Nauczyciel – teoria i/czy praktyka
Jakie są moje oczekiwania Jakie są moje oczekiwania? Praktyka Nauka w Studium Metoda: dokończ zdanie, dyskusja
Cele Oczekiwania
Jakie mam doświadczenia?
Co wiem o współczesnej szkole? Skąd? Czy to wiedza, czy opinia?
W stronę wiedzy
nowy profesjonalizm wiedza praktyka
Żeby uczeń umiał się uczyć Po co uczymy? Żeby uczeń wiedział Żeby uczeń umiał zrobić Żeby uczeń rozumiał Żeby uczeń umiał się uczyć
Uczeń został nauczony Uczeń nauczył się Nauczyłem się
- dokumenty (ustawa o oświacie, podstawa programowa, program nauczania, podręcznik, statut szkoły, regulaminy wewnątrzszkolne)
WSPARCIE ZASOBÓW UCZNIA USTAWA O OŚWIACIE WSPARCIE ZASOBÓW UCZNIA
Podstawa programowa … zwycięża pogląd, że o poziomie wykształcenia współczesnego społeczeństwa świadczy nie tyle średni, co minimalny akceptowalny poziom wykształcenia. (Z. Marciniak, Komentarze do PP)
Jakie będą konsekwencje takiego celu polityki oświatowej? błędna odpowiedź OBNIŻENIE POZIOMU WYMAGAŃ
Podstawa programowa Celem kształcenia ogólnego w szkole podstawowej jest: 1) przyswojenie przez uczniów podstawowego zasobu wiadomości na temat faktów, za sad, teorii i praktyki, dotyczących przede wszystkim tematów i zjawisk bliskich doświadczeniom uczniów; 2) zdobycie przez uczniów umiejętności wykorzystywania posiadanych wiadomości pod czas wykonywania zadań i rozwiązywania problemów; 3) kształtowanie u uczniów postaw warunkujących sprawne i odpowiedzialne funkcjonowanie we współczesnym świecie
Co to jest edukacja kompetencyjna?
- czytanie, pisanie, mówienie - myślenie matematyczne - myślenie naukowe - komunikowanie się w języku ojczystym i obcym - posługiwanie się nowoczesnymi technologiami informacyjnymi - umiejętność uczenia się - umiejętność pracy zespołowej - korzystanie z mediów
Co to są umiejętności przedmiotowe?
- sprawnie liczy obiekty, - oblicza sumę, - mierzy długość, posługując się linijką, - wyszukuje informacje w tekście pod kątem tematu, - odróżnia dobro od zła, - wymienia symbole narodowe
Edukacja przyrodnicza Uczeń kończący klasę I: w zakresie rozumienia i poszanowania świata roślin i zwierząt: a) rozpoznaje rośliny i zwierzęta żyjące w takich środowiskach przyrodniczych, jak: park, las, pole uprawne, sad i ogród (działka), b) zna sposoby przystosowania się zwierząt do poszczególnych pór roku: odloty i przyloty ptaków, zapadanie w sen zimowy, c) wymienia warunki konieczne do rozwoju roślin i zwierząt w gospodarstwie domowym, w szkolnych uprawach i hodowlach itp.; prowadzi proste hodowle i uprawy (w szczególności w kąciku przyrody), d) wie, jaki pożytek przynoszą zwierzęta środowisku: niszczenie szkodników przez ptaki, zapylanie kwiatów przez owady, spulchnianie gleby przez dżdżownice
Biologia III etap edukacyjny Uczeń opisuje, porządkuje i rozpoznaje organizmy, wyjaśnia zjawiska i procesy biologiczne zachodzące w wybranych organizmach i w środowisku, przedstawia i wyjaśnia zależności między organizmem a środowiskiem, wskazuje ewolucyjne źródła różnorodności biologicznej Uczeń planuje, przeprowadza i dokumentuje obserwacje i proste doświadczenia biologiczne; określa warunki doświadczenia, rozróżnia próbę kontrolną i badawczą, formułuje wnioski; przeprowadza obserwacje mikroskopowe preparatów świeżych i trwałych.
Uczenie się w szkole Uczeń umie uczyć się Uczeń ceni wiedzę zamierzony, sterowany proces zdobywania wiadomości, umiejętności i nawyków (sprawności), zbiór, układ zaplanowanych, świadomie powiązanych czynności, które mają na celu modyfikację zachowań Uczeń umie uczyć się Uczeń ceni wiedzę
rodzaje planów - kierunkowy, wynikowy, scenariusz lekcji
Plan kierunkowy Analiza przykładu Plan kierunkowy dla II etapu edukacji: Liczba godzin wychowania fizycznego: 385 godzin w całym etapie – 4 godziny tygodniowo(2+2), czyli 2 godziny obowiązkowe w systemie klasowo-lekcyjnym (193godziny w etapie – 64-65 rocznie) i 2 godziny obowiązkowe do wyboru przez ucznia (192 godziny w etapie – 64 rocznie). http://www.bc.ore.edu.pl/Content/125/Wychowanie+fizyczne+-+Ewa+Czerska.pdf
budowa planu kierunkowego i wynikowego (sposoby zapisywania planu pracy nauczyciela)
Plan wynikowy: - nazwa działu, temat lekcji, wymagania (cele), liczba godzin, wskazówki metodyczne l. godz. pojęcia metoda
filary planowanie poszerzanie Proszę podać 10 podstawowych pojęć naukowych ze swojego przedmiotu, których uczy się dziecko w klasie IV filary Proszę ustalić kolejność wprowadzania wymienionych pojęć na lekcjach planowanie Proszę podać do każdego pojęcia podstawowego dwa naukowe pojęcia uzupełniające poszerzanie
scenariusz lekcji (budowa, formuła tematu lekcji, cel ogólny, cel operacyjny, metody nauczania, materiał nauczania, przebieg lekcji, sposoby oceniania efektów kształcenia)
Wzór scenariusza lekcji Temat lekcji - Cele lekcji: Cel ogólny - Cele operacyjne – Metody nauczania – Formy pracy – Przebieg lekcji – Zadanie domowe -
Temat lekcji powinien być sformułowany w sposób czytelny dla ucznia Temat lekcji powinien być sformułowany w sposób czytelny dla ucznia. Używamy w nim słów, nad którymi uczniowie będą pracować na lekcji, nazw czynności, które będą wykonywać. Zły temat: Powstanie Warszawskie, rośliny leśne, bieg na 100 metrów Dobry temat: poznaję przebieg Powstania Warszawskiego, jakie rośliny można znaleźć w lesie?, uczę się zasad biegu na 100 metrów zły temat: rola Powstania Warszawskiego we współczesnej historii Polski dobry temat: dlaczego Powstanie Warszawskie jest ważnym wydarzeniem historycznym?
Cele lekcji: cel ogólny – dla nauczyciela, nazywa czynność, która jest doskonalona, będzie powtarzana, zapisujemy w formie czasownika niedokonanego przykłady: kształcenie umiejętności obliczania, doskonalenie umiejętności czytania, kształtowanie postawy
Cele lekcji: cele operacyjne, szczegółowe – nazwy czynności wykonywanych w czasie lekcji, które uczeń musi opanować przykłady: wymienia, oblicza, porównuje, wyszukuje, porządkuje
Cel ja znam cel uczeń zna cel razem znamy cel razem rozumiemy cel osiągamy cel, który rozumiemy
ZAKŁADANE EFEKTY – CELE
Planuję to, co sprawdzę Podaję uczniom, co będę sprawdzać Wiem, co jest nowe, trudne, Wiem, co jest niezbędne, Wiem, ile czynności uczniowie mogą wykonać w czasie lekcji, Powtarzam to, co jest ważne, Chcę zaciekawić uczniów, Zmieniam działania, dostosowuję działania do potrzeb klasy
Do zobaczenia