Nowe Prawo zamówień publicznych (zmiany przewidywane w 2019)

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WYRÓŻNIAMY 7 RODZAJÓW TRYBÓW PRZETARGU: 1. Przetargi nieograniczone; 2
Advertisements

Wybrane elementy zamówień publicznych wycena nieruchomości
NOWE ZASADY WNOSZENIE ŚRODKÓW OCHRONY PRAWNEJ
Prowadzący: Hubert Nowak
Konsekwencje zmian w prawie zamówień publicznych
1 Kontrola zamówień publicznych w mikroprojektach w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Rzeczpospolita Polska – Republika Słowacka Szkolenie.
Umowa ramowa - Nazwa UMOWA O WARUNKACH I SPOSOBIE REALIZACJI LOKALNEJ STRATEGII ROZWOJU OBSZARÓW RYBACKICH.
Projektowanie umowy Waloryzacja wynagrodzenia po zawarciu umowy
Zlecenie i wybór wykonawcy
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Nowelizacja Ustawy Prawo Zamówień Publicznych 2005 MINISTERSTWO ROZWOJU REGIONALNEGO.
NAJCZĘŚCIEJ POPEŁNIANE BŁĘDY W ZAMÓWIENIACH PUBLICZNYCH
Kontrola projektu Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Udział MSP w zamówieniach publicznych
1. Obowiązki beneficjenta wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu Wrocław, lipiec 2009.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Roboty dodatkowe, uzupełniające i zamienne
FUNKCJONOWANIE 2011 – ROZLICZANIE maj 2011 r.. Wykorzystanie środków PROW Świętokrzyskie.
Elektroniczna postać czynności zamówień publicznych
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI 1 Najczęstsze naruszenia procedur i błędy w postępowaniach (wg taryfikatora) Hubert Nowak, radca prawny Warszawa, dnia.
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI 1 Wymogi UE w zakresie przeprowadzania przetargów Hubert Nowak, radca prawny Warszawa, dnia
2 XII posiedzenie Grupy do spraw Przedsiębiorców Zasady udzielania zamówień oraz wyboru wykonawców w transakcjach nieobjętych ustawą Prawo Zamówień Publicznych.
PODSTAWOWE POJĘCIA PRAWA ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH
Nowelizacja ustawy i jej cele
Nowelizacja ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie Gliwice, 9 listopada 2011.
Działanie 111 Szkolenia zawodowe dla osób zatrudnionych w rolnictwie i leśnictwie PROW 2007 – 2013.
Dokument sporządzony przez Siwek Gaczyński & Partners Kancelarię Prawniczą 1 FORMY WSPÓŁDZIAŁANIA PODMIOTU PUBLICZNEGO I PODMIOTU PRYWATNEGO W RAMACH ZAMÓWIENIA.
Zmiany w obszarze prawa oddziałujące bezpośrednio na zasady udzielania zamówień publicznych Akty wykonawcze do znowelizowanej ustawy Prawo zamówień publicznych.
Postępowanie dowodowe w polskim postępowaniu administracyjnym w procedurze wydania decyzji środowiskowej prof. dr hab. Jerzy Stelmasiak Sędzia NSA mgr.
Kierunki zmian w prawie zamówień publicznych.. 2 Nowelizacja ustawy ustawa z dnia 4 września 2008 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz.
Centrum Doskonalenia kadr Lex- Klass
Wojewódzki Urząd Pracy w Olsztynie Wojewódzki Urząd Pracy w Olsztynie Reforma sieci EURES- nowe możliwości dla agencji zatrudnienia Aneta Majbańska Doradca.
Zamówienia Publiczne w kontekście realizowania projektów EFS Departament Wdrażania EFS Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata Zamówienia publiczne Szczecin 2009.
Kluczowe zagadnienia związane z wyborem LGD do realizacji LSR Łukasz Tomczak ,Rzeszów.
Poświadczanie dokumentów w KPA
Przetarg nieograniczony Zamówienie z wolnej ręki
UMOWY O PRACĘ – ZMIANY.
Reglamentacja procesu budowy
OCENA OFERT NA USŁUGI INŻYNIERA WEDŁUG KRYTERIÓW POZACENOWYCH Andrzej Grabiec Inżynier Konsultant SIDIR; Warsztaty SIDIR 23 czerwca 2015 Wyłączny reprezentant.
Program Wiedza Edukacja Rozwój Wysokiej jakości usługi administracyjne
Zasady obowiązujące podczas dokonywania zamówień przy realizacji dostaw, usług i robót budowlanych w ramach Projektu Konkursy ogłaszane przez Dolnośląską.
DBFO - Targówek m. st. Warszawa
KRYTERIA KONTRAKTOWANIA Świadczeń ZDROWOTNYCH NA ROK 2016
PRZETARG NIEOGRANICZONY. Przygotowanie i przeprowadzenie przetargu należy do zamawiającego, który może to zrobić samodzielnie albo zlecić własnej jednostce.
USTAWA z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz ze zmianami)
Jak zabezpieczyć interes Szpitala w umowie o zamówienie publiczne? Aspekty praktyczne zamawiania leków.
1 Zamówienia udzielane w oparciu o zasadę konkurencyjności, ustawę Prawo zamówień publicznych, zasadę efektywnego zarządzania finansami – najczęstsze błędy.
Postępowanie sądowe [ jurysdykcyjne / główne ] Katedra Postępowania Karnego mgr Artur Kowalczyk Katedra Postępowania Karnego mgr Artur Kowalczyk.
Działaniu 321 "Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej" w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskch na lata , w zakresie budowy.
1 Zamówienia Publiczne Zasady udzielania zamówień publicznych przez Beneficjentów projektów realizowanych w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja.
Człowiek – najlepsza inwestycja CO NOWEGO W PROGRAMIE OPERACYJNYM KAPITAŁ LUDZKI? Prowadząca: Anna Makowska.
Zespół trenerów FAOW – Janina Jaszczur, Inga Kawałek, Ryszard Kamiński, Ryszard Zarudzki Zamówienia publiczne w PPLeader+
Rola UZP w walce z przestępczością korupcyjną związaną z procedurą przetargową. Możliwości współpracy z Policją. Katarzyna Tyc-Okońska Dyrektor Departamentu.
ZAMÓWIENIA O WARTOŚCI od 50 TYS. ZŁ do 30 TYS. EURO
Wnioski o płatność- informacje potrzebne do rozliczenia operacji w ramach PROW „Europejski Fundusz Rolny na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich:
Przedmiot: Prawo zamówień publicznych
kontrola administracyjna projektów
ZINTEGROWANE INWESTYCJE TERYTORIALNE AGLOMERACJI WAŁBRZYSKIEJ NAJCZĘŚCIEJ POPEŁNIANE BŁĘDY W PROCEDURZE UDZIELANIA ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH Wałbrzych, 07.
Art. 17. ust. 1 pkt 1 Ustawy z dnia z dnia 17 grudnia 2004 r
Przedmiot: Prawo zamówień publicznych
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
w kontekście nowelizacji Ustawy Wdrożeniowej
Realizacja projektów – etap podpisania umowy o dofinansowanie projektu
Podstawy prawa pracy i Zabezpieczenia społecznego
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Zawieranie umów o udzielanie świadczeń zdrowotnych
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
KREDYT KONSUMENCKI OCHRONA KONSUMENTA mgr Barbara Trybulińska.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Województwa Śląskiego/ Wydział Rozwoju Regionalnego 24 czerwca 2019 r.
Zapis prezentacji:

Nowe Prawo zamówień publicznych (zmiany przewidywane w 2019) Trener: dr Andrzela Gawrońska-Baran Łódź, 26 września 2019 r.

Spis treści Planowanie i szacowanie zamówień Zmiany w zakresie ogłoszeń, w tym nowe obowiązki ogłoszeniowe w zamówieniach do 30 000 euro Wyodrębnienie i uproszczenie procedury udzielania zamówień poniżej progów unijnych Uwzględnianie aspektów społecznych i środowiskowych Zmiany w ramach oceny podmiotowej wykonawców Składanie ofert, otwarcie itd. – zakres zmian Umowy o zamówienie publiczne Zasady kontroli i orzecznictwo

Plan postępowań o udzielenie zamówień - obowiązek zamawiający publiczni, o których mowa w art. 4 pkt 1 i 2, oraz ich związki nie później niż w terminie 30 dni od dnia przyjęcia budżetu lub planu finansowego przez uprawniony organ, sporządzają plan postępowań o udzielenie zamówień, jakie przewidują przeprowadzić w danym roku finansowym plan zamieszcza się w Biuletynie Zamówień Publicznych oraz na stronie internetowej zamawiającego

Plan postępowań o udzielenie zamówień - minimalny zakres informacji 1) przedmiot zamówienia; 2) rodzaj zamówienia według podziału na zamówienia na roboty budowlane, dostawy lub usługi; 3) przewidywany tryb albo procedura udzielenia zamówienia; 4) orientacyjna wartość zamówienia; 5) przewidywany termin wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia

Planowanie postępowań o udzielenie zamówień Zamawiający zapewnia aktualność planu postępowań o udzielenie zamówień. Aktualizację planu zamieszcza się w Biuletynie Zamówień Publicznych oraz na stronie internetowej zamawiającego. Uwaga: wzór planu postępowań o udzielenie zamówień określi w rozporządzeniu minister ds. gospodarki ?

Szacowanie wartości zamówienia – czy i jakie zmiany? Art. 28. Podstawą ustalenia wartości zamówienia jest całkowite szacunkowe wynagrodzenie wykonawcy bez podatku od towarów i usług, ustalone z należytą starannością. Art. 29 1. Zamawiający nie może, w celu uniknięcia stosowania przepisów ustawy, zaniżać wartości zamówienia lub konkursu, lub wybierać sposobu obliczania wartości zamówienia. 2. Zamawiający nie może dzielić zamówienia na odrębne zamówienia, jeżeli prowadzi to do niestosowania przepisów ustawy, chyba że jest to uzasadnione obiektywnymi przyczynami.

Szacowanie wartości zamówienia – art. 30 ust. 2 W przypadku gdy zamawiający planuje nabycie podobnych dostaw, wartością zamówienia jest łączna wartość podobnych dostaw, nawet jeżeli zamawiający udziela zamówienia w częściach, z których każda stanowi przedmiot odrębnego postępowania, lub dopuszcza możliwość składania ofert częściowych.

Ogłoszenia – miejsce i „technika” wymóg udostępniania przez zamawiającego ogłoszeń o wartości równej lub przekraczającej progi unijne na stronie internetowej prowadzonego postępowania, a nie jak dotychczas w miejscu publicznie dostępnym w swojej siedzibie oraz na stronie internetowej udostępnienie (a nie zamieszczenie) treści publikowanego ogłoszenia, poprzez wskazanie np. jego linku lub załączenie treści ogłoszenia

Ogłoszenia – zmiany w zw. z motywem 81 dyrektywy 2014/24/UE ograniczenie zakresu dopuszczalnych zmian treści ogłoszenia o zamówieniu – w przypadku gdy istotnie zmieniają charakter zamówienia w porównaniu z pierwotnie określonym, w szczególności znacznie zmieniają zakres zamówienia, zamawiający unieważnia postępowanie wniosek: niedopuszczalna zmiana to zwiększenie zakresu zamówienia np. dodanie części zamówienia (tzw. pakietu), zmiana rodzaju zamówienia (np. z dostawy na usługi), zmiana charakteru zamówienia (np. z leasingu na sprzedaż)

Ogłoszenia w BZP – zamówienia o wartości nie mniejszej niż 50 000 zł i mniejszej niż 130 000 zł publikacja ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych wraz z przekazaniem potencjalnym wykonawcom informacji o zamiarze udzielenia tego zamówienia ww. obowiązek publikacji dotyczy zamówień udzielanych przez zamawiających publicznych, których jednostkowa wartość przekracza wskazany określony próg

Ogłoszenia w BZP – zamówienia o wartości nie mniejszej niż 50 000 zł i mniejszej niż 130 000 zł ogłoszenie o zamówieniu bagatelnym zawiera informacje niezbędne z uwagi na okoliczności jego udzielenia, w szczególności termin składania ofert odpowiadający terminowi składania ofert przez potencjalnych wykonawców, do których została przekazana informacja o zamiarze udzielenie zamówienia w uzasadnionym przypadku zamawiający może odstąpić od zamieszczenia ogłoszenia o zamówieniu bagatelnym w BZP

Zamówienia do 130 000 zł – jakie przepisy Pzp stosuje się? obowiązek uwzględnienia takich zamówień w sprawozdaniu rocznym zamawiający może zmienić ogłoszenie, zamieszczając w BZP ogłoszenie o zmianie ogłoszenia = w przypadku dokonywania zmiany treści ogłoszenia o zamówieniu, zamawiający przedłuża termin składania ofert o czas niezbędny do wprowadzenia zmian w ofertach, jeżeli jest to konieczne

Zamówienia bagatelne do 130 000 zł – jakie przepisy Pzp stosuje się? jeżeli zmiana ogłoszenia o zamówieniu jest istotna, w szczególności dotyczy określenia przedmiotu, wielkości lub zakresu zamówienia, kryteriów oceny ofert, warunków udziału w postępowaniu lub sposobu oceny ich spełniania, zamawiający przedłuża termin składania ofert o czas niezbędny na ich przygotowanie lub wprowadzenie zmian w ofertach

Procedury udzielania zamówień o wartości mniejszej od progów unijnych – uproszczenie ? do przygotowania i prowadzenia przez zamawiających publicznych postępowania o udzielenie zamówienia klasycznego o wartości mniejszej niż progi unijne stosuje się przepisy dotyczące zamówień od progów unijnych, z wyjątkiem niektórych wskazanych przepisów Pzp Wniosek: odrębności m.in. w zakresie ogłoszeń, kwalifikacji podmiotowej wykonawców, wyboru oferty, trybów udzielania zamówienia

Procedury udzielania zamówień o wartości mniejszej od progów unijnych – tryb podstawowy (wariant I) tryb podstawowy bez negocjacji - analogiczny do trybu przetargu nieograniczonego – jeżeli specyfika przedmiotu zamówienia oraz potrzeby zamawiającego umożliwiają opisanie w wystarczająco precyzyjny sposób wszystkich warunków zamówienia na etapie wszczęcia postępowania, a zamawiający nie przewiduje możliwości negocjacji ofert zamawiający sporządza SWZ

Procedury udzielania zamówień o wartości mniejszej od progów unijnych – tryb podstawowy (wariant II) z możliwością negocjacji ofert w celu ich ulepszenia, o ile zamawiający przewidział taką możliwość na etapie wszczęcia - negocjacje treści ofert nie mogą jednak prowadzić do zmiany treści SWZ oraz dotyczą wyłącznie tych elementów treści ofert, które podlegają ocenie w ramach kryteriów oceny ofert zamawiający sporządza SWZ

Procedury udzielania zamówień o wartości mniejszej od progów unijnych – tryb podstawowy (wariant II) negocjacje treści ofert: 1) nie mogą prowadzić do zmiany treści SWZ; 2) dotyczą wyłącznie tych elementów treści ofert, które podlegają ocenie w ramach kryteriów oceny ofert

Procedury udzielania zamówień o wartości mniejszej od progów unijnych – tryb podstawowy (wariant III) z obowiązkowymi negocjacjami ofert w celu ich ulepszenia - negocjacje nie mogą jednak prowadzić do zmiany minimalnych wymagań dotyczących przedmiotu zamówienia lub realizacji zamówienia określonych w opisie potrzeb i wymagań oraz mogą dotyczyć warunków zamówienia, w celu podniesienia jego efektywności zamawiający sporządza opis potrzeb i wymagań, a następnie SWZ

Procedury udzielania zamówień o wartości mniejszej od progów unijnych – tryb podstawowy (wariant III) negocjacje treści ofert: 1) nie mogą prowadzić do zmiany minimalnych wymagań dotyczących przedmiotu zamówienia lub realizacji zamówienia określonych w opisie potrzeb i wymagań; 2) mogą dotyczyć warunków zamówienia, w celu podniesienia jego efektywności

Procedury udzielania zamówień o wartości mniejszej od progów unijnych zamawiający może żądać podmiotowych środków dowodowych na potwierdzenie: 1) braku podstaw wykluczenia; 2) spełniania warunków udziału w postępowaniu lub kryteriów selekcji

Procedury udzielania zamówień o wartości mniejszej od progów unijnych ogłoszenia zamieszczane w BZP przy użyciu środków komunikacji elektronicznej, za pomocą formularzy umieszczonych na stronach portalu internetowego UZP = obowiązek udokumentowania i przechowywania dowodu jego zamieszczenia można dodatkowo udostępnić ogłoszenie w inny sposób, w szczególności na swojej stronie internetowej

Procedury udzielania zamówień o wartości mniejszej od progów unijnych Zamawiający może, po zamieszczeniu ogłoszenia o zamówieniu w BZP, bezpośrednio poinformować o wszczęciu postępowania o udzielenie zamówienia znanych sobie wykonawców, którzy w ramach prowadzonej działalności świadczą usługi, dostawy lub roboty budowlane będące przedmiotem zamówienia.

Procedury udzielania zamówień o wartości mniejszej od progów unijnych – wymogi dokumentacyjne wobec wykonawcy ? oświadczenie o braku podstaw wykluczenia i spełnianiu warunków udziału w postępowaniu możliwość żądania podmiotowych środków dowodowych na potwierdzenie informacji zawartych w tym oświadczeniu

Procedury udzielania zamówień o wartości mniejszej od progów unijnych – wymogi dokumentacyjne wobec wykonawcy ? Zamawiający wzywa wykonawcę, którego oferta została najwyżej oceniona, do złożenia w wyznaczonym terminie, nie krótszym niż 5 dni od dnia wezwania, podmiotowych środków dowodowych, jeżeli wymagał ich złożenia w ogłoszeniu o zamówieniu lub dokumentach zamówienia, aktualnych na dzień składania, chyba że zamawiający jest w posiadaniu lub ma dostęp do tych podmiotowych środków dowodowych.

Procedury udzielania zamówień o wartości mniejszej od progów unijnych termin składania ofert/ofert ostatecznych reguły wyjaśniania treści SWZ albo opisu potrzeb i wymagań zmiana SWZ reguły prowadzenia negocjacji

Tryby negocjacyjne – zamówienie z wolnej ręki likwidacja obowiązku zawiadamiania Prezesa UZP o wszczęciu postępowania w trybie zamówienia z wolnej ręki nie dookreśla się szczegółów postępowania = zamawiający może samodzielne decydować o przebiegu postępowania brak obowiązku żądania od wykonawcy złożenia JEDZ przy in-house - zamiast informacji zamieszczanych w BIP, w BZP - ogłoszenie o zamiarze zawarcia umowy oraz ogłoszenie o wyniku postępowania, zawierające informację o udzieleniu lub unieważnieniu postępowania

Aspekty społeczne i środowiskowe – opis przedmiotu zamówienia w przypadku zamówień przeznaczonych do użytku osób fizycznych, w tym pracowników zamawiającego, opis przedmiotu zamówienia sporządza się, z uwzględnieniem wymagań w zakresie dostępności dla osób niepełnosprawnych lub projektowania z przeznaczeniem dla wszystkich użytkowników, chyba że nie jest to uzasadnione charakterem przedmiotu zamówienia

Aspekty społeczne i środowiskowe – opis przedmiotu zamówienia w przypadku zamówień o szczególnych cechach środowiskowych, społecznych lub innych, zamawiający, w celu potwierdzenia zgodności oferowanych robót budowlanych, dostaw lub usług z wymaganymi cechami, może w opisie przedmiotu zamówienia, opisie kryteriów oceny ofert lub w wymaganiach związanych z realizacją zamówienia może żądać od wykonawcy określonej etykiety

Aspekty społeczne i środowiskowe – kryteria oceny ofert kryteria oceny ofert jakościowe odnoszące się do: aspektów społecznych, w tym integracji zawodowej i społecznej osób marginalizowanych aspektów środowiskowych, w tym efektywności energetycznej przedmiotu zamówienia wagi przypisane każdemu z kryteriów mogą być wyrażone za pomocą przedziału z odpowiednią rozpiętością maksymalną

Aspekty społeczne – umowy o pracę Zamawiający określa w ogłoszeniu o zamówieniu lub dokumentach zamówienia na usługi lub roboty budowlane wymagania związane z realizacją zamówienia w zakresie zatrudnienia przez wykonawcę lub podwykonawcę na podstawie stosunku pracy osób wykonujących wskazane przez zamawiającego czynności w zakresie realizacji zamówienia, jeżeli wykonanie tych czynności polega na wykonywaniu pracy w sposób określony w art. 22 § 1 KP.

Aspekty społeczne i środowiskowe Zamawiający może określić w ogłoszeniu o zamówieniu lub dokumentach zamówienia inne niż określone w art. 95 ust. 1 (umowy o pracę) wymagania związane z realizacją zamówienia, które mogą obejmować aspekty gospodarcze, środowiskowe, społeczne, związane z innowacyjnością, zatrudnieniem lub zachowaniem poufnego charakteru informacji przekazanych wykonawcy w toku realizacji zamówienia.

Warunki udziału w postępowaniu – czego mogą dotyczyć? zdolności do występowania w obrocie gospodarczym uprawnień do prowadzenia określonej działalności gospodarczej lub zawodowej, o ile wynika to z odrębnych przepisów sytuacji ekonomicznej lub finansowej zdolności technicznej lub zawodowej

Warunki udziału w postępowaniu – aspekt podmiotowy zamawiający może wymagać, aby wykonawcy spełniali wymagania odpowiednich norm zarządzania jakością, w tym w zakresie dostępności dla osób niepełnosprawnych, oraz systemów lub norm zarządzania środowiskowego, wskazanych przez zamawiającego w ogłoszeniu o zamówieniu lub w dokumentach zamówienia

Warunki udziału w postępowaniu – konsorcjum Warunek dotyczący uprawnień do prowadzenia określonej działalności gospodarczej lub zawodowej, jest spełniony, jeżeli co najmniej jeden z wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia posiada uprawnienia do prowadzenia określonej działalności gospodarczej lub zawodowej i zrealizuje roboty budowlane, dostawy lub usługi, do których realizacji te uprawnienia są wymagane.

Warunki udziału w postępowaniu - konsorcjum W odniesieniu do warunków dotyczących wykształcenia, kwalifikacji zawodowych lub doświadczenia, wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia mogą polegać na zdolnościach tych z wykonawców, którzy wykonają roboty budowlane lub usługi, do realizacji których te zdolności są wymagane.

Ocena podmiotowa wykonawców – zasoby podmiotów trzecich Wykonawca może w celu potwierdzenia spełniania warunków udziału w postępowaniu lub kryteriów selekcji, w stosownych sytuacjach oraz w odniesieniu do konkretnego zamówienia, lub jego części, polegać na zdolnościach technicznych lub zawodowych lub sytuacji finansowej lub ekonomicznej podmiotów udostępniających zasoby, niezależnie od charakteru prawnego łączących go z nim stosunków prawnych.

Podmiotowe środki dowodowe – zamówienia od progów unijnych zamawiający: 1) żąda podmiotowych środków dowodowych na potwierdzenie braku podstaw wykluczenia 2) może żądać podmiotowych środków dowodowych na potwierdzenie spełniania warunków udziału w postępowaniu lub kryteriów selekcji

Weryfikacja podmiotowa wykonawców JEDZ wraz z ofertą – aktualny na dzień składania ofert podmiotowe środki dowodowe – na wezwanie z terminem złożenia nie krótszym niż 10 dni, aktualne na dzień złożenia JEDZ podmiotu trzeciego oraz wykonawców występujących wspólnie

Ocena podmiotowa wykonawców – odstępstwa od wzywania do złożenia podmiotowych środków Zamawiający nie wzywa do złożenia podmiotowych środków dowodowych, jeżeli: może je uzyskać za pomocą bezpłatnych i ogólnodostępnych baz danych, w szczególności rejestrów publicznych, o ile wykonawca wskazał w jednolitym dokumencie dane umożliwiające dostęp do tych środków podmiotowym środkiem dowodowym jest oświadczenie, którego treść odpowiada zakresowi oświadczenia jEDZ

Wykluczenie wykonawcy ograniczenie liczby obligatoryjnych podstaw wykluczenia rozszerzony i dostosowany do dyrektywy katalog fakultatywnych podstaw wykluczenia = ułatwienie przygotowania i wypełniania JEDZ procedura samooczyszczenia wykonawcy oraz cezury czasowe – doprecyzowanie ustawowe

Wykluczenie wykonawcy – przesłanki obligatoryjne prawomocny wyrok za przestępstwa określone w Pzp lub za odpowiedni czyn określony w przepisach państwa obcego prawomocny wyrok sądu lub ostateczną decyzję administracyjną o zaleganiu z uiszczeniem podatków, opłat lub składek na ubezpieczenie społeczne lub zdrowotne (…) gdy orzeczono zakaz ubiegania się o zamówienia publiczne wykonawca zawarł z innymi wykonawcami porozumienie mające na celu zakłócenie konkurencji (…) doszło do zakłócenia konkurencji wynikającego z wcześniejszego zaangażowania tego wykonawcy lub podmiotu (…)

Wykluczenie wykonawcy – przesłanki fakultatywne - przykłady który naruszył obowiązki dotyczące płatności podatków, opłat lub składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne (…) który naruszył obowiązki w dziedzinie ochrony środowiska, prawa socjalnego lub prawa pracy (…) w stosunku do którego otwarto likwidację, ogłoszono upadłość (…) który w sposób zawiniony poważnie naruszył obowiązki zawodowe, co podważa jego uczciwość (…) jeżeli występuje konflikt interesów (…) który, z przyczyn leżących po jego stronie, w znacznym stopniu lub zakresie nie wykonał lub nienależycie wykonał albo długotrwale nienależycie wykonywał, istotne zobowiązanie wynikające z wcześniejszej umowy

Wykluczenie wykonawcy możliwość wykluczenia na każdym etapie postępowania rezygnacja z osobnego oświadczenia o wykluczeniu wykonawcy (osobnej czynności w postępowaniu) ? wykluczenie wykonawcy – ofertę uznaje się za odrzuconą czy ofertę się odrzuca ?

Składanie ofert – forma zamówienia o wartości od progów unijnych - pod rygorem nieważności, w formie elektronicznej zamówienia o wartości mniejszej od progów unijnych - pod rygorem nieważności, w formie elektronicznej lub w postaci elektronicznej opatrzonej podpisem zaufanym lub podpisem osobistym

Składanie ofert i otwarcie zamawiający określa w dokumentach zamówienia termin związania ofertą przez wskazanie konkretnej daty Uwaga: inne, dłuższe terminy związania ofertą otwarcie ofert następuje niezwłocznie po upływie terminu składania ofert, nie później niż następnego dnia po dniu, w którym upłynął termin składania ofert

Otwarcie ofert a awaria systemu jeżeli otwarcie ofert następuje przy użyciu systemu teleinformatycznego, w przypadku awarii tego systemu, która powoduje brak możliwości otwarcia ofert w terminie określonym przez zamawiającego, otwarcie ofert następuje niezwłocznie po usunięciu awarii = zamawiający informuje o zmianie terminu otwarcia ofert na stronie internetowej prowadzonego postępowania

Otwarcie ofert i informacja po otwarciu zamawiający, najpóźniej przed otwarciem ofert, udostępnia na stronie internetowej prowadzonego postępowania informację o kwocie, jaką zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia brak wymogu publicznego otwarcia ofert ? zakres informacji po otwarciu ofert na stronie internetowej – ograniczony?

Wadium fakultatywność żądania doprecyzowanie kwestii zwrotu – termin, zwrot z urzędu i na wniosek, różnice w zależności od formy wniesienia wadium zasady zatrzymania wadium albo wystąpienia z żądaniem zapłaty wadium

Umowa o zamówienie publiczne forma umowy – pisemna pod rygorem nieważności klauzule abuzywne – katalog w Pzp ustawowe określenie minimalnych postanowień umowy – m.in. termin wykonania zamówienia, termin zapłaty wynagrodzenia, łączna wysokość kar umownych, postanowienia przy umowach na dłużej niż 12 miesięcy

Umowa o zamówienie publiczne na roboty budowlane wymagania co do treści umowy obowiązek zamawiającego określenia terminu wykonania umowy w jednostkach czasu (dniach, tygodniach, latach), chyba że wskazanie daty wykonania umowy jest uzasadnione obiektywną przyczyną (np. w przypadku projektów finansowanych ze środków UE) dodatkowe wymagania przy umowach na okres dłuższy niż 12 miesięcy dotyczące zasad wprowadzania zmian wysokości wynagrodzenia

Raport z realizacji umowy – nowy obowiązek zamawiającego – kiedy? na realizację zamówienia wydatkowano kwotę wyższą co najmniej o 10% od wartości ceny ofertowej na wykonawcę zostały nałożone kary umowne w wysokości co najmniej 10% wartości ceny ofertowej wystąpiły opóźnienia w realizacji umowy przekraczające co najmniej 30 dni zamawiający lub wykonawca odstąpił od umowy w całości lub w części, albo dokonał jej wypowiedzenia w całości lub części

Raport z realizacji umowy – treść wskazanie kwoty, którą wydatkowano na realizację zamówienia, oraz porównanie jej z kwotą wynikającą z szacowania wartości zamówienia oraz ceną całkowitą (…) ocena sposobu wykonania zamówienia, w tym jakości jego wykonania wnioski co do ewentualnej zmiany sposobu realizacji przyszłych zamówień lub określenia przedmiotu zamówienia, z uwzględnieniem celowości, gospodarności i efektywności wydatkowania środków publicznych

Raport z realizacji umowy – termin sporządzenia w terminie miesiąca od dnia: 1) sporządzenia protokołu odbioru lub uznania umowy za wykonaną, albo 2) jej rozwiązania w wyniku złożenia oświadczenia o jej wypowiedzeniu albo odstąpieniu od niej

Umowa o zamówienie publiczne – prawo opcji przesłanki umożliwiające zamawiającemu skorzystanie z prawa opcji przewidziane opcje nie mogą modyfikować ogólnego charakteru umowy, a więc na przykład zupełnie zmieniać jej przedmiotu, np. z umowy na roboty budowlane tworzyć umowy na dostawę czynności dokonane z naruszeniem wskazanych w Pzp okoliczności podlegają unieważnieniu

Zmiany umowy – rodzaje zmiany, które nie mają istotnego wpływu na konkurencję zmiany, które zostały z góry przewidziane w ogłoszeniu o zamówieniu lub dokumentach zamówienia zmiany, które zostały uznane za merytorycznie uzasadnione zmiany, których wartość nie przekracza progu określonego w Pzp

Zabezpieczenie należytego wykonania umowy zmiana maks. wysokości z 10% na 5% ceny całkowitej podanej w ofercie albo maksymalnej wartości nominalnej zobowiązania zamawiającego wynikającego z umowy odstępstwo – możliwość wysokości większej niż 5%, ale nieprzekraczającej 10%, jeżeli jest to uzasadnione przedmiotem zamówienia lub wystąpieniem ryzyka związanego z realizacją zamówienia publicznego, co zamawiający opisał w SWZ lub innych dokumentach zamówienia.

Odwołania – przedmiot Odwołanie przysługuje od niezgodnej z przepisami ustawy czynności zamawiającego podjętej w postępowaniu o udzielenie zamówienia, konkursie, systemie kwalifikowania wykonawców, w tym na projektowane postanowienia umowy w sprawie zamówienia publicznego, lub zaniechania czynności, do której zamawiający jest zobowiązany na podstawie ustawy.

Odwołania – kto może wnieść „dodatkowo” nowe uprawnienie w zakresie wnoszenia środków ochrony prawnej zyska Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców = ułatwienie małym i średnim przedsiębiorcom korzystanie ze środków ochrony prawnej, w sytuacji kiedy z perspektywy przedsiębiorcy zainteresowanego udziałem w procedurze udzielenia zamówienia nie jest uzasadnione ujawnianie się zamawiającemu

Odwołania – treść i wymagania treść odwołania określona w Pzp ? co należy załączyć do odwołania wpis od odwołania, przekazanie kopii odwołania zamawiającemu

Odwołania – forma i sposób wnoszenia w formie pisemnej albo w formie elektronicznej albo w postaci elektronicznej opatrzonej podpisem zaufanym za pośrednictwem operatora pocztowego, osobiście lub za pośrednictwem posłańca albo za pośrednictwem ePUAP

Odpowiedź zamawiającego na odwołanie termin - zamawiający do czasu otwarcia rozprawy może wnieść odpowiedź na odwołanie? treść - zamawiający w odpowiedzi na odwołanie ustosunkowuje się do treści odwołania, wskazuje twierdzenia i dowody na uzasadnienie swoich wniosków lub w celu odparcia wniosków i twierdzeń powołanych w odwołaniu

Zasady kontroli udzielania zamówień publicznych w ustawie rozdział dotyczący kontroli nie tylko Prezesa UZP, ale także innych organów kontroli (np. RIO, instytucje audytowe, zarządzające) w przypadku wątpliwości lub odmiennych interpretacji prawa zamówień publicznych, organy kontrolne będą mogły zwrócić się do Prezesa UZP o wydanie opinii dotyczącej stosowania Pzp

Kontrola udzielania zamówień publicznych – ramy metodologiczne procesu kontroli współpraca organów kontroli oraz uwzględnianie przez te organy przy kontroli wyników kontroli legalności udzielania zamówień publicznych dokonywanych przez Prezesa UZP lub inne organy kontroli planowanie i przeprowadzanie kontroli na podstawie analizy ryzyka tj. prawdopodobieństwa naruszenia prawa, na które może wskazywać np. mała liczba ofert, zarzuty stawiane przez wykonawców dotyczące warunków udziału w postępowaniu, opisu przedmiotu zamówienia, odstąpienie od umowy, wcześniej stwierdzone istotne naruszenia prawa

Kontrola udzielania zamówień publicznych – ramy metodologiczne procesu kontroli cd. kontrola na podstawie przygotowanych przez organy kwestionariuszy kontrolnych (tzw. checklisty) podstawą negatywnego wyniku kontroli mogą być tylko uchybienia mogące mieć wpływ na wynik postępowania, z wyłączeniem kontroli postępowań o udzielenie zamówień współfinansowanych ze środków UE upublicznianie informacji o przeprowadzonych kontrolach i ich wynikach, w tym dokumentu kończącego kontrolę

Kontrola udzielania zamówień publicznych jawność kwestionariuszy kontroli organ kontroli przekazuje zamawiającemu, który ma być kontrolowany, kwestionariusz kontroli lub informację o miejscu udostępnienia kwestionariusza kontroli wraz z zawiadomieniem o wszczęciu kontroli, o ile takie zawiadomienie jest przekazywane w toku kontroli organ kontroli nie może wykraczać poza opis zagadnień zawarty w kwestionariuszu kontroli

Zasady kontroli udzielania zamówień publicznych doprecyzowanie roli postępowania wyjaśniającego, w tym jego zakończenia w przypadku przypuszczenia, że nie doszło do naruszenia przepisów Pzp odmowa wszczęcia kontroli w przypadku stwierdzenia braku podstaw do wszczęcia kontroli

Zasady kontroli udzielania zamówień publicznych określenie, że kontrola doraźna wszczęta na wniosek dotyczy co do zasady zarzutów wynikających z informacji zawartych we wniosku, z możliwością rozszerzenia z urzędu zakresu przez Prezesa w przypadku ujawnienia innych istotnych naruszeń

Zasady kontroli udzielania zamówień publicznych moment zakończenia kontroli doraźnej - na etapie postępowania wyjaśniającego, po jego przeprowadzeniu, w sytuacji nie potwierdzenia naruszenia albo przez doręczenie zamawiającemu informacji o wyniku kontroli (…) wykorzystywanie w postępowaniu kontrolnym dokumentów i wyjaśnień w postaci elektronicznej - przekazuje się je na elektroniczną skrzynkę podawczą UZP lub na informatycznym nośniku danych

Kontrola udzielania zamówień publicznych – na wniosek zamawiającego W przypadku zamówień publicznych o wartości równej lub przekraczającej progi unijne, które obejmują aspekty związane z innowacyjnością lub, których przedmiotem jest produkt innowacyjny, innych niż zamówienia objęte obligatoryjną kontrolą, Prezes UZP może przeprowadzić kontrolę uprzednią dokumentów zamówienia (bez części technicznej) na wniosek zamawiającego.

Protokół postępowania o zamówienie publiczne wszystkie dokumenty, w tym dokumenty elektroniczne składane lub wykorzystywane dla celów prowadzonego postępowania o udzielenie zamówienia, a także przeprowadzanych wstępnych konsultacji rynkowych, stanowiące załączniki do protokołu postępowania, są przechowywane w oryginalnej postaci i formacie, w jakich zostały sporządzone lub przekazane

Protokół postępowania o zamówienie publiczne W przypadku prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia w oparciu o narzędzia i urządzenia komunikacji elektronicznej udostępniane przez inny podmiot, zamawiający może powierzyć mu przechowywanie protokołu postępowania i załączników do tego protokołu w jego systemie teleinformatycznym, pod warunkiem przekazania zamawiającemu elektronicznej kopii wszystkich informacji i dokumentów związanych z takim postępowaniem.

Zwrot próbek – jakie zmiany? zwraca wykonawcom, których oferty nie zostały wybrane, na ich wniosek, złożone przez nich plany, projekty, rysunki, modele, próbki, wzory, programy komputerowe oraz inne podobne materiały zwraca wykonawcy, którego oferta została wybrana jako najkorzystniejsza, na jego wniosek, złożone przez niego plany, projekty, rysunki, modele, próbki, wzory, programy komputerowe oraz inne podobne materiały, o ile nie stanowią one załączników do umowy

Zwrot próbek – jakie zmiany? może zwrócić złożone przez wykonawcę plany, projekty, rysunki, modele, próbki, wzory, programy komputerowe oraz inne podobne materiały, jeżeli wniosek o zwrot nie został złożony w terminie 30 dni od dnia zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego albo unieważnienia postępowania

Źródła Projekt ustawy – Prawo zamówień publicznych (druk sejmowy 3624) wraz z uzasadnieniem

Dziękuję za uwagę.