Wsparcie psychologiczno - pedagogiczne

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Projekt PSS – Promowanie kompetencji społecznych Projekt PSS – Promowanie kompetencji społecznych Podręcznik dla nauczycieli Konferencja.
Advertisements

Fazy rozwoju grupy w psychoterapii
Zrealizowane działania w ramach OTK sprawozdanie 2010
W Y C H O W A N I E D O Z D R O W I A P S YC H I C Z N E G O
Renata Gogulska Doświadczenia tutorskie z moimi uczniami
FUNDAMENTY PRACY W ZESPOLE
Rok szkolny 2009 / 2010 PEDAGOG SZKOLNY BOŻENA BOGOJŁO PSYCHOLOG EWA BOGUSZ - DURCZAK.
Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych między lekarzem a pacjentem
Spośród 80 szkół, które przystąpiły do realizacji projektu, znalazła się również nasza szkoła – Zespół Szkół nr 3 w Kędzierzynie-Koźlu.
PRZYJAŹŃ godzina wychowawcza w kl. VI
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
"TRZEBA ROZMAWIAĆ" SPOTKANIE WARSZTATOWE Z RODZICAMI Kraków,15 marca 2006r. Szkoła Podstawowa Nr 113.
„ MÓJ WYBÓR – MOJE ŻYCIE ”
Pojęcie integracji Bariery architektoniczne Nauczyciele w integracji
W PROGRAMIE KSZTAŁCENIA RATOWNIKÓW MEDYCZNYCH
Jak z wykorzystaniem literatury prowadzić ciekawe zajęcia z uczniami realizujące zadania wychowawcze szkoły Bożena Prażmo, maj 2011 r.
Do wiernych i oddanych przyjaciół Zippiego w naszej szkole należą: dzieci z oddziału przedszkolnego działającego przy naszej szkole oraz uczniowie klasy.
KLUB OPIEKI POZALEKCYJNEJ WSPÓLNA CHATA. Klub Opieki Pozalekcyjnej w naszej szkole istnieje od 1995 r. Jest integralną częścią świetlicy szkolnej. Zajęcia.
TERESA DĄBEK NAUCZYCIEL SP nr 23 w GLIWICACH
warsztat dla rodziców uczniów klas I szkoły podstawowej
Mały pieniądz – wielka sprawa Szkoła Podstawowa im. H. Sienkiewicza w Siedlcach.
Zadania Świętokrzyskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach w ramach projektu Młodzieżowy Inkubator Przedsiębiorczości.
Faza 1 - wstrząs i szok, uczuciowa anestezja, otępienie, poczucie odrealnienia (bezpośrednio po zdarzeniu)
REALIZACJA PROGRAMU „BEZPIECZNY PRZEDSZKOLAK” W GRUPIE II „MISIE”
CYKLU ZAJĘĆ DLA MŁODZIEŻY SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH
Realizacja projektu Rok szkolny
MŁODZI BADACZE Gimnazjum nr 1 w Tarnobrzegu
Rozwój społeczny dziecka
Ewaluacja Szkolnego Programu Profilaktyki
Zespół Szkół w Mycielewie w projekcie,,Ćwiczę, uczę się, wygrywam.
Program edukacyjny „Zosia Samosia idzie w świat”
w praktyce pedagogicznej
POMORSKIE CENTRUM PSYCHOEDUKACJI, DIAGNOZY I TERAPII W GDAŃSKU.
Rok szkolny 2013/2014 Zespół w składzie:
Idea oceniania kształtującego
ĆWICZĘ, UCZĘ SIĘ, WYGRYWAM ZESPÓŁ SZKÓŁ W DZIEWIERZEWIE.
CZŁOWIEK NAJLEPSZA INWESTYCJA ! Seminarium podsumowujące projekt Barbara Pietrzak - Koordynator Projektu Małkinia Górna, 28 maja 2014 r.
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
POMOC RODZINIE PROGRAM EDUKACYJNY NIE TYLKO DLA RODZICÓW. AUTOR: MGR JOLANTA KURYŚ – SKRZYPCZAK 1.
Szkolny Ośrodek Kariery prowadzony przez doradcę zawodowego panią Annę Uchman Szkolny Ośrodek Kariery prowadzony przez doradcę zawodowego panią Annę Uchman.
Podsumowanie realizacji programu profilaktyki palenia tytoniu
„Zajęcia z metod i technik uczenia się” 1.
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Zajęcia edukacyjne w ramach EFS w Szkole Podstawowej nr 5 im. Tadeusza Kościuszki w Tarnowie.
Wychowywać to kochać i wymagać
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
Rok Niniejsza prezentacja dotyczy realizacji części projektu „Otwórz się na siebie” wdrażanego przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w.
Dnia maja uczniowie klas I wzięli udział w pokazowej lekcji o Unii Europejskiej przeprowadzonej przez Punkt Informacji Europejskiej Europe Direct.
Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Szczytnie Opracowały Hanna Ojcewicz i Alina Witkowska MAJ 2014.
Innowacja pedagogiczna MEDIACJE RÓWIEŚNICZE
ŁÓDŹ, AL. WYSZYŃSKIEGO 86 (Pałac Młodzieży) tel. (42) ; fax (42)
O Ś RODEK INTERWENCJI Kryzysowej Ul. Mickiewicza 31 Sucha beskidzka.
Spotkanie informacyjne. Młodzi i Samodzielni – Program na rzecz aktywizacji społeczno-zawodowej.
EUROPEJSKI DZIEŃ LOGOPEDY Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Zakopanem Zespół Szkoły Podstawowej i Gimnazjum w Sierockiem Sierockie, r.
Anna Gościmska Antonina Telicka - Bonecka.  Wiedza z zakresu historii jest wymagana w zadaniach nieliterackich  Brak wiedzy z zakresu historii może.
Program szkoleniowy dla kandydatów do przysposobienia dziecka zatwierdzony przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Decyzja Nr 5/2012RA z dnia 23.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Rodzaj innowacji: innowacja pedagogiczna Czas realizacji: roczny cykl listopad 2015 –listopad 2016 Zakres innowacji – uczniowie szkoły podstawowej 2.
Kształtowanie świadomości finansowej uczniów
Ewaluacja szkoleń w Alytus
Szkoła Podstawowa w Annopolu Starym 9 listopada 2016 roku
Ocena Projektu „Klasa Akademicka” prowadzonego na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu – wybrane wyniki badań Dominika Stachowiak.
Przykłady dobrych praktyk
Z radością do niepodległości poznanie własnych korzeni PROJEKT POWIATOWY REALIZOWANY PRZEZ STOWARZYSZENIE „RAZEM RAŹNIEJ” r. – r.
Z radością do niepodległości poznanie własnych korzeni PROJEKT POWIATOWY REALIZOWANY PRZEZ STOWARZYSZENIE „RAZEM RAŹNIEJ” r. – r.
Określanie celów: rozwojowy, edukacyjny, terapeutyczny
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

Wsparcie psychologiczno - pedagogiczne ZAJĘCIA Z PEDAGOGIEM

Zajęcia odbywały się w 5 grupach w okresie od marca do maja 2014r Zajęcia odbywały się w 5 grupach w okresie od marca do maja 2014r. Program obejmował 2 godziny zajęć w każdej grupie oraz konsultacje indywidualne dla uczniów mających problemy w nauce.

Poprzez udział w zajęciach uczniowie rozwijali swoją wrażliwość, a także kształtowali umiejętności społeczne takie jak: komunikacja interpersonalna, rozpoznawanie i nazywanie uczuć, radzenie sobie z uczuciami negatywnymi, asertywność, radzenie sobie ze stresem. Uczestnictwo w spotkaniach dało możliwość budowania pozytywnego obrazu siebie, wzmacniało poczucie własnej wartości i wiarę w swoje możliwości.

Ja i inni. Co wiem o sobie i innych? Znam swoją wartość. Na pierwszym spotkaniu każdy został zaproszony w podróż w głąb siebie. Każdy uczestnik przedstawiał się za pomocą wykonanej przez siebie wizytówki, która ukazywała cechy naszych osobowości, charakteru. Zadanie to wcale nie było proste. Na szczęście, gdy pojawiły się problemy w znalezieniu własnych pozytywnych cech – inni spieszyli z pomocą. A – mbitna N – ieśmiała I – nteligentna A – trakcyjna

Każda grupa wykonała swoje grupowe drzewko Każda grupa wykonała swoje grupowe drzewko. Najpierw uczniowie odrysowali na kartkach dłonie. W miejscu palców wpisali rzeczy, sprawy, osoby, które uznają za wartościowe dla siebie. Wspólnie wymieniali poglądy, dyskutowali. Tworząc wspólne drzewo wartości – uczyli się zgodnie współpracować w grupie i podejmować proste decyzje, szanować poglądy innych. Zabawowa forma zajęć sprawiła, że uczniowie w przystępny dla siebie sposób rozmawiali o rzeczach, sprawach bardzo istotnych.

Drzewo stało się symbolem grupy, wspólnoty, przynależności Drzewo stało się symbolem grupy, wspólnoty, przynależności. Tak jak drzewo wspólnie możemy się rozwijać, ma być nam dobrze, choć listki są różne. Ćwiczenie to ukazało różnorodność grupy pod każdym względem i jednocześnie wartość każdego z osobna.

Następnie uczniowie zapoznali się z tekstem bajki o czterech królewiczach, a potem w grupach opracowali charakterystykę poszczególnych bohaterów, wybierając tego królewicza, który zdaniem dziecka przypomina mu siebie samego. Po zakończeniu nastąpiła prezentacja oraz omówienie czterech typów osobowości. Każde dziecko mogło się zaklasyfikować. To ćwiczenie ukazało, jak ważna jest świadomość samego siebie, swoich celów, dążeń, a jednocześnie tolerancja i akceptacja tych, którzy są wokół nas.

Na końcu zajęć każdy z uczestników odpowiedział na postawione przez prowadzącego pytania: - czego się dowiedziałem o sobie? - czego dowiedziałem się o innych? - jak oceniam przydatność dzisiejszych zajęć?

Prawidłowe zasady komunikacji. Wyrażanie uczuć jako forma komunikacji. Kolejne zajęcia poświecone były ćwiczeniom praktycznym w rozwijaniu szeroko rozumianej komunikacji interpersonalnej. Zajęcia te miały na celu: Cele: - poznanie czynników, zachowań ułatwiających porozumiewanie się, - kształtowanie umiejętności konstruktywnego porozumiewania się z innymi, - uświadomienie roli aktywnego słuchania w procesie porozumiewania się, - budowanie pozytywnych komunikatów, - poznawanie barier komunikacyjnych i ich wpływu na proces porozumiewania się, - uświadamianie znaczenia niewerbalnego porozumiewania się.

Uczestnicy wzięli udział w wielu różnorakich ćwiczeniach, poprzez które utrwalali wiedzę , a przede wszystkim kształtowali umiejętności komunikacyjne. Uczyli się budować komunikat „ja” – tak ważny element asertywności, ćwiczyli aktywne słuchanie. Poznali ważność komunikacji niewerbalnej w codziennym życiu, a przede wszystkim dyskutowali o roli i miejscu komunikacji w rodzinie.

Podczas spotkania wiele ćwiczeń poświęconych było również wyrażaniu uczuć . Była to również okazja do przedyskutowania sposobów odreagowywania złości i zapobiegania reakcjom agresywnym. Zajęcia zakończyły się odczytaniem bajki o „Olbrzymie bez słów” i podkreśleniem wartości komunikacji w życiu.

Zajęcia indywidualne z uczniami mającymi trudności w nauce były dostosowane do indywidualnych potrzeb uczestników programu. Uczniowie na spotkaniach poruszali tematy dotyczące stresu, sposobu radzenia sobie z nim, obszarów asertywności. Niektórzy pogłębiali umiejętności radzenia sobie z trudnymi uczuciami, a także pracowali nad adekwatnym obrazem siebie.

Wyniki ankiety przeprowadzonej po cyklu spotkań wskazują na atrakcyjność i przydatność tego typu zajęć.