 Wskazówki do pracy z dzieckiem mającym problemy z koncentracją uwagi. 2019-09-10.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Jak pomóc dziecku w nauce?
Advertisements

Co powinno się zmienić w Twojej szkole, otoczeniu, by poprawić relacje między ludźmi Klasa IIIa.
Praca z dzieckiem w domu rodzinnym.
Procesy poznawcze cd Uwaga.
Opracowanie: Danuta Turłaj doradca metodyczny ds
Sprawdzian także dla rodziców
zespół nadpopudliwości psychoruchowej Marek Bożena
Jak pomóc dziecku z nadpobudliwością psychoruchową ?
NADPOBUDLIWOŚĆ PSYCHORUCHOWA (dziecko niespokojne, ciągle w ruchu),
Jak pomóc „nadruchliwemu” dziecku w domu i szkole?
Jak motywować dziecko do nauki?
Dojrzałość szkolna dziecka
Napięcie emocjonalne i stres
Nauka domowa uczniów integralna część prowadzonego przez szkołę procesu nauczania opracowała: Kinga Szymanek nauczyciel ZSS nr 101.
Niepowodzenia w nauce Jak pomóc dzieciom mającym trudności w nauce?
Pomaganie to nie odrabianie za dziecko
6-latek w naszej szkole Podsumowanie ankiety skierowanej do Rodziców/Opiekunów prawnych dzieci, które w wieku 6 lat rozpoczęły naukę w klasie I Kwiecień.
Jak pomagać dziecku w nauce?
psycholog Ewa Rubaj - Biskupska
Mój sześciolatek idzie do szkoły
GOTOWOŚĆ SZKOLNA siedmiolatków
Czy zdrowo odżywiamy sie?
mgr Katarzyna Czwiertnia Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna
Szkoła Podstawowa nr 2 imienia majora Henryka Sucharskiego w Kwidzynie
Jak uczyć się szybko i skutecznie?.
„Chcąc ucznia pobudzić do jakiegoś czynu, postawcie go w takich warunkach, ażeby doznawał potrzeby wypełniania tej czynności, jakiej od niego oczekujecie”.
Biofeedback – jest to metoda pozwalająca kontrolować procesy zachodzące w organizmie. Uczy panowania nad własnymi reakcjami, pomaga odpowiednio relaksować.
Czy Państwa dziecko jest gotowe do szkoły?
Aby próg szkolny dziecko przekroczyło w miarę spokojnie, bez stresu, należy je do tego przygotować: -nigdy nie wolno straszyć dziecka szkołą, nauczycielami,
Jakub Szota Częstochowa 2012
Zdrowo się odżywiam, Dobrze wypoczywam !.
MAMO, TATO - JUŻ TERAZ NAJMŁODSZY UCZEŃ MA PRAWO DO … Okresu adaptacji w szkole tak długiego jak to będzie potrzebne 2. Jednego nauczyciela.
Z A S Ł A B N I Ę C I A.
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
CO MOGĄ ZROBIĆ RODZICE/NAUCZYCIEL, ABY POMÓC DZIECKU?
Motywowanie do nauki – rola rodzica
DOBRY START.
Szkolny system wychowawczy
Metody sprawnego uczenia się.
DOJRZAŁOŚĆSZKOLNA INFORMACJE DLA RODZICÓW Opracowanie: Beata Wilk.
Bezpieczna przerwa.
Jak pomagać dziecku w nauce?
Szkolny projekt edukacyjny „W zdrowym ciele zdrowy duch”
Żywienie dzieci w wieku szkolnym
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
Jak pomóc dziecku w odrabianiu zadań domowych?. Dobrze jest ustalić stałe godziny pracy, dostosowane do indywidualnych możliwości dziecka z uwzględnieniem.
GOTOWOŚĆ DZIECKA DO PODJĘCIA NAUKI W SZKOLE – ROLA RODZICA Nauka doprowadza do takiej atomizacji wiedzy, że człowiek będzie niedługo wiedział wszystko.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
M ETODA C AROLE S UTTON.. P ODSTAWY TEORETYCZNE - Jakie założenia co do natury człowieka - przyjmuje ? - Dzięki czemu rozwija się człowiek? - Jakie mogą.
DEPRESJA „MŁODZIEŃCZA”
Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi jest zaburzeniem neurorozwojowym o zróżnicowanej etiologii, choć dokładna przyczyna nadal pozostaje.
Motywowanie do nauki – rola rodzica. Na brak motywacji ucznia do nauki wpływają różne czynniki Związane z uczniem Związane z domem Związane ze szkołą.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Żyj smacznie i zdrowo.
DIAGNOZA I TERAPIA DZIECI Z DYSLEKSJĄ
Bartłomiej Babicz Kl. I B Bartłomiej Babicz Kl. I B.
MAMO, TATO - JUŻ TERAZ NAJMŁODSZY UCZEŃ MA PRAWO DO … Okresu adaptacji w szkole tak długiego jak to będzie potrzebne 2. Jednego nauczyciela.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
O stresie – kilka rzeczy ważnych
Jak pomóc dziecku w nauce. pedagog: Halina Gromek
Bezpieczna przerwa.
Czas wolny dziecka szanse i zagrożenia czyli co powinien robić rodzic aby dziecko nie nadużywało komputera Wieluń
Jak pomóc dziecku w nauce języka obcego?
Szkolny plan zachowania
Kilka cennych rad dla Rodzica pierwszoklasisty!
DEPRESJA jest chorobą i ma charakter długotrwały Charakterystyczny dla depresji jest podwyższony poziom lęku.
Żeby się chciało uczyć…. Jak motywować dziecko do nauki?
Bezpieczne korzystanie z zasobów Internetu
Czas na relaks, czyli jak mieć zdrowe serce.
Zapis prezentacji:

 Wskazówki do pracy z dzieckiem mającym problemy z koncentracją uwagi. 2019-09-10

Zespół zaburzeń uwagi (ADD); OGÓLNE SYMPTOMY: duża impulsywność (szybciej coś zrobi niż pomyśli lub natychmiast robi co pomyśli, „głośno myśli”, nie kończy zaczętych prac, ma kłopoty z organizacją pracy i wszelkich zajęć ); nadmiar energii (wzmożona aktywność, ciągle w ruchu, gubi przybory szkolne i różne rzeczy, zapomina o obowiązkach, „żywe srebro”). 2019-09-10

W sferze emocjonalno – społecznej mogą niska odporność na bodźce rozpraszające (interesuje ich wszystko jednocześnie co się dzieje w otoczeniu, sprawia wrażenie jakby nie słuchało, nie potrafi skupić się na zadaniu, słabo toleruje zmiany w otoczeniu wprowadzone bez jego woli, ma trudności z koncentracją, popełnia nieuważne błędy); W sferze emocjonalno – społecznej mogą pojawić się: problemy z kontrolą emocji, płaczliwość, drażliwość, wybuchowość, konfliktowość, niekiedy agresja. 2019-09-10

CO ROBIĆ? Jak pomóc dziecku? ZASADA 3 R: Regularność ( działanie w ustalonym rytmie); Rutyna ( ta sama kolejność i schemat); Repetycja ( wielokrotne powtarzanie). 2019-09-10

1. Dziecko potrzebuje uregulowanego trybu życia– ustalone godziny wstawania i układania się do snu, jedzenia, odrabiania lekcji, zabawy. Przed snem wskazane jest wyciszyć dziecko np.czytanie, opowiadanie bajek.  2. Stworzyć system dziennego planowania – zapisywanie zadań do wykonania. Każde zadanie rozpisać na kartce i umieścić w widocznym miejscu pokoju dziecka ( codzienne wykonywanie tej samej czynności wg. ustalonego schematu pozwoli wyrobić nawyk i odzyskać poczucie kontroli). 2019-09-10

3. Odrabianie lekcji – potraktować jako stały element dnia 3. Odrabianie lekcji – potraktować jako stały element dnia. Zapewnić dziecku odpowiednie warunki: cisza, spokój, usunąć bodźce zakłócające naukę (TV, komputer, na biurku znajdują się tylko potrzebne rzeczy). Zapytać dziecko: co i jak zamierza zrobić? Pomoc rodzica winna sprowadzać się do dyskretnej kontroli, udzielenia wskazówek, wysłuchania z utrwalonego materiału ( nie odrabiamy, nie poprawiamy prac, nie pakujemy tornistra itp.).  Odrabiane przedmioty mogą się przeplatać - pozwala to odpocząć dziecku a jednocześnie koncentrować się. 2019-09-10

4. Nadmierna aktywność i zachowania za tym idące są niezależne od woli dziecka! Nadwyżkę energii należy rozładować poprzez odpowiednie zajęcia – basen, klub sportowy, muzykoterapia, zajęcia taneczne itp. mając na uwadze zainteresowania dziecka.  5. Zadania do wykonania należy dzielić na małe porcje, etapy i przestrzegać zasady kończenia każdej rozpoczętej czynności ( pochwały!). Polecenia muszą być proste, wielokrotnie wypowiedziane i powtórzone przez dziecko (potwierdzenie czy zrozumiało )– konieczne ze względu na często osłabioną u nich pamięć świeżą. 2019-09-10

6. Wskazane jest ograniczenie zbyt dużej ilości wrażeń w ciągu jednego dnia (pozytywnych i negatywnych). Należy omówić sytuacje, które wzbudziły u dziecka duże emocje. W sytuacjach silnego pobudzenia (gniewu, wybuchu) warto poczekać aż napięcie ochłonie i porozmawiać.  7. Programy (TV i komputerowe) powinny być dostosowane do wieku dziecka i cenzurowane. Dzieci cechuje brak krytycyzmu, realizmu, często dosłownie odnoszą widziane treści do życia codziennego, odczuwają strach, są rozdrażnione itp. 2019-09-10

8. Wszelkie uzgodnienia z dzieckiem należy zapisać w formie konkretnych zasad, do których należy się ustawicznie odwoływać (np. Po odrobieniu lekcji, spakowaniu tornistra i rozmowie z mamą lub tatą, mogę wyjść na podwórko).  9. Ważne jest, aby wymagania jakie dziecku stawiamy były konsekwentnie realizowane przez obydwojga rodziców i dostosowane do wieku dziecka. Nie zapominajmy o wzmocnieniach pozytywnych i negatywnych. Dziecko powinno otrzymać informację za co jest chwalone, a za co ganione. 2019-09-10

10. Odpowiednia dieta – badania wykazują, iż niektóre składniki pokarmowe mogą przyczyniać się do nasilenia omawianych symptomów (cukier, pochodne kakao, czekolada, coca – cola, produkty sztucznie barwione, konserwanty).  Opracowała Joanna Burandt-Oprawa 2019-09-10