Patologie w kierowaniu

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DYSKRYMINACJA W MIEJSCU PRACY W POLSCE
Advertisements

Warsztaty psychologiczne
JAK SOBIE RADZIĆ Z PRZEMOCĄ?
PRZEMOC I AGRESJA Jak zapobiegać?
Psychologia Zarządzania
Oddziaływanie mediów na osobowość człowieka
JAK RADZIĆ SOBIE ZE STRESEM
Mirosława Żurawska Centrum Doradztwa Zawodowego dla Sportowców
Przywództwo – szkoły, atrybuty, umiejętności, techniki.
STRES – TO BRZMI GROŹNIE
Dr Grażyna Poraj Instytut Psychologii Uniwersytet Łódzki
Czynniki wpływające na motywację wewnętrzną
Materiały z warsztatów
Broszura opisuje zjawisko przemocy i agresji oraz jego formy
„ MÓJ WYBÓR – MOJE ŻYCIE ”
Psychologia w zarządzaniu
Procesy poznawcze cd Uczenie się.
Dobrostan w pracy.
STRES W ZAWODZIE BIBLIOTEKARZA
MOBBING definicja zjawiska
Przyczyny agresji i przemocy wśród dzieci i młodzieży
warsztaty dla rodziców
Asertywność czyli jak żyć z ludźmi Autor: Elżbieta Bowdur.
PRZEMOC WOBEC DZIECKA WYBRANE ZAGADNIENIA Monika Zielona-Jenek Pracownia Seksuologii Społecznej i Klinicznej IP UAM POZNAŃ 2011.
Przemoc w szkole jako współczesny problem systemu edukacujnego
ZERO TOLERANCJI DLA PRZEMOCY W SZKOLE
RADY DLA WSZYSTKICH, KTÓRZY CHCĄ BYĆ DOBRYMI RODZICAMI
WYKŁAD VII DOBROSTAN W PRACY.
PROFILAKTYKA.
Zarządzanie kryzysowe – system organizacji i zasady funkcjonowania
Kształtowanie poczucia własnej wartości u dzieci.
Kierowanie zespołami pracowniczymi
w praktyce pedagogicznej
psycholog z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej
Podstawy rekreacji WYKŁAD III
czyli oddziaływanie grupy na jednostkę
Kochać dziecko to przygotować je do samodzielnego życia .
Kulturowe uwarunkowania zarządzania jakością
Autor: Grzegorz Rogala, ”Concordia – Konsorcjum szkoleniowe” www
Jak konsekwentnie postępować z dzieckiem?
Postawa asertywna.
THE LEADER IN ME KUBA TERKA. THE LEADER IN ME UMIEJĘTOŚĆ UWAŻNEGO SŁUCHANIA Wielu ludzi zapomina, że rozmowa z drugim człowiekiem to nie tylko mówienie,
Komunikacja niewerbalna – mimika twarzy
Delegowanie uprawnień decyzyjnych
PRZEMOC I AGRESJA.
AGRESJA WŚRÓD DZIECI I MŁODZIEŻY
The Leader in Me.
Wypalenie zawodowe: dotyka tych najbardziej zaangażowanych ?
ŁAD i KONFLIKTY SPOŁECZNE
STRES ZAWODOWY W SĄDACH POWSZECHNYCH I JEGO SKUTKI ZDROWOTNE SEMINARIUM r. Uniwersytet SWPS, Warszawa.
PSYCHOLOGICZNE I PEDAGOGICZNE UWARUNKOWANIA ZMIAN W SYSTEMIE OŚWIATY
Pracownia Terapii i Psychoedukacji
Podstawowe założenia dotyczące rozwoju Rozwój to proces dokonujących się przez całe życie zmian, względnie nieodwracalnych, ilościowo-jakościowych, progresywno-
INFORMACJE TEORETYCZNE Projekt edukacyjny „Jak młodzież z naszego gimnazjum radzi sobie ze stresem ?”
Nurty zarządzania – Szkoła stosunków miedzyludzkich.
STOP SZOKOWI KULTUROWEMU
Stres: człowiek – zespół-organizacja
O stresie – kilka rzeczy ważnych
Określenie sposobów motywowania ludzi do pracy
TEORIE I MODELE MOTYWOWANIA
Uzależnienie młodzieży od internetu – wyzwania współczesnej profilaktyki zdrowia psychicznego. Piotr Sobczak TCK
Wykonały: Dominika Radziewińska Kinga Stelmaszczuk
Stres informacyjny użytkowników Internetu
KOMUNIKACJA WEWNĘTRZNA W FIRMIE Łatwizna czy wyzwanie?
DLACZEGO RUCH JEST TAK WAŻNY DLA NASZEGO ZDROWIA ?
Psychologia w Zarządzaniu
Psychologia w Zarządzaniu
Komunikacja na różnych etapach życia – prawidłowości
Metody radzenia sobie ze stresem
Wykład I: Co to jest wizerunek i na czym polega jego kreowanie.
Zapis prezentacji:

Patologie w kierowaniu Psychologia w Zarządzaniu Wykład 6 Jolanta Babiak

Kierowanie patologiczne Wiele określeń zjawiska kierowania patologicznego; Nieskuteczne Makiaweliczne Manipulacyjne Nadużywające Tyranizujące Leseferyczne Można posłużyć się definicją Bennetta Tepper (2000) określającej takie kierowanie jako postrzeganie pracownika zakresu w jakim przywódca “okazuje wrogie nastawienia i zachowania, werbalne i niewerbalne, bez przemocy fizycznej”

Dlaczego tak wielu pracowników pozostaje w miejscu, w którym doświadczają przemocy Pracownicy mogą czuć się bezradni wobec wrogiego nastawienia przełożonego Mogą być ekonomicznie zależni od danego miejsca pracy Mogą odczuwać większy strach przed zmianą pracy aniżeli przemocy której są poddawani Przełożony zachowuje się czasem “normalnie” co wzmacnia nadzieję na to, że przemoc psychologiczna nie będzie miała więcej miejsca

Czym zatem jest przemoc psychologiczna w pracy? Publiczne krytykowanie Głośne i gniewne wybuchy furii Grubiańskie zachowanie Bezmyślne zachowanie Naciski i wywieranie presji Używanie własnego autorytetu dla włąsnych korzyści Niesprawiedliwe traktowanie podwładnych Ciągłe zniechęcanie Okazywanie obojętności Okazywanie wrogości z premedytacją Nieuzasadnione karanie

Efekty przemocy ze strony przełożonego Powiązania z frustracją Poczuciem bezradności Alienacji w miejscu pracy Niska satysfakcja Obniżenie wydajności Przeżywanie stresu Zagrożenie pozytywnej samooceny: postrzegania siebie jako wartościowej jednostki Zagrożenie pozytywnej oceny siebie jako jednostki społecznej

Jak osoby radzą sobie z psychologiczną przemocą w pracy? Bodźce awersyjne mogą być mniej stresujące jeśli osoba charakteryzuje się np. Wewnętrznym poczuciem kontroli lub jest przeświadczona o tym, że jest w stanie uniknąć lub zmniejszyć działanie stresora Sama wiara w to, że istnieją drogi wyjścia z trudnej sytuacji w pracy powoduje większą odporność na dewastujący wpływ patologicznych przełożonych Podjęcie działań zmierzających do zmiany własnej sytuacji może w pewnym stopniu obniżać stres związany z przemocą psychologiczną w pracy

Czy istnieją różnice kulturowe w postrzeganiu negatywnego stylu przywództwa? Normy określające zachowania przełożonych Normy określające oczekiwania podwładnych Rzeczywiste oczekiwania i percepcja podwładnych Uwarunkowania kulturowe wpływają na przekonania, opinie, oceny, postawy i sposoby doświadczania oraz okazywania emocji Uwarunkowania kulturowe tworzą podstawy i granice akceptowania różnych zachowań Uwarunkowania kulturowe nadają kształt i przebieg dynamicznym relacjom podwładny-przełożony

Bibliografia Ashforth, B. (2997). Petty tyranny in organizations: A preliminary examination of antecedents and consequences. Canadian Journal of Administrative Sciences, 14, 126-140. Tepper, B. J. (2000). Consequences of abusive supervision. Academy of Management Journal, 43, 178-190. Vogel, R. M. Mitchell, M. S., Tepper, B. J., Restubog, S. L. D., Hu, C., Hua, W., Huang, J. (2015). A cross-cultural examination of subordinates’ perceptions of and reactions to abusive supervision. Journal of Organizational Behavior, 36, 720-745.