Twój Zawód Twoja Przyszłość ?
Twój zawód Twoja przyszłość? Motywy wyboru zawodu Zadowolenie z wyboru zawodu Zawody w „cenie” Umiejętności oczekiwane „na starcie”
Motywy wyboru zawodu 52% 31% 24% 25% 22% 19% 18% 18% 16% 12% 10% 8% 2% Zainteresowanie zawodem, możliwość robienia tego, co się lubi 52% Położenie szkoły w pobliżu miejsca zamieszkania / dobry dojazd 31% 24% Dobra opinia o szkole 25% Możliwość zdawania matury Łatwość znalezienia pracy 22% Przewidywanie wysokich zarobków 19% Szansa zrobienia kariery zawodowej 18% Konieczność szybkiego zdobycia zawodu 18% Przypadkowo 16% Namowa rodziców 12% Ten zawód wybrali koledzy 10% Brak wolnych miejsc w innej szkole 8% Porada doradcy zawodowego / pedagoga szkolnego 2%
Robię to co lubię, lubię to co robię Zadowolenie z wyboru zawodu Robię to co lubię, lubię to co robię
Powody wyboru zawodu a zadowolenie z podjętej decyzji Dlaczego wybrałeś/wybrałaś naukę w swoim zawodzie?
Czy teraz wybrał(a)byś ten sam zawód? 50%
Zawody w „cenie”
Czynniki wpływające na rynek pracy: Procesy demograficzne(niż demograficzny, starzejące się społeczeństwo) Postęp technologiczny(umiejętności obsługi specjalistycznych programów, aplikacji komputerowych oraz innych urządzeń cyfrowych jest niezbędna) Zmiana stylu życia(statystycznie większa zamożność = różne formy rekreacji, udział w wydarzeniach kulturalnych, jadanie poza domem, aktywność fizyczna) Globalizacja(możliwość zwiększenia skali działalności w wielu dziedzinach, konieczność znajomości przynamniej jednego j. obcego) Proces popytu i podaży( wysoka podaż powoduje spadek zapotrzebowania na dany zawód = marketing, zarządzanie)
ŹRÓDŁA BADAŃ I ANALIZ ZAWODÓW DEFICYTOWYCH I NADWYŻKOWYCH W MAŁOPOLSCE STAŁE CZYNNIKI WPŁYWAJĄCE NA RYNEK PRACY BADANIE SYTUACJI ABSOLWENTÓW REJESTRUJĄCYCH SIĘ W MAŁOPOLSKICH PUP- ach MAŁOPOLSKIE OBSERWATORIUM RYNKU PRACY I EDUKACJI BAROMETR ZAWODÓW
Zawody Deficytowe i Nadwyżkowe
Zawody Deficytowe Wyższe zapotrzebowanie niż liczba osób poszukujących pracy 64 spośród 424 elementarnych grup zawodowych
Pracownicy działu IT Szefowie kuchni Kucharze menadżerowie projektów administratorzy systemów komputerowych Cieśle Stolarze budowlani Zbrojarze Dekarze Cukiernicy Tynkarze Murarze Blacharze budowlani KIEROWCY AUTOBUSÓW KIEROWCY SAMOCHODÓW CIĘŻAROWYCH PIELĘGNIARKI
Opiekunowie osób starszych Pracownicy usług ochrony Projektanci i administratorzy stron internetowych Programiści Specjaliści ds. sprzedaży Pracownik centrum obsługi telefonicznej Spawacze Specjaliści ds. zamówień publicznych Spedytorzy Logistycy Elektrycy budowlani Opiekunki domowe Lekarze automatycy Telemarketerzy Fryzjerzy SAMODZIELNI KSIĘGOWI
Zawody Nadwyżkowe Zapotrzebowanie mniejsze niż liczba osób poszukujących pracy 320 spośród 424 elementarnych grup zawodowych
Kierowcy samochodów osobowych Ekonomiści Blacharze samochodowi Elektromonterzy Inżynierowie inżynierii środowiska Nauczyciele przedmiotów ogólnokształcących Politolodzy Pedagodzy Pomoce kuchenne Socjolodzy Pracownicy administracji publicznej Technicy organizacji usług gastronomicznych Technicy architektury krajobrazu Inżynierowie rolnictwa Technicy mechanicy Technicy ochrony środowiska Specjaliści do spraw stosunków MIĘDZYNARODOWYCH
Technicy technologii odzieży Technicy inżynierii środowiska i melioracji Technicy usług kosmetycznych Inżynierowie technologii żywności Pracownicy biurowi Technicy żywienia i gospodarstwa domowego Technicy ekonomiści Technicy usług fryzjerskich Specjaliści do spraw organizacji usług gastronomicznych, hotelarskich i turystycznych
Umiejętności oczekiwane „na starcie”
Oczekiwania wobec nowo przyjmowanych pracowników Co jest ważne w procesie rekrutacji? 72% doświadczenie zawodowe / staż pracy 68% posiadanie wyuczonego zawodu 64% poziom wykształcenia
Kompetencje wymagane od kandydatów do pracy KOMPETENCJE : stanowią połączenie następujących czynników: Operatywnej wiedzy z danego zakresu (wiem co) Umiejętności (wiem jak i potrafię) Postaw (chcę i jestem gotów wykorzystać swoją wiedzę) Cechy osobowości Kompetencje nie są cechami stałymi, zmieniają się wraz z doświadczeniem i rozwojem zawodowym i życiowym człowieka
Najważniejsze kompetencje kandydatów do pracy 78% kompetencje indywidualne, psychologiczne- (odpowiedzialność, dyscyplina pracy, uczciwość, wiarygodność, staranność i skrupulatność, chęci do pracy, pracowitość)kompetencje związane z zarządzaniem czasem, a także kultury osobistej, uprzejmości i dbania o wizerunek swój i firmy. Ważna była również samodzielność i kreatywność 48% kompetencje typowe dla danego zawodu- (były rzadziej wymieniane, natomiast należy pamiętać, że pracodawcy pomijają je wypowiedziach, uznając za oczywisty fakt, że spawacz umie spawać, czy piekarz piec chleb 45% kompetencje interpersonalne- komunikatywność, klarowne przekazywanie myśli, umiejętność utrzymywania kontaktu z ludźmi, klientami oraz współpracy w grupie 14% kompetencje komputerowe
12% uprawnienia, licencje, prawo jazdy 12% związane z posiadaniem doświadczenia zawodowego 9% kompetencje fizyczne- zdolności manualne, ogólna sprawność organizmu 8% znajomość języków obcych 8% dyspozycyjność- praca w godzinach niestandardowych oraz gotowość do zmiany miejsca pracy czy dojazdu do niej 7% kompetencje kognitywne- umiejętność myślenia analitycznego oraz uczenia się 6% kompetencje techniczne- posługiwanie się dokumentacją techniczną, obsługa urządzeń technicznych
Źródła internetowe przydatne przy wyborze dalszego kształcenia oraz dalszej ścieżki rozwoju zawodowego: www.doradztwo.ore.edu.pl (Ośrodek Rozwoju Edukacji, Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej) www.edunews.pl (Portal o Nowoczesnej Edukacji) www.klockikariery.ore.hm.pl (Nowoczesne rozwiązania w doradztwie zawodowym) www.pociagdokariery.pl (Projekt Małopolskie Partnerstwo Instytucji w obszarze pracy, edukacji i szkoleń)
NARZĘDZIA DIAGNOSTYCZNE I MATERIAŁY DYDAKTYCZNE WSPOMAGAJĄCE PROCES ROZPOZNANIA PREFERENCJI ZAWODOWYCH UCZNIA: MŁODZIEŻOWY KWESTIONARIUSZ ZAINTERESOWAŃ ZAWODOWYCH (MŁOKOZZ) (Narzędzie służące do diagnozy i autodiagnozy zainteresowań zawodowych uczniów ostatnich klas– zwłaszcza gimnazjum!) www.talentgame.pl (Innowacyjna metodyka badania predyspozycji zawodowych) www.drogadokariery.pl (Innowacyjny program zajęć dla gimnazjalistów) www.doradcazawodu.pl (Internetowy system diagnozy skłonności zawodowych i projektowania kariery zawodowej) www.terazedukacja.pl platforma szkoleń e-learningowych z zakresu rozwoju osobistego i kompetencji cyfrowych)
Dziękuję za uwagę