Skuteczność zachowań werbalnych i niewerbalnych w sytuacjach edukacyjnych 2019-06-19 Z.Korzeniewski,DODN
Dla zapewnienia komunikacji werbalnej z uczniami nauczyciel powinien m Dla zapewnienia komunikacji werbalnej z uczniami nauczyciel powinien m.in. 2019-06-19 Z.Korzeniewski,DODN
zwięźle formułować swoje myśli; - często zmieniać wysokość i ton głosu, jego głośność, tempo mówienia; nie mówić zbyt szybko przez długo czas; - mówić zdecydowanie i z przekonaniem; - nie przekrzykiwać uczniów; 2019-06-19 Z.Korzeniewski,DODN
kierować do uczniów prawidłowo sformułowane pytania, aby były dobrze zrozumiane; przekazywać uczniom wyraźne, zrozumiałe przez nich polecenia; unikać rozmawiania wyłącznie z ochotnikami; przekazywać głosem rzeczywisty stopień ważności swoich słów. 2019-06-19 Z.Korzeniewski,DODN
Zachowania niewerbalne nauczyciela w sytuacjach edukacyjnych świadczą o dostępności nauczyciela, jego bliskości, emanującym od niego cieple, o gotowości nauczyciela do porozumiewania się z uczniami. 2019-06-19 Z.Korzeniewski,DODN
zachowań niewerbalnych można wyróżnić następujące: Wśród zachowań niewerbalnych można wyróżnić następujące: 2019-06-19 Z.Korzeniewski,DODN
Wykorzystanie interpersonalnej przestrzeni i odległości, obejmujące wykorzystanie przez nauczyciela odległości fizycznej i kierunku ułożenia ciała względem uczniów. 2019-06-19 Z.Korzeniewski,DODN
2. Wśród niewerbalnych zachowań nauczyciela można wyróżnić: 2019-06-19 Z.Korzeniewski,DODN
Wywiera pozytywny wpływ na relacje nauczyciel – uczeń. UŚMIECH ! Wywiera pozytywny wpływ na relacje nauczyciel – uczeń. Dla uczniów stanowi przykład sposobu komunikowania uczniom pozytywnych emocji i ciepła. 2019-06-19 Z.Korzeniewski,DODN
SKINIENIE GŁOWĄ ROZLUŹNIENIE CIAŁA Stosowane przez nauczyciela stanowi komunikat potwierdzający, iż nauczyciel odbiera (słucha) i rozumie komunikat przekazywany przez ucznia. ROZLUŹNIENIE CIAŁA Wskazuje na: - wewnętrzny spokój nauczyciela, - chęć komunikowania uczniom pozytywnych treści. 2019-06-19 Z.Korzeniewski,DODN
Wykonywane przez nauczyciela Gesty Wykonywane przez nauczyciela - np. ruchy ramion - komunikują uczniom zaangażowanie i zainteresowanie nauczyciela. 2019-06-19 Z.Korzeniewski,DODN
komunikatów za pomocą oczu 3. Kontakt wzrokowy = transmisja komunikatów za pomocą oczu 2019-06-19 Z.Korzeniewski,DODN
Nauczyciel przekazuje uczniom pozytywne emocje, ciepło zainteresowanie Zachowania niewerbalne okazują się także przydatne w przypadku niewłaściwego zachowania uczniów 2019-06-19 Z.Korzeniewski,DODN
Podtrzymanie kontaktu wzrokowego z uczniem zaburzającym przebieg lekcji, którego uwaga skupiona jest na wykonywaniu czynności niezwiązanych z lekcją. Zimne, nieruchome spojrzenie , skinienie głową lub gest dłonią ukierunkowują uwagę ucznia na wykonywaniu czynności związanych z lekcją. 2019-06-19 Z.Korzeniewski,DODN
Np. zmarszczenie lub podniesienie brwi, pogrożenie ... Uspokojenie niewłaściwie zachowującego się ucznia przez dotknięcie jego głowy lub ramienia albo wykonanie określonego gestu. Np. zmarszczenie lub podniesienie brwi, pogrożenie ... 2019-06-19 Z.Korzeniewski,DODN
Zbliżenie się do ucznia powoduje, że jego uwaga zostaje zwrócona na czynności wykonywane na lekcji. 2019-06-19 Z.Korzeniewski,DODN
Zadanie pytania niewłaściwie zachowującemu się uczniowi. Konieczne jest powiązanie pytania z treścią lekcji w momencie przewinienia ucznia, czyli powiązanie go z czynnościami wykonywanymi przez uczniów. 2019-06-19 Z.Korzeniewski,DODN
W procesie edukacyjnym uczestniczy cała osobowość nauczyciela jego osobiste doświadczenie Osobowość nauczyciela odzwierciedlona jest w jego zachowaniach niewerbalnych Mają one duży wpływ na tworzenie odpowiedniego klimatu klasy efekty pracy uczniów 2019-06-19 Z.Korzeniewski,DODN
sposób poruszania się po klasie Istotne dla procesu kształcenia pozostają takie cechy komunikacji niewerbalnej, jak : uroda postawa ciała styl ubierania się mimika twarzy gesty i ruchy ciała sposób poruszania się po klasie 2019-06-19 Z.Korzeniewski,DODN