Kompetencje kluczowe w grupie odkrywców
CEL - wyposażenie dziecka w: Kształtowanie kompetencji w placówce przedszkolnej ma wyjątkowy charakter CEL - wyposażenie dziecka w: odpowiednią WIEDZĘ dostarczenie okazji do zdobywania UMIEJĘTNOŚCI praktycznych działania umożliwiające kształtowanie odpowiednich POSTAW Na tym etapie rozwojowym i edukacyjnym na szczególną uwagę zasługują zatem: modelowanie, naśladowanie pozytywnych wzorców, świadome tworzenie sytuacji, odczuwanie i eksplorację dostępnej przestrzeni z zastosowaniem zasad indywidualnego podejścia do każdego dziecka. Proces kształtowania i rozwijania kompetencji kluczowych trwa przez całe życie, a jego instytucjonalnym początkiem jest uczestnictwo dziecka w różnych formach edukacji przedszkolnej.
8 kompetencji kluczowych Kompetencje w zakresie czytania i pisania. Kompetencje językowe. Kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii Kompetencje cyfrowe. Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się. Kompetencje obywatelskie. Kompetencje w zakresie przedsiębiorczości. Kompetencje w zakresie świadomość i ekspresji kulturalnej.
1. Kompetencje w zakresie czytania i pisania Jest to zdolność do codziennego komunikowania się dziecka w środowisku przedszkolnym : o własnych potrzebach, emocjach, rozumienia, wyrażania, tworzenia i interpretowania: pojęć, uczuć, faktów, opowiadanie o zdarzeniach, odpowiadanie na pytania.
2. Kompetencja językowa Opiera się na: wprowadzaniu zabaw językowych, używaniu prostych zwrotów w języku obcym w sytuacjach codziennych i w zabawie wskazywanie na bogactwo kulturowe, społeczne i językowe innych narodów.
3. Kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii Jest to umiejętność wykorzystywania myślenia matematycznego i logicznego w celu rozwiązywania problemów wynikających z codziennych sytuacji nauki technologii i inżynierii, odnosi się do wiedzy oraz sposobów rządzących światem przyrody, czyli eksperymentowanie, obserwowanie zjawisk, majsterkowanie.
4. Kompetencje cyfrowe Realizowane są poprzez działania wprowadzające dziecko w : przestrzeń wirtualną, korzyści z zastosowania technologii cyfrowych, podejmowanie samodzielnej aktywności poznawczej, zabawy projektowe, konstrukcyjne, pracę techniczną i plastyczną kodowanie na dywanie, korzystanie z narzędzi TIK
5. Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się Przedszkole to pierwsze metodyczne doświadczenie dziecka związane z uczeniem się konsekwentnym, możliwie świadomym ukierunkowanym na osiągniecie konkretnych celów Rolą przedszkola jest poznanie indywidualnych cech, preferencji dziecka, dobór odpowiednich metod i form: pracy grupowej, indywidualnej ,zespołowej tworząc dzieciom sytuacje, w których uczą się one gospodarowania czasem przeznaczonym na zabawę, współpracują przy wykonywaniu zadania.
6. Kompetencje obywatelskie Na etapie przedszkolnym to zdolność do stopniowego wychodzenia poza obszar rodziny. Celem jest wykształcenie u dzieci postaw społecznie pożądanych: budzenie zainteresowania historią swojej rodziny, okolicy, kraju, stosowanie zwrotów grzecznościowych, kulturalne zachowanie podczas różnorodnych sytuacji, umiejętność współpracy, otwartość, bezkonfliktowość, tolerancja,
7. Kompetencje w zakresie przedsiębiorczości Należy to rozumieć jako zdolność do wcielania pomysłów w czyn. Kompetencja ta obejmuje stwarzanie dzieciom warunków do samodzielnego eksplorowania świata, eksperymentowania, doświadczania.
8. Kompetencje w zakresie Świadomości i ekspresji kulturalnej Praca w tym obszarze ukierunkowana jest na twórcze wyrażanie doświadczeń i emocji za pośrednictwem różnorodnych środków ekspresji: muzyki, sztuk teatralnych, literatury i sztuk wizualnych. Doświadczania takie pozwalają na wyrażenie przez dziecko różnorodnych stanów emocjonalnych, wyzwolenie pozytywnych emocji, a przez to otwarcie się na nowości i pomagają w nawiązaniu relacji.