Strategie zwalczania przestępczości

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wprowadzenie do metodologii eksperymentu biologicznego.
Advertisements

PODZIAŁ STATYSTYKI STATYSTYKA STATYSTYKA MATEMATYCZNA STATYSTYKA
w ramach prac doktorskich i magisterskich
EWALUACJA.
Stanisław KOZIEJ BADANIA NAUKOWE 2007 r
PROF. DR HAB. WIESŁAWA PRZYBYLSKA-KAPUŚCIŃSKA
1 EWALUACJA GŁÓWNYM NARZĘDZIEM PODNOSZENIA JAKOŚCI PRACY DORADCY ZAWODOWEGO Robert Fleischer –Zarząd Główny SDSiZ RP Lubniewice,
badania rynku turystycznego
TECHNIKI, DOWODY, PRZEBIEG BADANIA ROCZNEGO SPRAWOZDANIA FINANSOWEGO
Zwalczanie przestępczości
Zwalczanie przestępczości - projekt
Powinien być określony w sposób zwięzły i precyzyjny, np
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Spotkanie robocze z pracownikami PUP odpowiedzialnymi
Metody badawcze w socjologii
Metody badawcze w socjologii – ciąg dalszy
STRATEGIA WDRAŻANIA PROJEKTU INNOWACYJNEGO TESTUJĄCEGO STRATEGIA WDRAŻANIA PROJEKTU INNOWACYJNEGO TESTUJĄCEGO l istopad 2010 rok Projekt współfinansowany.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Inwestycja w kadry 3 Praca zaliczająca moduł Dr G.Maniak.
Metody badawcze w psychologii
przygotowała mgr Sylwia Zych
LITERATURA ANEKSY. STRUKTURA DZIAŁU TEORETYCZNEGO DEFINICJE WAŻNIEJSZYCH POJĘĆ HISTORIA ROZWOJU ZJAWISKA ANALIZA TEORII NAUKOWYCH PUNKTY WYJŚCIOWE O CELU.
LITERATURA ANEKSY. STRUKTURA DZIAŁU TEORETYCZNEGO DEFINICJE WAŻNIEJSZYCH POJĘĆ HISTORIA ROZWOJU ZJAWISKA ANALIZA TEORII NAUKOWYCH PUNKTY WYJŚCIOWE O CELU.
Pedagogika ogólna.
Podstawowe informacje
Struktura i etapy procesu badawczego Katarzyna Dojwa
BADANIE STATYSTYCZNE Badanie statystyczne to proces pozyskiwania danych na temat rozkładu cechy statystycznej w populacji. Badanie może mieć charakter:
dr Robert Szwed Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Etapy procesu badawczego
Kilka uwag ogólnych o danych zastanych (wtórnych)
Metoda projektu edukacyjnego
Kwestionariusz wywiadu
Wybór rodzaju pracy oraz tematu
„Student jako konsument na rynku multimediów”
Zadawanie pytań.
Metody zbierania danych empirycznych
Elementy Rachunku Prawdopodobieństwa i Statystyki
Metody badań pedagogicznych
Proces badawczy – schemat i zasady realizacji
Metody i techniki badań a socjologia ilościowa i jakościowa
Naukowy charakter pracy dyplomowej
Program Operacyjny KAPITAŁ LUDZKI Priorytet IV Szkolnictwo Wyższe i Nauka Dział Rozwoju Kadry Naukowej Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.
. METODA I METODOLOGIA BADAŃ NAUKOWYCH KS. DR JAROSŁAW LISICA /
Projektowanie procesu badawczego
Projekt „Indywidualne ścieżki zatrudnienia” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Projekt jest realizowany.
Badania sondażowe - budowa i zastosowanie narzędzia badawczego
Metodologia badań empirycznych
Cele szkolenia Jak pracować efektywnie i we właściwy sposób podczas przeprowadzania wywiadu kwestionariuszowego.
Charakterystyka powszechnie stosowanych metod badawczych
Nauczyciel – mentor, tutor, coach
Idea falsyfikacji Przy użyciu danych obserwacyjnych nie można udowodnić prawdziwości teorii lub określić prawdopodobieństwo, że teoria jest prawdziwa.
STRUKTURA PRACY DYPLOMOWEJ
EKSPERYMENTY I OBSERWACJE NA LEKCJACH BIOLOGII I PRZYRODY
RESPEKTOWANE SĄ NORMY SPOŁECZNE.
Raport z realizacji Miejskiego Planu Wsparcia w ramach projektu „Jeleniogórski system wsparcia placówek oświatowych” Konferencja dla dyrektorów szkół i.
Weryfikacja hipotez statystycznych dr hab. Mieczysław Kowerski
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
ZALECENIA DOTYCZĄCE REDAKCJI PRAC DYPLOMOWYCH przygotowywanych na Wydziale Zarządzania PRz.
Przeprowadzenie badań niewyczerpujących, (częściowych – prowadzonych na podstawie próby losowej), nie daje podstaw do formułowania stanowczych stwierdzeń.
Seminarium magisterskie. Formalności rok akademicki 2013/2014 dr Małgorzata Zięba.
Człowiek – najlepsza inwestycja
Projektowanie kwestionariusza
Temat pracy Promotor: Imię i nazwisko dyplomanta Rodzaj pracy (dyplomowa inżynierska/magisterska)
OD INSPIRACJI DO PRACY DYPLOMOWEJ Etapy procesu badawczego dr Joanna Nawój-Połoczańska Katedra Pedagogiki Ogólnej.
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Besko na lata
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Korczyna na lata
Dominika Muś TiR, grupa 2b
Postawy studentów wychowania fizycznego Uniwersytetu Rzeszowskiego wobec zdrowia Dr Jaromir Grymanowski Uniwersytet Rzeszowski Wydział Wychowania Fizycznego.
Ocena Projektu „Klasa Akademicka” prowadzonego na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu – wybrane wyniki badań Dominika Stachowiak.
Wyniki projektu naukowego
(Imię i nazwisko) (specjalność) Słupsk (data obrony 2018)
Zapis prezentacji:

Strategie zwalczania przestępczości Metody ilościowe i jakościowe w badaniach społecznych W oparciu o: Grzegorz Babiński, wykład „Proces Badawczy” Mateusz Stopa, DL „Bezpieczeństwo społeczności lokalnych” Ćwiczenia nr 2: Strategie zwalczania przestępczości P_U02: …student potrafi posługiwać się elementarną wiedzą metodologiczną z zakresu nauk społecznych, w szczególności stawiać i weryfikować hipotezy dotyczące problemów kryminalnych

Rozróżnienie na metody ilościowe i jakościowe Metody ilościowe to te, które kładą nacisk na skalę występowania danego zjawiska w zbiorowości Metody jakościowe koncentrują się na próbie pogłębienia wiedzy o danym zjawisku na wybranych przypadkach

Metody jakościowe i ilościowe Technika wywiadu, a w jej ramach: indywidualny wywiad kwestionariuszowy – technika ilościowa, kwestionariusz zawiera listę standaryzowanych pytań z gotowymi odpowiedziami (kafeteria), przeprowadzany jest przez ankietera, który zaznacza odpowiedzi wybierane przez respondenta, wywiad telefoniczny – technika ilościowa, krótki kwestionariusz zawiera listę standaryzowanych pytań z gotowymi odpowiedziami (kafeteria), przeprowadzany jest przez telemarketerów, indywidualny wywiad pogłębiony – technika jakościowa, kwestionariusz zawiera mniej lub bardziej ustrukturyzowaną listę pytań otwartych (bez gotowych odpowiedzi), przeprowadzany jest przez ankietera, który rejestruje odpowiedzi udzielane przez respondenta, zogniskowany wywiad grupowy (fokus) – również technika jakościowa, tyle że jednocześnie wywiad przeprowadzany jest z 7-9 osobami. Ankieter zmienia się w moderatora kontrolującego przebieg dyskusji;

Metody jakościowe i ilościowe Metoda obserwacji - można ją podzielić na podstawowe techniki: obserwację jawną (uczestniczącą lub nieuczestniczącą) – badacz informuje wszystkich zainteresowanych, jaka jest jego rola i na czym będzie polegać obserwacja, obserwację niejawną (uczestniczącą lub nieuczestniczącą) – badacz zachowuje w tajemnicy prawdziwy cel swoich działań i nie informuje o swojej prawdziwej tożsamości obserwowanych ludzi; Metoda analizy treści – można ją podzielić na następujące techniki: ilościowa analiza treści – czyli zliczanie wystąpień konkretnych sekwencji i obiektów w treści, wyliczanie tzw. „ładunku” danego zdania, jakościowa analiza treści – czyli analiza znaczenia słów, zwrotów, sekwencji i obiektów w treści.

Etapy procesu badawczego Cel badań (po co prowadzimy/chcemy przeprowadzić badania) Problem badawczy (może być pojmowany jako inne sformułowanie celu, ale nie do końca), inaczej pytanie, pytania problemowe Hipotezy badawcze (przypuszczalna odpowiedź na postawione pytania) UWAGA na źródła formułowanych problemów , stawianych hipotez (literatura, raporty zastane, autopsja, intuicja…)

CEL badań, czyli co chcemy osiągnąć: Celem mogą być: EKSPLORACJA – wstępne poznanie jakiejś tematyki, rzucenie na nią światła (co?) OPIS – przedstawienie zjawiska (jak coś się ma, wygląda, przebiega?) WYJAŚNIANIE (eksplanacja) – odpowiedź na pytanie, dlaczego dane zjawisko występuje, zachodzi

Sformułowanie problemu badawczego Chodzi o pytanie, na które poszukujemy odpowiedzi. Pytanie problemowe (problem badawczy) powinno: Dotyczyć aktualnego stanu niewiedzy Być wyrażone w języku naukowym (każde pytanie winno zawierać tylko terminy: proste, jednoznaczne, zrozumiałe) Być sformułowane tak, aby było wiadomo, jak działać, żeby znaleźć odpowiedź

Sformułowanie problemu badawczego Przykłady: Co ogranicza aktywność mieszkańców osiedla w godzinach wieczornych? (eksploracja/poszukiwanie) Jak wygląda schemat/procedura komunikacji członków gangu osiedlowego? (opis) Dlaczego na osiedlu X dochodzi do napadów na kobiety? (eksplanacja/wyjaśnienie)

Etap eksplikacji Składa się z: Uszczegółowienia, doprecyzowania sformułowanego problemu badawczego (Kiedy dochodzi do ataków na kobiety: w jakich dniach, o jakiej porze, przy jakiej pogodzie; Gdzie dochodzi do ataków na kobiety, a właściwie – czym charakteryzują się miejsca napadów? Jakie kobiety padają ofiarą napadów na osiedlu X? Można tu zastosować zasadę PKP lub 7 ZPK) Wyboru i uzasadnienia hipotez badawczych

SELEKCJA pytań szczegółowych: To problem dyplomantów studiów licencjackich, którzy – wraz z promotorami – uznają, że przeprowadzone przez nich badania nadadzą pracy dyplomowej aspekt praktyczny i nie dbają o to, czy badania będą zbieżne z tematyką poruszaną w pracy, z postawionymi problemami choćby opisowymi… Dokonując selekcji należy kierować się: istotnością pytań dla naszego problemu możliwością znalezienia odpowiedzi na te pytania w oparciu o znane nam metody i techniki badawcze możliwościami techniczno - organizacyjnymi

Hipotezy, czyli propozycja odpowiedzi na postawione pytania; projekt twierdzeń naukowych Prawidłowa hipoteza: Dostarcza odpowiedzi na pytanie wynikające z problemu badawczego Posiada uzasadnienie – czyli wytłumaczenie, dlaczego przyjmujemy tak właśnie Wiadomo, kiedy (przy zajściu jakich zjawisk) można ją uznać za sprawdzoną

OPERACJONALIZACJA Chodzi o odpowiednie wyrażenie (ZA POMOCĄ TZW. WSKAŹNIKÓW) wszystkich pojęć i terminów teoretycznych (ZMIENNYCH). Celem jest: Nadanie tym pojęciom jednoznacznego sensu empirycznego (czyli sprecyzowanie, co rozumiemy pod takim lub innym pojęciem, co niejako wyraża w sposób namacalny to pojęcie: np. godziny wieczorne to? Po zapadnięciu zmroku… A zmrok zapada kiedy? Trzeba spojrzeć w kalendarz, zapytać specjalistę…) bądź… Wyznaczenie czynności, jakie należy wykonać, aby poznać jakieś zjawisko

OPERACJONALIZACJA Na etap operacjonalizacji składają się też odpowiedzi na pytania: GDZIE, czyli wybór zbiorowości, gdzie będą prowadzone badania (jeśli dotyczy określonej społeczności, to z grubsza jest to jasne) JAK, czyli wybór metod i technik badawczych SKĄD, czyli na które pytania odpowiadamy odwołując się do już istniejących informacji, a do których potrzebujemy danych empirycznych (UWAGA a propos pytań z ankiet np. dotyczących przestępczości nieletnich) CO DALEJ, czyli w jaki sposób przeprowadzimy później analizę wyników badań

Instrumenty badawcze Chodzi o instrumentarium, które pozwoli nam uzyskać odpowiedzi na nurtujące nas pytania. Instrumentarium to dzieli się na: metody (np. sondaż diagnostyczny), techniki (np. ankieta, wywiad, badanie fokusowe itd.), narzędzia sensu stricte (np. kwestionariusz ankiety, wywiadu, obserwacji rozmowy fokusowej)

Jaką metodę, technikę wybrać? Zostańmy przy sondażu diagnostycznym, czyli diagnozowaniu opinii, postaw, zapatrywań… Ankieta, wywiad kwestionariuszowy? Tak, jeśli chcemy danych ilościowych, jeśli jesteśmy w stanie (w sensie technicznym, finansowym, czasowym) badanie przeprowadzić, jeśli chcemy przełożenia wyników na większą zbiorowość (estymacja) Wywiad pogłębiony? Tak, jeśli interesuje nas zgłębienie zagadnienia, szukamy modeli postaw, zachowań występujących w zbiorowości Wywiad ekspercki (jest w stanie „załatwić” nam wiele spraw bez odwoływania się do badań ankietowych!!!) Fokus… (podobnie jak wyżej; kto inny ekspertem…)

Dobór próby badawczej Inaczej – wybór tej części populacji (zbiorowości), w łonie której badania zostaną przeprowadzone Próba może być: reprezentatywna (odzwierciedlająca cechy populacji, dzięki czemu wyniki badań mogą być estymowane; zob. sondaże exit polls) niereprezentatywna (nie oddaje pod względem cech charakterystyk populacji)

Badanie, weryfikacja hipotez… Badanie właściwe winien poprzedzić pilotaż (aby wyeliminować wszelkie/ważniejsze niedociągnięcia w przygotowanym narzędziu, organizacji badań…) Kodowanie odpowiedzi (tworzenie bazy danych) Testowanie hipotez (statystyczne, intuicyjne – oparte o częstości) Poszukiwanie prawidłowości (np. zmiany poglądów w określonym kierunku wraz z wiekiem respondentów, poziomem wykształcenia…) Tworzenie typologii postaw, zjawisk… Ale też diagnozowanie, rangowanie faktów/„faktów”…

Stawianie i weryfikowanie hipotez Hipoteza kojarzy zmienne: niezależną (która warunkuje inne zjawisko; taką zmienną może być wiek, wykształcenie, płeć, pochodzenie lub przynależność do określonych zbiorowości) i… zależną (zjawisko, proces - warunkowane przez zmienna niezależną); Przykłady: Wraz z wiekiem spada aktywność mieszkańców osiedla w przestrzeni publicznej w porze wieczornej (UWAGA – wskaźniki; co wymaga sprecyzowania, co przełożenia na język faktów empirycznych?) Im ciemniejsza okolica, tym mniejsza aktywność mieszkańców osiedla po zapadnięciu zmroku Wraz ze spadkiem liczby placówek użyteczności publicznej na osiedlu domków jednorodzinnych, liczba przypadków włamań do nich rośnie