Zamówienia publiczne - szkolenie Aleksandra Hajduk Zamówienia publiczne - szkolenie Katowice kwiecień 2018 r. www.bezwadium.pl
SIWZ – Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia: 1. Przygotowanie postępowania 2. Ogłoszenie 3. Otwarcie ofert 4. Weryfikacja ofert i wykonawców 5. Ogłoszenie o wybraniu najkorzystniejszej oferty 6. Zawarcie umowy 7. Wykonanie umowy Co publikujemy? SIWZ – Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia: nazwa oraz adres Zamawiającego tryb udzielania zamówienia opis przedmiotu zamówienia (OPZ) termin wykonania zamówienia warunki udziału oraz sposób dokonywania oceny spełniania tych warunków wykaz oświadczeń i dokumentów jakie mają dostarczyć wykonawcy w celu potwierdzenia spełniania warunków udziału w postępowaniu. informacja o sposobie porozumiewania się zamawiającego z wykonawcami, wymagania dotyczące wadium opis sposobu przygotowywania ofert miejsce oraz termin składania i otwarcia ofert ogólne warunki umowy albo wzór umowy Aleksandra Hajduk, www.bezwadium.pl
Gdy SIWZ jest niezrozumiały lub nieścisły? Możliwość zadawania pytań 1. Przygotowanie postępowania 2. Ogłoszenie 3. Otwarcie ofert 4. Weryfikacja ofert i wykonawców 5. Ogłoszenie o wybraniu najkorzystniejszej oferty 6. Zawarcie umowy 7. Wykonanie umowy Gdy SIWZ jest niezrozumiały lub nieścisły? Możliwość zadawania pytań Termin Odpowiedzi na pytania – postępowanie Gliwice Zmiana SIWZ Aleksandra Hajduk, www.bezwadium.pl
Opis przedmiotu zamówienia: Jednoznaczność opisu 1. Przygotowanie postępowania 2. Ogłoszenie 3. Otwarcie ofert 4. Weryfikacja ofert i wykonawców 5. Ogłoszenie o wybraniu najkorzystniejszej oferty 6. Zawarcie umowy 7. Wykonanie umowy Opis przedmiotu zamówienia: Jednoznaczność opisu Zapewnienie konkurencyjności Wymogi jakościowe, normy Równoważność produktów Dialog techniczny Aleksandra Hajduk, www.bezwadium.pl
Wycofanie i zmiana oferty Sesja otwarcia ofert – udzielane informacje: 1. Przygotowanie postępowania 2. Ogłoszenie 3. Otwarcie ofert 4. Weryfikacja ofert i wykonawców 5. Ogłoszenie o wybraniu najkorzystniejszej oferty 6. Zawarcie umowy 7. Wykonanie umowy Otwarcie ofert: Termin i miejsce Wycofanie i zmiana oferty Sesja otwarcia ofert – udzielane informacje: kwota, jaka zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia Nazwy i adresy wykonawców Informacje dotyczące ceny i innych kluczowych parametrów (jeżeli jest to możliwe) Publikacja protokołu – postępowanie Gliwice Aleksandra Hajduk, www.bezwadium.pl
Aleksandra Hajduk, www.bezwadium.pl
Warunki udziału wykonawców a kryteria oceny ofert. Procedura odwrócona 1. Przygotowanie postępowania 2. Ogłoszenie 3. Otwarcie ofert 4. Weryfikacja ofert i wykonawców 5. Ogłoszenie o wybraniu najkorzystniejszej oferty 6. Zawarcie umowy 7. Wykonanie umowy Warunki udziału wykonawców a kryteria oceny ofert. Procedura odwrócona Wykluczenie wykonawcy, a odrzucenie oferty Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy, o udzielenie zamówienia mogą ubiegać się wykonawcy, którzy spełniają warunki, dotyczące: 1) posiadania uprawnień do wykonywania określonej działalności lub czynności, jeżeli przepisy prawa nakładają obowiązek ich posiadania; 2) posiadania wiedzy i doświadczenia; 3) dysponowania odpowiednim potencjałem technicznym oraz osobami zdolnymi do wykonania zamówienia; 4) sytuacji ekonomicznej i finansowej. Aleksandra Hajduk, www.bezwadium.pl
Karalność podmiotów zarządzających wykonawcą lub samego wykonawcy; 1. Przygotowanie postępowania 2. Ogłoszenie 3. Otwarcie ofert 4. Weryfikacja ofert i wykonawców 5. Ogłoszenie o wybraniu najkorzystniejszej oferty 6. Zawarcie umowy 7. Wykonanie umowy Obligatoryjne podstawy wykluczenia wykonawcy Z kolei przepis art. 24 ust. 1 wskazuje obligatoryjne podstawy do wykluczenia wykonawcy z postępowania. Zaistnienie jednej z okoliczności wymienionych w art. 24 ust. 1 ustawy stanowi podstawę do wykluczenia wykonawcy z postępowania o zamówienie publiczne: Karalność podmiotów zarządzających wykonawcą lub samego wykonawcy; zaleganie z podatkami, składkami , daninami publicznymi; wykonawcę, który przedstawił informacje wprowadzające w błąd zamawiającego, mogące mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane przez zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia; wykonawcę, który bezprawnie wpływał lub próbował wpłynąć na czynności zamawiającego lub pozyskać informacje poufne, mogące dać mu przewagę w postępowaniu o udzielenie zamówienia; wykonawcę, który brał udział w przygotowaniu postępowania o udzielenie zamówienia lub którego pracownik, a także osoba wykonująca pracę na innej podstawie brał udział w przygotowaniu takiego postępowania, chyba że spowodowane tym zakłócenie konkurencji może być wyeliminowane w inny sposób niż przez wykluczenie wykonawcy z udziału w postępowaniu; Aleksandra Hajduk, www.bezwadium.pl
Ciąg dalszy przesłanek obligatoryjnych: 1. Przygotowanie postępowania 2. Ogłoszenie 3. Otwarcie ofert 4. Weryfikacja ofert i wykonawców 5. Ogłoszenie o wybraniu najkorzystniejszej oferty 6. Zawarcie umowy 7. Wykonanie umowy Ciąg dalszy przesłanek obligatoryjnych: wykonawcę, który z innymi wykonawcami zawarł porozumienie mające na celu zakłócenie konkurencji między wykonawcami w postępowaniu o udzielenie zamówienia, co zamawiający jest w stanie wykazać za pomocą stosownych środków dowodowych; wykonawcę będącego podmiotem zbiorowym, wobec którego sąd orzekł zakaz ubiegania się o zamówienia publiczne - wykonawców, którzy należąc do tej samej grupy kapitałowej, złożyli odrębne oferty, oferty częściowe lub wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, chyba że wykażą, że istniejące między nimi powiązania nie prowadzą do zakłócenia konkurencji w postępowaniu o udzielenie zamówienia. Aleksandra Hajduk, www.bezwadium.pl
w stosunku do którego otwarto likwidację 1. Przygotowanie postępowania 2. Ogłoszenie 3. Otwarcie ofert 4. Weryfikacja ofert i wykonawców 5. Ogłoszenie o wybraniu najkorzystniejszej oferty 6. Zawarcie umowy 7. Wykonanie umowy Fakultatywne przesłanki wykluczenia wykonawcy (muszą zostać przewidziane w SIWZ) w stosunku do którego otwarto likwidację w wyniku zamierzonego działania lub rażącego niedbalstwa nie wykonał lub nienależycie wykonał zamówienie, co zamawiający jest w stanie wykazać za pomocą stosownych środków dowodowych jeżeli wykonawca lub osoby, o których mowa w ust. 1 pkt 14, uprawnione do reprezentowania wykonawcy pozostają w relacjach mogących wpływać na konkurencyjność, art. 17 PZP wobec którego wydano ostateczną decyzję administracyjną o naruszeniu obowiązków wynikających z przepisów prawa pracy, prawa ochrony środowiska lub przepisów o zabezpieczeniu społecznym, jeżeli wymierzono tą decyzją karę pieniężną nie niższą niż 3000 złotych Aleksandra Hajduk, www.bezwadium.pl
4) aspekty innowacyjne; 1. Przygotowanie postępowania 2. Ogłoszenie 3. Otwarcie ofert 4. Weryfikacja ofert i wykonawców 5. Ogłoszenie o wybraniu najkorzystniejszej oferty 6. Zawarcie umowy 7. Wykonanie umowy Kryteria oceny ofert CENA ≤ 60% Kryteriami oceny ofert są cena lub koszt albo cena lub koszt i inne kryteria odnoszące się do przedmiotu zamówienia, w szczególności: 1)jakość, w tym parametry techniczne, właściwości estetyczne i funkcjonalne; 2)aspekty społeczne, w tym integracja zawodowa i społeczna osób, o których mowa w art. 22 ust. 2, dostępność dla osób niepełnosprawnych lub uwzględnianie potrzeb użytkowników; 3) aspekty środowiskowe, w tym efektywność energetyczna przedmiotu zamówienia; 4) aspekty innowacyjne; 5)organizacja, kwalifikacje zawodowe i doświadczenie osób wyznaczonych do realizacji zamówienia, jeżeli mogą mieć znaczący wpływ na jakość wykonania zamówienia; 6) serwis posprzedażny oraz pomoc techniczna, warunki dostawy, takie jak termin dostawy, sposób dostawy oraz czas dostawy lub okres realizacji. Aleksandra Hajduk, www.bezwadium.pl
Kryteria oceny ofert – cechy: 1. Przygotowanie postępowania 2. Ogłoszenie 3. Otwarcie ofert 4. Weryfikacja ofert i wykonawców 5. Ogłoszenie o wybraniu najkorzystniejszej oferty 6. Zawarcie umowy 7. Wykonanie umowy Kryteria oceny ofert – cechy: Związane bezpośrednio z przedmiotem zamówienia; Przejrzyste i niebudzące wątpliwości; „mierzalne” Umożliwiające porównanie ofert; Aleksandra Hajduk, www.bezwadium.pl
Aleksandra Hajduk, www.bezwadium.pl
1) jest niezgodna z ustawą; 1. Przygotowanie postępowania 2. Ogłoszenie 3. Otwarcie ofert 4. Weryfikacja ofert i wykonawców 5. Ogłoszenie o wybraniu najkorzystniejszej oferty 6. Zawarcie umowy 7. Wykonanie umowy Odrzucenie oferty: 1) jest niezgodna z ustawą; 2) jej treść nie odpowiada treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia, z zastrzeżeniem art. 87 ust. 2 pkt 3; 3) jej złożenie stanowi czyn nieuczciwej konkurencji w rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji; 4) zawiera rażąco niską cenę lub koszt w stosunku do przedmiotu zamówienia; 5) została złożona przez wykonawcę wykluczonego z udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia lub niezaproszonego do składania ofert; 6) zawiera błędy w obliczeniu ceny lub kosztu; 7) wadium nie zostało wniesione lub zostało wniesione w sposób nieprawidłowy, 8) jej przyjęcie naruszałoby bezpieczeństwo publiczne lub istotny interes bezpieczeństwa państwa, a tego bezpieczeństwa lub interesu nie można zagwarantować w inny sposób. Aleksandra Hajduk, www.bezwadium.pl
2) wykonawcach, którzy zostali wykluczeni, 1. Przygotowanie postępowania 2. Ogłoszenie 3. Otwarcie ofert 4. Weryfikacja ofert i wykonawców 5. Ogłoszenie o wybraniu najkorzystniejszej oferty 6. Zawarcie umowy 7. Wykonanie umowy Zamawiający informuje niezwłocznie wszystkich wykonawców o: 1) wyborze najkorzystniejszej oferty, podając nazwę albo imię i nazwisko, siedzibę albo miejsce zamieszkania i adres, jeżeli jest miejscem wykonywania działalności wykonawcy, którego ofertę wybrano, oraz nazwy albo imiona i nazwiska, siedziby albo miejsca zamieszkania i adresy, jeżeli są miejscami wykonywania działalności wykonawców, którzy złożyli oferty, a także punktację przyznaną ofertom w każdym kryterium oceny ofert i łączną punktację, 2) wykonawcach, którzy zostali wykluczeni, 3) wykonawcach, których oferty zostały odrzucone, powodach odrzucenia oferty, 4)unieważnieniu postępowania - podając uzasadnienie faktyczne i prawne. Aleksandra Hajduk, www.bezwadium.pl
Zamawiający unieważnia postępowanie o udzielenie zamówienia, jeżeli: 1. Przygotowanie postępowania 2. Ogłoszenie 3. Otwarcie ofert 4. Weryfikacja ofert i wykonawców 5. Ogłoszenie o wybraniu najkorzystniejszej oferty 6. Zawarcie umowy 7. Wykonanie umowy Unieważnienie postępowania Zamawiający unieważnia postępowanie o udzielenie zamówienia, jeżeli: 1)nie złożono żadnej oferty niepodlegającej odrzuceniu; 2)cena najkorzystniejszej oferty lub oferta z najniższą ceną przewyższa kwotę, którą zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia, chyba że zamawiający może zwiększyć tę kwotę do ceny najkorzystniejszej oferty; 3) wystąpiła istotna zmiana okoliczności powodująca, że prowadzenie postępowania lub wykonanie zamówienia nie leży w interesie publicznym, czego nie można było wcześniej przewidzieć; 4) postępowanie obarczone jest niemożliwą do usunięcia wadą uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego. Aleksandra Hajduk, www.bezwadium.pl
Zamawiający zawiera umowę w sprawie zamówienia publicznego w terminie: 1. Przygotowanie postępowania 2. Ogłoszenie 3. Otwarcie ofert 4. Weryfikacja ofert i wykonawców 5. Ogłoszenie o wybraniu najkorzystniejszej oferty 6. Zawarcie umowy 7. Wykonanie umowy Zamawiający zawiera umowę w sprawie zamówienia publicznego w terminie: nie krótszym niż 10 dni od dnia przesłania zawiadomienia o wyborze najkorzystniejszej oferty, jeżeli zawiadomienie to zostało przesłane przy użyciu środków komunikacji elektronicznej, albo 15 dni - jeżeli zostało przesłane w inny sposób - w przypadku zamówień, których wartość jest równa lub przekracza kwoty progowe - określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8; nie krótszym niż 5 dni od dnia przesłania zawiadomienia o wyborze najkorzystniejszej oferty, jeżeli zawiadomienie to zostało przesłane przy użyciu środków komunikacji elektronicznej, albo 10 dni - jeżeli zostało przesłane w inny sposób - w przypadku zamówień, których wartość jest mniejsza niż kwoty progowe - określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8. A co gdy wykonawca nie podpisze umowy? Aleksandra Hajduk, www.bezwadium.pl
Umowa w sprawie o zamówienia publiczne: 1. Przygotowanie postępowania 2. Ogłoszenie 3. Otwarcie ofert 4. Weryfikacja ofert i wykonawców 5. Ogłoszenie o wybraniu najkorzystniejszej oferty 6. Zawarcie umowy 7. Wykonanie umowy Umowa w sprawie o zamówienia publiczne: Okoliczności dopuszczające wprowadzania zmian treści zawartej umowy, - PZP w art. 144 określa szczególne sytuacje w których może dojść do zmiany umowy; Należy pamiętać, że: wykonawca może nie wyrazić zgody na dodatkowe zamówienie zmiany umowy nie mogą prowadzić do zmiany charakteru umowy (np. zastąpienia danego przedmiotu zamówienia innym lub w sytuacji zmiany rodzaju zamówienia) Aleksandra Hajduk, www.bezwadium.pl
Art. 144 PZP- odstąpienie zamawiającego od umowy 1. Przygotowanie postępowania 2. Ogłoszenie 3. Otwarcie ofert 4. Weryfikacja ofert i wykonawców 5. Ogłoszenie o wybraniu najkorzystniejszej oferty 6. Zawarcie umowy 7. Wykonanie umowy Art. 144 PZP- odstąpienie zamawiającego od umowy 1.W razie zaistnienia istotnej zmiany okoliczności powodującej, że wykonanie umowy nie leży w interesie publicznym, czego nie można było przewidzieć w chwili zawarcia umowy, lub dalsze wykonywanie umowy może zagrozić istotnemu interesowi bezpieczeństwa państwa lub bezpieczeństwu publicznemu, zamawiający może odstąpić od umowy w terminie 30 dni od dnia powzięcia wiadomości o tych okolicznościach. 2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, wykonawca może żądać wyłącznie wynagrodzenia należnego z tytułu wykonania części umowy. Aleksandra Hajduk, www.bezwadium.pl
Zabezpieczenie należytego wykonania umowy: 1) pieniądzu; 1. Przygotowanie postępowania 2. Ogłoszenie 3. Otwarcie ofert 4. Weryfikacja ofert i wykonawców 5. Ogłoszenie o wybraniu najkorzystniejszej oferty 6. Zawarcie umowy 7. Wykonanie umowy Zabezpieczenie należytego wykonania umowy: 1) pieniądzu; 2) poręczeniach bankowych lub poręczeniach spółdzielczej kasy oszczędnościowo- kredytowej, z tym że zobowiązanie kasy jest zawsze zobowiązaniem pieniężnym; 3) gwarancjach bankowych; 4) gwarancjach ubezpieczeniowych; 5) poręczeniach udzielanych przez podmioty, o których mowa w art. 6b ust. 5 pkt 2 ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. lub inne, jeżeli Zamawiający wyrazi zgodę. Aleksandra Hajduk, www.bezwadium.pl
Tryby udzielania zamówień publicznych: Aleksandra Hajduk Tryby udzielania zamówień publicznych: Tryby, które mogą być zawsze wykorzystane: przetarg nieograniczony – polega na tym, że w odpowiedzi na publiczne ogłoszenie o zamówieniu oferty mogą składać wszyscy zainteresowani wykonawcy; przetarg ograniczony – w odpowiedzi na publiczne ogłoszenie o zamówieniu, wykonawcy składają wnioski o dopuszczenie do udziału w przetargu, a oferty mogą składać wykonawcy zaproszeni do składania ofert; Aleksandra Hajduk, www.bezwadium.pl www.bezwadium.pl
Tryby udzielania zamówień publicznych: Aleksandra Hajduk Tryby udzielania zamówień publicznych: Gdy nie jesteśmy w stanie dokładnie określić ceny lub opisu przedmiotu zamówienia: negocjacje z ogłoszeniem – jest to tryb udzielenia zamówienia, w którym, po publicznym ogłoszeniu o zamówieniu, zamawiający zaprasza wykonawców dopuszczonych do udziału w postępowaniu do składania ofert wstępnych niezawierających ceny, prowadzi z nimi negocjacje, a następnie zaprasza ich do składania ofert; dialog konkurencyjny – jest to tryb udzielenia zamówienia, w którym po publicznym ogłoszeniu o zamówieniu zamawiający prowadzi z wybranymi przez siebie wykonawcami dialog, a następnie zaprasza ich do składania ofert; Aleksandra Hajduk, www.bezwadium.pl www.bezwadium.pl
Tryby udzielania zamówień publicznych c.d.n. Aleksandra Hajduk negocjacje bez ogłoszenia – to tryb udzielenia zamówienia, w którym zamawiający negocjuje warunki umowy w sprawie zamówienia publicznego z wybranymi przez siebie wykonawcami, a następnie zaprasza ich do składania ofert; zamówienie z wolnej ręki – jest to tryb udzielenia zamówienia, w którym zamawiający udziela zamówienia po negocjacjach tylko z jednym wykonawcą; Tryby udzielania zamówień publicznych c.d.n. Aleksandra Hajduk, www.bezwadium.pl www.bezwadium.pl
Tryby udzielania zamówień publicznych c.d.n. Aleksandra Hajduk zapytanie o cenę – to tryb udzielenia zamówienia, w którym zamawiający kieruje pytanie o cenę do wybranych przez siebie wykonawców i zaprasza ich do składania ofert; licytacja elektroniczna – jest to tryb udzielenia zamówienia, w którym za pomocą formularza umieszczonego na stronie internetowej, umożliwiającego wprowadzenie niezbędnych danych w trybie bezpośredniego połączenia z tą stroną, wykonawcy składają kolejne korzystniejsze oferty (postąpienia), podlegające automatycznej klasyfikacji; Tryby udzielania zamówień publicznych c.d.n. Aleksandra Hajduk, www.bezwadium.pl www.bezwadium.pl
Aleksandra Hajduk, www.bezwadium.pl Zapytanie o cenę Zamawiający może udzielić zamówienia w trybie zapytania o cenę, jeżeli przedmiotem zamówienia są dostawy lub usługi powszechnie dostępne o ustalonych standardach jakościowych, a wartość zamówienia jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp. Jedynym kryterium udzielenia zamówienia jest cena. Zapytanie kierowane jest do co najmniej 5 podmiotów Aleksandra Hajduk, www.bezwadium.pl www.bezwadium.pl