Nauczyciel – teoria i/czy praktyka

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ELEMENTY OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO
Advertisements

E-nauczyciel Rozwijanie umiejętności nauczycieli z zakresu wykorzystania TIK na lekcjach Rządowy Program "Cyfrowa Szkoła” oraz Certyfikacja e-Nauczycieli.
Ministerstwo Edukacji Narodowej
Samorząd uczniowski a podstawa programowa
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
Wsparcie szkół skoncentrowanych na skutecznym uczeniu się uczniów
Nowoczesne technologie w polskiej edukacji
Planowanie pracy nauczyciela
1 ZAŁOŻENIA PROJEKTOWANYCH ZMIAN KSZTAŁCENIE ZAWODOWE I USTAWICZNE.
Sprawdzian po klasie szóstej w szkole podstawowej
NOWA PODSTAWA PROGRAMOWA
Dlaczego 6-latek do szkoły TAK?!
Zakres Przedział wiekowy Cele Oprogramowanie Opis
PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO - MATEMATYKA
„Zabawa jest nauką, nauka zabawą. Im więcej zabawy, tym więcej nauki”
Centrum Edukacji Nauczycieli w Koszalinie
EUROPEJSKIE KOMPETENCJE KLUCZOWE
Co to jest TIK?.
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 2 Proces planowania w edukacji polonistycznej Dr Krzysztof Koc.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych
„A tu rzeczywistość skrzeczy” jak uczyć, by nie spadła efektywność przygotowania do egzaminu maturalnego 2015 Matura 2015 – jak dobrze już teraz przygotowywać.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Informacja o programie Zostać przedsiębiorczym.
Biologia jako nauka WsteczWstecz NaprzódNaprzód Strona domowa WyjścieWyjście Informacje ITN – Społeczność Innowacyjnych Nauczycieli Przebieg zajęć Powiązanie.
Stan edukacji leśnej w polskich szkołach
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
O programie Szkoła z klasą 2.0 Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą.
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
Rozwijamy odpowiedzialnych, ciekawych życia, pełnych pokoju młodych ludzi, posiadających wiarę w siebie i szacunek dla innych. Dzieci same motywują się
Pisanie i modyfikowanie programów, pisanie innowacji i projektów edukacyjnych w edukacji wczesnoszkolnej Joanna Dembowa.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Wiedza matematyczno – przyrodnicza
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
Dobre praktyki TIK. Dla kogo program? Program skierowany jest do wszystkich tych nauczycieli, którzy widzą potrzebę edukacji medialnej w szkole, chcą.
Termin sprawdzianu: 1 kwietnia 2015 r. (środa), godz
System edukacji w Polsce
Wartości i cele w edukacji- pojęcie, rodzaj i hierarchia wartości:
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Informatyki szkolnej dzieje w pięciu aktach według Grażyny Koby.
Edukacja po CEOwsku mgr Bożena Sozańska.
Ogólnopolski Program Szkoła z Klasą 2.0. To trzecia edycji Ogólnopolskiego programu Szkoła z Klasą 2.0. Nasza szkoła od samego początku bierze udział.
Aktywne doskonalenie – kompleksowe wsparcie dla szkół i przedszkoli we Wrocławiu Program nauczania.
EKSPERYMENTY I OBSERWACJE NA LEKCJACH BIOLOGII I PRZYRODY
O nowych zadaniach nauczyciela matematyki w kontek ś cie wyboru podr ę czników i programów nauczania.
Biblioteka szkolna we współczesnym świecie
Analiza wyników egzaminu gimnazjalnego w części matematyczno- przyrodniczej z zakresu przedmiotów przyrodniczych w roku szkolnym 2014/2015.
Informacja o wynikach sprawdzianu i egzaminu w publicznych szk o ł ach podstawowych i gimnazj ach szk o ł ach podstawowych i gimnazj ach (dla których organem.
SPRAWDZIAN OD ROKU SZKOLNEGO 2014/15 Odbędzie się 1 kwietnia 2015 roku.
Międzysemestralne Otwarte Spotkanie TIK-owe r. PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA IM. BŁOGOSŁAWIONEGO KS. JERZEGO POPIEŁUSZKI W NIECZAJNIE GÓRNEJ.
Dorobek zawodowy nauczyciela kontraktowego mgr Nataliya Hrynchyshyn Gościno, lipiec 2005.
EDUKACJA MATEMATYCZNA skuteczna, przyjazna dziecku i nauczycielowi Arkadiusz Mroczyk.
M – jak motywacja EWALUACJA WEWNĘTRZNA OBSZAR SKUTECZNOŚĆ PLANOWANIA I REALIZOWANIA PROCESÓW EDUKACYJNYCH W SZKOLE DZIAŁANIA NAUCZYCIELI PODEJMOWANE W.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
PROCESY EDUKACYJNE SĄ ORGANIZOWANE W SPOSÓB SPRZYJAJĄCY UCZENIU SIĘ
INSPIRACJE UCZNIA W WIRTUALNYM ŚWIECIE
„Jeżeli nie znasz portu, do którego płyniesz i wiatry nie będą Ci sprzyjać”. Seneka.
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Ministerstwo Edukacji Narodowej
Wiedza matematyczno – przyrodnicza
Wykorzystywanie wyników sprawdzianu w pracy dydaktycznej
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
EGZAMIN GIMNAZJALNY 2018/2019.
DOŚWIADCZENIE – PROFESJONALIZM – ENERGIA
TERMINARZ EGZAMINU historia i wos – godz. 9:00
Zapis prezentacji:

Nauczyciel – teoria i/czy praktyka

Jakie są moje oczekiwania Jakie są moje oczekiwania? Praktyka Nauka w Studium Metoda: dokończ zdanie, dyskusja

Cele Oczekiwania

Jakie mam doświadczenia?

Co wiem o współczesnej szkole? Skąd? Czy to wiedza, czy opinia?

W stronę wiedzy

nowy profesjonalizm wiedza praktyka

Żeby uczeń umiał się uczyć Po co uczymy? Żeby uczeń wiedział Żeby uczeń umiał zrobić Żeby uczeń rozumiał Żeby uczeń umiał się uczyć

Uczeń został nauczony Uczeń nauczył się Nauczyłem się

- dokumenty (ustawa o oświacie, podstawa programowa, program nauczania, podręcznik, statut szkoły, regulaminy wewnątrzszkolne)

WSPARCIE ZASOBÓW UCZNIA USTAWA O OŚWIACIE WSPARCIE ZASOBÓW UCZNIA

Podstawa programowa … zwycięża pogląd, że o poziomie wykształcenia współczesnego społeczeństwa świadczy nie tyle średni, co minimalny akceptowalny poziom wykształcenia. (Z. Marciniak, Komentarze do PP)

Jakie będą konsekwencje takiego celu polityki oświatowej? błędna odpowiedź OBNIŻENIE POZIOMU WYMAGAŃ

Podstawa programowa Celem kształcenia ogólnego w szkole podstawowej jest: 1) przyswojenie przez uczniów podstawowego zasobu wiadomości na temat faktów, za sad, teorii i praktyki, dotyczących przede wszystkim tematów i zjawisk bliskich doświadczeniom uczniów; 2) zdobycie przez uczniów umiejętności wykorzystywania posiadanych wiadomości pod czas wykonywania zadań i rozwiązywania problemów; 3) kształtowanie u uczniów postaw warunkujących sprawne i odpowiedzialne funkcjonowanie we współczesnym świecie

Co to jest edukacja kompetencyjna?

- czytanie, pisanie, mówienie - myślenie matematyczne - myślenie naukowe - komunikowanie się w języku ojczystym i obcym - posługiwanie się nowoczesnymi technologiami informacyjnymi - umiejętność uczenia się - umiejętność pracy zespołowej - korzystanie z mediów

Co to są umiejętności przedmiotowe?

- sprawnie liczy obiekty, - oblicza sumę, - mierzy długość, posługując się linijką, - wyszukuje informacje w tekście pod kątem tematu, - odróżnia dobro od zła, - wymienia symbole narodowe

Edukacja przyrodnicza Uczeń kończący klasę I: w zakresie rozumienia i poszanowania świata roślin i zwierząt: a) rozpoznaje rośliny i zwierzęta żyjące w takich środowiskach przyrodniczych, jak: park, las, pole uprawne, sad i ogród (działka), b) zna sposoby przystosowania się zwierząt do poszczególnych pór roku: odloty i przyloty ptaków, zapadanie w sen zimowy, c) wymienia warunki konieczne do rozwoju roślin i zwierząt w gospodarstwie domowym, w szkolnych uprawach i hodowlach itp.; prowadzi proste hodowle i uprawy (w szczególności w kąciku przyrody), d) wie, jaki pożytek przynoszą zwierzęta środowisku: niszczenie szkodników przez ptaki, zapylanie kwiatów przez owady, spulchnianie gleby przez dżdżownice

Biologia III etap edukacyjny Uczeń opisuje, porządkuje i rozpoznaje organizmy, wyjaśnia zjawiska i procesy biologiczne zachodzące w wybranych organizmach i w środowisku, przedstawia i wyjaśnia zależności między organizmem a środowiskiem, wskazuje ewolucyjne źródła różnorodności biologicznej Uczeń planuje, przeprowadza i dokumentuje obserwacje i proste doświadczenia biologiczne; określa warunki doświadczenia, rozróżnia próbę kontrolną i badawczą, formułuje wnioski; przeprowadza obserwacje mikroskopowe preparatów świeżych i trwałych.

Uczenie się w szkole Uczeń umie uczyć się Uczeń ceni wiedzę zamierzony, sterowany proces zdobywania wiadomości, umiejętności i nawyków (sprawności), zbiór, układ zaplanowanych, świadomie powiązanych czynności, które mają na celu modyfikację zachowań Uczeń umie uczyć się Uczeń ceni wiedzę

rodzaje planów - kierunkowy, wynikowy, scenariusz lekcji

Plan kierunkowy Analiza przykładu Plan kierunkowy dla II etapu edukacji: Liczba godzin wychowania fizycznego: 385 godzin w całym etapie – 4 godziny tygodniowo(2+2), czyli 2 godziny obowiązkowe w systemie klasowo-lekcyjnym (193godziny w etapie – 64-65 rocznie) i 2 godziny obowiązkowe do wyboru przez ucznia (192 godziny w etapie – 64 rocznie). http://www.bc.ore.edu.pl/Content/125/Wychowanie+fizyczne+-+Ewa+Czerska.pdf

budowa planu kierunkowego i wynikowego (sposoby zapisywania planu pracy nauczyciela)

Plan wynikowy: - nazwa działu, temat lekcji, wymagania (cele), liczba godzin, wskazówki metodyczne l. godz. pojęcia metoda

filary planowanie poszerzanie Proszę podać 10 podstawowych pojęć naukowych ze swojego przedmiotu, których uczy się dziecko w klasie IV filary Proszę ustalić kolejność wprowadzania wymienionych pojęć na lekcjach planowanie Proszę podać do każdego pojęcia podstawowego dwa naukowe pojęcia uzupełniające poszerzanie

scenariusz lekcji (budowa, formuła tematu lekcji, cel ogólny, cel operacyjny, metody nauczania, materiał nauczania, przebieg lekcji, sposoby oceniania efektów kształcenia)

Wzór scenariusza lekcji Temat lekcji - Cele lekcji: Cel ogólny - Cele operacyjne – Metody nauczania – Formy pracy – Przebieg lekcji – Zadanie domowe -

Temat lekcji powinien być sformułowany w sposób czytelny dla ucznia Temat lekcji powinien być sformułowany w sposób czytelny dla ucznia. Używamy w nim słów, nad którymi uczniowie będą pracować na lekcji, nazw czynności, które będą wykonywać. Zły temat: Powstanie Warszawskie, rośliny leśne, bieg na 100 metrów Dobry temat: poznaję przebieg Powstania Warszawskiego, jakie rośliny można znaleźć w lesie?, uczę się zasad biegu na 100 metrów zły temat: rola Powstania Warszawskiego we współczesnej historii Polski dobry temat: dlaczego Powstanie Warszawskie jest ważnym wydarzeniem historycznym?

Cele lekcji: cel ogólny – dla nauczyciela, nazywa czynność, która jest doskonalona, będzie powtarzana, zapisujemy w formie czasownika niedokonanego przykłady: kształcenie umiejętności obliczania, doskonalenie umiejętności czytania, kształtowanie postawy

Cele lekcji: cele operacyjne, szczegółowe – nazwy czynności wykonywanych w czasie lekcji, które uczeń musi opanować przykłady: wymienia, oblicza, porównuje, wyszukuje, porządkuje

Cel ja znam cel uczeń zna cel razem znamy cel razem rozumiemy cel osiągamy cel, który rozumiemy

ZAKŁADANE EFEKTY – CELE

Planuję to, co sprawdzę Podaję uczniom, co będę sprawdzać Wiem, co jest nowe, trudne, Wiem, co jest niezbędne, Wiem, ile czynności uczniowie mogą wykonać w czasie lekcji, Powtarzam to, co jest ważne, Chcę zaciekawić uczniów, Zmieniam działania, dostosowuję działania do potrzeb klasy

Do zobaczenia