FILOZOFIA WSPÓŁCZESNA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
FENOMENOLOGIA jeden z najważniejszych nurtów XX wieku.
Advertisements

BIBLIJNE SYMBOLE DUCHA ŚWIĘTEGO
Matematyka w życiu codziennym
Wolność.
Filozofowie analityczni
Filozofia życia a filozofia pozytywistyczna
Największą zasługą Lockea jest sformułowanie podstawy filozoficznej i ideowej pod całą epokę oświecenia; nada jej charakter skrajnego empiryzmu w połączeniu.
Trzy główne wymiary etyki chrześcijańskiej to:
Św. Tomasz z Akwinu ( ) Życie
Czym różni się radość od miłości?
Sport Siatkówka Koszykówka.
Struna – rozwi ą zanie dAlemberta Ewa Jench WFiIS AGH.
Racjonalizm, relatywizm i obiektywizm
Racjonalizm a relatywizm
HIPOTEZA STACJONARNEGO ETERU
Dla Kochanej Mamusi Wierszyki.
Filozoficzna teoria zmienności i rozwoju
„Nie ma dzieci- są ludzie […].” Janusz Korczak
Rodzina…. Rodzina jest w ż yciu oparciem, czym ś co chroni, co daje sił ę …
Jedno ść …. Szkoda, ż e porz ą dny talent i porz ą dny człowiek tak rzadko tworz ą jedno ść.
Dobroć jest silniejsza niż przemoc.
PROGRAM AKTYWNOŚCI LOKALNEJ Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
CREATIVE BRIEF. PYTANIA KIM? KIM? CZYM? CZYM?CO?
MIŁOŚĆ W EPOCE ROMANTYZMU…
… opowie ść Micha ł a. "Najlepsz ą drog ą do odnalezienia samego siebie jest zagubienie si ę w s ł u ż eniu innym GHANDI.
Wyszukiwanie materiałów z różnych źródeł na temat wybranego zawodu
Dziedzictwo kulturowe
Małgorzata Trzcielińska
Czynniki wpływające na kursy walut
PODSTAWY PRAWOZNAWSTWA
XII wyjazdowe spotkanie klubu MBA - 20/21 czerwca 2009 Bukowina Tatrzańska Poszukiwanie kultury, czyli, XII kulturalne :) spotkanie wyjazdowe Klubu MBA.
WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek HISTORIA ETYKI (HISTORIA FILOZOFII)
Przykłady skrzyżowań ze znakami
Opracowanie: mgr Tomasz Durawa
Ul. Kuźnicza Wrocław
Marzenia.
MODU Ł Klasa III Kszta ł cenie ponadgimnazjalne.
Mateusz Siuda klasa IVa
MOCNE I SŁABE STRONY NARZĘDZI PLANISTYCZNYCH
Jak można nauczyć korzystania z prawdopodobieństwa.
Młodzi aktywni? Jak zaanga ż owa ć młodzie ż w ż ycie polityczne i społeczne? W kontek ś cie zbli ż aj ą cych si ę wyborów do Europarlamentu.
Są w życiu chwile, kiedy tak bardzo odczuwamy brak obecności innych,
„ Wokół Świąt Bożego Narodzenia” Projekt edukacyjny w grupie 3- latki „KOTKI” Opracowała: Ewa Karcz.
istotne cechy kryterium:
Pytania warte uwagi:. Powszechnie uwa ż a si ę, ż e jeden nie ma jakiej ś wielkiej wagi, jednak sugeruj ą c si ę znanym przys ł owiem - grosz do grosza.
SZEŚĆ ZASAD REALIZMU POLITYCZNEGO
Jeden organizm gospodarczy w polskim i europejskim prawie konkurencji
KLASA 1C I 2A W Palmiarni cz ęść 2. Storczyki urzeka ł y ludzi swym pi ę knem i intrygowa ł y tajemniczo ś ci ą ju ż w staro ż ytno ś ci. S ł owa, którymi.
Rozporz ą dzenie MEN z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i s ł uchaczy oraz przeprowadzania.
Podręczniki dla klas I – III Szkoła Podstawowa
Szko ł a demokracji Martyna Pankowska 3c Zuzanna G ł ogowska 3c.
Nie tylko wybory… Jak m ł odzi ludzie mog ą wp ł ywa ć na rzeczywisto ść i aktywnie uczestniczy ć w demokracji?
Wykona ł y: Julia W. i Ola S. z klasy 6c.  Pogrzeb ż uru i ś ledzia by ł obyczajem zwi ą zanym z do ść rygorystycznym przestrzeganiem postu i obchodzonym.
Tworzenie prawa.
Teoria gry organizacyjnej Każdy człowiek wciąż jest uczestnikiem wielu różnych gier. Teoria gier zajmuje się wyborami podejmowanymi przez ludzi w warunkach.
Prof. Marek Wichroski Kierownik Zakładu Historii Medycyny i Filozofii Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego.
Aborcja - czym jest i dokąd prowadzi? Daniel Karpiński klasa 2e nr 13.
DZIAŁY FILOZOFII Antropologia filozoficzna. Co to takiego w ogóle jest antropologia ?
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
„Książki nie mają właściwości róż, dlatego nie szukajmy wciąż najświeższych”
1 Organizacje a kontrakt psychologiczny We współczesnym świecie człowiek otoczony jest szeregiem kontraktowych zobowiązań. To pewien rodzaj powiązań, zależności,
Święta Wielkiej Nocy są najważniejsze dla naszej wiary, gdyż ją uwiarygadniają poprzez zmartwychwstanie Jezusa.
Świat mówi o Bogu. CELE : Na dzisiejszych zajęciach: dowiesz się czy o istnieniu Boga można mieć pewną wiedzę czy też mamy w Niego tylko wierzyć.
A nawet jeśli by umarł, żyć będzie wiecznie (J 11, 25)
Friedrich Nietzsche Aforyzmy NAD BRAMĄ MEGO DOMU Dom na mieszkanie własny mam, w niczym nie biegłem w cudzy ślad, - każdego mistrza-m wyśmiał rad, który.
Hermeneutyka i hermeneutyczne ujęcie prawa
Podstawy psychologii dla osób dojrzałych
POTRZEBUJĘ ROZWOJU ŻYCIA DUCHOWEGO.
Zapis prezentacji:

FILOZOFIA WSPÓŁCZESNA 1831 to rok śmierci Georga Wilhelma Friedricha Hegla, który stworzył ostatni wielki racjonalistyczny system filozoficzny. Jego śmieć uznaje się za koniec epoki nowożytnej. Rzeczywiście po Kancie i po Heglu w filozofii XIX w. wszystko ulega głębokiej zmianie.

Filozofia życia a filozofia pozytywistyczna Ogłoszona i uzasadniona przez Kanta „nienaukowość” metafizyki doprowadziła już XIX w. do postania całego szeregu nurtów, w których w istocie zaniechano uprawiania metafizyki. Filozofia życia i filozofia pozytywistyczna stanowią dwa zupełnie różnego tego przykłady. Były to nurty, które oprócz szeregu pozytywnych twierdzeń zażarcie zwalczały się nawzajem, co wynikało stąd, że miały zupełnie inne podejścia do traktowania wiedzy, nauki, filozofii.

Główni przedstawiciele Filozofia życia Artur Schopenhauer Friedrich Nietzsche Wilhelm Dilthey Pozytywizm August Comte J.S. Mill

Artur Schopenhauer (1788-1860) Zajmował się głównie etyką, ale ugruntowaną na tezach metafizycznych; W punkcie wyjścia 1. Poddał krytyce etykę Kanta za jej skrajnie racjonalistyczny wymiar. Jego zdaniem imperatyw kategoryczny, pojęcie obowiązku oraz idea dobrej woli są wyłącznie hipotezami, które kłócą się z podstawowymi intuicjami nt. życia.

Myśl Schopenhauera znajduje się na pograniczu filozofii i psychologii Myśl Schopenhauera znajduje się na pograniczu filozofii i psychologii. W wielu miejscach filozof ten analizuje doświadczenie wewnętrzne na zasadzie introspekcji i wyciąga wnioski ogólne. To jest zatem nowa filozofia, gdyż przyjmuje nowe metody. (subiektywny punkt wyjścia) FILOZOFIA ŻYCIA JEST WIĘC ZUPEŁIE NOWĄ JAKOŚCIĄ W PORÓWNANIU DO RACJONALIZMU KANTA. Jest to bowiem w dużej mierze filozofia irracjonalistyczna. XIX wiek jest w tym względzie przedmurzem dla nowej epoki.

Pesymistyczna filozofia życia i filozofia woli Schopenhauer uznał, że światem i ludźmi rządzi nieprzewidywalna i niezmienna siła, na którą wpływu nie mamy. Jest nią irracjonalna wola, a jej zewnętrznym przejawem jest życie. Wola w istocie jest (jako irracjonalna) bezcelowa, bezsensowna, a przede wszystkim wiecznie nienasycona. Człowiek nadto jest istotą świadomą, więc skazany jest na cierpienie. Przypomnijmy: w filozofii Kanta wola miała być powiązana z racjonalnością, jako dwie istotne własności natury ludzkie. Filozofia życia dokonuje więc istotnej separacji.

(to jest teza metafizyczna) Należy zauważyć, że Schopenhauer mówi o woli jako zasadzie życia w dwóch wymiarach: Z jednej strony mówi o woli jako zasadzie i istocie świata. Niepoznawalnej, bezkresnej sile, która rządzi całym światem. (to jest teza metafizyczna) Z drugiej strony jest wola ludzka, indywidualna, również nieokiełznana (może przecież wybrać wszystko); wiecznie nienasycona, a jako taka, jest źródłem naszego cierpienia. (to jest teza z pogranicza psychologii)

Życie jest zatem z istoty cierpieniem, wywołanym frustracjami wynikającymi z nienasyconej woli. Czy można za życia temu jakoś zaradzić? Schopenhauer zapewne nie da nam recepty na uszczęśliwianie ludzkości, będzie tylko mówił w kategoriach minimalizacji zła płynącego z natury rzeczywistości.

Etyka Schopenhauera Wola jest nieunikniona, u wszystkich jednakowa, ale nasze usposobienia są różne (altruistyczne-egoistyczne). Podstawą wszelkiego czynu moralnego jest współczucie, i wynikające z niego bezinteresowne działanie. (tylko wtedy możemy okiełznać wolę, Schopenhauer mówi o uśmierceniu woli; nastaje spokój) Nadto ascetyczny tryb życia oraz kontemplacja sztuki i natury pozwalają poskromić nienasyconą wolę, a tym samym osiągnąć względny spokój ducha. (to jest jednak dla wybrańców). Muzyka była dla Schopenhauera szczytem możliwości człowieka, dlatego Wagner tak lubował się w jego filozofii.

Schopenhauer pesymista czy realista? Na czym polega jego etyka?

Friedrich Nietzsche (1844-1900) antymetafizyczne antyracjonalistyczne antyobiektywistyczne czyli relatywistyczne podejście Nietzschego to główne składniki jego twórczości, które zarazem są zaprzeczeniem całej dotychczasowej tradycji, począwszy od Platona skończywszy na Kancie.

Wielki kontynuator Schopenhauera, dokona jednak zupełnie innego wartościowania woli, jak również sformułuje diametralnie różną etykę. Odrzucił zarówno pesymizm Schopenhauera jak i jego teorię współczucia.

Filozofia życia w wydaniu Nietzschego Pogląd Kanta o tym, że nie docieramy do istoty rzeczywistości doprowadził do ekstremum. Nie tylko nie docieramy do obiektywnej rzeczywistości, lecz w ogóle coś takiego nie istnieje. Nadto nie ma żadnego ładu, żadnych absolutnych wartości niezależnych od ludzi (czyli wartości w sensie Platońskim) Istnieje tylko zmienność, stawanie się, wyłanianie ciągle nowych form, totalny chaos, nieprzewidywalny i niemożliwy do ogarnięcia, czyli życie jako ogrom obcy człowiekowi. Tak nas poucza doświadczenie.

jak zatem należy żyć, czym ma być ludzkie działanie? Skoro świat jest bezkresną zmianą, ciągłym stawaniem się nowych form i nie ma czegoś takiego jak prawda obiektywna, jak zatem należy żyć, czym ma być ludzkie działanie? (Nietzsche jest wielki admiratorem teorii ewolucji Darwina) ODP. Prawdą jest tylko to, co służy życiu, biologiczno-społecznym potrzebom. Prawda jest więc relatywistyczna i pragmatyczna.

1859 r. K. Darwin wydał O powstawaniu gatunków drogą doboru naturalnego Teoria Darwina odnosiła się do sfery stricte biologicznej. Nietzsche przeniósł ją do teorii społecznej i etyki.

Świat to życie, a życie to wola mocy MORALNOŚĆ PANÓW Wymiar ewolucjonistyczny myśli Nietzschego: Życie jest mocą i dążeniem do przetrwania, do zwycięstwa nad śmiercią i słabszymi forami; To, co najbardziej cenne w człowieku to indywidualność, a ci co nie boją się dać wyraz tej indywidualności, to formy zapowiadające „Nadczłowieka” Przede wszystkim chodzi o wprowadzenie nowej moralności. Dwie interpretacje koncepcji nadczłowieka: pozytywna negatywna

MORALNOŚĆ NIEWOLNIKÓW Całkowicie zdegenerowanym przejawem woli mocy jest moralność skoncentrowana wokół idei winy i kary, grzechu i pokuty, posłuszeństwa i pokory; Jest to moralność istot mniej udanych przeciwko tym szlachetniejszym, lepszym; (Litość, sprawiedliwość, równość zostały wymyślone przez jednostki marne, w celu osiągnięcia dominacji nad tymi wyjątkowymi) Ówczesne społeczeństwa katolickie i mieszczańskie zdaniem Nietzschego zdominowane były przez obłudę i oportunizm, ale przede wszystkim działały przeciwko życiu: Cała kultura to NIHILIZM - podsumował

- Jeśli kultywuje się litość, współczucie, hamowanie instynktów, w istocie zmierza się ku gorszemu, ku pustce i nicości, gdyż nie ma szans powstania nadczłowieka (form wyższych)

Nietzschego recepta na nihilizm Główne hasła Nietzschego „Przewartościowanie wszystkich wartości” „Bóg umarł” „Wola mocy” Idea nadczłowieka Odrzuć fałszywą moralność niewolników; Religia chrześcijańska wyczerpała się (popadła w oportunizm, obłudę); Przekraczaj samego siebie, nie bój się świata , tylko wtedy będziesz miał szanse na realny w nim udział; Potęguj swoją wolność i godność

Podsumowanie Mimo to, że wzorował się na Schopenhauerze, jego wnioski były przeciwstawne (etyka miłosierdzia contra moralność panów); Doczekał się najróżniejszych interpretacji Oddziaływał zarówno na filozofów życia początku XX w. (np. Migeul de Unamuno, Freuda, Bergsona), jak i na egzystencjalizm tzw. ateistyczny (J.P. Sartre) Przede wszystkim uważa się go za duchowego ojca postmodernizmu

Jeanne Hersch: Nietzschego należy znać, ale pod żadnym pozorem nie należy wprowadzać jego teorii w życie

PODSUMOWANIE filozofii życia Cechą charakterystyczną całej filozofii życia jest skoncentrowanie na faktach psychicznych. Kategorie: życia, woli, historii, wszystkie one łączą się z psychiką ludzką! Filozofia życia stała się przedsionkiem dla całej psychologii.