Zarządzanie wiedzą w uczelni wyższej a scouting technologiczny

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Technologie informatyczne w doskonaleniu kwalifikacji zawodowych
Advertisements

innowacyjna wielkopolska
Aktualizacja Regionalnej Strategii Innowacji Województwa Kujawsko- Pomorskiego Zespoły tematyczne Pierwsze plenarne spotkanie grupy eksperckiej Przysiek,
dr Krzysztof B. Matusiak
Przedsiębiorczość akademicka na UAM
30 listopada listopada DZIAŁANIA NA RZECZ PRZEDSIĘBIORCZOŚCI AKADEMICKIEJ.
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Wiedza i innowacje w rozwoju gospodarki -
1 Bielsko-Biała, 16 grudnia 2011 roku Konferencja INNOWACYJNOŚĆ AKADEMICKA - nowe trendy w rozwoju przedsiębiorczości – Zapotrzebowanie na innowacje ze.
Priorytety polskiej polityki innowacyjności
Kryteria wyboru projektów w ramach Działania 8.2 Priorytetu VIII PO KL w 2009 r. w województwie warmińsko-mazurskim.
VI Posiedzenie Podkomitetu Monitorującego Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 8 października 2009 r. Olsztyn Organizacja.
1 Środki finansowe z UE na rozwój przedsiębiorstwa D r i n ż. J u s t y n a P a t a l a s.
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Uzupełnienie Programu zatwierdzone przez Komitet Monitorujący ZPORR w dniu 16 kwietnia 2004 r.
Konferencja 15 czerwca 2010 r. "Ochrona własności przemysłowej skutecznym narzędziem budowania przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa Konferencja zorganizowana.
Wsparcie firm innowacyjnych w ramach projektów Centrum Innowacji FIRE; komercjalizacja innowacji Andrzej Kaczmarek – Prezes Zarządu CI FIRE Warszawa,
26/03/2017 Sposób na konkurencyjność – Jak innowacyjne są polskie przedsiębiorstwa Marta Mackiewicz.
Politechnika Śląska w Gliwicach Wydział Organizacji i Zarządzania Katedry Podstaw Zarządzania i Marketingu.
Wzmacnianie ochrony praw własności intelektualnej i przemysłowej Warsztaty szkoleniowe, Akademia Górniczo – Hutnicza w Krakowie, września 2007.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego KAPITAŁ LUDZKI na lata
Krzysztof B. Matusiak PRZEDSIĘBIORCZA UCZELNIA, PRZEDSIĘBIORCZY PROFESOR, PRZEDSIĘBIORCZY STUDENT - wyzwania współczesności - Opole, 28 stycznia 2010.
Slajd początkowy z animacją, animacja uruchamia się automatycznie po włączeniu tryby prezentacji 1 1.
Łódzka Akademia Przedsiębiorczości Akademickiej Program skierowany do: studentów absolwentów doktorantów pracowników naukowych z łódzkich wyższych uczelni.
Wprowadzenie Przedsiębiorczość akademicka zakładanie spółek spin-off, spin-out mgr inż. Marcin Sobotka Projekt Współfinansowany przez Unię Europejską.
Wodzisław Śląski, 7 marca 2013r.
Rola uczelnianych centrów transferu technologii w komercjalizacji wyników badań naukowych Jelenia Góra, listopada 2013 r. Prof. zw. dr hab. inż.
Założenia do modelu komercjalizacji własności intelektualnej w oparciu o spółkę celową Uniwersytetu Śląskiego. Katowice, grudzień 2013.
2012 Wzmocnienie potencjału i kompetencji ośrodków innowacji Robert Barski.
Oferta dla biznesu Lublin, r.. Biuro Rozwoju i Kooperacji PL Jednostka ogólnouczelniana Cele, m.in.: doradztwo i konsultacje w zakresie przygotowywania.
Uniwersyteckie Centrum Transferu Technologii Medycznych w Poznaniu Sp. z o.o. – innowacyjne usługi dla biznesu Uniwersyteckie Centrum Transferu Technologii.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
AUDYTY TECHNOLOGICZNE I TRANSFERY TECHNOLOGII DLA FIRM
Projekt Wortal Transferu Wiedzy jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego (85%) oraz ze środków budżetu.
SEMINARIUM POPRAWA PEWNOŚCI ZASILANIA W ENERGETYCE PRZY WYKORZYSTANIU ŹRÓDEŁ ODNAWIALNYCH Możliwości praktycznej realizacji i wdrażania rozwiązań technicznych.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Ministerstwo Gospodarki i Pracy Nowe instrumenty w ustawie o wspieraniu działalności innowacyjnej Krzysztof Krystowski Podsekretarz Stanu Ministerstwo.
Anioły biznesu – kluczowy
WORTAL TRANSFERU WIEDZY
Prezentacja inicjatyw Śląskiego Klastra ICT
Wzrost innowacyjności regionu jako efekt rozwijania i upowszechniania dobrych praktyk w zakresie strategicznego zarządzania środowiskowego w organizacjach.
Inwestycje Kapitałowe – nowy fundusz na innowacyjny biznes Krzysztof Krzysztofiak Kraków, 6 kwiecień 2009 r.
Propozycja prac grup tematycznych Kujawsko-Pomorskiej Rady Innowacji KUJAWSKO-POMORSKA RADA INNOWACJI I ZESPÓŁ EKSPERTÓW DS. POLITYKI INNOWACYJNEJ WOJEWÓDZTWA.
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Kapitał dla innowacyjnych i ryzykownych Czego oczekują inwestorzy od innowacyjnych przedsiębiorców? Barbara Nowakowska Polskie Stowarzyszenie Inwestorów.
Inicjatywa MNiSW Inkubator Innowacyjności w Poznańskim Parku Naukowo -Technologicznym.
Jak robić to efektywnie?
mgr Marta Mularczyk Kierownik projektu
Prezentacja projektów realizowanych przez BIURO KARIER STUDENCKICH POLITECHNIKI ŚLĄSKIEJ Forum Pracodawców Automatyki, Elektroniki i Informatyki 2014 Gliwice,
IOB w Polsce – wyzwania przyszłości
Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza – (Wstępne) Założenia Dokumentu Strategicznego Konferencja RIS Mazovia 26 kwietnia 2007 Wojciech Dominik Wojciech.
Fundusze Europejskie Ramy finansowe: Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego: 8,613 mld euro Środki krajowe: 1,575 mld euro Łączna alokacji:
Programowanie perspektywy finansowej
Maria Góreczna Innowacje w budownictwie Poznań, 22 stycznia 2008 r.
Narodowe Centrum Badań i Rozwoju 1 Droga urynkowienia wynalazków – stan prawny, zasady finansowania Leszek Grabarczyk Warszawa, 19 października 2015.
Możliwości pozyskania dofinansowania dla przedsiębiorców z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój.
ARP – biznes, rozwój, innowacje Poznań, 26 Listopada 2015 r. ARP S.A./ARP – biznes, rozwój, innowacje.
KULTURA INNOWACYJNOŚCI W POLITECHNICE ŁÓDZKIEJ Prof. dr hab. inż. Stanisław Bielecki Rektor Politechniki Łódzkiej.
Komercjalizacja wyników badań naukowych przez Wrocławskie Centrum Transferu Technologii Politechniki Wrocławskiej dr Jacek Firlej, Politechnika Wrocławska.
Człowiek - najlepsza inwestycja Projekt "Rola bezpośrednich inwestycji zagranicznych w kształtowaniu aktualnego i przyszłego profilu gospodarczego województwa.
INSTRUMENTY WSPIERANIA PROJEKTÓW INNOWACYJNYCH ARP S.A.
Technologie w zasięgu ręki. Cele regionalne Umożliwienie transferu technologii pomiędzy przedsiębiorstwami oraz ośrodkami badawczymi i przedsiębiorstwami.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Poddziałanie Wsparcie dla współpracy sfery nauki i przedsiębiorstw Krzysztof Krasowski Wydział Informacji i Promocji.
Een.ec.europa.eu Wsparcie dla biznesu i innowacji.
„Inkubator Innowacyjności +” Budżet projektu pln netto w tym 20% wkładu własnego Lider projektu: CTT PK Partner projektu: spółka INTECH PK.
Jak wspierać transfer technologii
OŚRODEK TRANSFERU TECHNOLOGII
Inkubator Innowacyjności+
Stanisław Tamm Urząd Miasta Poznania Wydział Działalności Gospodarczej
Zapis prezentacji:

Zarządzanie wiedzą w uczelni wyższej a scouting technologiczny dr Paweł Głodek dr Magdalena Wiśniewska XXV DOROCZNA KONFERENCJA SOOIPP RYNEK DLA INNOWACJI Rzeszów, 22-24 maja 2014 r.

Plan prezentacji Pojęcie wiedzy i zarządzania wiedzą Uwarunkowania zarządzania wiedzą w uczelni wyższej Scouting technologiczny jako element procesu zarządzania wiedzą Studia przypadków

Dane, informacje, wiedza Dane – fakty i figury [Skyrme, 1999] Informacje – dane w kontekście [Skyrme, 1999] Wiedza: Wiedza jest płynną mieszanką ukształtowanego doświadczenia, wartości, informacji osadzonej w pewnym kontekście, eksperckiego spojrzenie, który stanowi ramy dla oceny i przyswojenia nowych doświadczeń i informacji. Powstaje i wykorzystana jest w umyśle posiadacza. W organizacji, bywa często osadzona w dokumentach, repozytoriach, organizacyjnych rutynach, procesach, praktykach i normach [Davenport, Prusak, 1998]

Pojęcie wiedzy – różne perspektywy Stan umysłu Rozumienie i doświadczenie zdobyte podczas studiowania czegoś; suma lub zakres tego, co jest postrzegane, odkryte albo nauczone [Schubert, 1998] Rozumienie [McQueen, 1998] Obiekt Rzecz kodyfikowana/opracowywana [Zack, 1998] Proces Proces systematycznego poznawania i stosowania owego poznania [Zack, 1998] Stan posiadania dostępu do informacji Wiedza rozumiana jako warunek dostępu do informacji [McQueen, 1999] Zdolność Wiedza jest potencjałem wpływu na działanie [Carlsson i in., 1998]

Rozumienie pojęcia wiedzy a zarządzanie wiedzą Sposób rozumienia pojęcia „wiedza” implikuje sposób rozumienia pojęcia „zarządzania wiedzą” [Carlsson i in., 1998] Wiedza jako stan umysłu – zarządzanie wiedzą skupia się na kreowaniu sytuacji, w których mamy do czynienia z potencjalnie użytecznymi informacjami i ułatwianie przyswajania informacji; Wiedza jako obiekt – zarządzanie wiedzą koncentruje się na budowie zasobów wiedzy i zarządzania owymi zasobami; Wiedza jako proces – zarządzanie wiedzą koncentruje się na przepływach wiedzy i procesach jej tworzenia, dzielenia się nią oraz jej udostępniania; Wiedza jako zdolność – zarządzanie wiedzą skupia się na kreowaniu kluczowych kompetencji i zrozumienia strategicznej przewagi w postaci know-how , i kreowaniu kapitału intelektualnego.

Zarządzanie wiedzą Zarządzanie wiedzą to proces identyfikacji, zdobywania i pomnażania zbiorowej wiedzy w ramach organizacji w celu podniesienia jej konkurencyjności [von Krogh, 1998].

Proces pozyskiwania i komercjalizacji wiedzy w organizacji Poszukiwanie Ocena i selekcja Implementacja Uczenie się pozyskanie/wykonanie/ wejście/podtrzymanie Źródło: opracowanie własne na bazie Tidd, Bessant, Pavitt, 2005

Zarządzanie wiedzą w uczelni wyższej – uwarunkowania w kontekście wykorzystania praktycznego [Niedzielski, Łobacz, 2012; Długoński, 2012; Olejniczak 2012] Duże rozproszenie informacji o wiedzy powstałej na uczelni. Niewielki stopień otwartości środowiska naukowego na współpracę i dzielenie się wiedzą. Brak stałego aktywnego systemu pozyskiwania informacji - zwykle polega on na zgłoszeniach ze strony kadry akademickiej (co stoi w sprzeczności z poprzednim punktem). Niska efektywność stosowanych baz danych o dostępnych rozwiązaniach technologicznych wypracowanych w ramach uczelni. Brak wystarczającego potencjału kadrowego w zakresie komercjalizacji wiedzy i transferu technologii - dotyczy to głównie liczby pracowników zaangażowanych bezpośrednio w proces komercjalizacji (nie licząc pracowników wykonujące inne funkcje). Występowanie zasad systemowych utrudniających proces komercjalizacji wiedzy – preferencja dla publikowania osiągnięć naukowych nad ich komercjalizację.

Scouting technologiczny – pojęcie, zastosowanie Scoutingiem technologicznym określa się systematyczne podejście przedsiębiorstwa, w ramach którego asygnuje ono część swoich zasobów ludzkich lub też zatrudnia konsultantów zewnętrznych w celu zbierania informacji z zakresu nauki i technologii, i które to podejście ułatwia pozyskiwanie technologii lub prowadzi do pozyskania technologii [Rohrbeck, 2010]. Cechy: Ukierunkowany lub nieukierunkowany Formalne i nieformalne powiązania „Scouting” oznacza tym samym niejako „wyjście w teren”, na zewnątrz organizacji, poza formalne kontakty w celu poszukiwania, rozwoju technologii i jej biznesowych zastosowań Od lat 90-tych XX w. adoptowany na potrzeby uczelni wyższych i jednostek naukowych

Scouting technologii i wiedzy w uczelni wyższej Aktywne podejście do identyfikacji i monitoringu potencjału komercyjnego prac badawczych w uczelni wyższej Rozwiązanie stosowane na świecie (Politechnika w Turynie, Politechnika w Eindhoven, Biomedicum w Helsinkach, Uniwersytet w Kadyksie) Zakłada aktywną postawę kadr odpowiedzialnych za komercjalizację wiedzy

Scouting w Politechnice w Turynie (Polito) W ramach Polito działa biuro ds. transferu technologii SARTT Podmiotem zewnętrznym wobec Polito jest inkubator I3P Obie powyższe instytucje działają na rzecz pozyskiwania wiedzy na temat badań naukowych prowadzonych w Polito pod kątem ich potencjału komercyjnego drogą scoutingu technologicznego system scoutingu opiera się na działalności „porta a porta”(„pukanie do drzwi”) pracownicy biura ds. transferu technologii / inkubatora przeprowadzają wywiady z partnerami (w szczególności liderami zespołów badawczych), aby uzyskać szczegółowe informacje na temat bieżącej działalności lub osiągniętych rezultatów

Polito Dwa główne sposoby realizacji działalności w ramach scoutingu technologicznego wspierające uczelniany elektroniczny system informacji o projektach „Porta a porta” „anteny” „Porta a porta” („pukanie do drzwi”) aktywny kontakt z zespołami badawczymi, realizowany przez scoutów - etatowych pracowników inkubatora I3P, spotkania z zespołami badawczymi średnio raz na 3-6 miesiąc, Identyfikacja projektów dla inkubatora oraz dla centrum transferu technologii. „Antenas” („anteny”) pośrednictwo współpracujących pracowników naukowych („anten”) , uczestnicząc w procesie badawczym lub też mając dostęp do wyników prac innych zespołów na bieżąco oceniają rynkową przydatność opracowywanych rozwiązań i sygnalizują pojawienie się tematów o potencjale komercyjnym, umowa cywilno-prawna prawnej z uczelnianym inkubatorem technologicznym I3P, scouci technologiczni z I3P weryfikują oceny potencjału komercyjnego, problem relatywnie wąskiego zakresu pracy.

TU/e Innovation Lab – Politechnika w Eindhoven W TU/e Innovation Lab pracuje 27 osób Zakres działalności: wsparcie organizacyjne i administracyjne dla projektów badawczych, rozwój biznesów opartych na wynikach badań (spin-off), obsługę funduszu inwestycyjnego oferującego środki dla startupów w wysokości 40 mln €, stworzony ze środków publicznych oraz prywatnych, oferuje instrumenty finansowe w perspektywie inwestycyjnej do 6 lat. obsługę administracyjna dzierżawy pomieszczeń dla przedsiębiorstw na terenie campusu (źródło finansowania działalności głównej) obecnie (2012) na terenie campusu ulokowanych jest 108 przedsiębiorstw, obsługę prawną kontraktów oraz procesu patentowania. Scouting technologiczny – Business Developers, 5 osób pełen etat Identyfikacja nowych potencjalnych projektów regularne kontakty z naukowcami z zespołów badawczych wstępna ocena potencjału komercyjnego Inicjowanie i udział w procesie komercjalizacji Praca Business Developers Business Developer przypada na ok. 300 pracowników badawczych Ok. 20% czasu pracy w ramach procesu komercjalizacji – reszta to analizy specjalistyczne i praca pozostałego zespołu Wyszukiwanie tzw. „przedsiębiorcy zastępczego” Zaangażowanie studentów do ogólnych prac projektowych Główna ścieżka komercjalizacji – licencjonowanie Ochronie patentowej uczelnia poddaje jedynie wynalazki o potencjale komercyjnym Stąd też 95% patentów uczelni jest licencjonowanych W ostatnich 20 latach na uczelni powstały 42 firmy spin off

Scouting technologiczny w Uniwersytecie Łódzkim Adaptacja rozwiązania w ramach projektu: SCOUTING – aktywny system monitoringu i oceny potencjału rynkowego prac badawczych kluczem do współpracy nauki i przedsiębiorstw (scouting.uni.lodz.pl) Projekt jest realizowany przez Wydział Zarządzania i Centrum Transferu Technologii Uniwersytetu Łódzkiego (CTT UŁ) w ramach Poddziałania 8.2.1. Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki we współpracy z Uniwersytetem w Kadyksie (Hiszpania) oraz Politechniką w Turynie (Włochy). W UŁ działa sieć 10 scoutów technologicznych Specjalizacja tematyczna – scouci działają w dedykowanych dyscyplinach / obszarach wiedzy Rozszerzenie potencjału CTT UŁ Główne zadania: identyfikacja projektów o potencjale komercyjnym z określonych dziedzin wiedzy szczegółowa ocena potencjału komercyjnego przy współudziale CTT pilotowanie projektu do momentu zawarcia listu intencyjnego upowszechnianie idei komercjalizacji

Proces pozyskiwania i komercjalizacji wiedzy w organizacji Poszukiwanie Ocena i selekcja Implementacja Uczenie się pozyskanie/wykonanie/ wejście/podtrzymanie Źródło: opracowanie własne na bazie Tidd, Bessant, Pavitt, 2005

Składnik procesu komercjalizacji Znaczenie działania scoutów Udział scoutów technologicznych na poszczególnych etapach procesu komercjalizacji wiedzy w uczelni Składnik procesu komercjalizacji Znaczenie działania scoutów Poszukiwanie i identyfikacja rozwiązań Bardzo ważna Ocena potencjału rozwiązań Ważna W szczególności w odniesieniu do prowadzenia oceny wstępnej Proces transferu Pomocnicza Źródło: Opracowanie własne.

Literatura Carlsson, S.A., El Sawy, O.A., Eriksson, I., and Raven, A., Gaining Competitive Advantage Through Shared Knowledge Creation: In Search of a New Design Theory For Strategic Information Systems, 4th European Conference on Information Systems, Lisbon, 1996. Davenport T.H, Prusak L., Working Knowledge. How Organizations Manage What They Know, HBS Press Boston, Massachusetts 1998 Długoński J., Bariery w procesie komercjalizacji wiedzy w ramach uczelni wyższej, ze szczególnym uwzględnieniem biotechnologii, ekspertyza przygotowana w ramach projektu „SCOUTING – aktywny system monitoringu i oceny potencjału rynkowego prac badawczych kluczem do współpracy nauki i przedsiębiorców”, maszynopis powielony, Łódź, 2012 Głodek P., McQueen, R., "Four views of Knowledge and Knowledge Management," Proceedings of the Americas Conference of AIS, August 1998 Niedzielski P., Łobacz K., Diagnoza i analiza problemów komercjalizacji wiedzy i transferu technologii na uczelni wyższej pod kątem barier natury organizacyjnej, ekspertyza przygotowana w ramach projektu „SCOUTING – aktywny system monitoringu i oceny potencjału rynkowego prac badawczych kluczem do współpracy nauki i przedsiębiorców”, maszynopis powielony, Szczecin, 2012 Olejniczak W., Bariery w procesie komercjalizacji wiedzy w ramach uczelni wyższej, ze szczególnym uwzględnieniem nanotechnologii, ekspertyza przygotowana w ramach projektu „SCOUTING – aktywny system monitoringu i oceny potencjału rynkowego prac badawczych kluczem do współpracy nauki i przedsiębiorców”, maszynopis powielony, Łódź, 2012 Rohrbeck R., Harnessing a Network of Experts for Competitive Advantage: Technology Scouting In the ICT Industry, R&D Management 2010, Vol. 40, No.2 Schubert, P., Lincke, D., and Schmid, B., A Global Knowledge Medium as a Virtual Community: The NetAcademy Concept, Proceedings of the Americas Conference of AIS, August 1998 Skyrme D.J., Knowledge Networking. Creating the Collaborative Enterprise, Butterworth-Heinemann, Oxford 1999 Tidd, J., Bessant, J. and Pavitt, K., Managing Innovation: Integrating technological, market and organizational change, Third edition, Wiley 2005. Von Krough, G., Care in Knowledge Creation, California Management Review, 40(3), 1998 Zack, M., An Architecture for Managing Explicated Knowledge,Sloan Management Review, September 1998

glodek@uni.lodz.pl magdalena.wisniewska@uni.lodz.pl Dziękujemy za uwagę glodek@uni.lodz.pl magdalena.wisniewska@uni.lodz.pl