Biblioterapia w pracy nauczyciela

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Sześcioletnie dziecko zarówno w szkole jak i w przedszkolu pozostaje tym samym dzieckiem, ale w szkole ma szansę pójść o krok dalej.”
Advertisements

w pracy nauczyciela i bibliotekarza
Biblioteka szkolna „W bibliotece znajdziesz wszystko, czego chcesz, starą prawdę, mądrą bajkę, piękny wiersz” (Krystyna Wodnicka)  
Z ODDZIAŁAMI INTEGRACYJNYMI IM. TWÓRCÓW LITERATURY DZIECIĘCEJ
BIBLIOTEKA III L.O. W SOPOCIE Zapraszamy codziennie od godz W środy biblioteka nieczynna ! BIBLIOTEKARZ - mgr. Zdzisława Małyszko.
BIBLIOTEKA PRZYSZŁOŚCI Marcin Wójcik
Kształtowanie kompetencji czytelniczych-
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Biblioteka w Szkole Podstawowej Nr 9 Dzierżoniów
Rola nauczyciela w szkole wychowującej
Miejsce psychoedukacji w systemie leczenia schizofrenii
Działalność Biblioteki Szkolnej przy Publicznej Szkole Podstawowej
Zespołu Szkół nr 1 w Zakrzówku
DZIAŁ : Literatura młodzieżowa
Jak z wykorzystaniem literatury prowadzić ciekawe zajęcia z uczniami realizujące zadania wychowawcze szkoły Bożena Prażmo, maj 2011 r.
BIBLIOTEKA Publicznego Gimnazjum im. Jana Pawła II w Tyczynie.
EDUKACJA CZYTELNICZA W GIMNAZJUM NR 1 W PRZEMYŚLU
BIBLIOTERAPIA Oprac. Urszula Cygan.
Rola biblioteki szkolnej w organizacji czasu wolnego uczniów jako formy przeciwdziałania zagrożeniom Łańcut,
Biblioteka to nie tylko lektury
BIBLIOTEKA GIMNAZJUM NR 10
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
Biblioteka Zespołu Szkół nr 1 w Pile
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
Opracowała Agnieszka Balcerak
DRAMA A TEATR PODOBIEŃSTWA I RÓŻNICE
Dlaczego warto czytać dzieciom?
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
„To Ja, to My” Program zajęć wychowawczo - profilaktycznych Autor: mgr Jolanta Kuryś – Skrzypczak.
Biblioterapia.
(terapia czytelnicza)
Samorządowa Szkoła Podstawowa nr 2 w Iławie CZYTANIE KSIĄŻEK W BIBLIOTECE SZKOLNEJ.
Wyrabia nowe spojrzenie na świat Daje wzory do myślenia Człowiek wie więcej o świecie i o innych ludziach Ma udział w rozwoju osobowości Chroni przed.
 działalność informacyjna i bibliograficzna,  promocja edukacji czytelniczej,  szkolenia dla nauczycieli  działalność edukacyjna i kulturalna; w.
Wrocławskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. Swobodna 73a, Wrocław, tel: ; fax:
Wrocław Światową Stolicą Książki 2016 Projekt działań bibliotek szkolnych Wrocławia wspierający rozwój czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży grudzień.
Biblioteka szkolna „W bibliotece znajdziesz wszystko, czego chcesz, starą prawdę, mądrą bajkę, piękny wiersz” (Krystyna Wodnicka)  
Uznaje się, że jedną z ważniejszych dróg wiodących do czytelnictwa jest wyrobienie w dziecku nawyku - najpierw zabawy książką, później słuchania. Aby czytanie.
Jak dobrać książki w zależności od potrzeb uczniów ?
 Współpraca pomiędzy medycyną i psychologią  Podejście systemowe i psychoanalityczne  Partnerstwo  Akceptacja i dostępność  Za kryzysem psychicznym.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Biblioteka szkolna we współczesnym świecie
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
PEDAGOGICZNA BIBLIOTEKA WOJEWÓDZKA w Katowicach, Filia w BYTOMIU.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Szkolny projekt edukacyjny „Książki naszych marzeń’’
Program szkoleniowy dla kandydatów do przysposobienia dziecka zatwierdzony przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Decyzja Nr 5/2012RA z dnia 23.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
PODSUMOWAINE WEWNETRZNEJ EWALUACJI PRZEPROWADZONEJ W ROKU SZKOLNYM 2016/2017 W ZESPOLE SZKÓŁ MIEJSKICH NR 4 W KĘDZIERZYNIE – KOŹLU.
Sprawozdanie z ewaluacji wewnętrznej w roku szkolnym 2016/2017
BIBLIOTEKA GIMNAZJUM NR 10
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECKA
Chciałybyśmy, aby nasza biblioteka była bliżej ucznia...
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
ANKIETA aktywność czytelnicza uczniów Społecznego Gimnazjum w Czersku
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECKA
...czyli krótki przewodnik o tym jak korzystać z Biblioteki
Opracowała: Katarzyna Płatek
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
Biblioteka – dobre miejsce dla człowieka
KLUCZEM DO WIEDZY WCIĄŻ JEST CZYTANIE !.
Czytaj od A do Zachwytu - projekt promocji czytelnictwa zrealizowany
I CZYTELNICTWA NA ROZWÓJ
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
BIBLIOTERAPIA?...CO TO TAKIEGO?
DZIAŁ : Literatura młodzieżowa
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

Biblioterapia w pracy nauczyciela Justyna Miłkowska

„Na początku było słowo…” Czy słowo może leczyć? „Na początku było słowo…” głosi Ewangelia Książka Może łagodzić niepożądane stany psychiczne jak lęk, nuda czy osamotnienie, apatia czy zobojętnienie a także wyzwalać zachowania pożądane – radość, odprężenie…

Definicja biblioterapii Biblioterapia to dział psychologii czytelnictwa, znajdujący się w sferze zainteresowań medycyny, pedagogiki i socjologii. Zakłada wykorzystanie lektury książek i czasopism dla regeneracji systemu nerwowego i psychiki człowieka chorego.

Definicja biblioterapii Bada ponadto możliwości profilaktycznego traktowania książki i czytelnictwa w szerszych zbiorowościach społecznych. W zakres biblioterapii wchodzi działalność praktyczna w dziedzinie oddziaływania książki w różnych środowiskach społecznych poprzez odpowiedni dobór lektur oraz metod i form pracy z czytelnikami wymagającymi szczególnej opieki.

Istota biblioterapii Istotę biblioterapii doskonale obrazuje cytat Urszuli Lequin: „Czytamy książki, by odkryć kim jesteśmy. To co inni ludzie robią, myślą i czują jest bezcennym przewodnikiem w zrozumieniu kim możemy się stać”

Definicja wg Ireny Boreckiej Jest to działanie terapeutyczne opierające się o zastosowanie materiałów czytelniczych, rozumianych jako środek wspierający proces terapeutyczny, jest rodzajem psychicznego wsparcia, pomocy w rozwiązywaniu problemów osobistych przez ukierunkowane czytanie.

Historia biblioterapii Już w starożytności ludzie doceniali znaczenie literatury – za czasów faraona Ramzesa II bibliotekę traktowano jako „lecznicę dusz”. W 1272 r. w Kairze w szpitalu Al-Mansur chorym czytano Koran.

Historia… Początkowo w celach leczniczych zalecano wyłącznie literaturę religijną. Teksty świeckie wprowadzono w celach terapeutycznych dopiero w XIX wieku do szpitali angielskich, szkockich i amerykańskich.

Biblioterapia w szkole Odpowiednio dobrana lektura może skutecznie pomóc uczniom w rozwiązaniu ich problemów. Nauczyciel, widzący problemy swojego podopiecznego, może wskazać odpowiednią literaturę i w ten sposób zapoczątkować proces terapeutyczny.

Rodzaje biblioterapii Wychowawcza (rozwojowa) – polegająca na stosowaniu książek (materiałów) wyobrażeniowych i dydaktycznych dostosowanych do potrzeb użytkowników zdrowych, w sensie fizycznym i psychicznym, ale mających do rozwiązania jakieś istotne dla siebie problemy.

Rodzaje biblioterapii Kliniczna – polegająca na stosowaniu literatury - głównie wyobrażeniowej - w grupach pacjentów z problemami emocjonalnymi lub behawioralnymi. Jej głównym celem jest uzyskanie przez pacjenta „wglądu” w siebie, co ma doprowadzić do zmiany jego sytuacji psychologicznej. Zajęcia prowadzą lekarze wspólnie z bibliotekarzami. Pacjenci uczestniczą w tych zajęciach dobrowolnie.

Efekt terapeutyczny Aby nastąpił faktyczny efekt terapeutyczny po przeczytaniu literatury, muszą być spełnione następujące warunki:

Efekt terapeutyczny Poznanie – dziecko musi rozpoznawać świat, w którym ma się poruszać, musi odróżniać postacie, rozumieć, jakimi prawami ten świat się rządzi. Dlatego książki nie mogą być za trudne, gdyż nie spełnią swojej funkcji terapeutycznej.

Efekt terapeutyczny Utożsamienie – zidentyfikowanie się z wybraną postacią. Nie zawsze musi to być bohater pierwszoplanowy. Może to być postać występująca w książce marginalnie, ale taka, z którą czytelnik poczuje się blisko związany.

Rodzaje biblioterapii Instytucjonalna – oznaczająca zastosowanie literatury - przede wszystkim dydaktycznej - do potrzeb indywidualnego „zinstytucjonalizowanego” pacjenta. Jej celem jest przede wszystkim zapewnienie choremu odpowiedniej rekreacji.

Efekt terapeutyczny Katharsis – oczyszczenie, czyli uwolnienie od napięcia i nabycie nowych sił życiowych. Pełną formą katharsis jest silne wzburzenie emocjonalne po lekturze, wywołane rozpoznaniem i chęcią walki z własnym problemem. Najczęściej od napięcia uwalnia świadomość tego, że innym też przydarzyła się podobna sytuacja i można sobie z nią poradzić.

Proces biblioterapeutyczny W procesie biblioterapeutycznym istotne są następujące rzeczy: Postawienie diagnozy – czyli rozpoznanie problemów ucznia, Odpowiedni dobór literatury, który wiąże się z daną sytuacja terapeutyczną, Ustalenie modelu postępowania (zajęcia integrujące grupę, rozmowa, czytanie, słuchanie) Indentyfikacja z bohaterami literackimi Zabawy terapeutyczne Przepracowanie problemu ( katharsis), wgląd w siebie Ewaluacja

Materiały biblioterapeutyczne – podział: * materiały uspokajające (sedativa), do których zaliczamy m.in.: książki przygodowe, tzw. młodzieżowe, baśnie, fantasy, literaturę humorystyczną, * materiały pobudzające (stimulativa) np.: książki o tematyce awanturniczo - przygodowej, wojenne, podróżnicze, popularnonaukowe, * materiały refleksyjne (problematica) czyli powieści obyczajowe, biograficzne, książki o wątku romansowym, psychologiczne i socjologiczne, * materiały religijne (sacrum), które w czytelniku powodują nie tylko silne wzruszenia natury religijnej, ale i takie, które powodują, że czytelnik w trakcie czytania dokonuje jakiegoś ważnego dla siebie odkrycia.

Biblioterapia czy to trudne? „Nikt nie rodzi się czytelnikiem, czytelnika trzeba wychować, codziennie czytając dziecku dla przyjemności”

Czasopisma które warto wykorzystać w biblioterapii Biblioterapeuta Drama Guliwer Nauczanie Początkowe Poradnik Bibliotekarza Świetlica w Szkole Wychowanie na co Dzień Wychowanie w Przedszkolu Biblioteka w Szkole