Twój Zawód Twoja Przyszłość ?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Dlaczego organizacja pozarządowa to inkubator dobrych pracowników?
Advertisements

Opracowała: Ewa Malasiewicz
Kogo szukają pracodawcy?
Zawody przyszłości w Polsce i ich szanse na rynkach europejskich
Metody wyboru zawodu Cele zajęć:
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY
Dane informacyjne Nazwa szkoły: ZSO nr 1 I Liceum Ogólnokształcące im. ppor. Emilii Gierczak w Nowogardzie ID grupy: 97_6_G_P1 Opiekun: Barbara Papuszka.
Rynek pracy globalny vs. regionalny / lokalny
Powiatowe zróżnicowanie sytuacji na podkarpackim rynku pracy w kontekście zawodów nadwyżkowych i deficytowych. Tomasz Soliński Zakład Public Relations.
Związek Pracodawców Dolnego Śląska
2009 Maja DobrzyńskaWarszawa, 9 czerwca 2009 roku.
KSZTAŁCENIE ZAWODOWE W POWIECIE KLUCZBORSKIM Miejsce: Aula Zespołu Szkół Ogólnokształcących im. Adama Mickiewicza w Kluczborku Termin: 28 listopada 2007.
Północna Izba Gospodarcza Jak przedsiębiorcy postrzegają absolwentów szczecińskich uczelni wyższych? Badanie telefoniczne przeprowadzone.
Młodzi ludzie na rynku pracy. Baranowo 2013
„Kompleksowe umiejętności – gwarantem przyszłości”
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Wszystko co chcielibyście wiedzieć o pracodawcach.
co po gimnazjum ? Wybierz swoją przyszłość Przygotowała:
Zuzanna Szereniuk Michał Iwan
Znaczenie Internetu w doradztwie zawodowym dla młodzieży
1 Sytuacja na małopolskim rynku pracy w kontekście dostosowania kompetencji mieszkańców do potrzeb pracodawców Kierunki rozwoju kształcenia i wychowania.
Kształcenie zawodowe szansą zatrudnienia na rynku pracy
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY (SzOK)
TECHNIK EKONOMISTA.
Charakterystyka zawodu
lecz dla życia się uczymy”
RYNEK PRACY I JEGO OCZEKIWANIA A SZKOLNICTWO ZAWODOWE mgr Mariusz Wacławek Dyrektor PCE w Chrzanowie.
Doradcy zawodowi: Anna Pilszek Sabina Kontny.
ROLA SPZ WE WSPARCIU DORADCÓW ZAWODOWYCH PRACUJĄCYCH W INNYCH PLACÓWKACH Prezenter EWA JAGODZIŃSKA PSYCHOLOG – DORADCA ZAWODOWY SPZ LUBLIN.
Szkolenie dla opiekunów Centów
Rekrutacja – 2010 Zespół Szkół Nr 2 w Nowym Dworze Gdańskim, ul. Warszawska 54 ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 2 NAJLEPSZY WYBÓR ! Nie dla szkoły, lecz dla życia się uczymy.
MODU Ł Kszta ł cenie ustawiczne i mobilno ść zawodowa Klasa II.
Bezrobocie Suwałki 24 luty 2014 rok.
Poradnictwo edukacyjno – zawodowe w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej dla Młodzieży.
Szkoła zawodowa Rzeszów Szkoły Zawodowe w Rzeszowie ZS Agroprzedsiębiorczości ZS Kształcenia Ustawicznego ZS Ekonomicznych ZS Elektronicznych ZS.
Szkoła zawodowa Rzeszów 2013.
Już dawno minęły te czasy, kiedy od pracownika wymagano głównie wykształcenia kierunkowego, a dodatkowe umiejętności odgrywały znikomą lub prawie żadną.
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
WYBÓR ZAWODOWY GIMNAZJALISTY
Zawody przyszłości w Polsce i ich szanse na rynkach europejskich
Dynamika zmian istniejących na rynku pracy zawodów jest ściśle związana z tendencjami społeczno-gospodarczymi Europy i świata. Co kilka miesięcy pojawiają.
Warszawski System Doradztwa Zawodowego jako forma wsparcia karier uczniów w obliczu współczesnej rzeczywistości Kraków, r.
PORADNIA Oferta doradcy zawodowego Powiatowego Ośrodka Rozwoju Edukacji w Giżycku Marty Knaś.
Analiza rynku pracy Stan faktyczny
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
Logistyk.
PATRONAT PREZYDENT MIASTA CZĘSTOCHOWY DYREKTOR DELEGATURY KURATORIUM OŚWIATY W CZĘSTOCHOWIE CentrumInformacjiZawodowej Centrum Kształcenia Praktycznego.
Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego Radom Radom tel tel.
Typy szkół ponadgimnazjalnych trzyletnie liceum ogólnokształcące trzyletnia szkoła specjalna przysposabiająca do pracy trzyletnia zasadnicza szkoła zawodowa.
KSZTAŁCENIE ZAWODOWE A RYNEK PRACY W WOJEWÓDZTWIE LUBELSKIM Wydział Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego Lublin, grudzień 2007 Kuratorium Oświaty w Lublinie.
Edukacja a zmieniająca się koniunktura na współczesnym rynku pracy Jak zapewnić efektywność programów stypendialnych? Paweł Pawłowski Wojewódzki Urząd.
1.„Barometr zawodów” – zakres badania 2.Wyniki „Barometru” w woj. podlaskim 3.Funkcjonalność narzędzia internetowego prezentującego „Barometr zawodów”
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Sytuacja na rynku pracy w województwie podkarpackim
„MOJE ŻYCIE – MÓJ WYBÓR”
Badanie losów edukacyjnych absolwentów
Diagnozowanie zapotrzebowania uczniów klas trzecich gimnazjum na informacje edukacyjne i zawodowe wyniki badania ankietowego Międzyszkolny Ośrodek Wspierania.
Specjalista ds. Kontroli Jakości Instalacji
Zawody przyszłości w Polsce i ich szanse na rynkach europejskich
Młodszy Specjalista ds. Rozwoju Produktu
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
dobry start w przyszłość
DOBRY ZAWÓD OTWIERA BARDZO WIELE DRZWI
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Dualne kształcenie zawodowe
Informacje dla trzecioklasistów 2017/2018
PORADNICTWO EDUKACYJNO-ZAWODOWE WYBIERAM, WIĘC MYŚLĘ…
Zawody nauczane we wrocławskich uczelniach
DOBRY ZAWÓD OTWIERA BARDZO WIELE DRZWI
Zapis prezentacji:

Twój Zawód Twoja Przyszłość ?

Twój zawód Twoja przyszłość? Motywy wyboru zawodu Zadowolenie z wyboru zawodu Zawody w „cenie” Umiejętności oczekiwane „na starcie”

Motywy wyboru zawodu 52% 31% 24% 25% 22% 19% 18% 18% 16% 12% 10% 8% 2% Zainteresowanie zawodem, możliwość robienia tego, co się lubi 52% Położenie szkoły w pobliżu miejsca zamieszkania / dobry dojazd 31% 24% Dobra opinia o szkole 25% Możliwość zdawania matury Łatwość znalezienia pracy 22% Przewidywanie wysokich zarobków 19% Szansa zrobienia kariery zawodowej 18% Konieczność szybkiego zdobycia zawodu 18% Przypadkowo 16% Namowa rodziców 12% Ten zawód wybrali koledzy 10% Brak wolnych miejsc w innej szkole 8% Porada doradcy zawodowego / pedagoga szkolnego 2%

Robię to co lubię, lubię to co robię  Zadowolenie z wyboru zawodu Robię to co lubię, lubię to co robię 

Powody wyboru zawodu a zadowolenie z podjętej decyzji Dlaczego wybrałeś/wybrałaś naukę w swoim zawodzie?

Czy teraz wybrał(a)byś ten sam zawód? 50%

Zawody w „cenie”

Czynniki wpływające na rynek pracy: Procesy demograficzne(niż demograficzny, starzejące się społeczeństwo) Postęp technologiczny(umiejętności obsługi specjalistycznych programów, aplikacji komputerowych oraz innych urządzeń cyfrowych jest niezbędna) Zmiana stylu życia(statystycznie większa zamożność = różne formy rekreacji, udział w wydarzeniach kulturalnych, jadanie poza domem, aktywność fizyczna) Globalizacja(możliwość zwiększenia skali działalności w wielu dziedzinach, konieczność znajomości przynamniej jednego j. obcego) Proces popytu i podaży( wysoka podaż powoduje spadek zapotrzebowania na dany zawód = marketing, zarządzanie)

ŹRÓDŁA BADAŃ I ANALIZ ZAWODÓW DEFICYTOWYCH I NADWYŻKOWYCH W MAŁOPOLSCE STAŁE CZYNNIKI WPŁYWAJĄCE NA RYNEK PRACY BADANIE SYTUACJI ABSOLWENTÓW REJESTRUJĄCYCH SIĘ W MAŁOPOLSKICH PUP- ach MAŁOPOLSKIE OBSERWATORIUM RYNKU PRACY I EDUKACJI BAROMETR ZAWODÓW

Zawody Deficytowe i Nadwyżkowe

Zawody Deficytowe Wyższe zapotrzebowanie niż liczba osób poszukujących pracy 64 spośród 424 elementarnych grup zawodowych

Pracownicy działu IT Szefowie kuchni Kucharze menadżerowie projektów administratorzy systemów komputerowych Cieśle Stolarze budowlani Zbrojarze Dekarze Cukiernicy Tynkarze Murarze Blacharze budowlani KIEROWCY AUTOBUSÓW KIEROWCY SAMOCHODÓW CIĘŻAROWYCH PIELĘGNIARKI

Opiekunowie osób starszych Pracownicy usług ochrony Projektanci i administratorzy stron internetowych Programiści Specjaliści ds. sprzedaży Pracownik centrum obsługi telefonicznej Spawacze Specjaliści ds. zamówień publicznych Spedytorzy Logistycy Elektrycy budowlani Opiekunki domowe Lekarze automatycy Telemarketerzy Fryzjerzy SAMODZIELNI KSIĘGOWI

Zawody Nadwyżkowe Zapotrzebowanie mniejsze niż liczba osób poszukujących pracy 320 spośród 424 elementarnych grup zawodowych

Kierowcy samochodów osobowych Ekonomiści Blacharze samochodowi Elektromonterzy Inżynierowie inżynierii środowiska Nauczyciele przedmiotów ogólnokształcących Politolodzy Pedagodzy Pomoce kuchenne Socjolodzy Pracownicy administracji publicznej Technicy organizacji usług gastronomicznych Technicy architektury krajobrazu Inżynierowie rolnictwa Technicy mechanicy Technicy ochrony środowiska Specjaliści do spraw stosunków MIĘDZYNARODOWYCH

Technicy technologii odzieży Technicy inżynierii środowiska i melioracji Technicy usług kosmetycznych Inżynierowie technologii żywności Pracownicy biurowi Technicy żywienia i gospodarstwa domowego Technicy ekonomiści Technicy usług fryzjerskich Specjaliści do spraw organizacji usług gastronomicznych, hotelarskich i turystycznych

Umiejętności oczekiwane „na starcie”

Oczekiwania wobec nowo przyjmowanych pracowników Co jest ważne w procesie rekrutacji? 72% doświadczenie zawodowe / staż pracy 68% posiadanie wyuczonego zawodu 64% poziom wykształcenia

Kompetencje wymagane od kandydatów do pracy KOMPETENCJE : stanowią połączenie następujących czynników: Operatywnej wiedzy z danego zakresu (wiem co) Umiejętności (wiem jak i potrafię) Postaw (chcę i jestem gotów wykorzystać swoją wiedzę) Cechy osobowości Kompetencje nie są cechami stałymi, zmieniają się wraz z doświadczeniem i rozwojem zawodowym i życiowym człowieka

Najważniejsze kompetencje kandydatów do pracy 78% kompetencje indywidualne, psychologiczne- (odpowiedzialność, dyscyplina pracy, uczciwość, wiarygodność, staranność i skrupulatność, chęci do pracy, pracowitość)kompetencje związane z zarządzaniem czasem, a także kultury osobistej, uprzejmości i dbania o wizerunek swój i firmy. Ważna była również samodzielność i kreatywność 48% kompetencje typowe dla danego zawodu- (były rzadziej wymieniane, natomiast należy pamiętać, że pracodawcy pomijają je wypowiedziach, uznając za oczywisty fakt, że spawacz umie spawać, czy piekarz piec chleb 45% kompetencje interpersonalne- komunikatywność, klarowne przekazywanie myśli, umiejętność utrzymywania kontaktu z ludźmi, klientami oraz współpracy w grupie 14% kompetencje komputerowe

12% uprawnienia, licencje, prawo jazdy 12% związane z posiadaniem doświadczenia zawodowego 9% kompetencje fizyczne- zdolności manualne, ogólna sprawność organizmu 8% znajomość języków obcych 8% dyspozycyjność- praca w godzinach niestandardowych oraz gotowość do zmiany miejsca pracy czy dojazdu do niej 7% kompetencje kognitywne- umiejętność myślenia analitycznego oraz uczenia się 6% kompetencje techniczne- posługiwanie się dokumentacją techniczną, obsługa urządzeń technicznych

Źródła internetowe przydatne przy wyborze dalszego kształcenia oraz dalszej ścieżki rozwoju zawodowego: www.doradztwo.ore.edu.pl (Ośrodek Rozwoju Edukacji, Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej) www.edunews.pl (Portal o Nowoczesnej Edukacji) www.klockikariery.ore.hm.pl (Nowoczesne rozwiązania w doradztwie zawodowym) www.pociagdokariery.pl (Projekt Małopolskie Partnerstwo Instytucji w obszarze pracy, edukacji i szkoleń)

NARZĘDZIA DIAGNOSTYCZNE I MATERIAŁY DYDAKTYCZNE WSPOMAGAJĄCE PROCES ROZPOZNANIA PREFERENCJI ZAWODOWYCH UCZNIA: MŁODZIEŻOWY KWESTIONARIUSZ ZAINTERESOWAŃ ZAWODOWYCH (MŁOKOZZ) (Narzędzie służące do diagnozy i autodiagnozy zainteresowań zawodowych uczniów ostatnich klas– zwłaszcza gimnazjum!) www.talentgame.pl (Innowacyjna metodyka badania predyspozycji zawodowych) www.drogadokariery.pl (Innowacyjny program zajęć dla gimnazjalistów) www.doradcazawodu.pl (Internetowy system diagnozy skłonności zawodowych i projektowania kariery zawodowej) www.terazedukacja.pl platforma szkoleń e-learningowych z zakresu rozwoju osobistego i kompetencji cyfrowych)

Dziękuję za uwagę 