Jak poznać rośliny nagonasienne naszej dzielnicy?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Obecność Unii Europejskiej w naszym mieście - Poznaniu
Advertisements

Analiza przeprowadzonej ankiety na temat.
Zespół Szkół im. Ks. Jerzego Popiełuszki
Projekt edukacyjny Spędzanie czasu wolnego przez młodzież z terenu miasta i gminy Wadowice.
Jak wykonać zielnik? instrukcja dla ucznia.
Analiza wyników ankiety
Prawa i obowiązki ucznia
Opracowała: Anna Rybarczyk
RAPORT DOTYCZĄCY EWALUACJI
Prezentacja wyników ewaluacji programu aktywizacji zawodowej kobiet w dzielnicy Wesoła. Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach.
Spójność logiczna projektu.
Szkoła Podstawowa w Gostkowie w programie szkoła z klasą 2013/2014
PODSUMOWANIE ANKIETY DIAGNOZUJĄCEJ DEBATA UCZEŃ ATEN – DEMORKACJA BLIŻEJ SZKOŁY.
Ankieta dotycząca odżywiania się uczniów klas pierwszych
Ankieta została przeprowadzona wśród uczniów klas pierwszych w listopadzie 2013 r., przez uczennice klasy 3B: Annę Klecuń, Karolinę Gaczoł i Martę Eljaszewicz.
Opiekun: mgr Monika Frukowska , mgr Renata Gut
Skład grupy: Błażej Sz., Dominik T. i Jakub G.
porównanie Ankieta dla uczniów Ankieta dla rodziców.
Cel projektu Zbadanie ile osób w klasach I i III posiada cechy dominujące, a ile recesywne.
EKSPERYMENTY BIOLOGICZNE
Scirrhia pini (Mycosphaerella pini)
W klasach gimnazj alnych przeprowadziliśmy ankietę związaną z telefonem komórkowym. Ankieta zawierała 15 różnych pytań dotyczących użytku telefonu w życiu.
CYKLU ZAJĘĆ DLA MŁODZIEŻY SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH
Analiza wyników z testu sprawdzającego wiedzę ze znajomości lektury „Anaruk chłopiec z Grenlandii” Klasy 3a i 3b Rok 2012/2013.
Czy gimnazjaliści wiedzą jak właściwie postępować z odpadami?
Temat: ,,Jaki jest rozkład cech dominujących i recesywnych wśród uczniów klas III naszej szkoły?”
Ścieżka przyrodnicza „Po parkach Lubina” – zajęcia terenowe.
Pierwsza pomoc przedmedyczna
Podsumowanie ankiety „Co wiesz o wolontariacie?”
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Angielski na 5! Jak dobrze znamy j. angielski w Chocianowie?
Angażować się w życie społeczne? TAK czy NIE. Nie tylko wybory, Jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji?
TEMAT Czy mądrze korzystamy z portali społecznościowych?
“Szkoła w procentach”.
przeprowadzona wśród mieszkańców GMINY BOGDANIEC
Ankieta nt. wolontariatu
ZDROWY STYL ODŻYWIANIA W SZKOLE
ELEKTROWNIE WIATROWE.
DEBATA: „MŁODZI AKTYWNI? – CO ZROBIĆ, ŻEBY MŁODZIEŻ BRAŁA UDZIAŁ W WYBORACH I ŻYCIU SPOŁECZNYM?
- Aleksandra Rupniewska - Oliwia Tomaszewska - Adrian Kędzierski - Paulina Włosik - Agnieszka Kopciewicz.
KTO JEST PRZYJACIELEM LASU ?
Projekt edukacyjny ogrodu szkolnego „Zielony zakątek”
Gimnazjum w Starym Kurowie, r.. Wyniki ankiety dla uczniów Gimnazjum w Starym Kurowie.
„KTO ZASŁUGUJE NA MIANO PATRONA GIMNAZJUM?”. NASZA GRUPA PROJEKTOWA.
Przygotowały Patrycja Sufin i Klaudia Ledwójcik
Prezent dla naszej Planety Przygotowany przez uczniów klasy szóstej
Szymon Błaszczyński Sebastian Mączka. Wyniki ankiety przeprowadzonej wśród młodzieży z Zespołu Szkół Ekonomiczno – Usługowych im. Fryderyka Chopina w.
Le ś ne powietrze, le ś ne krajobrazy, zachwycam si ę tym wiele razy. Jest to bowiem co ś wspaniałego, przez wielu jednak nie docenianego. A ja powtarzam.
Las na górze grodziskowej w korytnicy
Demokracja w szkole-wpływ samorządu na życie uczniów.
Wykonały: Karolina Filipczak Aleksandra Cieślak. miała na celu określenie oczekiwań uczestników spaceru odnośnie wyglądu naszego parku. Wyrazili swoje.
Przyjaciel lasu ze mnie jest !
Polska Prezydencja w Oleśnicy! Czyli co Oleśniczanie wiedzą na temat polskiej Prezydencji w Radzie UE?
Ginące zawody Szamotuły 2013.
Raport badawczy. Badani najczęściej odpowiadali, że podjęli pracę za granicą, chociaż mieli pracę w Polsce, jednak zarobki były zbyt niskie. Pracownicy.
III Edycja „Poznańskiego Szkolnego Eko-lidera 2013”
RESPEKTOWANE SĄ NORMY SPOŁECZNE.
PRZEDSZKOLE NR 5 W RACIBORZU Współpraca przedszkola ze środowiskiem rodzinnym dziecka - wyniki ewaluacji PRZEDSZKOLE NR 5 W RACIBORZU.
Arboretum to park leśny w Rogowie na powierzchni 53,76 ha. Znajduje się tutaj największa kolekcja drzew, krzewów i krzewinek pochodzących ze wszystkich.
WSTĘP DO LEKCJI Powtórzenie treści poznanych na poprzedniej lekcji.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ
Drzewa i krzewy.
PRZYKŁADY WEBQUESTÓW DLA KLAS I – III SZKOŁY PODSTAWOWEJ „Cztery pory roku” Projekt „Razem i osobno” Stowarzyszenie Nauczycieli Edukacji Początkowej Projekt.
Czy mieszkańcy Zbąszynka potrafią porozumiewać się w języku angielskim?
Temat: " Statystyka Komunikacji Miejskiej KZK GOP w Sosnowcu " Uczniowie wykonujący: Nauczyciele prowadzący: Natalia Pasternak p.mgr Teresa Stochel Mateusz.
Nasze gimnazjum w liczbach. Statystyka to nauka o pozyskiwaniu i analizowaniu danych dotyczących zjawisk masowych, których atrybutem jest losowość.
Rośliny zimozielone w ogrodzie szkolnym ZSO im
Wpływ biocenozy mokradłowej na retencję wody w Dolinie Huczwy
Nasze Nadleśnictwo Miechowicka Ostoja leśna
DIAGRAMY PROCENTOWE SŁUPKOWE PROSTOKĄTNE KOŁOWE. Diagramy procentowe słupkowe Diagramy te są bardzo proste do narysowania oraz do odczytu, przy założeniu,
Zapis prezentacji:

Jak poznać rośliny nagonasienne naszej dzielnicy? Czas trwania projektu: 28.10.2013 – 04.04.2014

Uczestnicy projektu: Opiekun projektu: Ola Grzyb kl. II d Martyna Ozga kl. II d Aleksandra Poneta kl. II d Opiekun projektu: p. Irena Śniarska

Cele projektu Naszym celem jest zdobyć wiedzę na temat roślin nagonasiennych. Poznać ich cechy charakterystyczne i wygląd.

Harmonogram prac Propozycje działań Termin 1. Wypisanie nazw gatunkowych krajowych roślin nagonasiennych i dopisanie do listy gatunków obcych występujących też na terenie Polski. 28.10.13r. 2. Wyszukanie w atlasach, albumach/ dostępnej literaturze informacji o wyżej wypisanych gatunkach – wypisanie cech wspólnych dla wszystkich. 15.11.13r. 3. Wybranie charakterystycznych cech rozpoznawczych dla gatunków krajowych biorąc uwagę na np.: liście/ ich ilość, wygląd/ szyszki, ich kształt, wielkość, obecność lub brak, pokrój rośliny, formę występowania/ krzew, drzewo. 13.12.13r. 4. Analiza gotowego klucza do rozpoznawania gatunków. 20.01.14r. 5.Rozpoznanie gatunków w terenie. 03.02.14r.

Harmonogram prac -cd Propozycje działań Termin 6. Zebranie okazów do rozpoznawania/ szyszki, szyszkojagody, 15cm fragmenty gałęzi/ pęd z igłami. 21.02.14r. 7. Wykonanie schematycznych rysunków z cechami charakterystycznymi gatunków. 10.03.14r. 8. Dokumentacja/ fotografia+nazwa+opis+miejsce/ gatunków w dzielnicy Radomia. 01.03.14r. 9. Umieszczenie gatunków występowania na planie miasta/ wg opracowanej dokumentacji/ opracowanie legendy. 14.03.14r. 10. Przygotowanie ankiety. 20.03.14r. 11. Przygotowanie prezentacji z projektu. 04.04.14r.

Zadanie 1 Znalazłyśmy 10 nazw gatunkowych krajowych roślin nagonasiennych występujących na terenie Polski: Cyprysik błotny (Taxodium distichum) Jałowiec pospolity (Juniperus communis) Jodła jednobarwna (Abies concolor) Jodła pospolita (Abies alba) Modrzew europejski (Larix decidua) Modrzew polski (Larix polonica) Sosna górska ( Pinus mugo) Sosna limba (Pinus cembra) Sosna pospolita (Pinus sylvestris) Świerk pospolity (Picea abies) i 30 nazw gatunkowych obcych roślin nagonasiennych.

Zadanie 2 Przygotowanie tabelarycznego opisu roślin. + - Nazwa rośliny Sosna górska Sosna limba Sosna pospolita Modrzew europejski Modrzew polski Jałowiec pospolity Jodła pospolita Świerk pospolity Liście igły + łuski - blaszki Dł. igieł długie krótkie

Ilość igieł wyrastających Zadanie 2 -cd Nazwa rośliny Sosna górska Sosna limba Sosna pospolita Modrzew europejski Modrzew polski Jałowiec pospolity Jodła pospolita Świerk pospolity Ilość igieł wyrastających z jednego miejsca jedna - + dwie więcej Występuje w postaci drzewo krzew Szyszka mała duża wzniesiona zwisająca Szyszkojagoda

Zadanie 3 Przygotowałyśmy plany i naniosłyśmy na nie gatunki roślin nagonasiennych.

Zadanie 4 Graficzne przedstawienie gatunków na naszych dzielnicach.

Os. Śródmieście Na osiedlu Śródmieście występuje 12 gatunków roślin nagonasiennych. Najczęściej występującym gatunkiem roślin nagonasiennych na osiedlu Śródmieście jest żywotnik zachodni i żywotnik olbrzymi. Najrzadziej występującym gatunkiem roślin nagonasiennych na osiedlu Śródmieście jest cis pospolity, metasekwoja chińska, świerk serbski, świerk pospolity i jałowiec pospolity.

Os. Wośniki Na osiedlu Wośniki występuje 9 gatunków roślin nagonasiennych. Najczęściej występującym gatunkiem roślin nagonasiennych na osiedlu Wośniki jest sosna pospolita. Najrzadziej występującym gatunkiem roślin nagonasiennych na osiedlu Wośniki jest modrzew polski.

Podsumowanie obydwu dzielnic Na osiedlach Śródmieście i Wośniki występuje 16 gatunków roślin nagonasiennych. Najczęściej występującym gatunkiem roślin nagonasiennych na osiedlach Śródmieście i Wośniki jest sosna pospolita. Najrzadziej występującym gatunkiem roślin nagonasiennych na osiedlach Śródmieście i Wośniki jest cis pospolity, metasekwoja chińska, świerk serbski i modrzew polski.

Zadanie 5 Opisy naszych roślin

Cis pospolity Zdjęcie zostało wykonane w parku Leśniczówka przy ulicy Wodnej.

Jałowiec pospolity Żywotnik zachodni Żywotnik olbrzymi Jodła pospolita

Sosna pospolita Modrzew europejski Świerk pospolity Metasekwoja chińska

Szydlica japońska Jodła olbrzymia Świerk serbski Jodła srebrna Zdjęcie wykonane w parku Leśniczówka przy ulicy Wodnej. Świerk serbski Zdjęcie wykonane w parku Leśniczówka przy ulicy Kolberga. Jodła srebrna Żywotnik japoński Zdjęcie wykonane w parku Leśniczówka przy ulicy Kolberga. Zdjęcie wykonane przy ulicy Orońskiej. Zdjęcie wykonane przy ulicy Kończyckiej.

Zadanie 6 Umieściłyśmy wybrane okazy na holu szkoły.

Zadanie 7 Przeprowadziłyśmy ankietę z 20 przypadkowymi uczniami klas drugich P.G. nr 13 w Radomiu.

Wyniki pierwszej ankiety Na drugie polecenie („Dopasuj nazwy roślin do ich opisów”) Poprawnymi odpowiedziami były pary liter i cyfr: 1c (jodła pospolita – na igłach widnieją białe paski), 2b (sosna pospolita – ma długie igły), 3a (modrzew europejski – gubi igły na zimę). Spójrzmy jak poradzili sobie ankietowani: Na pierwsze pytanie („Z którymi z poniższych nazw roślin nagonasiennych spotkałeś/aś się?) ankietowani odpowiedzieli: Z odpowiedzi na pierwsze pytanie ankietowanych wynika, że większa część z nich spotkała się z większością nazw gatunkowych roślin nagonasiennych. Najczęściej rozpoznawaną rośliną nagonasienną była oczywiście sosna pospolita, a najrzadziej jałowiec pospolity. Większość ankietowanych na drugie polecenie odpowiedziała poprawnie, jednak znaczna część (30%) nie do końca poradziło sobie z dopasowaniem nazw gatunkowych roślin nagonasiennych z ich charakterystycznymi cechami.

Podsumowanie wyników Spójrzmy na odpowiedzi na trzecie polecenie („Z wymienionych gatunków roślin podkreśl rośliny nagonasienne.”) naszych ankietowanych. Poprawne odpowiedzi to: modrzew, sosna, żywotnik, jodła, tuja, jałowiec. Oto wykres przedstawiający stopień znajomości wiadomości na temat tychże roślin: Podsumowując wyniki ankiety: Przeprowadzone wnioski z odpowiedzi ankietowanych świadczą o tym, że mniej niż połowa z nich posiada małe wiadomości na temat roślin nagonasiennych w Polsce. Jednak większa część posiada duże wiadomości na temat roślin nagonasiennych, spotkała się z wieloma z nich, potrafi je rozpoznać oraz dopasować cechy charakterystyczne do nazw gatunkowych roślin. Tylko ćwiartka ankietowanych (5 osób) poprawnie w całości odpowiedziało na to pytanie. Większość osób, bo aż 75% z nich nie poradziło sobie z poprawnym wykonaniem zadania. Wyniki z tego polecenia nie są zadowalające, świadczą one o podstawowej wiedzy drugoklasistów .

Wyniki drugiej ankiety Drugą ankietę (o tej samej treści) przeprowadziłyśmy z tymi samymi osobami, które zapoznały się z naszymi plakatami na ten temat. Na drugie polecenie („Dopasuj nazwy roślin do ich opisów”) Poprawnymi odpowiedziami były pary liter i cyfr: 1c (jodła pospolita – na igłach widnieją białe paski), 2b (sosna pospolita – ma długie igły), 3a (modrzew europejski – gubi igły na zimę). Spójrzmy jak po raz drugi poradzili sobie ankietowani: Na pierwsze pytanie („Z którymi z poniższych nazw roślin nagonasiennych spotkałeś/aś się?) ankietowani ponownie odpowiedzieli: Wyraźnie widać, że wyniki (może nie radykalnie) ale się polepszyły. Bardzo duża część osób spotkała się ze wszystkimi wymienionymi nazwami gatunkowymi roślin nagonasiennych. Z podsumowania drugiego pytania widać niewielkie polepszenie wyników. Z pewnością związek z tym ma brak informacji o tym na naszym plakacie.

Podsumowanie wyników Podsumowując wyniki drugiej ankiety: Spójrzmy na ponowne odpowiedzi na trzecie polecenie („Z wymienionych gatunków roślin podkreśl rośliny nagonasienne.”) naszych ankietowanych. Poprawne odpowiedzi to: modrzew, sosna, żywotnik, jodła, tuja, jałowiec. Podsumowując wyniki drugiej ankiety: Po zapoznaniu ankietowanych z tablicami informacyjnymi, odpowiedzi na pytania znacznie się polepszyły, a drugoklasiści przypomnieli sobie informacje na temat roślin nagonasiennych. Średnia znajomość uczniów na temat roślin nagonasiennych podwyższyła się. Spójrzmy na wykres: W podsumowanie odpowiedzi na trzecie polecenie wyraźnie widać, że odpowiedzi znacznie się polepszyły.

Opinie naszych kolegów o projekcie Uważam, że uczestniczki bardzo się napracowały. Myślę, że ich ciężka praca nie poszła na marne. osoba X Myślę, że projekt mnie wiele nauczył, bo bez problemu rozpoznaję teraz rośliny nagonasienne. osoba Y Projekt bardzo mi się podobał. Sądzę, że wiele nauczył uczestniczki projektu. osoba Z

Nasze opinie o projekcie Projekt nam się bardzo podobał, jednak był wyczerpujący i myślimy, że wszyscy docenią naszą pracę. Czy nasz cel został osiągnięty? Tak, ponieważ chciałyśmy uzyskać większą wiedzę o roślinach nagonasiennych, a także nauczyć czegoś naszych znajomych i przyjaciół.

Literatura, z której korzystałyśmy: Encyklopedia Geograficzna Świata prof. Adam Jelonek