Zestaw narzędzi szkoleniowych w zakresie GPP 3. Prawne aspekty GPP

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WYRÓŻNIAMY 7 RODZAJÓW TRYBÓW PRZETARGU: 1. Przetargi nieograniczone; 2
Advertisements

Projektowanie umowy Waloryzacja wynagrodzenia po zawarciu umowy
Specjalista ds. Transportu Biuro JASPERS w Warszawie
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Nowelizacja Ustawy Prawo Zamówień Publicznych 2005 MINISTERSTWO ROZWOJU REGIONALNEGO.
Zamówienia publiczne a innowacje
Zamówienia publiczne a małe i średnie przedsiębiorstwa
Kontrola projektu Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Narzędzia pomagające zwiększyć efektywność energetyczną
Krajowy plan gospodarki odpadami 2014 – zadania dla resortów
Znaczenie efektywności energetycznej budynków w nowych państwach członkowskich UE A. Kiełbasa.
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI 1 Wymogi UE w zakresie przeprowadzania przetargów Hubert Nowak, radca prawny Warszawa, dnia
PODSTAWOWE POJĘCIA PRAWA ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH
Nowelizacja ustawy i jej cele
AKREDYTACJA LABORATORIUM Czy warto
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
Szkolenie Wojewoda Świętokrzyski PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY.
Planowanie przepływów materiałów
dr hab. inż. Alina Matuszak-Flejszman, prof. nadzw. UEP
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
1 Nowe przepisy unijne Dyrektywa z roku 2014 w sprawie ustawowych badań rocznych sprawozdań finansowych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych Maria.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Współpraca PROW
Koncepcje zarządzania jakością (prof. nadzw. dr hab. Zofia Zymonik)
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
1. Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” Program został opracowany w oparciu o:  przepisy prawa UE rozporządzenie PE i Rady nr 1303/2013 w sprawie wspólnych.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
USŁUGA INŻYNIERA - KRYTERIA WYBORU OFERTY NAJKORZYSTNIEJSZEJ
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Jeleniogórskiej Wydział Zarządzania Zintegrowanymi Inwestycjami Terytorialnymi Aglomeracji Jeleniogórskiej.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
OCENA OFERT NA USŁUGI INŻYNIERA WEDŁUG KRYTERIÓW POZACENOWYCH Andrzej Grabiec Inżynier Konsultant SIDIR; Warsztaty SIDIR 23 czerwca 2015 Wyłączny reprezentant.
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Ołtarzew:
Zasady obowiązujące podczas dokonywania zamówień przy realizacji dostaw, usług i robót budowlanych w ramach Projektu Konkursy ogłaszane przez Dolnośląską.
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich, styczeń 2014 r.
Fundusz Inicjatyw Obywatelskich Konkurs FIO 2016 Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Departament Pożytku Publicznego 1.
Skarga do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej
USTAWA z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz ze zmianami)
Definicja Jednego Przedsiębiorstwa Marcin Pawlak Warszawa,
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
„Infrastruktura zakładu opieki zdrowotnej i aparatura medyczna – jak efektywnie dokonywać pożądanych zakupów” KIELCE 20 WRZEŚNIA 2012 WITOLD PONIKŁO.
 Klauzula społeczna to instrument polityki społecznej, który pozwala instytucjom zamawiającym określić wymagania o charakterze społecznym lub środowiskowym.
1 Zamówienia udzielane w oparciu o zasadę konkurencyjności, ustawę Prawo zamówień publicznych, zasadę efektywnego zarządzania finansami – najczęstsze błędy.
11 © Centrum Zamówień Publicznych sp. z o.o. Widzieliśmy więcej,. patrzymy dalej - wiemy lepiej. 1/9 POZACENOWE KRYTERIA OCENY OFERT Radca.
Kluczowe aspekty realizacji projektów PPP Listopad 2011.
Działaniu 321 "Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej" w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskch na lata , w zakresie budowy.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Własność intelektualna w projektach 7PR.
Zespół trenerów FAOW – Janina Jaszczur, Inga Kawałek, Ryszard Kamiński, Ryszard Zarudzki Zamówienia publiczne w PPLeader+
ZAMÓWIENIA O WARTOŚCI od 50 TYS. ZŁ do 30 TYS. EURO
Zasady prowadzenia postępowania
Przedmiot: Prawo zamówień publicznych
Wprowadzenie Zamówienia publiczne są największym w kraju rynkiem, przez który przepływają strumienie finansowe środków budżetowych oraz ogromna część środków.
Prawo gospodarcze Unii Europejskiej
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
ZINTEGROWANE INWESTYCJE TERYTORIALNE AGLOMERACJI WAŁBRZYSKIEJ NAJCZĘŚCIEJ POPEŁNIANE BŁĘDY W PROCEDURZE UDZIELANIA ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH Wałbrzych, 07.
TRANSPORTOWY DOZÓR TECHNICZNY
LOGISTYKA Punkt rozdziału.
Stowarzyszenie Klubu Polskie Forum ISO – INEM Polska, istnieje od 1996
Przedmiot: Prawo zamówień publicznych
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Prawna ochrona środowiska w procesie inwestycyjnym
Polskie uwarunkowania instytucjonalno-prawne dla realizacji projektów PPP 22 czerwca 2015.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Zestaw narzędzi szkoleniowych w zakresie GPP 7. 10
Zestaw narzędzi szkoleniowych w zakresie GPP 4. Ocena potrzeb
Zestaw narzędzi szkoleniowych w zakresie GPP 6
Zestaw narzędzi szkoleniowych w zakresie GPP 7. 2
Zestaw narzędzi szkoleniowych w zakresie GPP 7. 4
Zapis prezentacji:

Zestaw narzędzi szkoleniowych w zakresie GPP 3. Prawne aspekty GPP

Zestaw narzędzi szkoleniowych w zakresie GPP Moduł 1: Wprowadzenie Moduł 4: Ocena potrzeb Moduł 2: Strategiczne aspekty GPP Moduł 5: GPP na rzecz gospodarki o obiegu zamkniętym Moduł 3: Prawne aspekty GPP Moduł 6: Współpraca z podmiotami z branży Moduł 7: Działania (sektory kluczowe dla GPP) Moduł 3: Prawne aspekty GPP

Moduł 3: Prawne aspekty GPP Moduł 3: spis treści Istotne źródła prawa Zasady wynikające z Traktatu UE Dyrektywy w sprawie zamówień publicznych z 2014 roku Związek z przedmiotem zamówienia Wybór procedury Wykluczenie i kwalifikacja oferentów Specyfikacje techniczne Kryteria udzielenia zamówienia Łączenie specyfikacji i kryteriów udzielenia zamówienia Klauzule dotyczące realizacji zamówienia Podsumowanie i dalsze wytyczne Moduł 3: Prawne aspekty GPP

Moduł 3: Prawne aspekty GPP Istotne źródła prawa Traktat o funkcjonowaniu UE (TFUE) Dyrektywy w sprawie zamówień publicznych z 2014 roku: 2014/23/UE, 2014/24/UE i 2014/25/UE Dyrektywy w sprawie procedur odwoławczych 89/665/EWG i 92/13/EWG zmienione na mocy dyrektyw 2007/66/WE i 2014/23/UE Prawodawstwo sektorowe UE, np. dyrektywa ws. ekologicznie czystych pojazdów, dyrektywa ws. efektywności energetycznej Krajowe przepisy wykonawcze Orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości i sądów krajowych Porozumienie w sprawie zamówień rządowych WTO Moduł 3: Prawne aspekty GPP

Zasady Traktatu UE — równe traktowanie Definicja równego traktowania obejmuje wymóg niedyskryminacji ze względu na przynależność państwową ma zastosowanie do wszystkich zamówień objętych zakresem dyrektyw lub o znaczeniu transgranicznym NIE oznacza traktowania wszystkich w ten sam sposób, ale traktowanie ich zgodnie z obiektywnymi kryteriami „porównywalne sytuacje nie mogą być traktowane w odmienny sposób, a odmienne sytuacje nie mogą być traktowane jednakowo, chyba że takie traktowanie jest uzasadnione z obiektywnego punktu widzenia”. – sprawy połączone C‑21/03 i C‑34/03, Fabricom SA Moduł 3: Prawne aspekty GPP

Zasady wynikające z Traktatu UE Przejrzystość zapewnia zgodność z zasadami niedyskryminacji / równego traktowania zamówienia muszą być ogłaszane na odpowiednim szczeblu w oparciu o ich wartość dokumenty przetargowe i wszystkie zastosowane kryteria muszą być zrozumiałe dla oferentów „poinformowanych w rozsądnym stopniu i zachowujących zwykłą staranność” (sprawa C-19/00 SIAC) obowiązek powiadomienia wszystkich oferentów o wszelkich zmianach; możliwa potrzeba wydłużenia terminów obowiązek powiadomienia oferenta o powodach wykluczenia jego oferty Moduł 3: Prawne aspekty GPP

Zasady wynikające z Traktatu UE Proporcjonalność Kryteria i decyzje przyjęte w procedurze udzielania zamówień: powinny być odpowiednie w stosunku do wyznaczonych celów; oraz nie powinny wykraczać poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tych celów. Zasada proporcjonalności jest istotna przy podejmowaniu decyzji o tym, które kryteria GPP zastosować, oraz w jaki sposób ocenić dowody dostarczane przez oferentów. Moduł 3: Prawne aspekty GPP

Zasady wynikające z Traktatu UE Zasada wzajemnego uznawania Należy uznać dowody na kwalifikacje zawodowe, etykiety i certyfikaty z innych państw członkowskich Istotne dla GPP, gdyż podczas oceny zgodności z kryteriami należy wziąć pod uwagę elementy równoważne Wyjaśnienie wzajemnej uznawalności „Zasada wzajemnego uznawania oznacza, że możliwe jest zapewnienie swobodnego przepływu towarów i usług bez potrzeby harmonizacji ustawodawstwa krajowego państw członkowskich” – sprawa C-120/78 Rewe-Zentral Moduł 3: Prawne aspekty GPP

Dyrektywy w sprawie zamówień publicznych z 2014 roku Określają ważne nowe przepisy dotyczące GPP: Możliwość wskazania procesów i metod produkcji Rozszerzenie systemów zarządzania środowiskowego Większa możliwość polegania na oznakowaniach ekologicznych Nowe przepisy dotyczące rachunku kosztów cyklu życia Możliwość wykluczenia ofert, które nie spełniają wymogów środowiskowych lub społecznych Możliwość wykluczenia podwykonawców, którzy nie spełniają wymogów środowiskowych lub społecznych Moduł 3: Prawne aspekty GPP

Moduł 3: Prawne aspekty GPP Dyrektywy z 2014 roku Wykluczenie i kwalifikacja Dyrektywy definiują wspólne podstawy wyłączenia oferentów. Dotyczą one poważnych przestępstw lub problemów z realizacją umów w przeszłości — niektóre z nich są istotne z perspektywy GPP Na podstawie kryteriów kwalifikacji można też określić, które firmy mają odpowiednią zdolność techniczną i zawodową do wykonania umowy (w tym wcześniejsze doświadczenie) Wykluczenie i kwalifikacja muszą mieć proporcjonalny charakter i opierać się na uprzednio zdefiniowanych kryteriach Moduł 3: Prawne aspekty GPP

Moduł 3: Prawne aspekty GPP Dyrektywy z 2014 roku Specyfikacje techniczne Specyfikacje techniczne to minimalne wymogi, które muszą spełniać wszystkie oferty, np. „Wszystkie produkty muszą zawierać co najmniej 65 % materiałów pochodzących z recyklingu” Oferty niezgodne ze specyfikacjami technicznymi są wykluczane Istnieje wiele różnych metod sporządzania specyfikacji technicznych, w tym specyfikacji opartych na funkcjonalności lub wydajności (zob. Moduł 4) Specyfikacje mogą dotyczyć któregokolwiek etapu cyklu życia, np. metod produkcji Moduł 3: Prawne aspekty GPP

Moduł 3: Prawne aspekty GPP Dyrektywy z 2014 roku Kryteria udzielenia zamówienia Na mocy dyrektyw z 2014 r. każdorazowo zamówienia udziela się na podstawie „oferty najkorzystniejszej ekonomicznie” Pozwala to instytucjom zamawiającym łączyć kryterium kosztu (między innymi kosztu cyklu życia) z kryteriami jakościowymi Aspekty środowiskowe mogą być poddane ocenie, pod warunkiem że są powiązane z przedmiotem zamówienia Rachunek kosztów cyklu życia jest jedną z metod obliczania faktycznych kosztów własności, w tym kosztów środowiskowych Moduł 3: Prawne aspekty GPP

Moduł 3: Prawne aspekty GPP Dyrektywy z 2014 roku Realizacja zamówienia Klauzule dotyczące realizacji zamówienia mogą zawierać elementy GPP, np.: Uregulowanie kwestii opakowania i dostawy towarów W umowie na usługi (np. w zakresie sprzątania lub cateringu) — określenie kwestii dotyczących gospodarowania odpadami i recyklingu W umowie na roboty budowlane — określenie odpowiedzialności głównego wykonawcy i podwykonawców w zakresie ochrony środowiska Klauzule dotyczące realizacji zamówienia muszą być powiązane z przedmiotem zamówienia i ogłoszone z wyprzedzeniem. Moduł 3: Prawne aspekty GPP

Związek z przedmiotem zamówienia Definicja związku z przedmiotem zamówienia Kryteria kwalifikacji i udzielenia zamówienia, specyfikacje techniczne oraz klauzule umowne muszą być powiązane z przedmiotem zamówienia Istotne z perspektywy GPP, gdyż ogranicza zdolność do oceny ogólnych praktyk firmy składającej ofertę Kryteria, które „dotyczą robót budowlanych, dostaw lub usług, które mają być zrealizowane w ramach tego zamówienia, we wszystkich aspektach oraz na wszystkich etapach ich cyklu życia, co obejmuje czynniki związane z: (a) określonym procesem produkcji, dostarczania lub wprowadzania tych robót budowlanych, dostaw lub usług na rynek; albo (b) określonym procesem dotyczącym innego etapu cyklu życia tych robót budowlanych, dostaw lub usług, nawet jeżeli te czynniki nie są ich istotnym elementem”. (Art. 67) Moduł 3: Prawne aspekty GPP

Definiowanie przedmiotu zamówienia Instytucje zamawiające mogą dowolnie określać przedmiot każdego zamówienia i mogą to robić w sposób, który wyraźnie obejmuje cele środowiskowe Sposób zdefiniowania wpłynie na zakres kryteriów GPP, które można stosować Wybór zamówienia na usługi albo na dostawę też może mieć znaczenie Moduł 3: Prawne aspekty GPP

Moduł 3: Prawne aspekty GPP Przykłady kryteriów, które są / nie są powiązane z przedmiotem zamówienia Zamówienie na dostawę odzieży służbowej — wymóg, aby mundury były wykonane z bawełny organicznej Zamówienie na usługi sprzątania — dodatkowe punkty za wykorzystanie produktów z oznakowaniem ekologicznym Wymóg, aby firma posiadała wdrożone środki zarządzania łańcuchem dostaw, które pozwalają na rozwiązanie konkretnych kwestii środowiskowych (np. bezpieczne obchodzenie się z chemikaliami) Zamówienie na dostawę odzieży służbowej — wymóg, aby dostawcy wykorzystywali wyłącznie bawełnę organiczną we wszystkich swoich produktach Zamówienie na usługi sprzątania — dodatkowe punkty za wykorzystanie produktów z oznakowaniem ekologicznym w ramach wykonywania wszystkich swoich umów Wymóg, aby firma dokonywała „zrównoważonych zakupów” (bez szczegółowej definicji) Moduł 3: Prawne aspekty GPP

Moduł 3: Prawne aspekty GPP Wybór procedury Dyrektywy określają pięć dostępnych procedur: Procedura otwarta — oferty mogą składać wszyscy wykonawcy Dialog konkurencyjny — wybór co najmniej 3 kandydatów, którzy mają przedstawić rozwiązania w oparciu o wymogi określone przez instytucję Procedura ograniczona — wybór co najmniej 5 oferentów na podstawie obiektywnych kryteriów Partnerstwo innowacyjne — wybór co najmniej 3 partnerów, którzy opracowują towary lub usługi, których nie ma jeszcze na rynku, w oparciu o zamówienie o strukturze etapowej. Procedura konkurencyjna z negocjacjami — wybór co najmniej 3 oferentów na podstawie obiektywnych kryteriów; oferty można negocjować Moduł 3: Prawne aspekty GPP

Moduł 3: Prawne aspekty GPP Wpływ procedury na GPP Wybór procedury jest ważny, ponieważ określa, kto będzie w stanie rywalizować o dane zamówienie, i jak stosować kryteria Jeśli dla danego zamówienia szczególnie ważne jest wcześniejsze doświadczenie lub inne aspekty zdolności technicznej — procedura otwarta nie jest najlepszym wyborem Należy pamiętać, że GPP mogą zwiększać poziom złożoności przetargu, więc konieczne jest ustalenie odpowiednio długiego terminu składania ofert Moduł 3: Prawne aspekty GPP

Zalety elastycznych procedur Procedura konkurencyjna z negocjacjami, dialog konkurencyjny i partnerstwo innowacyjne zapewniają większą elastyczność niż procedura otwarta/ograniczona Elastyczność może być przydatna w przypadku GPP, zwłaszcza gdy ze względu na brak wiedzy o rynku trudno sporządzić szczegółową specyfikację techniczną Kolejnym sposobem rozwiązania tego problemu jest współpraca z podmiotami z branży (zob. Moduł 6) Moduł 3: Prawne aspekty GPP

Moduł 3: Prawne aspekty GPP Podstawy wykluczenia Dyrektywy z 2014 r. określają pewne obowiązkowe i nieobowiązkowe podstawy wykluczenia oferentów. Z punktu widzenia GPP najważniejsze podstawy to: Nieprzestrzeganie obowiązującego krajowego, unijnego lub międzynarodowego prawa ochrony środowiska poważne wykroczenie zawodowe, które podaje w wątpliwość uczciwość oferenta znaczące/uporczywe niedociągnięcia w wykonaniu wcześniejszej umowy wprowadzenie w błąd odnośnie do któregoś z powyższych punktów lub niemożność przedstawienia dokumentów potwierdzających Moduł 3: Prawne aspekty GPP

Kwalifikacja oferentów Na etapie kwalifikacji można wziąć pod uwagę poniższe względy, istotne z perspektywy GPP: zasoby ludzkie i techniczne doświadczenie i referencje wykształcenie i kwalifikacje zawodowe pracowników systemy i programy zarządzania środowiskowego (np. EMAS, ISO 14001) systemy zarządzania łańcuchem dostaw / śledzenia łańcucha dostaw próbki produktów zaświadczenia o ocenie zgodności Moduł 3: Prawne aspekty GPP

Systemy zarządzania środowiskowego Zapewniają ustrukturyzowaną, certyfikowaną przez niezależne podmioty metodę oceny efektywności środowiskowej EMAS i EN/ISO 14001 są systemami najpowszechniej stosowanymi w Europie Na etapie kwalifikacji można wymagać od wykonawcy dowodów dotyczących środków zarządzania środowiskowego, które będzie stosował w trakcie realizacji zamówienia Konieczne jest uwzględnianie innych form dowodów (takich jak system wewnętrzny) w przypadku, gdy wykonawca nie ma dostępu do zaświadczeń osoby trzeciej lub nie ma możliwości ich uzyskania w odpowiednim terminie z przyczyn od niego niezależnych Moduł 3: Prawne aspekty GPP

Specyfikacje techniczne Zgodnie z dyrektywami z 2014 r. można wybrać jedną z opcji: Specyfikacja oparta na funkcjonalności lub wydajności Opis cech wymaganych w odniesieniu do towarów, usług lub robót budowlanych, włącznie z aspektami środowiskowymi oraz procesami lub metodami produkcji Specyfikacja oparta na normach Odniesienie do europejskich, międzynarodowych lub krajowych norm / ocen technicznych — każdemu odniesieniu towarzyszą słowa „lub równoważne” LUB połączenie obu tych metod Moduł 3: Prawne aspekty GPP

Wymogi minimalne i oferty wariantowe Specyfikacje techniczne określają wymogi minimalne. Oznacza to, że jeśli oferta nie spełnia wymogów specyfikacji, zostaje wykluczona. W niektórych przypadkach instytucje zamawiające pragną wprowadzić większą elastyczność, jednocześnie zapewniając, by składane oferty spełniały wymogi. Oferty wariantowe pozwalają na rozpatrzenie ofert, które nie są w pełni zgodne ze specyfikacją techniczną, zamiast albo oprócz ofert w pełni zgodnych. Moduł 3: Prawne aspekty GPP

Stosowanie etykiet w specyfikacjach technicznych Zarówno do specyfikacji, jak i kryteriów udzielenia zamówienia oraz klauzul umownych można włączyć etykiety środowiskowe osób trzecich Etykiety pozwolą na zmniejszenie nakładu pracy potrzebnej do zdefiniowania i weryfikacji środowiskowych aspektów ofert Aby bezpośrednio odwołać się do etykiety, musi ona spełniać określone normy przejrzystości i dostępności Moduł 3: Prawne aspekty GPP

Wymogi dotyczące stosowania etykiet w przetargach dotyczą wyłącznie kryteriów związanych z przedmiotem zamówienia; opierają się na obiektywnie weryfikowalnych i niedyskryminacyjnych kryteriach; są ustanawiane w drodze otwartej i przejrzystej procedury, w której mogą uczestniczyć wszystkie odpowiednie zainteresowane strony, w tym instytucje rządowe, konsumenci, partnerzy społeczni, producenci, dystrybutorzy oraz organizacje pozarządowe; są dostępne dla wszystkich zainteresowanych stron; są ustanawiane przez osobę trzecią, na którą wykonawca ubiegający się o etykietę nie może wywierać decydującego wpływu Moduł 3: Prawne aspekty GPP

Moduł 3: Prawne aspekty GPP Przykłady kryteriów oznakowania, które mogą / nie mogą być stosowane w przetargach Wymóg testowania produktów pod kątem zużycia energii lub wody oraz spełnienia minimalnych norm efektywności Wymóg, aby firma dostarczyła próbki lub karty techniczne produktu, który ma być oznakowany Wymogi publikowane na stronie internetowej dostawcy etykiet Wymóg testowania produktów w jednej konkretnej placówce lub w konkretnym regionie/kraju Wymóg, aby firma dostarczyła próbki lub informacje dotyczące wszystkich swoich produktów lub usług Wymogi, które są ustalane przez firmę używającą samej etykiety lub które nie są dostępne dla innych wykonawców Moduł 3: Prawne aspekty GPP

Kryteria udzielenia zamówienia wskazują zwycięską ofertę spośród tych, które spełniają specyfikacje techniczne łączą kryterium kosztu (między innymi kosztu cyklu życia) z kryteriami jakościowymi w celu określenia „oferty najkorzystniejszej ekonomicznie” mogą obejmować szereg czynników środowiskowych Kryteria udzielenia zamówienia... są powiązane z przedmiotem zamówienia; nie dają instytucji zamawiającej nieograniczonej swobody wyboru; zapewniają możliwość prowadzenia skutecznej konkurencji; są wyraźnie wymienione w ogłoszeniu o zamówieniu i w dokumentacji przetargowej razem z ich wagami i wszelkimi obowiązującymi podkryteriami; oraz są zgodne z zasadami Traktatu. Moduł 3: Prawne aspekty GPP

Wybór środowiskowych kryteriów udzielenia zamówienia Kryteria zielonych zamówień publicznych w UE zawierają szereg sugerowanych kryteriów udzielenia zamówienia dla każdej grupy produktów/usług, np.: Budynki biurowe: „Zamawiający przyznaje punkty w zależności od dodatkowego zapotrzebowania na energię pierwotną dla budynku, które jest dostarczane/generowane za pomocą lokalnych odnawialnych źródeł energii lub wysokosprawnych i oszczędnych alternatywnych systemów”. Wyroby włókiennicze: „Punkty przyznaje się proporcjonalnie do każdej poprawy o 10 % w stosunku do minimalnych specyfikacji technicznych dotyczących zawartości certyfikowanej bawełny wyprodukowanej zgodnie z zasadami integrowanej ochrony roślin lub bawełny organicznej”. Strona internetowa poświęcona kryteriom GPP w UE Moduł 3: Prawne aspekty GPP

Waga i ocena punktowa kryteriów udzielenia zamówienia Nie ma minimalnej lub maksymalnej liczby punktów, które można przypisać do puli środowiskowych kryteriów udzielenia zamówienia W sprawie C-448/01 EVN Wienstrom TSUE co do zasady zatwierdził przypisanie kryterium związanemu z produkcją energii ze źródeł odnawialnych wagi 45 % Należy rozważyć, jaki wpływ będą miały różne wagi i metody przyznawania punktów na ocenę oraz czy zachęcą oferentów do konkurowania w zakresie czynników środowiskowych Moduł 3: Prawne aspekty GPP

Rachunek kosztów cyklu życia umożliwia porównanie faktycznych kosztów przedstawionych ofert obejmuje koszty ponoszone przez instytucję zamawiającą lub innych użytkowników, np. koszty nabycia, użytkowania, konserwacji i zakończenia przydatności do użycia również koszty ekologicznych efektów zewnętrznych (np. emisje gazów cieplarnianych), pod warunkiem, że da się określić i zweryfikować ich wartość pieniężną Moduł 3: Prawne aspekty GPP

Rachunek kosztów cyklu życia: wymogi W dokumentach zamówienia wskazać metodę, którą należy zastosować, oraz dane wymagane od oferentów Metoda musi: być oparta na kryteriach obiektywnie możliwych do zweryfikowania i niedyskryminacyjnych; być dostępna dla wszystkich zainteresowanych stron; zapewniać, by wymagane dane mogły zostać dostarczone uzasadnionym nakładem sił przez wykonawców działających z należytą starannością, w tym wykonawców z państw trzecich. W przypadku obowiązywania wspólnej metodologii UE istnieje obowiązek jej stosowania (obecnie ma zastosowanie tylko na mocy dyrektywy ws. ekologicznie czystych pojazdów) Moduł 3: Prawne aspekty GPP

Moduł 3: Prawne aspekty GPP Rażąco niskie oferty W niektórych przypadkach oferta z bardzo niską ceną może nie spełniać wymogów środowiskowych (np. dotyczących właściwej utylizacji odpadów) Takie oferty muszą zostać zbadane, aby określić przyczynę niskiej ceny i potwierdzić, czy spełniają wszystkie wymogi prawne Oferenci muszą mieć możliwość wyjaśnienia swojego cennika Moduł 3: Prawne aspekty GPP

Specyfikacje czy kryteria udzielenia zamówienia W przypadku GPP specyfikacje i kryteria udzielenia zamówienia są często łączone, aby uzyskać efektywność środowiskową Ważne jest, by umieć rozróżniać ich funkcje: Specyfikacje techniczne mogą się opierać na funkcjonalności lub normach można od nich odstąpić pod warunkiem dopuszczenia ofert wariantowych najlepsza gwarancja, że wszystkie oferty będą spełniać normy środowiskowe Kryteria udzielenia zamówienia mogą obejmować szeroki zakres czynników środowiskowych umożliwiają przydzielenie punktów za wyższą efektywność najlepsza opcja stymulująca rynek w celu otrzymania bardziej zrównoważonych rozwiązań Moduł 3: Prawne aspekty GPP

Klauzule dotyczące realizacji zamówienia dla GPP Aby mieć pewność, że zobowiązania w zakresie GPP zostaną wypełnione na etapie wykonania umowy, istotne jest określenie solidnych warunków jej realizacji Muszą być one powiązane z przedmiotem zamówienia i ogłoszone z wyprzedzeniem w zaproszeniu do składania ofert lub w dokumentacji przetargowej Oferenci mogą zostać poproszeni o potwierdzenie swojej akceptacji warunków podczas procedury przetargowej Moduł 3: Prawne aspekty GPP

Opracowanie klauzul dotyczących realizacji zamówienia Klauzule umowne GPP muszą się konkretnie odnosić do wymogów przetargu; nie mogą być uniwersalne Przykłady: Zamówienia na dostawy — rodzaj opakowania i obowiązek dostawcy w zakresie recyklingu / ponownego użycia; częstotliwość dostaw; typ pojazdu używanego do dostawy Zamówienia na usługi — szkolenie personelu w zakresie środowiskowych aspektów zamówienia; monitorowanie i sprawozdania z wpływu na środowisko; stosowanie systemu zarządzania środowiskowego Zamówienia na roboty budowlane — gospodarowanie odpadami, energią i wodą na placu budowy; certyfikacja budynków lub prac inżynieryjnych przez osoby trzecie Moduł 3: Prawne aspekty GPP

Egzekwowanie klauzul dotyczących realizacji zamówienia W klauzulach umownych GPP zawsze należy uwzględniać poniższe: Co ma być wykonane Kto ma to wykonać Jak wykonanie będzie monitorowane W niektórych przypadkach właściwe będą niezależne audyty / monitorowanie / certyfikacja Możliwość stosowania zachęt i/lub kar, aby bardziej zwiększyć efektywność GPP Moduł 3: Prawne aspekty GPP

Moduł 3: Prawne aspekty GPP Moduł 3: podsumowanie GPP są regulowane przez dyrektywy UE w sprawie zamówień publicznych, zasady Traktatu, orzecznictwo i przepisy krajowe Obowiązek stosowania zasad równego traktowania, przejrzystości, proporcjonalności i wzajemnego uznawania Dyrektywy w sprawie zamówień publicznych z 2014 r. umożliwiają stosowanie GPP na każdym etapie przetargu Związek z przedmiotem zamówienia wprowadza ograniczenie w zakresie wymogów stawianych oferentom GPP mogą być stosowane w ramach każdej z pięciu procedur Moduł 3: Prawne aspekty GPP

Moduł 3: podsumowanie cd. Wykluczenie i kwalifikacja oferentów może obejmować aspekty środowiskowe Specyfikacje techniczne mogą określać minimalne wymogi środowiskowe, w tym poprzez odniesienie do etykiet osób trzecich Kryteria udzielenia zamówienia są wykorzystywane do oceny wydajności wykraczającej poza minimalne wymogi; mogą obejmować rachunek kosztów cyklu życia Klauzule dotyczące realizacji zamówienia powinny egzekwować zobowiązania w zakresie GPP i dotyczyć konkretnej umowy Moduł 3: Prawne aspekty GPP

Dalsze wytyczne Ekologiczne zakupy (wydanie trzecie, 2016) Kryteria GPP w UE Przykłady dobrych praktyk Zamówienia publiczne na rzecz gospodarki o obiegu zamkniętym — wskazówki (2017) Helpdesk dla GPP Aby uzyskać wsparcie w zakresie GPP, skontaktuj się nieodpłatnie z unijnym punktem informacyjnym Helpdesk dla GPP Helpdesk Zestaw narzędzi opracowany dla Komisji Europejskiej przez ICLEI – Samorządy na rzecz Zrównoważonego Rozwoju Autor modułu: Public Procurement Analysis Właściciel, Wydawca: Komisja Europejska, DG ds. Środowiska, 2019 Zdjęcia: dzięki uprzejmości Pixabay.com na licencji Creative Commons CCO Wyłączenie odpowiedzialności: Niniejszy zestaw narzędzi stanowi dokument służb Komisji o charakterze orientacyjnym i nie należy traktować go w żaden sposób jako wiążący dla tej instytucji. Komisja Europejska ani żadna osoba działająca w imieniu Komisji nie ponoszą odpowiedzialności za możliwe wykorzystywanie informacji zawartych w niniejszym dokumencie. Moduł 3: Prawne aspekty GPP