Przedszkole „Bajkowe Nutki” we Wrocławiu

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wybieram zdrowie i zdrowe odżywianie
Advertisements

Podróż do Mlecznej Krainy
Zdrowo się odżywiamy Opracowała: Klasa 0.
Prezentacja dla uczniów gimnazjum
Bez białka nie ma ciałka!.
Sprawozdanie z realizacji programu
Akademia Zdrowego Przedszkolaka
AKADEMIA ZDROWEGO PRZEDSZKOLAKA „ZBOŻA ZJADAMY, ENERGIĘ Z NICH MAMY”
Oliwia Mazur & Angelika Wojciechowska KL.VI’’b’’
DZIESIĘĆ ZASAD ZDROWEGO ŻYWIENIA
Przedszkole nr 16 im. Jana Brzechwy ul. Szarotki Konin
Piramida żywieniowa-czy warto według niej żyć ?
Zboża zjadam energię z nich mamy!
Zboża zjadamy energię z nich mamy
PODRÓŻ DO MLECZNEJ KRAINY
Sprawozdanie „Podróż do mlecznej krainy”
Zboża zjadamy energię z nich mamy
Pokarm, który jesz, powinien ci dostarczyć wszystkiego, co niezbędne jest do życia i wzrostu. Aby być silnym i zdrowym, musisz jeść różne potrawy, ponieważ.
ZBOŻA ZJADAMY – ENERGIĘ Z NICH MAMY
WARTOŚĆ ODŻYWCZA ARTYKUŁÓW SPOŻYWCZYCH
PIRAMIDA ZROWEGO ŻYWIENIA
Przystępując do realizacji edycji programu „ Piramida Zdrowego Żywienia” w grupie 3-latków wprowadziłyśmy dzieci do w/w programu z pomocą bohaterów.
ODŻYWIAMY SIĘ ZDROWO.
Publiczne Przedszkole nr 18
Owoce i warzywa - z nimi w walce o zdrowie się wygrywa!
Dzieci z oddziałów przedszkolnych A B C Szkoły Podstawowej nr 4 w Aleksandrowie Łódzkim uczestniczyły w jesiennej edycji Piramidy Żywienia Przedszkolaka.
AKADEMIA ZDROWEGO PRZEDSZKOLAKA Zboża zjadamy energię z nich mamy
Niepubliczne Przedszkole Językowe SMYKI w Tychach
Przedszkole Gminne im. Krasnala Hałabały w Grodzisku Wielkopolskim
Sprawozdanie z Akcji ,, Zboża zjadamy energię z nich mamy „
SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PROGRAMU EDUKACYJNEGO
Przedszkole Miejskie Nr 1 „Tęczowa Jedyneczka” Rawa Mazowiecka
Sprawozdanie z warsztatów Zboża zjadamy energię z nich mamy Dnia 7 Listopada w przedszkolu nr 78 przy ul Radarowej 4a rozpoczęliśmy V edycję akcji Piramida.
ZBOŻA ZJADAMY ENERGIĘ Z NICH MAMY
SPRAWOZDANIE Z AKCJI „ZBOŻA ZJADAJMY ENERGIĘ Z NICH MAMY”
Żelazne zasady zdrowego żywienia
SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI AKCJI „ZBOŻA ZJADAMY, ENERGIĘ Z NICH MAMY”
Oddział przedszkolny w Zespole Szkół z Oddziałami Integracyjnymi
„ZBOŻA ZJADAMY, ENERGIĘ Z NICH MAMY” sprawozdanie z realizacji
Zdrowe Odżywianie.
„Podróż do mlecznej krainy” - sprawozdanie z realizacji
ZBOŻA ZJADAMY ENERGIĘ Z NICH MAMY PRZEDSZKOLE NR 4 W DĄBROWIE GÓRNICZEJ.
SPRAWOZDANIE „Zboża zjadamy energię z nich mamy”
Dzieci z naszego przedszkola od października 2013 roku do stycznia 2014 roku, brały udział w akcji PIRAMIDA ŻYWIENIA PRZEDSZKOLA pod hasłem: ZBOŻA ZJADAMY.
Zasady prawidłowego odżywiania Miłego ogladania.
MIEJSKIE PRZEDSZKOLE NR 10 W ZGIERZU. W akcji „Zboża zjadamy energię z nich mamy” wzięły udział wszystkie cztery grupy naszej placówki. Poszczególne etapy.
Zboża zjadamy energię z nich mamy
Akcja została przeprowadzona na przełomie października i listopada ( ), wzięły w niej udział obie grupy przedszkolne Leśne Duszki(5- latki)
Sprawozdanie z realizacji programu Akademia Zdrowego Przedszkolaka „Zboża zjadamy – energię z nich mamy”
Zdrowy styl życia.
Sprawozdanie z Akademii Zdrowego Przedszkolaka.
Witam Państwa bardzo serdecznie.
SPRAWOZDANIE Z AKCJI-PIRAMIDA ZDROWIA „ZBOŻA ZJADAMY, ENERGIE Z NICH MAMY” PRZEDSZKOLE NR 7 Łaziska Górne Ul. Dworcowa 49.
Zespół Szkół w Bakałarzewie
SPRAWOZDANIE Z PRZEBIEGU AKCJI Gminne Przedszkole Nr 4 w Świętoszowicach ul. Mikulczycka Świętoszowice Koordynator akcji - Szarlota Miśkiewicz.
PRZEDSZKOLE MIEJSKIE NR 52 W SOSNOWCU
Poznajemy składniki żywności.
To już wiemy! A jak się dowiedzieliśmy - prosimy przeczytać i pooglądać zdjęcia. Przedszkolacy z Miejskiego Przedszkola nr 2 im. Jana Brzechwy w Knurowie.
Akcja prozdrowotna ,,Śniadanie daje moc”.
Bez białka nie ma ciałka!.
„ ZDROWO SIĘ ODŻYWIAMY”
JEDZ ZDROWO, BĄDŹ ZDROWY
Tydzień dobrego chleba i zdrowego stylu życia 2015 Przykład „dobrej praktyki” w Samorządowej Placówce Wychowania Przedszkolnego nr 9 w Kętach.
Publiczne Przedszkole w Legnickim Polu Koordynator: Monika Fesz.
Zdrowe Żywienie Człowieka
Sprawozdanie z realizacji programu. Przedszkole Miejskie nr 20 im. Przyjaciół Przyrody w Gorzowie Wlkp. Opracowała: Magdalena Wdzięczna.
Poznajemy składniki pokarmu.
ABC – zdrowego odżywiania
„Jedz aby żyć, a nie żyj aby jeść!”
Sprawozdanie z przeprowadzonej akcji
Zapis prezentacji:

Przedszkole „Bajkowe Nutki” we Wrocławiu Sprawozdanie z realizacji programu Akademii Zdrowego Przedszkolaka: „Zboża zjadamy energię z nich mamy” Przedszkole „Bajkowe Nutki” we Wrocławiu

„Zboża zjadamy energię z nich mamy” Niepubliczne Przedszkole „Bajkowe Nutki” we Wrocławiu z ogromną przyjemnością wzięło udział w programie Akademii Zdrowego Przedszkolaka „Zboża zjadamy energię z nich mamy”. Warsztaty przeprowadzono na przełomie listopada i grudnia. Udział brały „Biedronki” z grupy 4-latków.

Czym jest piramida żywienia Naszą przygodę z warsztatami Akademii Zdrowego Przedszkolaka zaczęliśmy od poznania Piramidy Żywienia. Dzieci dowiedziały się czym jest piramida, co przedstawia i dlaczego warto z niej korzystać. Przy tej okazji dowiedziały się również co to są produkty zbożowe i dlaczego odgrywają tak ważną rolę w zdrowej i zbilansowanej diecie. Teraz przedszkolaki już wiedzą, że tylko dostarczanie do organizmu produktów z wszystkich pięter piramidy, gwarantuje zdrowie i odporność na choroby. Żywność powinna być nieszkodliwa dla zdrowia, urozmaicona, różnorodna, kolorowa. Niestety nie wszystko co dzieci lubią jest najlepsze dla organizmu.

Czym jest piramida żywienia Postanowiliśmy wykonać własną piramidę ze ścinków produktów, które znaleźliśmy w gazetach. Jak widać, produkty zbożowe znajdujące się u dołu piramidy stanowią jej podstawę i powinny stanowić główny składnik codziennego odżywiania. Zadaniem racjonalnego żywienia jest dostarczenie organizmowi wszystkich składników odżywczych w odpowiednich ilościach i proporcjach. Do prawidłowego wzrostu i funkcjonowania nasz organizm potrzebuje pokarmów, które są źródłem energii, a więc potrzebuje: białek, tłuszczów, cukrów i witamin. Wymienione składniki pokarmowe pełnią różne funkcje: tłuszcze to przede wszystkim materiał zapasowy, białko stanowi główny składnik budulcowy komórek ciała, a sole mineralne i witaminy odgrywają rolę regulatorów procesów życiowych.

Czym jest piramida żywienia Zapotrzebowanie organizmu na wyżej wymienione składniki zależy od różnych czynników, np.: płci, rodzaju wykonywanej pracy, wieku, stanu fizjologicznego, pory roku, stanu zdrowia, itp. Składniki pokarmowe w pożywieniu są źródłem energii jaka jest niezbędna człowiekowi do wszystkich procesów życiowych. Dawno już stwierdzono, że niedobór poszczególnych składników jest niekorzystny, a nawet szkodliwy. Prowadzić może do zaburzeń funkcjonowania organizmu, a także do wywoływania lub pogłębiania stanów chorobowych. Nadmiar składników odżywczych również jest niepożądany - prowadzi do otyłości, która z kolei jest przyczyną różnych ciężkich schorzeń np. układu krążenia, chorób stawów itd.

Zwierzątka ze Zdrowego Zakątka- podróż do wnętrza piramidy W poznaniu produktów zbożowych pomogła nam również bajka „Zwierzątka ze Zdrowego Zakątka – Podróż do wnętrza piramidy”. Już podczas czytania pierwszej części na dziecięcych twarzach pojawił się uśmiech i zaciekawienie treścią. Wiele radości sprawiło im także kolorowanie kuponów z obrazkami produktów, które znajdują się na piramidzie. Ze zniecierpliwieniem czekali na kolejne zadanie, jakim było układanie pięter piramidy wymienionych w bajce. Ku mojemu zaskoczeniu, zadanie to dla przedszkolaków okazało się proste… co można zobaczyć na dołączonych zdjęciach. Doskonale poradzili sobie z podziałem produktów wymienionych w bajce.

Zwierzątka ze Zdrowego Zakątka- podróż do wnętrza piramidy

Zwierzątka ze Zdrowego Zakątka- podróż do wnętrza piramidy Po przeczytaniu drugiej części bajki, dzieci bez żadnego problemu odnalazły obrazki, które pozwoliły im dokończyć naszą pracę. Stworzenie piramidy pozwoliło przedszkolakom na poznanie pięter piramidy oraz produktów znajdujących się na piętrach. Aby utrwalić sobie czym jest piramida żywienia, przedszkolaki uczestniczyły w zabawie ruchowej, w której zamieniły się w produkty żywieniowe z naszych pięter.

Co to są produkty zbożowe? Przedszkolaki dowiedziały się, że produkty zbożowe, to produkty żywnościowe powstałe w wyniku przetworzenia zbóż. Są one jednym z najstarszych i najpowszechniejszych pokarmów człowieka, od polewek gotowanych ze zgniecionych ziaren, poprzez placki, chleb do różnorodnych produktów współczesnych. Do najważniejszych zbóż dostarczających ziarna należą: pszenica, ryż, kukurydza, żyto, jęczmień, owies, proso, sorgo i gryka. Według prawidłowych zasad żywienia człowieka produkty zbożowe stanowią podstawę piramidy żywieniowej i powinny znajdować się w codziennej diecie w największej ilości. Do produktów zbożowych należą różnego rodzaju pieczywa, kasze, płatki, makarony, mąki, przetworzone preparaty, itd. Produkty zbożowe są źródłem węglowodanów, witamin, białka, składników mineralnych i błonnika. Tylko skąd w takim razie bierze się zboże i co się z nim dzieje, kiedy już urośnie? Na te pytania starałam się odpowiedzieć dzieciom jak również wspólnie postanowiliśmy posadzić własne zboże.

-ziarna -ziemi -wody -słońca Aby zboże urosło potrzebujemy… -ziarna -ziemi -wody -słońca

Każdy może zostać rolnikiem…

Ziemia + ziarno + odrobina wody…

= Zboże

Rodzaje Zbóż Podczas zajęć poznaliśmy różne rodzaje zbóż i dowiedzieliśmy się jakie produkty żywieniowe z nich powstają. Zboża bardzo trudno jest od siebie odróżnić, ale po dłuższej obserwacji zauważyliśmy, że wizualnie, można je odróżnić na podstawie następujących cech: pszenica ma bardzo krótki włos, żyto ma średniej długości włos, jęczmień posiada bardzo długie włosy.

Rodzaje Zbóż - owies Przedszkolaki wiedzą, że owies jest nie tylko paszą dla zwierząt, ale również powstają ich ulubione płatki śniadaniowe. Podczas oglądania płatków nie obyło się bez ich degustacji. Każdy mógł dotknąć i powąchać także ziarna. Plansze z ilustracjami zboża wykleiliśmy ziarnami owsa.

Rodzaje Zbóż - żyto Z żyta robi się mąkę, a z mąki pieczywo oraz makarony. Z wielkim zaciekawieniem przedszkolaki słuchały o powstawaniu produktów spożywczych z ziaren. Plansze z ilustracją zboża wykleiliśmy ziarnami żyta.

Rodzaje Zbóż - pszenica Podstawowym zastosowaniem ziaren z pszenicy jest produkcja mąki. Otrzymuje się też kasze mannę, którą dzieci starały się rozpoznać po smaku i zapachu. Planszę z obrazkiem pszenicy wykleiliśmy ziarnami, które powstają z pszenicy.

Pieczywo Po przeczytaniu bajki „Zwierzątka ze Zdrowego Zakątka - jak powstaje chleb” oraz wiersza o chlebie dzieci dowiedziały się jaką drogę musi przebyć zboże, aby powstał z niego pyszny chleb i bułeczki. Przedszkolaki poznały historię chleba i związane z nimi zwyczaje. Dla wielu ludzi chleb jest nie tylko produktem spożywczym, ale także świętością, wiele osób traktuje chleb w sposób specjalny. Jest wiele obyczajów związanych z pieczywem, które przetrwały do dziś. Po zapoznaniu się z historią , rodzajem, smakiem i drogą jaką przemierza zboże zanim wyląduje na naszym stole, dzieci same postanowiły zabawić się w piekarzy. Z masy solnej ulepiły własne rogale i bułeczki graham. Następnie pomalowały i odpowiednio „doprawiły”, aby wyglądało bardziej apetycznie…

Degustacja pieczywa

Wycieczka do piekarni Postanowiliśmy sprawdzić swoją wiedzę i ewentualnie ją poszerzyć… W związku z tym wybraliśmy się na wycieczkę do piekarni. Na miejscu powitała na nas pani Karolina. Od progu było czuć piękny zapach świeżego pieczywa. Pani Karolina ma ogromną wiedzę na temat pieczywa. Bez problemu rozpoznaje wszystkie rodzaje chlebka i bułeczek. Dowiedzieliśmy się, że chleb ciemny rośnie gdy doda się do ciasta drożdże, natomiast biały na własnym zakwasie. Proces rośnięcia ciasta ma miejsce w specjalnym pomieszczeniu zwanym „garownią”. Dzieci miały okazję spróbować świeżego i pysznego pieczywa. Niestety, pobyt w piekarni minął nam bardzo szybko…. Dzięki uprzejmości p. Karoliny dzieci choć trochę mogły zgłębić tajemnicę pieczywa. Przedszkolakom bardzo podobała się wycieczka i jeszcze do taj pory wspominają to wyjście...

Pobyt w piekarni

Płatki, makarony Na zajęciach opowiedziałam dzieciom historię płatków. Dokładnie wyjaśniłam, które płatki są zdrowe i należy je jeść, a których nie powinno się spożywać, bo szkodzą zdrowiu. Żeby wszystko było lepiej zrozumiane dzieci miały okazje zobaczyć i spróbować różnych rodzajów płatek. Przedszkolaki bardzo dobrze poradziły sobie z zadaniem w którym mieli odróżnić te nieprzetworzone - bez cukru (zdrowe) od tych niezdrowych - kolorowych, czekoladowych. Na podstawie przyniesionych różnych rodzajów makaronów, omawialiśmy ich kształty i nazwy. Po tych zajęciach dzieci już wiedzą z czego i jak się robi makaron. W tym tygodniu bardzo dużo się działo... Nauczyliśmy się piosenki „Makarony, włoskie makarony”, która zapadła nam tak w pamięć, że wciąż ją nucimy… Poza tym bardzo spodobała nam się zabawa „Makaron spaghetti”, gdzie dzieci zamieniły się w wiązkę spaghetti gotującą się w garnku z wodą. Pokazałam dzieciom, że makaron służy nam nie tylko do celów spożywczych, ale że z makaronu możemy wykonać także piękne prace plastyczne.

Najbardziej znane i dostępne kształty makaronu Dzieci poznały podstawowe kształty i rodzaje makaronów. Dowiedziały się również jakie potrawy można z nich przygotować i które najbardziej im smakują…

Najbardziej znane i dostępne kształty makaronu – makaronowe jeże Makaron można używać do gotowania, ale to nie jest jedyny sposób korzystania z niego. Przedszkolaki wykonały prace plastyczne z masy solnej i makaronu, które później ozdobiły sale zabaw…

Najbardziej znane i dostępne kształty makaronu – biżuteria, makaronowe witki

Kasze, ryż i rośliny strączkowe: kasze Po przypomnieniu sobie dotychczas poznanych produktów zbożowych przeszliśmy do kolejnego jakim jest kasza. Poznaliśmy kasze jaglaną, jęczmienną, gryczaną, kuskus, kukurydzianą oraz manną. Dzieci sprawdzały czym się one różnią zarówno w wyglądzie, dotyku jak i smaku. Spośród miseczek z kaszami mogli wybrać sobie tę, która najbardziej im smakuje. Po degustacji przyszła pora na ruch. Dzieci bardzo chętnie uczestniczyły w zabawach związanych z tematem.

Kasze, ryż i rośliny strączkowe: ryż Na tych zajęciach dzieci dowiedziały się czegoś na temat ryżu. Okazało się, że ryż do wzrostu potrzebuje dużych temperatur jak i odpowiedniego nasłonecznienia. Oprócz tego niezbędne są obfite opady, ponieważ ryż rośnie w wodzie. Wszystkie te warunki konieczne do wzrostu sprawiają, że nie uprawia się go w Polsce. Ryż podobnie jak kasze jest źródłem węglowodanów. Jest on bardzo popularnym produktem, który można jeść zarówno na słodko jak i na słono. Klasyfikuje się go w zależności od wielkości i kształtu ziaren. Mogliśmy to zobaczyć i porównać podczas oglądania ryżu przyniesionego przez dzieci. Po przeczytaniu bajki „Zwierzątka ze Zdrowego Zakątka- skąd pochodzi ryż” i pokolorowaniu plansz do bajki bawiliśmy się w „Przewożenie ryżu”.

Kasze, ryż i rośliny strączkowe: zabawy ruchowe: „przewozimy ryż” i „kipi kasza” Do zabawy wykorzystaliśmy kilka obręczy, tunel oraz woreczki, które symbolizowały prawdziwe worki z ryżem. Dzieci bardzo dobrze poradziły sobie z tym zadaniem - każdemu udało się dotransportować towar na wyznaczone miejsce.

Kasze, ryż i rośliny strączkowe: rośliny strączkowe Rośliny strączkowe nie zajmują pierwszego piętra piramidy żywienia, lecz przedostatnie. Stanowią uzupełnienie diety przedszkolaka. Połączone z produktami zbożowymi wzajemnie się uzupełniają. Do roślin strączkowych zaliczamy: fasole, groch, soczewice, bób, ciecierzycę, soję. Aby utrwalić sobie rośliny strączkowe, dzieci miały za zadanie spośród wielu warzyw wybrać te które są strączkowymi. Oczywiście z tym zadaniem poradzili sobie bez żadnego problemu. Na zakończenie zajęć bawiliśmy się w „Szparagowe pole”.

Co to są tłuszcze? Z czego robi się oleje? Tłuszcze razem z roślinami strączkowymi zajmują przedostatnie piętro Piramidy żywienia, co oznacza, że stanowią uzupełnienie diety. Tłuszcze znajdują się w produktach pochodzenia zwierzęcego i roślinnego. Dzielimy je na tłuszcze dobre lub złe. Poznaliśmy produkty, które zawierają tłuszcze. Wiemy, które produkty są zdrowe a jakich powinniśmy unikać w naszej diecie. Bardzo ciekawą zabawą okazała się zgadywanka „ Z czego robi się olej”. Dzieci spośród pokazanych obrazków miały wybrać te z których można zrobić olej. Na ostatnich zajęciach zajęliśmy się omawianiem orzechów, migdałów i pestek. Dzieci dowiedziały się, że orzechy oraz inne nasiona i pestki mogą być smaczną i zdrową przekąską.