Patologie w kierowaniu Psychologia w Zarządzaniu Wykład 6 Jolanta Babiak
Kierowanie patologiczne Wiele określeń zjawiska kierowania patologicznego; Nieskuteczne Makiaweliczne Manipulacyjne Nadużywające Tyranizujące Leseferyczne Można posłużyć się definicją Bennetta Tepper (2000) określającej takie kierowanie jako postrzeganie pracownika zakresu w jakim przywódca “okazuje wrogie nastawienia i zachowania, werbalne i niewerbalne, bez przemocy fizycznej”
Dlaczego tak wielu pracowników pozostaje w miejscu, w którym doświadczają przemocy Pracownicy mogą czuć się bezradni wobec wrogiego nastawienia przełożonego Mogą być ekonomicznie zależni od danego miejsca pracy Mogą odczuwać większy strach przed zmianą pracy aniżeli przemocy której są poddawani Przełożony zachowuje się czasem “normalnie” co wzmacnia nadzieję na to, że przemoc psychologiczna nie będzie miała więcej miejsca
Czym zatem jest przemoc psychologiczna w pracy? Publiczne krytykowanie Głośne i gniewne wybuchy furii Grubiańskie zachowanie Bezmyślne zachowanie Naciski i wywieranie presji Używanie własnego autorytetu dla włąsnych korzyści Niesprawiedliwe traktowanie podwładnych Ciągłe zniechęcanie Okazywanie obojętności Okazywanie wrogości z premedytacją Nieuzasadnione karanie
Efekty przemocy ze strony przełożonego Powiązania z frustracją Poczuciem bezradności Alienacji w miejscu pracy Niska satysfakcja Obniżenie wydajności Przeżywanie stresu Zagrożenie pozytywnej samooceny: postrzegania siebie jako wartościowej jednostki Zagrożenie pozytywnej oceny siebie jako jednostki społecznej
Jak osoby radzą sobie z psychologiczną przemocą w pracy? Bodźce awersyjne mogą być mniej stresujące jeśli osoba charakteryzuje się np. Wewnętrznym poczuciem kontroli lub jest przeświadczona o tym, że jest w stanie uniknąć lub zmniejszyć działanie stresora Sama wiara w to, że istnieją drogi wyjścia z trudnej sytuacji w pracy powoduje większą odporność na dewastujący wpływ patologicznych przełożonych Podjęcie działań zmierzających do zmiany własnej sytuacji może w pewnym stopniu obniżać stres związany z przemocą psychologiczną w pracy
Czy istnieją różnice kulturowe w postrzeganiu negatywnego stylu przywództwa? Normy określające zachowania przełożonych Normy określające oczekiwania podwładnych Rzeczywiste oczekiwania i percepcja podwładnych Uwarunkowania kulturowe wpływają na przekonania, opinie, oceny, postawy i sposoby doświadczania oraz okazywania emocji Uwarunkowania kulturowe tworzą podstawy i granice akceptowania różnych zachowań Uwarunkowania kulturowe nadają kształt i przebieg dynamicznym relacjom podwładny-przełożony
Bibliografia Ashforth, B. (2997). Petty tyranny in organizations: A preliminary examination of antecedents and consequences. Canadian Journal of Administrative Sciences, 14, 126-140. Tepper, B. J. (2000). Consequences of abusive supervision. Academy of Management Journal, 43, 178-190. Vogel, R. M. Mitchell, M. S., Tepper, B. J., Restubog, S. L. D., Hu, C., Hua, W., Huang, J. (2015). A cross-cultural examination of subordinates’ perceptions of and reactions to abusive supervision. Journal of Organizational Behavior, 36, 720-745.