Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wykład I Co to jest socjologia?.
Advertisements

czyli Wprowadzenie do filozofii
B UDOWANIE KOMPETENCJI DO WSPÓŁPRACY MIĘDZYSAMORZĄDOWEJ I MIĘDZYSEKTOROWEJ JAKO NARZĘDZI ROZWOJU LOKALNEGO I REGIONALNEGO Budowanie partnerstw- perspektywa.
Patriotyzm przyszłości.
Liberalizm.
Konstruktywizm.
Wartości i wartościowanie w nowej podstawie programowej
DIALOG MIĘDZYKULTUROWY W KSZTAŁTOWANIU POSTAW UCZNIÓW
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW Wybrane problemy socjologii etniczności (nr 15): Zakończenie i podsumowanie.
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
„Efektywność a sprawiedliwość jako problem ekonomiczny” Jerzy Wilkin
Nowa Ekonomia Instytucjonalna
Stowarzyszenie CAL Centrum Aktywności Lokalnej jako metoda integracji i rozwoju społecznego Zbigniew Mieruński Stowarzyszenie CAL
Podstawy socjologii- wykład II
Podstawy socjologii: wykład IV
Podstawy socjologii- wykład II
Podstawy socjologii: wykład IV
O aktywności dorosłych i seniorów
Gerontologia społeczna - nauka zajmująca się procesami i zjawiskami społecznymi, psychologicznymi, ekonomicznymi i demograficznymi, które są przyczynami.
KULTURA ORGANIZACYJNA
Edukacja a różnica kulturowa.
JAKI JEST CEL MOJEGO DZIAŁANIA W AZS? JAKI JEST CEL DZIAŁANIA MOJEGO KLUBU? DLACZEGO AZS A NIE INNA ORGANIZACJA? KTÓRY Z CELÓW DZIAŁANIA ORGANIZACJI JEST.
Pismo Święte podstawowym źródłem treści w programach nauczania religii Kościoła Zielonoświątkowego w RP.
Fundamenty kultury europejskiej
Jan Szomburg Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową Gdańsk, r. Dialog i partnerstwo dla rozwoju Pomorza.
Geneza, przedmiot i funkcje filozofii
Materializm a idealizm
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
POWTÓRZENIE PRZED EGZAMINEM GIMNAZJALNYM 2013
Elementy otoczenia społeczno -demograficznego
1. Wiedza potoczna na temat świata społecznego to:
Od kompleksowej diagnozy sytuacji osób niepełnosprawnych w Polsce do nowego modelu polityki społecznej wobec niepełnosprawności Projekt badawczy Prof.
Kapitał społeczny wsi pomorskiej: wyniki badań
ORAZ PROCES SOCJALIZACJI
Rodzina-źródłem życia, szacunku i miłości
Międzynarodowe stosunki kulturalne
Temat: Społeczeństwo i hierarchia społeczna.
PAŃSTWO-PRAWO-SPOŁECZEŃSTWO-OBYWATEL
Ekspozycja symboli religijnych w budynkach publicznych w Polsce stan aktualny i przyszły Dr Michał Zawiślak Katedra Prawa Wyznaniowego Katolicki Uniwersytet.
Definicja państwa opiekuńczego (socjalnego)
Wpływ komunikacji poprzez media na współczesny obraz świata
Agnieszka Kwiatkowska (UW) Zieloni reprezentacja nowych ruchów społecznych na polskiej scenie politycznej.
Reformacja w XVI w. To jest temat Mapa z XVI w..
Wstęp do filozofii Wykład nr 3 (JW) Światopogląd, ideologia, sztuka.
SOCJOLOGIA WYKŁAD I KSZTAŁTOWANIE SIĘ MYŚLI SOCJOLOGICZNEJ.
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Zagadnienia wstępne. Przedmiot i zarys programu wykładu (WDS )
Dobro publiczne (dobro wspólne) – – ujęcie teorii klasycznej i pola nowelizacji (komunikat) dr hab. inż. Janusz Zawiła-Niedźwiecki
Prawo wyznaniowe Zagadnienia podstawowe
Anna Bombińska-Domżał Remigiusz Kijak Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie Model uczestnictwa osób z niepełnosprawnością intelektualną w odbiorze.
Lokalne inicjatywy integracji społecznej oparte na wolontariacie Dr Izabela Książkiewicz.
Naród To zorganizowana zbiorowość ludzi o wspólnych dziejach, pochodzeniu itp… Każdy naród dąży do posiadania własnego państwa.
Naród  To zorganizowana zbiorowość ludzi o wspólnych dziejach, pochodzeniu itp…  Każdy naród dąży do posiadania własnego państwa.
Uporządkowanie krajowych dokumentów strategicznych.
1 Polityka gospodarcza Wprowadzenie. 2 Literatura: Zajęcia 2 i 3: „Polityka gospodarcza”, red. B. Winiarski, rozdz.1.1, 1.2 i 1.4, rozdz. 2.1, 2.2, rozdz.
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Problemy współczesnej Europy
Dyskurs upodmiotowienia, praktyki komercjalizacji.
Diagnoza otoczenia związków zawodowych i płynące z niej uwarunkowania
Dylematy teoretyczne w socjologii (prawa)
„ W sferze sacrum. Rola sztuki religijnej w kulturze”.
Abyście się wzajemnie miłowali,
Zapis prezentacji:

Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW Religia i religijność w ujęciu socjologicznym (WDS 2013/2014 nr 6 )

Wprowadzenie - religia i religijność w socjologii religia (i religijność) a początki socjologii; religia i religijność we współczesnych badaniach socjologicznych; główne problemy badawcze (i wyzwania): „prywatyzacja” religii: czyli wiara dla siebie, indywidualna, prywatna, odłączona w dużym stopniu od instytucji religijnych (indywidualizacja). instytucjonalizacja religii: rola wartości religijnych w życiu publicznym: państwo, polityka i religia (kościół). procesy sekularyzacji: emancypacja różnych dziedzin życia społecznego od wpływów religii; efekt modernizacji społeczeństwa; religia – przejście od „świętego baldachimu” do „parasola”.

Socjologiczne rozumienie religii  trudności w socjologicznej definicji „religii” - dlaczego?: wpływ doświadczenia zachodniego chrześcijaństwa a odmienność innych kultur i religii; problem idei Boga osobowego; wiara a struktury instytucjonalne. propozycja definicji - Emil Durkheim (1912): podział na „sacrum” (to, co nadprzyrodzone) i „profanum” (to, co zwyczajne i codzienne) oraz rytuały (formy kontaktu ze sferą świętości); religia jako „system wierzeń i rytuałów dotyczących obszaru świętości”. Joachim Wach (1898-1955) - religia jako doświadczenie sacrum; Zofia Zdybicka – religia to dziedzina „poznania opartego na źródłach nadprzyrodzonych (wiara) i działania ludzkiego skierowanego ku rzeczywistości transcendentnej”.

Różnorodność typów religii (ze względu na treść ich wiary) nadnaturalizm (wiara w zjawiska nadprzyrodzone wokół nas); animizm (witalizm – wiara w duchy istniejące wokół nas i odpowiedzialne za określone sfery życia); teizm (greckie θεoς theos – bóg) wiara w istnienie Boga/bogów, ingerujących w losy świata, który jest ich dziełem – główne podziały: panteizm (utożsamienie Boga z naturą); politeizm; monoteizm; ateizm - zaprzeczenie istnienia Boga/bogów. idealizm transcendentny (religia świecka); główne podziały religijne świata.

udziela wsparcia psychicznego: Funkcje religii egzystencjalna: religia nadaje sens w życiu, podejmuje problemy ostateczne (życia i śmierci), odpowiada na główne pytania egzystencjalne. udziela wsparcia psychicznego: szczególnie w chwilach „trudnych”, pozwala przetrwać w trudnej i złożonej rzeczywistości. nadaje spójność społeczeństwu: poprzez tworzenie i narzucanie wspólnego systemu wartości (kultura), tworzy wspólnotę kultury i odczuwania. kontrola społeczna: nakłada normy i stosuje sankcje, wiele norm prawnych i społecznych bezpośrednio lub pośrednio odwołuje się do przekonań religijnych - a jednocześnie religia jest siłą konserwatywną i konfliktową.

Formy organizacji zbiorowości religijnych kościół (struktura trwała, biurokratyczna, zintegrowana ze społeczeństwem, utrzymująca, że jest jedyną drogą do „prawdy” religijnej, wiara skodyfikowana w dogmaty) – rodzaje kościołów: episkopalny (jednolita organizacja hierarchiczna – Kościół katolicki, Kościół anglikański, Cerkiew prawosławna); prezbiteriański (organizacja „demokracji przedstawicielskiej” i lokalność – Kościół prezbiteriański w USA); kongregacyjny (brak hierarchii, duże zróżnicowanie lokalne, Kościoły baptystów i kwakrów). sekta (niewielka i izolowana, odłącza się od uznanego kościoła, przywództwo oparte na charyzmie, potoczne użycie słowa „sekta”); wyznanie (duża sekta, uznana historycznie, dostosowana do społeczeństwa, akceptująca pluralizm religijny); kult (luźna i otwarta organizacja religijna); „kościół elektroniczny” (kulty audytoryjne).

nazewnictwo i charakter społeczny: Nowe ruchy religijne nazewnictwo i charakter społeczny: sekty, nowe religie, religie nietradycyjne, ruchy parareligijne itp. socjologiczny charakter „nowego ruchu religijnego”: izolacja od otoczenia, niezależność, charyzmatyczne przywództwo, silna wewnętrzna integracja grupy, lojalność członków, ale i duża płynność uczestnictwa. typy nowych ruchów religijnych: ruchy afirmujące świat (np. ruch New Age); ruchy odrzucające świat (tzw. „destrukcyjne”); ruchy przystosowawcze. regulacje prawne a nowe ruchy religijne; ruchy antykultowe.

związek emocjonalny z religią; rytualna: Typy religijności (osobiste związki z religią, stopniowalność religijności) przeżywana: związek emocjonalny z religią; rytualna: uczestnictwo w praktykach religijnych, modlitwach i obrzędach; intelektualna: znajomość doktryny; ideologiczna: zaangażowanie w system wartości danej religii. realizowana w życiu; religijność selektywna; socjologiczne korelaty religijności (płeć, wykształcenie i dochody, miejsce zamieszkania).

Sekularyzacja życia społecznego sekularyzacja jako spadek znaczenia religii w życiu społecznym – wymiary sekularyzacji: spadek liczebności wyznawców religii instytucjonalnych (kościołów); spadek religijności (indywidualizacja życia religijnego); spadek znaczenia społecznego religii jako instytucji. dyskusja na temat sekularyzacji: etapy sekularyzacji: „od-kościelnienie” (rozdział państwa i kościoła); zjawisko „wiary bez przynależności” (prywatyzacja religii); „samowystarczalny humanizm” (Charles Taylor). główne pytanie badawcze: jakich religii i kręgów geograficznych dotyczy sekularyzacja?

Religia a zmiana społeczna Max Weber „Etyka protestancka a duch kapitalizmu” (1906): religia jako bodziec i element zmiany społecznej; religia protestancka a powstawanie kapitalizmu („duch kapitalizmu”). fundamentalizm religijny ( fundamentalizm to „tradycja, która się broni w sposób tradycyjny”): ścisłe przestrzeganie zasad tradycyjnej wiary i zwyczajów; powrót do tradycji (do starych, „klasycznych” czasów). fundamentalizm a nowoczesność: czy to reakcja na współczesną racjonalizację życia społecznego i indywidualizację? fundamentalizm religijny w innych religiach i wyznaniach (islamski, chrześcijański itp.).

duże znaczenie społeczne i ludzkie religii (wartości religijnych); Przyszłość religii duże znaczenie społeczne i ludzkie religii (wartości religijnych); zmiana religijności, czy zmiana samego „sacrum”: religia „wąska” – wobec Boga; czy religia „szeroka” – wobec sacrum. ekspansja na „nie-religijne” obszary życia (czy sakralizacja „profanum”): kult „narodu”; „kult ciała”, „kult” pracy i konsumpcji i „kult” jednostki. „religijny” świat: czy sekularna Europa stanowi wyjątek na mapie „religizującego się” szybko świata?; wzrost fundamentalizmu religijnego, a w świecie – czy wojna kultur?; efekt globalizacyjny (szybsze „krążenie” idei religijnych); religia a społeczeństwo obywatelskie (religia a aktywność społeczna, instytucje religijne a samo-organizacja obywatelska).

Religia i religijność w społeczeństwie polskim struktura wyznaniowa społeczeństwa polskiego: jednolitość i zróżnicowanie; prawosławie, kościoły i wyznania protestanckie; Świadkowie Jehowy; wyznawcy islamu; inne wyznania religijne. instytucjonalizacja religii w Polsce (rola Kościoła katolickiego): dziedzictwo historyczne (zabory i okres międzywojenny); związek z tożsamością narodową („kościół ludu”); katolicyzm jako „religia obywatelska” (jako forma politycznej kontestacji i obrońca praw człowieka, okres „stanu wojennego”); poza-religijne funkcje kościoła.

Religia w Polsce po 1989 roku – „mapa społeczna” wysokie auto-deklaracje wiary i wysoki poziom praktyk religijnych, ale zachodzi proces społecznego różnicowania religijności (zróżnicowanie regionalne); stabilność poziomu religijności w Polsce – dlaczego?: religia jako forma społecznej „kultury” (rytuał odświętności); więzy społeczne (obyczajowe) wynikające z rzadkich zmian miejsca zamieszkania; powolna dynamika bogacenia się, nie wpływa na jeszcze na zmiany religijności; silna nadal pamięć społeczna o Janie Pawle II. dokonujące się obecnie zmiany – pokolenie JP2 a reszta społeczeństwa: „de-konfesjonalizacja” – wiara zmienia się z dziedziczonej w zdobywaną i konstruowaną („Kościół wyboru”); selektywność wiary („prywatyzacja wiary”); de-instytucjonalizacja ideologicznego wymiaru religii. skutki religijne obecnej emigracji.

Religia w sferze publicznej po 1989 roku stosunek do roli Kościoła katolickiego jako instytucji publicznej (poparcie na rzecz nie ingerowania Kościoła w życie publiczne kraju) – oczekiwanie „apolitycznej polityki”; ogólne zaufanie do Kościoła katolickiego (niskie na początku lat 90. XX wieku, obecnie jest nadal duże); związki z parafią; religijność a zmienne społeczne: płeć (bardziej religijne są kobiety), miejsce zamieszkania (bardziej religijnie są mieszkańcy wsi i małych miast), dochód i wykształcenie (im wyższe, tym raczej niższa religijność), region (województwo) - podkarpackie, małopolskie i opolskie są najbardziej religijnymi częściami kraju; religijność a aktywność publiczna (kapitał społeczny): im wyższa religijność tym większy udział w wyborach lokalnych i krajowych, a także w stowarzyszeniach pozarządowych; co dalej z polską religijnością?: religijność jako „zasób” społeczny i kulturowy; poczucie tożsamości - przesunięcie ku „kulturze” i „historii” i miejsce religii.

W 1996 roku w Oławie postawiono Sanktuarium Matki Bożej Królowej Wszechświata Bożego Pokoju  

Literatura (zalecana, warta?) na temat „religii” Barbara Szacka, Wprowadzenie do socjologii (roz. XVIII. par. 3. Religia); Mirosława Marody, Sławomir Mandes, Przemiany polskiej religijności, w: Aleksandra Jasińska-Kania (red.), Wartości i zmiany. Przemiany postaw Polaków jednoczącej się Europie, Wydawnictwo Scholar, Warszawa 2012; Metoda i znaczenie. Problematyka rozumienia w badaniach sondażowych, CBOS, Warszawa 2012 (artykuł Mirosławy Grabowskiej, pt. Co to znaczy wierzyć we współczesnej Polsce?); a także lektury z ćwiczeń: Emil Durkheim, Elementarne formy życia religijnego, w: F. Adamski (red.), Socjologia religii, Kraków 1983; Peter L. Berger, Sekularyzacja a problem wiarygodności religii, w: Franciszek Adamski, (wybór), Socjologia religii. Wybór tekstów, Kraków 1983, s. 374-385; Rafał Boguszewski, Polak – na zawsze katolik?; Tadeusz Szawiel, Religijna Polska, religijna Europa, w: „Więź” 2008, nr 9,