CZYSTE POWIETRZE WOKÓŁ NAS Sprawozdanie z realizacji programu przedszkolnej edukacji antytytoniowej Organizowanej przez Powiatową Stację Sanitarno-Epidemiologiczną w Rybniku
,,Czyste powietrze wokół nas”. W roku szkolnym 2013/2014 dzieci 5,6–letnie z Przedszkola nr 17 w Żorach przystąpiły do realizacji przedszkolnego programu antynikotynowego ,,Czyste powietrze wokół nas”. Pierwszą z form realizacji programu było zapoznanie rodziców z założeniami projektu edukacyjnego. Kolejną formą realizacji programu był cykl zajęć dydaktycznych składających się z 5 tematów skierowanych do dzieci: 1. Wycieczka po okolicy. 2. Co i dlaczego dymi? 3. Jak się czuję, kiedy dymi papieros? 4. Co się dzieje, gdy ludzie palą papierosy? 5. Jak unikać dymu papierosowego?
W ramach realizacji zagadnień z programu, został zorganizowany przez nauczycielki kącik informacyjny dla rodziców na temat szkodliwości papierosów
Celem pierwszych zajęć było ukierunkowanie uwagi dzieci na źródła i rodzaje dymu, poprzez obserwację w środowisku.
Zajęcia drugie miały na celu zwiększenie wiedzy dziecka w zakresie: - zlokalizowania różnych źródeł dymów, - określenia różnych rodzajów dymów, - określenia przyczyn wydobywania się dymów.
„Co dymi ?”
Trzecie zajęcia miały na celu zwiększenie wiedzy dotyczącej szkodliwości dymu papierosowego. Maskotka projektu-„Dinuś”
Zabawa ruchowa „Kwiatki”
Kolejne spotkanie z dziećmi miało na celu zwiększenie wiedzy na temat skutków palenia papierosów i szkodliwości biernej ekspozycji na dym tytoniowy. „Podróż Dinusia pociągiem” – zabawa pantomimiczna dzieci
Tomek l.6 Oliwia l.6 Wiktoria W. „O podróży Dinusia” Wojtek l.6
Celem ostatnich zajęć był wzrost kompetencji dzieci w zakresie: Umiejętności zachowania się, gdy znajdują się w zadymionych pomieszczeniach, Umiejętności radzenia sobie w sytuacjach, w których inni palą papierosy. Znak „Zakaz palenia”
Nasze przedszkolaki bardzo chętnie uczestniczyły w zajęciach Nasze przedszkolaki bardzo chętnie uczestniczyły w zajęciach. Warsztaty pobudziły ciekawość dzieci, zaproponowane zabawy ruchowe, tematyczne, wycieczka po okolicy, piosenka o „Dinusiu” zainspirowały ich wyobraźnię czego efektem są prace plastyczne. W wyniku zajęć dzieci usystematyzowały swoją wiedzę na temat szkodliwości dymu tytoniowego, zaczęły zastanawiać się, w jaki sposób można i trzeba zachowywać się, gdy narażone są na wdychanie dymu z papierosa. Jakub l.5 Julia l.5
Dziękujemy za uwagę