Teoria i praktyka kształcenia

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Cele: 1. rozumienie podstaw relacji pomiędzy teorią a praktyką edukacyjną, 2. poznanie nowoczesnego procesu edukacji i jego uwarunkowań, 3. wyposażenie.
Advertisements

Bogusława Dorota Gołębniak DSW we Wrocławiu
dr Anna Murkowska dr Przemysław Wolski
Od kompetencji do kwalifikacji
dydaktyka ogólna WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów i 15 godzin ćwiczeń
WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA z siedzibą w Rzeszowie 1 sobota, 4 stycznia 2014sobota, 4 stycznia 2014sobota, 4 stycznia 2014sobota, 4 stycznia.
1 ZAŁOŻENIA PROJEKTOWANYCH ZMIAN KSZTAŁCENIE ZAWODOWE I USTAWICZNE.
PSYCHOLOGIA Drzwi otwarte Rekrutacja 2010/2011.
Rola nauczyciela w szkole wychowującej
Szkolenie dla realizatorów programu edukacyjnego: RADOSNY UŚMIECH, RADOSNA PRZYSZŁOŚĆ.
Technikum Usług Fryzjerskich (na podbudowie szkoły podstawowej, gimnazjalnej) ZAWÓD: Technik usług fryzjerskich.
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 2 Proces planowania w edukacji polonistycznej Dr Krzysztof Koc.
Struktura egzaminu zawodowego
Konspekt, a scenariusz (teza 13).
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
KONSPEKT PRACY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ PISANEJ NA PODSTAWIE PRAKTYK PEDAGOGICZNYCH dr Lucyna Bakiera.
DYDAKTYKA MATEMATYKI Arkadiusz Mroczyk.
Rola biblioteki szkolnej w organizacji czasu wolnego uczniów jako formy przeciwdziałania zagrożeniom Łańcut,
EGZAMINACYJNA CENTRALNA KOMISJA 1 EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE EGZAMINACYJNA CENTRALNA KOMISJA.
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
Pedagogika szkoły wyższej
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
Modele pracy edukacyjnej i wybrane teorie uczenia się dorosłych
w praktyce pedagogicznej
Pisanie i modyfikowanie programów, pisanie innowacji i projektów edukacyjnych w edukacji wczesnoszkolnej Joanna Dembowa.
Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie studentów w treści teoretyczne, niezbędne.
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
opracowała Joanna Bojarska
Dydaktyka ogólna 30 godzin wykładów
teoretyczne podstawy kształcenia 2013/2014
Dydaktyka WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów. Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie.
Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie studentów w treści teoretyczne, niezbędne.
Cele kształcenia.
Cele: 1. wyposażenie studenta w umiejętności porównywania i wartościowania zamierzeń edukacyjnych w poszczególnych systemach oświatowych, 2. zrozumienie.
Raport z ewaluacji wewnętrznej 2014/2015
Treści kształcenia.
Teorie osobowości Literatura podstawowa
Wartości i cele w edukacji- pojęcie, rodzaj i hierarchia wartości:
Warsztaty fotograficzne WYMIAR GODZIN: 25 godzin ćwiczeń.
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
Wychowanie ekologiczne
Dydaktyka WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów. Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie.
PORTFOLIO GIMNAZJALISTY
Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP w Warszawie Katedra Pedagogiki Pracy dr hab. Henryk Bednarczyk Technologia kształcenia zawodowego Współczesne technologie.
Technologia kształcenia zawodowego
Technologia kształcenia zawodowego 3. Proces kształcenia
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
Cele: 1. wyposażenie studenta w umiejętności porównywania i wartościowania zamierzeń edukacyjnych w poszczególnych systemach oświatowych, 2. zrozumienie.
Warsztaty fotograficzne WYMIAR GODZIN: 25 godzin ćwiczeń.
dydaktyka WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów
Program IB Middle Years to program edukacyjny dla uczniów w wieku od 11 do 16, który rozwija niezależnych, kreatywnych i otwartych na świat uczniów gotowych.
O nowych zadaniach nauczyciela matematyki w kontek ś cie wyboru podr ę czników i programów nauczania.
„Zespoły problemowo-zadaniowe w szkole”
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
WEZ 1 Egzamin zawodowy dla absolwentów techników i szkół policealnych październik 2006 r.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
Przedszkole nr 71 „Chatka Małego Skrzatka”
Zarządzanie Oświatą studia II stopnia
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
Pedagogika, studia II stopnia
I ZARZĄDZANIE W BIZNESIE
Nasza szkoła - szkołą praktyk w innowacyjnym programie kształcenia przyszłych nauczycieli
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
Jak kształtować kompetencje kluczowe?
Projekt: JAK SKUTECZNIE I EFEKTYWNIE UCZYĆ DOROSŁYCH WE WSPÓŁCZESNEJ EUROPIE Nr projektu: PL01-KA mgr Elżbieta Tomaszewska – koordynator.
Program nauczania dla zawodu
podstawy dydaktyki 2018/2019 KONWERSATORIUM WYMIAR GODZIN: 30
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

Teoria i praktyka kształcenia Zajęcia organizacyjne

Cele przedmiotu Studenci zdobędą wiedzę o cechach i przebiegu procesów kształcenia, jego modelach, strategiach oraz kontekstach funkcjonowania. Wiedza przedmiotowa będzie podstawą kształtowania pedagogicznych umiejętności organizowania kształcenia, zarówno w zakresie teoretycznym jak i praktycznym.

Treści zajęć Wiedza/wiadomości. Teoria a praktyka. Edukacja a kształcenie. Globalizacja edukacji. Edukacja ustawiczna. Edukacja kulturalna. Edukacja medialna. Edukacja interaktywna. Projektowanie kształcenia. Strategie kształcenia. Kształcenie ku mądrości. Współczesne ujęcie teorii i praktyki – zasadnicze rozróżnienia. Możliwe/różne spojrzenia na teorie i praktykę. Dylematy właściwej praktyki. Rekonceptualizacja profesjonalnego kształcenia.

Literatura Cohen L., Manion L., Morrison K., Wprowadzenien do nauczania, Poznań 1999 Edukacyjne problemy czasu globalizacji, red. Karpińska A., Białystok 2003 Hejnicka-Bezwińska T., Pedagogika ogólna, Warszawa 2008 Mróz T., Śliwińska M., Kompendium ogólnej teorii kształcenia, Szczecin 2010 Pedagogika (podręcznik akademicki tom 2), red. Kwieciński Z., Śliwerski B., Warszawa 2003 Sajdak A., Edukacja kreatywna, Kraków 2008

E-lerning Przewiduje się włączenie nauczania zdalnego w zakresie wybranych treści wykładowych. Kryteria zaliczenia Na uzyskanie pozytywnej oceny z egzaminu składa się: portfolio przedmiotowe/tematyczne – z komentarzami i refleksją dotyczącą materiałów zamieszczanych na platformie oraz pozyskanych indywidualnie; wykonanie podanych zdań (np. recenzja wybranej książki). Poprawa negatywnej oceny wyłącznie ustnie.

Teoria kształcenia jako dyscyplina pedagogiczna Jeszcze do niedawna na określenie teorii kształcenia używało się powszechnie terminu „dydaktyka”. W literaturze często obie nazwy stosowane są zamiennie. Jakkolwiek nie jest to nieprawidłowe, nie można jednak pominąć zachodzących między nimi różnic. Polskie słowa: „kształcenie” i „kształtowanie” mają wspólny temat „kształt”. Wywodzi się on od niemieckiego terminu „Gestalt”, który oznacza zewnętrzną formę, postać, wygląd. W przeciwieństwie do niemieckiego źródłosłowu w polszczyźnie „kształt” nie ogranicza się li tylko do formy zewnętrznej, lecz również obejmuje strukturę wewnętrzną. Na tej podstawie można powiedzieć, że nadawanie kształtu albo formowanie odnosi się zarówno do nauczania i uczenia się – kształcenia, jak i wychowania – kształtowania. Dopiero synteza obu tych czynności – kształcenia i kształtowania – wyraża pełny sens edukacji. Tym samym wbrew woli niektórych zwolenników teorii kształcenia sama jej nazwa wskazuje na naukę o kształceniu obejmującą zarówno kształcenie (nauczanie i uczenie się), jak i wychowanie.

Edukacja i kształcenie Wszystkie procesy oświatowo – wychowawcze, których nadrzędnym zadaniem jest kształcenie jednostki, a wiec wyposażanie jej w nowe umiejętności, wiadomości, doświadczenia, nawyki, rozwijanie jej intelektu, podnoszenie kwalifikacji, doskonalenie pod względem poznawczym, a także formowanie jej postaw moralnych, estetycznych, społecznych, hierarchii wartości stosownie do przyjętych w danym społeczeństwie zasad, ideałów i celów. Całokształt działań zmierzających do wszechstronnego i jak najdoskonalszego rozwoju jednostki z uwzględnieniem określonych płaszczyzn, których proces kształcenia będzie dotyczył (poznawczej, społecznej, kulturowej, fizycznej, duchowej).

Wiedza i jej funkcjonowanie w społeczeństwie Wiadomości 1. rozumienie psychologiczne – są to treści tego, co myślimy 2. rozumienie ontologiczne – są to informacje o rzeczywistości, o tym, czego nie wiemy Wiedza 1. pojęcie – jest to zbiór wiadomości naukowych lub popularno – naukowych 2. formalne cechy wiedzy: - trwałość wiedzy (wewnętrzna, zewnętrzna, naukowa) - jednolitość wiedzy, uporządkowany zbiór treści (zasady: liniowo – logiczna, strukturalno – logiczna, środowiskowa, teleologiczna, skojarzeniowy układ, wiedza wycinkowa) - dynamizm wiedzy - intersubiektywność wiedzy 3. powstawanie wiedzy 4. funkcjonowanie wiedzy w społeczeństwie - proces komunikowania i informowania - opracowanie komunikatu - nadawanie komunikatu - przekazywanie komunikatu i informacji - odbieranie komunikatu i informacji