Zestaw narzędzi szkoleniowych w zakresie GPP 7. 4

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU
Advertisements

Przegląd wytycznych i zalecanych rozwiązań wykorzystania oceny ryzyka w ustawodawstwie Unii Europejskiej i Stanów Zjednoczonych Na podstawie informacji.
Oś 3 Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej 2 listopad 2009 r.
Ekoznaki w Polsce. Ekoznaki to znaki towarowe, nadawane wybranym produktom, usługom bądź miejscom. Dzięki nim możemy stwierdzić, które z interesujących.
Specjalista ds. Transportu Biuro JASPERS w Warszawie
Zamówienia publiczne a małe i średnie przedsiębiorstwa
PRZYGOTOWANIA DO REACH W POLSCE PIOTR ZABADAŁA MINISTERSTWO GOSPODARKI
DOKUMENTOWANIE PROCESU ZINTEGROWANEGO
KOSZTY PRODUKCJI BUDOWLANEJ
WNIOSKÓW DOFINANSOWYWANYCH
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI 1 Wymogi UE w zakresie przeprowadzania przetargów Hubert Nowak, radca prawny Warszawa, dnia
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
AKREDYTACJA LABORATORIUM Czy warto
1 Prawo energetyczne Założenia zmian do systemu kwalifikacji osób oraz ich spójność z przepisami UE i systemami kwalifikacji w krajach UE Ministerstwo.
Zadania Inspekcji Ochrony Środowiska wynikające z rozporządzenia REACH
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
Polski Związek Hodowców i Producentów Bydła Mięsnego
Metodyki zarządzania projektami
GLP Dobra Praktyka Laboratoryjna
W drodze do Unii Promnice, Zameczek Myśliwski.
Usługi BDO - odpowiedź na realne potrzeby rynku
Zarządzanie efektywnością energetyczną przedsiębiorstw
PROGRAM SZKOLENIA Polskie Prawo Budowlane:
Centralny Elektroniczny Katalog Administracji dr Marcin Kraska Konferencja „e-Usługi. Fikcja czy rzeczywistość?” Poznań, 30 września 2014 r.
Urząd Dozoru Technicznego Warszawa Szczęśliwicka 34
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Dziękuję za uwagę Pomoc Techniczna PROW 2014 – 2020 cz. I Grupa Robocza KSOW Radziejowice,
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich (M07)
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
1. Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” Program został opracowany w oparciu o:  przepisy prawa UE rozporządzenie PE i Rady nr 1303/2013 w sprawie wspólnych.
Standard świadczenia usług za pośrednictwem Rejestru Usług Rozwojowych
Reglamentacja procesu budowy
2015 Koncepcja weryfikacji wymagań dotyczących jakości usług świadczonych za pośrednictwem Rejestru Usług Rozwojowych.
USŁUGA INŻYNIERA - KRYTERIA WYBORU OFERTY NAJKORZYSTNIEJSZEJ
PROGRAM EU ETV- REALNE WSPARCIE DLA INNOWACYJNYCH TECHNOLOGII BRANŻY OZE Agnieszka Wawrzyniak Jednostka Weryfikująca Technologie Środowiskowe(JWTS) Instytut.
PLAN MONITOROWANIA POZIOMU JAKOŚCI W PODMIOTACH, DLA KTÓRYCH ORGANEM TWORZĄCYM JEST SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA ŁÓDZKIEGO.
OCENA OFERT NA USŁUGI INŻYNIERA WEDŁUG KRYTERIÓW POZACENOWYCH Andrzej Grabiec Inżynier Konsultant SIDIR; Warsztaty SIDIR 23 czerwca 2015 Wyłączny reprezentant.
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Ołtarzew:
PODZIAŁ KONTROLI W SK I ISWK, ICH CECHY CHARAKTERYSTYCZNE I PLANOWANIE KONTROLI Marek Gall Wydział Inspekcji WIOŚ w Warszawie Październik 2013r. 1.
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich, styczeń 2014 r.
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Działania.
RACHUNEK KOSZTÓW ZMIENNYCH, PORÓWNANIE Z RACHUNKIEM KOSZTÓW PEŁNYCH
Inteligentne specjalizacje w kształceniu zawodowym w ramach RPO WiM Modernizacja szkolnictwa zawodowego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.
11 © Centrum Zamówień Publicznych sp. z o.o. Widzieliśmy więcej,. patrzymy dalej - wiemy lepiej. 1/9 POZACENOWE KRYTERIA OCENY OFERT Radca.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
Metoda weryfikacji zakresu wdrożenia standardu ISO w przedsiębiorstwach Prowadzący: Krzysztof Janicki, Auditor Wiodący PRS Certyfikacja Termin i.
Działanie 9.3 Rozwój przedsiębiorczości Wymagania w zakresie wskaźników.
1.KRYTERIA WYBORU PRZEDSIĘWZIĘĆ FINANSOWANYCH ZE ŚRODKÓW WFOŚiGW w KIELCACH 1.LISTA PRZEDSIĘWZIĘĆ PRIORYTETOWYCH DO DOFINANSOWANIA PRZEZ WFOŚiGW w KIELCACH.
Dziękuję za uwagę Pomoc techniczna PROW 2014 – 2020 Koszty kwalifikowalne – informacje ogólne - proj. rozp. MRiRW w spr. szczegółowych warunków i trybu.
Zespół trenerów FAOW – Janina Jaszczur, Inga Kawałek, Ryszard Kamiński, Ryszard Zarudzki Zamówienia publiczne w PPLeader+
Działanie 12.1 Edukacja przedszkolna Wymagania w zakresie wskaźników.
podsumowanie ustawy dot. F-gazów
Działanie 1.7 PO IiŚ na lata Kompleksowa likwidacja niskiej emisji na terenie województwa śląskiego Mariola Orlik Zespół Funduszy.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Prowadzący: Krzysztof Janicki, Auditor Wiodący PRS Certyfikacja
TRANSPORTOWY DOZÓR TECHNICZNY
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Zarządzanie Systemami Produkcyjnymi
Oferta badawczo-edukacyjna dla sektora zdrowia i pomocy społecznej
Stowarzyszenie Klubu Polskie Forum ISO – INEM Polska, istnieje od 1996
Bony na innowacje dla MŚP
Podkarpacki Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Boguchwale
Zestaw narzędzi szkoleniowych w zakresie GPP 3. Prawne aspekty GPP
Zestaw narzędzi szkoleniowych w zakresie GPP 7. 10
Zestaw narzędzi szkoleniowych w zakresie GPP 4. Ocena potrzeb
Zestaw narzędzi szkoleniowych w zakresie GPP 6
Zestaw narzędzi szkoleniowych w zakresie GPP 7. 2
Zapis prezentacji:

Zestaw narzędzi szkoleniowych w zakresie GPP 7. 4 Zestaw narzędzi szkoleniowych w zakresie GPP 7.4. Usługi sprzątania pomieszczeń

Zestaw narzędzi szkoleniowych w zakresie GPP Moduł 1: Wprowadzenie Moduł 4: Ocena potrzeb Moduł 2: Strategiczne aspekty GPP Moduł 5: GPP na rzecz gospodarki o obiegu zamkniętym Moduł 3: Prawne aspekty GPP Moduł 6: Współpraca z podmiotami z branży Moduł 7: Działania (Usługi w zakresie sprzątania) Moduł 7.4 — Usługi sprzątania pomieszczeń

Moduł 7.4 — Usługi sprzątania pomieszczeń Wpływ na środowisko Cykl życia produktów do czyszczenia / usług sprzątania Wydobywanie i przetwarzanie surowców > zasoby nieodnawialne, emisje CO2, zanieczyszczenie Produkcja > zanieczyszczenie Dystrybucja > emisje CO2 Użytkowanie > emisje CO2, zużycie wody, skutki dla zdrowia Unieszkodliwianie > zanieczyszczenie, odpady Moduł 7.4 — Usługi sprzątania pomieszczeń

Moduł 7.4 — Usługi sprzątania pomieszczeń Wpływ na środowisko Decyzje mające wpływ na środowisko Skład produktu do czyszczenia i wykorzystanie surowców Zużycie wody i energii na etapie użytkowania Odprowadzenie ścieków Wytwarzanie odpadów Moduł 7.4 — Usługi sprzątania pomieszczeń

Moduł 7.4 — Usługi sprzątania pomieszczeń Zakres Co jest objęte zakresem kryteriów GPP w UE? Rutynowe profesjonalne usługi sprzątania pomieszczeń Czyszczenie powierzchni szklanych, do których można się dostać bez zastosowania specjalistycznego sprzętu lub maszyn Produkty do czyszczenia / akcesoria Moduł 7.4 — Usługi sprzątania pomieszczeń

Moduł 7.4 — Usługi sprzątania pomieszczeń Ocena potrzeb Określenie rzeczywistego zapotrzebowania na sprzątanie Klauzule dotyczące realizacji zamówienia Trzy główne kwestie: Jakie konkretne przestrzenie wymagają sprzątania? Czy potrzeby dotyczące sprzątania i jego częstotliwości są różne w zależności od pomieszczenia? Jaki poziom jakości sprzątania jest wymagany w tych pomieszczeniach? Zarządzanie środowiskiem i szkolenie personelu mogą być również wymagane i ulepszone w trakcie życia usługi sprzątania Szczegółowe informacje: zob. Kryteria GPP Przykład: zamówienie na usługi sprzątania w oparciu o wymogi dotyczące jakości wykonania (CSCU, Hiszpania) Więcej informacji: Moduł 4: Ocena potrzeb Moduł 7.4 — Usługi sprzątania pomieszczeń

Moduł 7.4 — Usługi sprzątania pomieszczeń Informacje ogólne Podejście w ramach GPP — usługi sprzątania pomieszczeń Wymaganie od usługodawcy posiadania kompetencji kluczowych oraz stosowania kluczowych środków i praktyk zarządzania środowiskowego Wymaganie zapewnienia odpowiedniego i częstego szkolenia personelu usługodawcy Wymaganie stosowania produktów do czyszczenia o niskim poziomie wpływu na środowisko Zachęcanie do zakupu skoncentrowanych produktów do czyszczenia Wymaganie stosowania akcesoriów do czyszczenia o niskim poziomie wpływu na środowisko (w tym wyrobów z mikrofibry) Wymaganie stosowania energooszczędnych urządzeń energetycznych (w tym odkurzaczy) Wymaganie dostarczania produktów jednorazowego użytku o niskim poziomie wpływu na środowisko Moduł 7.4 — Usługi sprzątania pomieszczeń

Moduł 7.4 — Usługi sprzątania pomieszczeń Kryteria GPP w UE Usługi sprzątania pomieszczeń (2018) Przykłady: Kryteria kwalifikacji (KK) — pokazują kompetencje oraz doświadczenie w świadczeniu usług sprzątania pomieszczeń z zachowaniem świadomości środowiskowej Specyfikacje techniczne (ST) — wszystkie produkty do czyszczenia, które mają służyć do wykonywania czynności związanych z zamówieniem, muszą być zgodne z kryterium 1 i kryterium 4 oznakowania ekologicznego UE dla produktów do czyszczenia powierzchni twardych Kryteria udzielenia zamówienia (KZ) — punkty będą przyznawane proporcjonalnie do jakości systemu zarządzania środowiskowego, który oferenci zobowiązują się wprowadzić w celu realizacji zamówienia Klauzule dotyczące realizacji zamówienia (KRZ) — wykonawca musi udostępnić personelowi sprzątającemu odpowiednią aparaturę dozującą i rozcieńczającą Wszystkie kryteria dostępne w są poniższym dokumencie: Kryteria GPP w UE dotyczące usług sprzątania pomieszczeń Moduł 7.4 — Usługi sprzątania pomieszczeń

Moduł 7.4 — Usługi sprzątania pomieszczeń Weryfikacja Sprawdzanie zgodności z kryteriami GPP dotyczącymi usług sprzątania O co pytać? W jakiej sytuacji? Raport z testów / dane z monitorowania Oznakowania ekologiczne / systemy certyfikacji osób trzecich Dokumentacja potwierdzająca zgodność z wymogami Opis wykorzystywanych systemów zarządzania Karty charakterystyki / instrukcje dla użytkownika Informacje i referencje dotyczące zamówień realizowanych w przeszłości Zgodność z kryteriami GPP musi zostać oceniona zarówno podczas oceny ofert przetargowych, jak i na etapie realizacji umowy. Wszystkie instrukcje dotyczące weryfikacji dostępne są w poniższym dokumencie: Kryteria GPP w UE dotyczące usług sprzątania pomieszczeń Moduł 7.4 — Usługi sprzątania pomieszczeń

Moduł 7.4 — Usługi sprzątania pomieszczeń Weryfikacja Przykłady na podstawie kryteriów: ST1.1 Stosowanie produktów do czyszczenia z oznakowaniem ekologicznym Kryterium podstawowe: Następujące rodzaje produktów do czyszczenia (wykaz produktów do czyszczenia określi instytucja zamawiająca) służących do wykonywania czynności związanych z zamówieniem muszą być zgodne z kryterium 1 (toksyczność dla organizmów wodnych) i kryterium 4 (substancje wyłączone lub ograniczone) oznakowania ekologicznego UE dla produktów do czyszczenia powierzchni twardych. Weryfikacja: oferent musi dostarczyć wykaz produktów do czyszczenia, z których będzie korzystał w trakcie realizacji zamówienia, a także przedstawić dokumentację potwierdzającą ich zgodność z wymogami. Produkty, które otrzymały oznakowanie ekologiczne UE dla produktów do czyszczenia powierzchni twardych, zostaną uznane za zgodne z wymogami. Moduł 7.4 — Usługi sprzątania pomieszczeń

Moduł 7.4 — Usługi sprzątania pomieszczeń Weryfikacja Przykłady na podstawie kryteriów: KZ3 Systemy zarządzania środowiskowego Punkty będą przyznawane proporcjonalnie do jakości systemu zarządzania środowiskowego, który oferenci zobowiązują się wprowadzić w celu realizacji zamówienia. (Lista wymogów dot. systemów zarządzania środowiskiem podlegających ocenie zgodności w: Kryteria GPP w UE dotyczące usług sprzątania pomieszczeń) Weryfikacja: Oferent musi przedstawić opis środków, które zostaną wdrożone w celu spełnienia wymogów dotyczących systemów zarządzania środowiskowego. Systemy zarządzania środowiskowego certyfikowane zgodnie z normą ISO 14001 będą uznawane za spełniające wymogi pkt a), b), c) i d), które należy wziąć pod uwagę w ocenie. Systemy zarządzania środowiskowego zarejestrowane w ramach EMAS będą uznawane za spełniające wymogi wymienione w kryteriach. Moduł 7.4 — Usługi sprzątania pomieszczeń

Moduł 7.4 — Usługi sprzątania pomieszczeń Dostępność na rynku Weryfikowanie zrównoważonych usług sprzątania i produktów do czyszczenia Kryteria GPP dotyczące usług sprzątania można zweryfikować na podstawie oznakowania ekologicznego UE dla: usług sprzątania pomieszczeń (nowe) produktów do czyszczenia powierzchni twardych (przyznanych 3 901) wyrobów włókienniczych (przyznanych 2 625) produktów kosmetycznych spłukiwanych (przyznanych 2 205) Ważna jest wiarygodność! Istnieją inne oznakowania ekologiczne w zakresie sprzątania, ale różnią się jakością — zamawiający powinni wybrać oznakowanie ekologiczne „typu I”, tj. zweryfikowane przez stronę trzecią i przyznane na podstawie kosztów cyklu życia Więcej na temat oznakowania ekologicznego: zob. moduł 3 (Prawne aspekty GPP) Więcej o produktach i usługach opatrzonych oznakowaniem ekologicznym UE na stronie Katalogu produktów z oznakowaniem ekologicznym UE Moduł 7.4 — Usługi sprzątania pomieszczeń

Stosowanie etykiet w ramach GPP Dodanie innych kryteriów do zamówienia Oznakowania ekologiczne typu I są źródłem nie tylko kryteriów weryfikacji, ale również dodatkowych kryteriów Niektóre kryteria oznakowania ekologicznego — ale nie wszystkie — mogą być wykorzystane w procedurze zamówienia Np. oznakowanie ekologiczne UE dla usług sprzątania pomieszczeń Kryterium F8: Wnioskodawca wyznacza kierownika ds. usług i ustanawia procedury monitorowania, oceny i poprawy jakości sprzątania. Kryterium O6: Wnioskodawca dostarcza personelowi środki służące sortowaniu odpadów stałych wytworzonych na terenie obiektów wnioskodawcy na odpowiednie kategorie strumienia odpadów. Przyznawanie oznakowania ekologicznego UE dla wyrobów włókienniczych — zob. decyzja Komisji 2018/680/UE Moduł 7.4 — Usługi sprzątania pomieszczeń

Przepisy wspierające GPP Rozporządzenie REACH (WE) nr 1907/2009 Rozporządzenie REACH nakłada na przedsiębiorstwa (a nie na organy publiczne) odpowiedzialność za określenie i zarządzanie ryzykiem stwarzanym przez substancje chemiczne oraz za informowanie użytkowników na temat bezpieczeństwa. Substancje chemiczne, które są rakotwórcze, mutagenne, działają szkodliwie na rozrodczość, lub które są trwałe, wykazujące zdolność do bioakumulacji i toksyczne, można zidentyfikować jako substancje wzbudzające szczególnie duże obawy (SVHC) i dodać do listy kandydackiej REACH. Przedsiębiorstwa są prawnie zobowiązane do zgłaszania stężeń SVHC powyżej 0,1 % na żądanie konsumentów. Więcej informacji: Lista kandydacka REACH dla substancji SVHC Moduł 7.4 — Usługi sprzątania pomieszczeń

Rachunek kosztów cyklu życia Rachunek kosztów cyklu życia usług sprzątania Rachunek kosztów cyklu życia (LCC) — uwzględnianie wszystkich kosztów, które zostaną poniesione w trakcie całego okresu przydatności produktu, robót budowlanych lub usługi Najważniejszym elementem kosztów są płace personelu, co oznacza, że: Koszt „zielonych” produktów jest niewielki w ogólnej strukturze kosztów „Zielone” praktyki w zakresie sprzątania mogą skrócić czas sprzątania i obniżyć koszty Przykład LCC: Wyroby z mikrofibry Droższe wyroby prowadzą do wzrostu kosztów o ~1 % Zwiększona wydajność wyrobu prowadzi do skrócenia czasu pracy personelu o ~10 % = 9 % ogólnego ograniczenia w LCC Więcej na temat rachunku kosztów cyklu życia usług sprzątania — zob. Sprawozdanie dotyczące zagadnień technicznych Moduł 7.4 — Usługi sprzątania pomieszczeń

Dalsze wytyczne Zamówienie na usługi sprzątania w oparciu o wymogi dotyczące jakości wykonania (CSCU, Hiszpania) Wprowadzenie zielonych kryteriów do umowy o świadczenie usług sprzątania (National Environmental Guard — instytucja ds. ochrony środowiska , Rumunia) Zielone zamówienia publiczne w zakresie produktów do czyszczenia (Gandawa, Belgia) Helpdesk dla GPP Aby uzyskać wsparcie w zakresie GPP, skontaktuj się nieodpłatnie z unijnym punktem informacyjnym Helpdesk dla GPP Helpdesk Zestaw narzędzi opracowany dla Komisji Europejskiej przez ICLEI – Samorządy na rzecz Zrównoważonego Rozwoju Autor modułu: ICLEI – Samorządy na rzecz Zrównoważonego Rozwoju Właściciel, Wydawca: Komisja Europejska, DG ds. Środowiska, 2019 Zdjęcia: dzięki uprzejmości Pixabay.com na licencji Creative Commons CCO Wyłączenie odpowiedzialności: Niniejszy zestaw narzędzi stanowi dokument służb Komisji o charakterze orientacyjnym i nie należy traktować go w żaden sposób jako wiążący dla tej instytucji. Komisja Europejska ani żadna osoba działająca w imieniu Komisji nie ponoszą odpowiedzialności za możliwe wykorzystywanie informacji zawartych w niniejszym dokumencie. Moduł 7.4 — Usługi sprzątania pomieszczeń