II KONFERENCJA RAD RODZICÓW RODZICE W SZKOLE

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Niedaleko Koronowa, przy drodze krajowej nr 25 położona jest niezwykle malownicza miejscowość będąca polską stolicą truskawek - Buszkowo, w której od.
Advertisements

NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Samorząd uczniowski a podstawa programowa
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA PROJEKTOWANIE PRACY PRZEDSZKOLA W KONTEKŚCIE
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
1. Podsumowanie wyników ewaluacji zewnętrznych – rok szkolny 2012/13 – wnioski dla zmian. 2. Zmiany w załączniku do rozporządzenia w sprawie nadzoru pedagogicznego.
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
RODZICE W SZKOLE umocowania prawne.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA W ROKU SZKOLNYM 2013/2014 WIDEOKONFERENCJA RODN WOM w Częstochowie r.
Organizacja udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Badanie przeprowadzone W październiku 2012
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
PODSTAWY PRAWNE. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania,
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
NADZÓR PEDAGOGICZNY KURATORA OŚWIATY
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
PODSTAWY PRAWNE DZIAŁALNOŚCI SAMORZĄDÓW UCZNIOWSKICH
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Jak zapewnić w szkole kontynuację działań z przedszkola?
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
RODZICE W SZKOLE.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA MŁODZIEŻOWYCH OŚRODKÓW WYCHOWAWCZYCH,
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA SZKÓŁ DLA DOROSŁYCH
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PRZEDSZKOLI
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK OŚWIATOWO-WYCHOWAWCZYCH I ARTYSTYCZNYCH.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Zmiany w prawie oświatowym, obowiązujące od dn r.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PORADNIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE- Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/ ewaluacji problemowych 1.06.
Formalnoprawne podstawy rozwoju placówek oświatowych i obszary podnoszenia jakości pracy 24 września 2015 r.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i jego rodziny
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Czy uczniowie czują się w szkole bezpieczni?
Śląska Sieć Szkół Promujących Zdrowie. Postawa prawna edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia Podstawę prawną programów z zakresu edukacji prozdrowotnej.
Wyniki Ewaluacji 2015 rok. Publiczne przedszkole im. Marii Kownackiej w Graczach.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty Reforma systemu oświaty.
Debata z udziałem dyrektorów szkół i placówek oświatowych maj/czerwiec 2016 r.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Doradztwo zawodowe w szkołach
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Zmiany w prawie oświatowym
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Kształcenie specjalne
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
EWALUACJA WEWNĘTRZNA FAŁĘCKA Rodzic jako partner przedszkola wymaganie 9 czerwiec 2019 r.
EWALUACJA WEWNĘTRZNA CECHOWA Rodzic jako partner przedszkola wymaganie 9 czerwiec 2019 r.
Zapis prezentacji:

II KONFERENCJA RAD RODZICÓW RODZICE W SZKOLE LUBLIN 3 GRUDNIA 2018 R.

PARTYCYPACJA POŚREDNIA PARTYCYPACJA BEZPOŚREDNIA RODZICE W SZKOLE

Podstawa prawna: art. 44 ust. 3 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r Podstawa prawna: art. 44 ust. 3 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59 i 949) : Cyt. 1. Szkoły i placówki podejmują niezbędne działania w celu tworzenia optymalnych warunków realizacji działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej, zapewnienia każdemu uczniowi warunków niezbędnych do jego rozwoju, podnoszenia jakości pracy szkoły lub placówki i jej rozwoju organizacyjnego.

Podstawa prawna: art. 44 ust. 3 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r Podstawa prawna: art. 44 ust. 3 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59 i 949) : Cyt. 2. Działania, o których mowa w ust. 1, dotyczą: efektów w zakresie kształcenia, wychowania i opieki oraz realizacji celów i zadań statutowych; organizacji procesów kształcenia, wychowania i opieki; tworzenia warunków do rozwoju i aktywności, w tym kreatywności, uczniów; współpracy z rodzicami i środowiskiem lokalnym; zarządzania szkołą lub placówką.

Podstawa prawna: art. 44 ust. 3 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r Podstawa prawna: art. 44 ust. 3 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59 i 949) : Obowiązek tworzenia optymalnych warunków realizacji działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek wydane na podstawie art.44 ustawy Prawo oświatowe

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek -przedszkola 1) Rodzice współdecydują w sprawach przedszkola i uczestniczą w podejmowanych działaniach Wymaganie 6. Rodzice są partnerami przedszkola PARTYCYPACJA rodziców w procesie decyzyjnym PARTYCYPACJA rodziców w działaniach podejmowanych przez przedszkole

: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek -przedszkola Kultura organizacyjna przedszkola, co do zasady, powinna zakładać czynny udział rodziców w podejmowaniu decyzji dotyczących istotnych spraw dziecka oraz przedszkola jako organizacji. Im przestrzeń dla zaangażowania rodziców jest większa, tym bardziej czują się zaproszeni do aktywności. Rodzice poprzez swoje przedstawicielstwo, czyli radę rodziców, mają prawnie zagwarantowaną możliwość, m. in. występowania z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach przedszkola do dyrektora i nauczycieli, wyrażania opinii o nawiązaniu współpracy przedszkola ze stowarzyszeniami. Z uwagi na znaczenie rodziców dla rozwoju przedszkola i rozwoju dzieci, dyrektor i nauczyciele muszą podejmować działania, aby ich zaprosić do współpracy opartej na otwartości i szacunku.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek -przedszkola 2) W przedszkolu współpracuje się z rodzicami na rzecz rozwoju ich dzieci. Wymaganie 6. Rodzice są partnerami przedszkola UŻYTECZNOŚĆ współpracy przedszkola z rodzicami dla realizacji potrzeb rozwojowych dzieci.

: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek -przedszkola Zaangażowanie rodziców w proces edukacyjny dziecka wpływa na jego osiągnięcia. Dlatego tak ważna jest bieżąca współpraca przedszkola z rodzicami polegająca na wymianie informacji o potrzebach dziecka, jego trudnościach, ale także pasjach, zainteresowaniach i uzdolnieniach. Istotny dla użyteczności współpracy z rodzicami jest także udział przedszkola w podnoszeniu ich kompetencji wychowawczych. Współpraca przedszkola z rodzicami powinna służyć ustalaniu wspólnych działań na rzecz wspierania dzieci w ich rozwoju

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek -przedszkola Wymaganie 6. Rodzice są partnerami przedszkola SKUTECZNOŚĆ działań podejmowanych przez przedszkole w zachęcaniu rodziców do wyrażania opinii UŻYTECZNOŚĆ pozyskanych opinii w planowaniu i realizacji działań przedszkola. 3) Przedszkole pozyskuje i wykorzystuje opinie rodziców na temat swojej pracy.

: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek -przedszkola Dla budowania partnerstwa z rodzicami niezbędna jest znajomość ich opinii o pracy przedszkola. Pozwala to na ustalenie wspólnego kierunku oddziaływań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, a także jest elementem budowania wzajemnego zaufania przedszkola i rodziców niezbędnego dla podejmowania działań na rzecz rozwoju dziecka. W tym obszarze istotna jest skuteczność przedszkola w pozyskiwaniu opinii rodziców na temat pracy przedszkola, a następnie użyteczność zgromadzonych opinii.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek – szkoły Wymaganie 4. Kształtowane są postawy i respektowane normy społeczne ADEKWATNOŚĆ działań wychowawczych i profilaktycznych szkoły do potrzeb uczniów ADEKWATNOŚĆ działań wychowawczych i profilaktycznych szkoły do specyfiki środowiska 4.1. Szkoła lub placówka realizuje działania wychowawcze i profilaktyczne – w tym mające na celu eliminowanie zagrożeń oraz wzmacnianie pożądanych zachowań – które są dostosowane do potrzeb uczniów i środowiska.

: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek -przedszkola Ważne, żeby działania wychowawczo-profilaktyczne szkoły wynikały ze zdiagnozowanych potrzeb uczniów i rodziców oraz były wzmacniane przez wszystkich rodziców, bez których niemożliwe jest uzyskanie pozytywnego efektu w eliminowaniu zagrożeń oraz utrwalaniu pożądanych zachowań uczniów. RR uchwala program wychowawczo-profilaktyczny .

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek – szkoły Wymaganie 4. Kształtowane są postawy i respektowane normy społeczne SYSTEMOWOŚĆ przyjętych rozwiązań rozumiana jako celowe i skuteczne działania na poziomie całej instytucji z udziałem wszystkich przedstawicieli społeczności szkolnej • ADEKWATNOŚĆ wprowadzanych zmian do zdiagnozowanych potrzeb 4. 2. W szkole lub placówce, ocenia się skuteczność podejmowanych działań wychowawczych i profilaktycznych, a w razie potrzeby je modyfikuje.

: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek -przedszkola Na ile rodzice mają odwagę i chęć angażowania się w takie działania szkoły, jak: • systematyczna i systemowa analiza działań wychowawczych i profilaktycznych szkoły, • analiza potrzeby zmian w działaniach wychowawczych i/lub profilaktycznych.

Wymaganie 4. Kształtowane są postawy i respektowane normy społeczne Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek – szkoły Wymaganie 4. Kształtowane są postawy i respektowane normy społeczne POWSZECHNOŚĆ poczucia bezpieczeństwa wśród uczniów. POWSZECHNOŚĆ relacji opartych na szacunku i zaufaniu. 4.3. Działania szkoły lub placówki zapewniają uczniom bezpieczeństwo fizyczne i psychiczne, a relacje między wszystkimi członkami społeczności szkolnej są oparte na wzajemnym szacunku i zaufaniu.

: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek -przedszkola 4.3. Żadne działania szkoły nie będą skuteczne, jeśli uczniowie i rodzice nie będą mieli poczucia bezpieczeństwa oraz nie będą przekonani, że traktuje się ich z szacunkiem i obdarza zaufaniem.

Wymaganie 4. Kształtowane są postawy i respektowane normy społeczne. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek – szkoły 4.4. Zasady zachowania i wzajemnych relacji w szkole lub placówce są ustalone i przestrzegane przez uczniów, pracowników szkoły oraz rodziców. Wymaganie 4. Kształtowane są postawy i respektowane normy społeczne. PARTYCYPACJA w ustalaniu zasad obowiązujących w szkole. SPÓJNOŚĆ zachowań z ustalonymi zasadami.

: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek -przedszkola 4.4. Jaki wpływ na zasady postępowania i współżycia, które obowiązują w szkole mają rodzice , uczniowie oraz pracownicy szkoły? Jak oceniane jest przestrzeganie zarówno przez uczniów i rodziców, jak i pracowników szkoły zasad przyjętych w szkole? Podstawą akceptacji i przestrzegania obowiązujących zasad jest przyjmowanie ich za swoje, a nie odgórnie narzucone. Istotne jest zatem poczucie wpływu na ich ustalanie. Sensem wprowadzania obowiązujących reguł jest zapewnienie jak największej powszechności ich przestrzegania. Partycypacja wszystkich grup społeczności szkolnej w tworzeniu katalogu właściwych zachowań stanowi tego niezbędny warunek.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek – szkoły 6.1. Rodzice współdecydują w sprawach szkoły lub placówki i uczestniczą w podejmowanych działaniach. Wymaganie 6. Rodzice są partnerami szkoły lub placówki. • PARTYCYPACJA rodziców w procesie decyzyjnym. • PARTYCYPACJA rodziców w działaniach podejmowanych przez szkołę.

: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek -przedszkola 6.1. Partnerstwo rodziców w szkole należy rozpatrywać z dwóch jednakowo ważnych perspektyw: jedna dotyczy roli rodziców dla rozwoju ich dziecka, druga wynika ze znaczenia rodziców dla rozwoju szkoły. Rozwiązania prawne nakładają na szkołę obowiązki wobec rodziców, m. in. bieżące informowanie rodziców o postępach i trudnościach ucznia w nauce i zachowaniu, pozyskania zgody na objęcie ucznia określonymi formami pomocy psychologiczno – pedagogicznej, pisemnego poinformowania rodziców o zakresie i formach udzielanej pomocy.

: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek -przedszkola Przejawem partnerstwa rodziców jest także współdecydowanie w sprawach szkoły i udział w podejmowanych działaniach. Przestrzeń dla partycypacji rodziców w życiu szkoły musi być stworzona przez dyrektora i nauczycieli. Kultura organizacyjna szkoły, co do zasady, powinna zakładać czynny udział rodziców w podejmowaniu decyzji dotyczących istotnych spraw uczniów oraz szkoły jako organizacji. Im przestrzeń dla zaangażowania rodziców jest większa, tym bardziej czują się zaproszeni do aktywności. Rodzice poprzez swoje przedstawicielstwo, czyli radę rodziców, mają prawnie zagwarantowaną możliwość, m. in. występowania z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach szkoły do dyrektora i nauczycieli, uchwalania programu wychowawczego – profilaktycznego, wyrażania opinii o nawiązaniu współpracy szkoły ze stowarzyszeniami.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek – szkoły 6.2. W szkole lub placówce współpracuje się z rodzicami na rzecz rozwoju ich dzieci. Wymaganie 6. Rodzice są partnerami szkoły lub placówki. UŻYTECZNOŚĆ współpracy szkoły z rodzicami do potrzeb rozwojowych uczniów.

: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek -przedszkola Zaangażowanie rodziców w proces edukacyjny dziecka wpływa na jego osiągnięcia. Dlatego tak ważna jest bieżąca współpraca szkoły z rodzicami polegająca na wymianie informacji o potrzebach dziecka, jego trudnościach, ale także zainteresowaniach i uzdolnieniach. Istotny dla użyteczności współpracy z rodzicami jest także udział szkoły w podnoszeniu ich kompetencji wychowawczych.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek – szkoły 6.3. Szkoła lub placówka pozyskuje i wykorzystuje opinie rodziców na temat swojej pracy. Wymaganie 6. Rodzice są partnerami szkoły lub placówki SKUTECZNOŚĆ działań podejmowanych przez szkołę w zachęcaniu rodziców do wyrażania opinii. UŻYTECZNOŚĆ pozyskanych opinii w planowaniu i realizacji działań szkoły.

: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek -przedszkola Dla budowania partnerstwa z rodzicami niezbędna jest znajomość ich opinii o pracy szkoły. Pozwala to na ustalenie wspólnego kierunku oddziaływań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, a także jest elementem budowania wzajemnego zaufania szkoły i rodziców, niezbędnego dla podejmowania działań na rzecz rozwoju ucznia. W tym obszarze istotna jest skuteczność szkoły w pozyskiwaniu opinii rodziców na temat pracy szkoły, a następnie ich użyteczność w wykorzystywaniu do planowania i realizacji procesu edukacyjnego.

Dziękuję za uwagę. Bożena Ćwiek dyrektor Wydziału Kształcenia Ogólnego Kuratorium Oświaty w Lublinie