizowanie i przetwarzanie informacji o niebezpieczeństwach. Gotowe opracowania przekazywane są właściwym organom konstytucyjnym. Przy realizacji zadań Agencja korzysta z uprawnień operacyjnych oraz procesowych. Zadania te obejmują zatem…

Rozpoznawanie, zapobieganie i wykrywanie przestępstw ZADANIA ABW Rozpoznawanie, zapobieganie i wykrywanie przestępstw (oraz ściganie ich sprawców): szpiegostwa, terroryzmu, naruszenia tajemnicy państwowej i innych przestępstw godzących w bezpieczeństwo i podstawy ekonomiczne państwa; przestępstw w zakresie korupcji osób pełniących funkcje publiczne w zakresie produkcji i obrotu towarami, technologiami i usługami o znaczeniu strategicznym dla bezpieczeństwa państwa, nielegalnego wytwarzania, posiadania i obrotu bronią, amunicją i materiałami wybuchowymi, bronią masowej zagłady oraz środkami odurzającymi i substancjami psychotropowymi, w obrocie międzynarodowym

ZADANIA ABW Realizowanie, w granicach właściwości tej formacji, zadań służby ochrony państwa oraz wykonywanie funkcji krajowej władzy bezpieczeństwa w zakresie ochrony informacji niejawnych w stosunkach międzynarodowych Uzyskiwanie, analizowanie, przetwarzanie i przekazywanie właściwym organom informacji mogących mieć istotne znaczenie dla ochrony bezpieczeństwa wewnętrznego państwa i jego porządku konstytucyjnego Podejmowanie innych działań określonych w odrębnych ustawach i umowach międzynarodowych

Szef Centralnego Biura Antykorupcyjnego insp. Paweł Wojtunik

STRUKTURA 1. Departament Operacyjno-Śledczy; 2. Departament Ochrony; 3. Departament Postępowań Kontrolnych; 4. Departament Analiz; 5. Biuro Techniki Operacyjnej; 6. Biuro Prawne; 7. Biuro Finansów; 8. Biuro Kadr i Szkolenia; 9. Biuro Logistyki; 10. Biuro Teleinformatyki; 11. Biuro Kontroli i Spraw Wewnętrznych; 12. Gabinet Szefa; 13. Zespół Audytu Wewnętrznego

z dnia 9 czerwca 2006 r. (Dz. U. 2006 r. Nr 104, poz. 708). ZADANIA Działalność CBA szczegółowo reguluje Ustawa o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym z dnia 9 czerwca 2006 r. (Dz. U. 2006 r. Nr 104, poz. 708). Centralne Biuro Antykorupcyjne to służba specjalna do spraw zwalczania korupcji w życiu publicznym i gospodarczym, w szczególności w instytucjach państwowych i samorządowych, a także do zwalczania działalności godzącej w interesy ekonomiczne państwa. Działalność CBA jest finansowana z budżetu państwa. CBA jest urzędem administracji rządowej, z pomocą którego działa Szef CBA, będący z kolei centralnym organem administracji rządowej.

ZADANIA Ściganie karne przestępstw przeciwko: działalności instytucji państwowych oraz samorządu terytorialnego, wymiarowi sprawiedliwości, wyborom i referendum, porządkowi publicznemu, wiarygodności dokumentów, mieniu, obrotowi gospodarczemu, obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi, jeżeli pozostają w związku z korupcją lub działalnością godzącą w interesy ekonomiczne państwa, finansowaniu partii politycznych, jeżeli pozostają w związku z korupcją, obowiązkom podatkowym i rozliczeniom z tytułu dotacji i subwencji jeżeli pozostają w związku z korupcją lub działalnością godzącą w interesy ekonomiczne państwa,

Kontrole, mające na celu: ZADANIA Kontrole, mające na celu: ujawnianie i przeciwdziałanie przypadkom nieprzestrzegania przepisów ustawy o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne; dokumentowanie podstaw i inicjowanie realizacji przepisów ustawy z dnia 21 czerwca 1990 r. o zwrocie korzyści uzyskanych niesłusznie kosztem Skarbu Państwa lub państwowych osób prawnych; ujawnianie przypadków nieprzestrzegania określonych przepisami prawa procedur podejmowania i realizacji decyzji w przedmiocie: prywatyzacji i komercjalizacji, wsparcia finansowego, udzielania zamówień publicznych, rozporządzania mieniem jednostek lub przedsiębiorców oraz przyznawania koncesji, zezwoleń, zwolnień podmiotowych i przedmiotowych, ulg, preferencji, kontyngentów, plafonów, poręczeń i gwarancji kredytowych; kontrolę prawidłowości i prawdziwości oświadczeń majątkowych lub oświadczeń o prowadzeniu działalności gospodarczej osób pełniących funkcje publiczne

PROKURATOR GENERALNY Andrzej Seremet

ZADANIA: Zadaniem prokuratury jest strzeżenie praworządności i czuwanie nad ściganiem przestępstw, a więc: prowadzenie lub nadzorowanie postępowań przygotowawczych w sprawach karnych oraz sprawowanie funkcji oskarżyciela publicznego przed sądami wytaczanie powództw w sprawach karnych i cywilnych oraz składanie wniosków i udział w postępowaniu sądowym w sprawach cywilnych, ze stosunku pracy i ubezpieczeń społecznych, jeżeli tego wymaga ochrona praworządności, interesu społecznego, własności lub praw obywateli podejmowanie środków przewidzianych prawem, zmierzających do prawidłowego i jednolitego stosowania prawa w postępowaniu sądowym, administracyjnym, w sprawach o wykroczenia oraz w innych postępowaniach sprawowanie nadzoru nad wykonaniem postanowień o tymczasowym aresztowaniu oraz innych decyzji o pozbawieniu wolności prowadzenie badań w zakresie problematyki przestępczości oraz jej zwalczania i zapobiegania

ZADANIA zaskarżanie niezgodnych z prawem decyzji administracyjnych oraz udział w postępowaniu sądowym w sprawach zgodności z prawem takich decyzji koordynowanie działalności w zakresie ścigania przestępstw, prowadzonej przez inne organy państwowe współdziałanie z organami państwowymi, państwowymi jednostkami organizacyjnymi i organizacjami społecznymi w zapobieganiu przestępczości i innym naruszeniom prawa współpracę z Szefem Krajowego Centrum Informacji Kryminalnych w zakresie niezbędnym do realizacji jego zadań ustawowych opiniowanie projektów aktów normatywnych podejmowanie czynności określonych w ustawach