Pierwsze kroki dziecka słabo widzącego w szkole ogólnodostępnej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ELEMENTY OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO
Advertisements

Uczniowie niepełnosprawni w szkołach województwa dolnośląskiego
Organizacja pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Indywidualne zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych (z orzeczeniami poradni psychologiczno-pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego)
WARSZTATY PRACA Z UCZNIEM
TEORIA I METODYKA GRY W PiłkĘ NożnĄ
Przy Szkole Podstawowej nr 6 w Łodzi od trzech lat działa oddział zerowy dla dzieci sześcioletnich. W obecnym roku szkolnym klasa 0 liczy 21 wychowanków.
Gimnazjum nr 4 im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Tychach
– dwie drogi kształcenia, dwa pakiety, jeden cel
Beata Mierzejewska PPP nr 19 DIAGNOZA I REHABILITACJA ORTOPTYCZNA
Program podniesienia jakości realizowany w Gimnazjum - Zespoły przedmiotowe analizują Testy na wejściu i wyniki egzaminu zewnętrznego - Dokonują ewaluacji,
Z doświadczeń Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II
Technologia Informacyjno-Komunikacyjna
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
Sposoby dostosowania warunków i form sprawdzianu (egzaminu)
Dziecko z wadą wzroku w szkole ogólnodostępnej
UCZE Ń Z DYSLEKSJ Ą ROZWOJOW Ą ZNA PRAWA UCZNIA DYSLEKTYCZNEGO I MO Ż E Z NICH KORZYSTA Ć ! §
Objawy DYSLEKSJI.
Przygotowania szkół na przyjęcie dzieci 6 letnich do klas I.
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół im. Strażaków Polskich
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA UCZNIA – WARSZTAT PRACY NAUCZYCIELI.
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
Ocenianie Kształtujące
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej
CO MOGĄ ZROBIĆ RODZICE/NAUCZYCIEL, ABY POMÓC DZIECKU?
Jak osiągnąć sukces?! Jak osiągnąć dobry wynik ze sprawdzianu, testu?! Na przykładzie małej szkoły wiejskiej, której wyszło!!!
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
Przewodnik po nowych funkcjach Szkoła Podstawowa nr 1 im Janusza Kusocińskiego w Złocieńcu.
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ 2014/2015
SZKOŁA PODSTAWOWA Im. AUGUSTYNA NECLA W MIEROSZYNIE REMONTY W LATACH
Konferencja Procedury rozwijania uczenia i nauczania stycznia 2014 SPACER EDUKACYJNY Dobra Praktyka Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Szczodrzykowie.
Szkoła z klasą 2.0 Kodeks 2.0.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
OFERTA DLA SZEŚCIOLATKÓW.  nauka odbywa się w salach lekcyjnych dostosowanych do potrzeb młodszych dzieci, podzielonych na części: edukacyjną i rekreacyjną,
Tytuł: Wspomaganie szkół w zakresie kształcenia uczniów niepełnosprawnych Autor: Agnieszka Mąkowska.
O nowych zadaniach nauczyciela matematyki w kontek ś cie wyboru podr ę czników i programów nauczania.
Planowanie pracy nauczyciela. PODSTAWA PROGRAMOWA  1. Cele ogólne – czego mamy nauczyć  2. Treści programowe – realizując je mamy nauczyć umiejętności.
SPRAWDZIAN W KLASIE SZÓSTEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ OD ROKU SZKOLNEGO 2014/2015.
Zadanie dyrektora szkoły w ramach programu Szkoła z klasą 2.0 Opracowanie: Jerzy Marek.
SPRAWDZIAN OD ROKU SZKOLNEGO 2014/15 Odbędzie się 1 kwietnia 2015 roku.
Organizacja stanowiska pracy z komputerami
Przepisy BHP w pracowni komputerowej
DIAGNOZA I TERAPIA DZIECI Z DYSLEKSJĄ
Publiczna Szko ł a Podstawowa nr 6 z Oddzia ł ami Integracyjnym im. Or ł a Bia ł ego ul. Paderewskiego 36 tel –
Kurs - OK zeszyt.
Ocenianie Kształtujące
5 kwietnia 2016 r. Sprawdzian szóstoklasisty w roku szkolnym 2015/16
Jak pomóc dziecku w nauce. pedagog: Halina Gromek
Czym można zastąpić przybory szkolne??
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Technologia informacyjna
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
5 kwietnia 2016 r. Sprawdzian szóstoklasisty w roku szkolnym 2015/16
Sposoby dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty i egzaminu gimnazjalnego Opracowane na podstawie Komunikatu dyrektora Centralnej.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
5 kwietnia 2016 r. Sprawdzian szóstoklasisty w roku szkolnym 2015/16
DOSTOSOWANIE WARUNKÓW EGZAMINACYJNYCH DO INDYWIDUALNYCH POTRZEB UCZNIÓW rok szkolny 2018/2019.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
5 kwietnia 2016 r. Sprawdzian szóstoklasisty w roku szkolnym 2015/16
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
5 kwietnia 2016 r. Sprawdzian szóstoklasisty w roku szkolnym 2015/16
5 kwietnia 2016 r. Sprawdzian szóstoklasisty w roku szkolnym 2015/16
Zapis prezentacji:

Pierwsze kroki dziecka słabo widzącego w szkole ogólnodostępnej Marta Soberska – tyflopedagog, Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Kłecku

Krok 1: Kim jest uczeń słabo widzący? Uczeń słabo widzący pomimo posiadania okularów korekcyjnych ma trudności z wykonywaniem czynności wzrokowych. Może jednak poprawić swoją zdolność widzenia poprzez wykorzystanie wzrokowych metod kompensacyjnych, pomocy ułatwiających widzenie, pomocy rehabilitacyjnych oraz poprzez dostosowanie środowiska fizycznego. Ważne! Nie każdy człowiek w okularach jest osobą słabo widzącą. Słabe widzenie to nie słaba ostrość widzenia, astygmatyzm, zez – korygowane okularami, ale osłabione widzenie w wyniku jakiejś choroby (oczu, ukł. nerwowego).

Krok 2: Jak przygotować szkołę dla ucznia słabo widzącego? Jakie informacje uzyskamy od rodziców? (rodzaj niepełnosprawności, socjalizacja, samodzielność, motywacja itd.) Co opowie o sobie uczeń? (poruszanie się, odpowiednie warunki i pomoce do nauki itd.) Czego dowiemy się o uczniu z orzeczenia lub z opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej? (diagnoza okulistyczna, diagnoza psychologiczno -pedagogiczna, funkcjonalna diagnoza widzenia, zalecenia do pracy z uczniem)

Ważne jest, żeby w pierwszych dniach roku szkolnego przeprowadzić dla wszystkich uczniów lekcję orientacji. Dzięki temu uczeń słabo widzący będzie umiał zlokalizować i dojść np. do WC, stołówki, świetlicy, szatni, biblioteki, sekretariatu. Klasa ucznia słabo widzącego najlepiej, żeby znajdowała się na parterze, w jednym budynku szkoły lub, jeżeli jest taka możliwość, należy wszystkie zajęcia przeprowadzać w jednej klasie.

Szkoła - boisko - korytarz… kontrastowe oznakowanie ciągów komunikacyjnych jaskrawą farbą lub taśmą odblaskową, kontrastującą z kolorem posadzki – np. przejścia na korytarzu, framugi drzwi, poręcze schodów, pierwszy i ostatni stopień schodów; drzwi w kontrastowym kolorze z powiększonym numerem lub nazwą klasy lekcyjnej (znaczki/napisy powinny być trójwymiarowe i kontrastowe) umieszczonym na poziomie wzroku; ostrzeżenie o zbliżających się schodach wykonujemy z paska o wyczuwalnej fakturze; krawędzie drzwi, szafek, parapety, włączniki światła też oznaczamy jaskrawym kolorem; listwy przypodłogowe oraz framugi drzwi pomalujmy kolorem kontrastującym z podłogą i ścianami;

Krok 3: Jak urządzić klasę dla ucznia słabo widzącego? Oświetlenie: najbardziej naturalne - światło słoneczne; najkorzystniejsze oświetlenie sztuczne to światło mieszane: jarzeniowe do ogólnego oświetlenia klasy, korytarza czy innego pomieszczenia szkolnego, a dodatkowo światło żarowe do pracy z bliska (lampka przy ławce). Ważne! zjawisko olśnień - najczęściej spowodowane odbiciem promieni od błyszczących blatów ławek, parkietu, luster, szyb w meblach lub oknach, światła od tablicy itp. By tego uniknąć należy stosować zasłanie okien (rolety) lub w przypadku ucznia słabo widzącego ze światłowstrętem ciemne okulary lub okulary z powłoką fotochromową. Ławkę dla takiego ucznia ustawiamy tyłem do okna i z dala od niego.

Kolory -matowe farby o mocnych, czystych kolorach. Tablica - duża, czarna lub ciemnozielona, matowa, gładka i dobrze oświetlona, a kreda miękka – biała albo żółta. Ławki - blaty powinny mieć matowe lub matowe podkładki, najlepiej jednobarwne. Dobrze, żeby stoliki miały kontrastowe barwy blatu lub taśmę na brzegach, zaokrąglone ostre końce, zabezpieczenia boczne, by nie spadały przedmioty oraz regulowaną wysokość. Ławki z ruchomym blatem dają możliwość ustawienia blatu pod różnym kątem. Dzięki temu uczeń słabo widzący może regulować odległość np. do czytanego tekstu, tak, by zachować prawidłową postawę ciała.

Ustawienie krzeseł i stolików - utworzenie wyraźnej ścieżki komunikacyjnej. Ważne jest, by nauczyciel zwracał uwagę wszystkich uczniów na potrzebę zachowania stałego porządku w klasie, na dostawianie krzesełek do stolika, wieszanie plecaków lub umieszczanie ich w odpowiednich miejscach. Jeżeli zajdą jakieś zmiany w organizacji sali lekcyjnej należy poinformować o tym ucznia słabo widzącego. Wykładzina - jednobarwna, bez wzorów, stanowiąca niezbędny element wyposażenia sali lekcyjnej, zwłaszcza w klasach I-III. Sprzęt i pomoce optyczne: powiększalnik, komputer, drukarka, skaner, odpowiednie oprogramowanie komputerowe, lupy, lunetki, liniały optyczne, folie pryzmatyczne, filtry koloru, itp.

Napisy na meblach – informacja dotycząca rozmieszczenia, uporządkowania pomocy (podpisanie półek, szafek dużymi napisami umieszczonymi na poziomie oczu). Litery powinny być duże, drukowane, na matowym, kontrastowym tle. Ułożenie pomocy - kontrastowe zestawianie pomocy wpłynie na poprawę widoczności. Pomoce drobne, kilkuelementowe starajmy się umieszczać w pojemnikach, najlepiej zamykanych. Miejsce ucznia w klasie najczęściej w pierwszej ławce, w pobliżu tablicy i nauczyciela, unikanie miejsc, gdzie światło odbija się od tablicy. W przypadku światłowstrętu daleko od okna, w zależności, które oko jest silniejsze - z boku itd.

Krok 4: Jak uczyć słabo widzącego ucznia? Oglądanie - doświadczanie świata wieloma zmysłami; by ułatwić poznanie nowych obiektów, o których mówimy, pozwólmy uczniowi słabo widzącemu podejść do tablicy, dotknąć i obejrzeć dokładnie przedmiot, który prezentujemy. Przedmioty o zbyt dużych rozmiarach starajmy się zastępować modelami. Powiększanie – stosowanie powiększonego druku (czcionka 14 -18 punktów), powiększanie fragmentów podręczników, sprawdzianów lub czasami pomniejszanie rysunków, schematów np. przy widzeniu lunetowym. Pisanie – stosowanie zeszytów o powiększonej, pogrubionej liniaturze; długopis - czarny cienkopis, odznaczający się od kartki; przywiązywanie mniejszej wagi do kaligrafii, ważniejszy jest wysiłek włożony w pisanie.

Prace pisemne - w razie potrzeby zamienienie pracy pisemnej na wypowiedź ustną z danego tematu; ocenianie wartości merytorycznej pracy, a nie formę graficzną; zaproponowanie pisania prac domowych na komputerze. Kartkówki, sprawdziany – wydłużanie limitu czasu, zadbanie o odpowiednie rozmieszczenie zadań na kartce (np. jedno zadanie na stronie lub stosowanie okienka) oraz o dobrą jakość kserowanych stron; częste sprawdzanie wiedzy w formie testów wyboru; dyktanda można zastąpić tekstami z lukami, aby uczeń koncentrował się na merytorycznej stronie prac.

Słaba orientacja przestrzenna - pomoc uczniowi w odczytywaniu map, schematów, danych z tabel, osi liczbowych itp., dostosowanie oceny przy pracy z mapą, podczas geometrii, zapamiętywaniu złożonych wzorów z matematyki, fizyki, wzorów strukturalnych z chemii. Usprawnianie wzroku - przeprowadzanie ćwiczeń w skupianiu wzroku na przedmiotach, kontrolowanie śledzenia przedmiotu wzrokiem, zadawanie pytań dotyczących śledzonych przedmiotów oraz nauka utrzymywania na dłużej kontaktu wzrokowego. Korzystanie z pomocy optycznych – lupy, lunetki, powiększalniki, filtry koloru itp. umożliwienie korzystania z książek mówionych oraz z używania dyktafonów na lekcji.

Pomoce konkretne (mapy wypukłe, mapy z mocno zaznaczonymi konturami np Pomoce konkretne (mapy wypukłe, mapy z mocno zaznaczonymi konturami np. rzek, jezior – nie umieszczać więcej niż jednego zagadnienia na mapie, ważna przejrzystość i prostota wykonania, bryły, kształty zwierząt itp.). Wychowanie fizyczne – pomoc i dostosowanie w trakcie gier zespołowych ze względu na wzrok, (podawanie piłki dźwiękowej lub w kontrastowym kolorze, ograniczenie nadmiernego wysiłku itp.), stosowanie się do szczegółowych zaleceń lekarskich. Wspomagacz - w razie potrzeby zaproponowanie nauczyciela wspomagającego lub pomocy koleżeńskiej. Dodatki - podstawka do książki; gotowe notatki do wklejenia w zeszyt; kremowy, żółty kolor papieru; książki mówione, dyktafon.

Krok 5: W jaki sposób zapewnić dobrą opiekę uczniom słabo widzącym w szkole ogólnodostępnej? W celu przybliżenia specyfiki niepełnosprawności ucznia słabo widzącego warto zorganizować szkolenie Rady Pedagogicznej przez tyflopedagogów. Nauczyciele pracujący z uczniami z dysfunkcją wzroku powinni jak najlepiej znać metody i dostosować je do możliwości uczniów słabo widzących. Ważne jest też utrzymywanie stałego kontaktu z Rodzicami, lekarzem okulistą, poradnią, która wydała orzeczenie lub opinię.

W trakcie trwania roku szkolnego realizowanie dla ucznia słabo widzącego godzin rewalidacyjnych według harmonogramu (usprawnianie widzenia, orientacja w przestrzeni). Zachęcanie do współpracy i wymiany doświadczeń między nauczycielami uczącymi uczniów z dysfunkcją wzroku. Bieżąca modyfikacja sposobów nauczania ucznia ze względu na dysfunkcję wzroku. Stałe monitorowanie funkcjonowania wzrokowego ucznia w warunkach szkolnych (rozmowy z uczniem nt. jego potrzeb – odnoszenie się do wyrażanych przez niego opinii, umożliwienie mu dawania informacji zwrotnych odnośnie naszych metod i pomocy).

Ważne jest, aby oprócz nauczycieli zapoznać z problemami widzenia uczniów słabo widzących również ich kolegów i koleżanki z klasy. Stworzy to atmosferę życzliwości, zrozumienia i wzajemnej pomocy. Jednocześnie da możliwość jak największej samodzielności ucznia słabo widzącego.

Dziękuję za uwagę!