Nastolatek w rodzinie i szkole - między katastrofą a sukcesem

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
BEZPIECZEŃSTWO – JESTEŚMY NA TAK !
Advertisements

BEZPIECZNA i PRZYJAZNA SZKOŁA
Patron naszej szkoły Jan Paweł II.
Nauczyciel jako przywódca edukacyjny
Szkoła dla rodziców i wychowawców
Projekt „Szkoła z prawami dziecka”
im. Króla Jana III Sobieskiego
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
„Wszyscy zacznijmy wychowywać”
Wnioski grupy V Jak systemowo w skali szkoły zapewnić wsparcie dla ucznia, który tego potrzebuje?
Skąd się biorą problemy dzieci w nauce?
Konsultant RODN „WOM” w Częstochowie Elżbieta Doroszuk
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Wagarowanie młodzieży
dr Elżbieta Męcina-Bednarek
w społecznym kontekście rozwoju nastolatka
Uzależnienia a rozwój dziecka
DEKALOG DLA RODZICÓW Z KONWENCJI PRAW DZIECKA
A PROBLEM UZALEŻNIEŃ OD NARKOTYKÓW
IM. POLSKICH OLIMPIJCZYKÓW
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
DZIEŃ TELEFONÓW ZAUFANIA DLA DZIECI
WdŻwR Wychowanie do Życia w Rodzinie
Życie nastolatka.
JANUSZ KORCZAK ,,Dziecko chce być dobre
MŁODZIEŻ WBREW STEREOTYPOM. Ważne pytania 1.Jakie kompetencje osobiste i społeczne gimnazjalistów zwiększają odporność na działanie zagrożeń w postaci.
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu. Plan wystąpienia Cele programu zajęć doradczych i psychologiczno-pedagogicznych Sposoby realizacji celów Zadania programów.
II Szczyt w Sprawach Dzieci Województwa Łódzkiego
PRAWA człowieka zaczynają się od praw dziecka Janusz Korczak
w praktyce pedagogicznej
O programie Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i „Gazetę Wyborczą”. która promuje.
Ankieta na temat agresji w szkole
Debata Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Prawa dziecka.
Autorzy: Kinga Kolaszyńska Anna Jankowska weronika wlaszczyk
,,Filozofia pozytywnego myślenia’’
Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym?
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
W PROWADZENIE DO DEBATY Tworzymy KODEKS 2.0. P LAN DZIAŁANIA 1. Idea programu Szkoła z Klasą Wprowadzenie podstawowych pojęć 3. Po co tworzyć Kodeks.
SZKOŁA DLA RODZICÓW I WYCHOWAWCÓW
XVIII Sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży „Szkoła demokracji” Moderatorzy: Adrianna Moraczewska; Viktoria Brzeska.
Co może zrobić szkoła, a co powinni zrobić wcześniej rodzice ?
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
Wychowywać to kochać i wymagać
Jak rozmawiać ze swoim dorastającym dzieckiem
Tematy do wypracowania propozycji i wniosków. 1. Co można zrobić, by młodzi chętniej się angażowali się w życie społeczne? W czym leży problem? Jakie.
Godność ucznia a postawa nauczyciela
Uczeń zdolny jak go zrozumieć i wspierać?
Umiemy powiedzieć NIE ! Czyli wskazówki dla każdego z Was.
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
WITAMY !!! Szkoła Podstawowa Nr 15 im. Armii Krajowej w Elblągu MISTRZ uczeń klasy I.
Gimnazjum Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku PREZENTACJA Z DORADZTWA ZAWODOWEGO,, FILOZOFIA POZYTYWNEGO MYŚLENIA ’’
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Międzysemestralne Otwarte Spotkanie TIK-owe r. PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA IM. BŁOGOSŁAWIONEGO KS. JERZEGO POPIEŁUSZKI W NIECZAJNIE GÓRNEJ.
ZINTEGROWANA POLITYKA BEPIECZEŃSTWA „Szkoła promująca bezpieczeństwo” Wyniki ankiet przeprowadzonych wśród uczniów, rodziców i nauczycieli Zespołu Szkół.
1 WOBCOWANE POKOLENIE CZYLI JAK ZBUDOWAĆ TRWAŁE WIĘZI Z DZIEĆMI ABY PRZEKAZYWAĆ IM WIARĘ W RODZINIE I KOŚCIELE.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
1  Zamość  ul. Okrzei 24  ;  
Jak rozwiązywać problemy kryzysu dojrzewania dr Genowefa Janczewska-Korczagin.
Gdansk.pl Młodość bez procentów. Widzimy problem: Trzy czwarte uczniów w wieku lat ma za sobą kontakt z alkoholem Polski nastolatek sięgający po.
W tym roku szkolnym przystąpiliśmy do projektu prowadzonego przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Projekt ma za zadanie odpowiedzieć.
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
Jak organizować społeczne środowisko uczenia się dzieci w klasie I?
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
Zespół Stowarzyszenia NL
Szkoła Podstawowa w Annopolu Starym 9 listopada 2016 roku
Zapis prezentacji:

Nastolatek w rodzinie i szkole - między katastrofą a sukcesem Tomasz Bilicki Centrum Służby Rodzinie w Łodzi

UWAGA! Gimnazjalista!

Nastolatek Zbuntowany Krytyczny Destrukcyjny Chamski Uparty Niepanujący nad emocjami Egocentryczny Uzależniony od technologii

A my – dorośli? Nie potrafimy rozmawiać Stosujemy przemoc Rozwodzimy się Jesteśmy biedni Nie mamy czasu na marzenia Używamy sporo alkoholu Jesteśmy dwulicowi

Kto zmieni ten świat?

Dzieci nie wychowujemy dla siebie.

Profesjonalna profilaktyka? Oparta na ekspertach Przemyślana (konspekty zajęć) Z myślą o dobru dziecka Powszechna Ukierunkowana na przyszłość Informacyjna Kształtująca autorytety Ucząca tolerancji Ucząca konsekwencji

Titanica wybudowali profesjonaliści, a Arkę Noego amatorzy. Oparta na ekspertach? Titanica wybudowali profesjonaliści, a Arkę Noego amatorzy.

Przemyślana (konspekty zajęć)? Profilaktyka i resocjalizacja, w porównaniu z wychowaniem, wydają się złudzeniem.

Szkoła dla dobra dziecka? Z reguły bardziej martwimy się o siebie, niż o innych.

Powszechna? Nic nie przyczyniło się bardziej do popularyzacji zachowań ryzykownych, niż niektóre programy profilaktyczne.

Ukierunkowana na przyszłość? Teraźniejszość jest zbyt przyjemna, aby myśleć o przyszłości.

Wiedzę można przekazać, mądrości możemy nauczyć się tylko sami. Informacyjna? Wiedzę można przekazać, mądrości możemy nauczyć się tylko sami.

Kształtująca autorytety? Władza fizyczna i psychiczna to zaprzeczenie władzy duchowej.

Niektórzy myślą, że lepiej być panem w piekle, niż sługą w niebie. Ucząca tolerancji? Niektórzy myślą, że lepiej być panem w piekle, niż sługą w niebie.

Ucząca konsekwencji? Granica pomiędzy konsekwencją, karą a sadyzmem leży w samym nastolatku.

Szacuje się, że myśli samobójcze ma 25% nastolatków.

To mały krok dla człowieka, ale wielki dla ludzkości.

Dlaczego młodzi ludzie podejmują zachowania ryzykowne?

Najważniejszą sprawą, jaką możemy nauczyć młodzież to żyć bez nas. Co dalej? ZROZUM ten czas SZANUJ godność MÓW prawdę CIESZ SIĘ z samodzielności DOCENIAJ krytykę UFAJ wyborom AKCEPTUJ bezwarunkowo DOPUŚĆ konsekwencje WSPIERAJ alternatywy PRACUJ nad sobą POZWÓL na emocje PRZEBACZ sobie POPROŚ o przebaczenie Najważniejszą sprawą, jaką możemy nauczyć młodzież to żyć bez nas.

Ciemność nie istnieje - to po prostu brak światła. Programy liderskie? Ciemność nie istnieje - to po prostu brak światła.

Lepiej jest ciągnąć w kierunku dobra, niż odpychać od zła. Programy liderskie? Lepiej jest ciągnąć w kierunku dobra, niż odpychać od zła.

Programy liderskie? Szarość to odcień czerni.

W poszukiwaniu nowej formy…

Potencjał rozwoju w wieku dojrzewania jest zasobem, którego zbyt często nie widzą ani rodzice, ani nauczyciele, koncentrując się na trudnościach wychowawczych.

Logo nastolatka? Gorącą wodą można się poparzyć, ale można też zrobić z niej pyszną herbatę.

Nastolatek w rodzinie i szkole potrzebuje przede wszystkim (ale nie tylko) WIĘZI (nie mylić z relacjami), a nie kształcenia i pouczania. Potrzebuje Ciebie.

Kto zmieni ten świat?

UWAGA? Gimnazjalista?

Nie wierzę, że osoba może nie mieć zasobów na których da się pracować.

Tomasz Bilicki Centrum Służby Rodzinie w Łodzi Dziękuję za uwagę Tomasz Bilicki Centrum Służby Rodzinie w Łodzi