II KONFERENCJA RAD RODZICÓW RODZICE W SZKOLE LUBLIN 3 GRUDNIA 2018 R.
PARTYCYPACJA POŚREDNIA PARTYCYPACJA BEZPOŚREDNIA RODZICE W SZKOLE
Podstawa prawna: art. 44 ust. 3 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r Podstawa prawna: art. 44 ust. 3 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59 i 949) : Cyt. 1. Szkoły i placówki podejmują niezbędne działania w celu tworzenia optymalnych warunków realizacji działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej, zapewnienia każdemu uczniowi warunków niezbędnych do jego rozwoju, podnoszenia jakości pracy szkoły lub placówki i jej rozwoju organizacyjnego.
Podstawa prawna: art. 44 ust. 3 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r Podstawa prawna: art. 44 ust. 3 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59 i 949) : Cyt. 2. Działania, o których mowa w ust. 1, dotyczą: efektów w zakresie kształcenia, wychowania i opieki oraz realizacji celów i zadań statutowych; organizacji procesów kształcenia, wychowania i opieki; tworzenia warunków do rozwoju i aktywności, w tym kreatywności, uczniów; współpracy z rodzicami i środowiskiem lokalnym; zarządzania szkołą lub placówką.
Podstawa prawna: art. 44 ust. 3 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r Podstawa prawna: art. 44 ust. 3 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59 i 949) : Obowiązek tworzenia optymalnych warunków realizacji działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek wydane na podstawie art.44 ustawy Prawo oświatowe
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek -przedszkola 1) Rodzice współdecydują w sprawach przedszkola i uczestniczą w podejmowanych działaniach Wymaganie 6. Rodzice są partnerami przedszkola PARTYCYPACJA rodziców w procesie decyzyjnym PARTYCYPACJA rodziców w działaniach podejmowanych przez przedszkole
: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek -przedszkola Kultura organizacyjna przedszkola, co do zasady, powinna zakładać czynny udział rodziców w podejmowaniu decyzji dotyczących istotnych spraw dziecka oraz przedszkola jako organizacji. Im przestrzeń dla zaangażowania rodziców jest większa, tym bardziej czują się zaproszeni do aktywności. Rodzice poprzez swoje przedstawicielstwo, czyli radę rodziców, mają prawnie zagwarantowaną możliwość, m. in. występowania z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach przedszkola do dyrektora i nauczycieli, wyrażania opinii o nawiązaniu współpracy przedszkola ze stowarzyszeniami. Z uwagi na znaczenie rodziców dla rozwoju przedszkola i rozwoju dzieci, dyrektor i nauczyciele muszą podejmować działania, aby ich zaprosić do współpracy opartej na otwartości i szacunku.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek -przedszkola 2) W przedszkolu współpracuje się z rodzicami na rzecz rozwoju ich dzieci. Wymaganie 6. Rodzice są partnerami przedszkola UŻYTECZNOŚĆ współpracy przedszkola z rodzicami dla realizacji potrzeb rozwojowych dzieci.
: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek -przedszkola Zaangażowanie rodziców w proces edukacyjny dziecka wpływa na jego osiągnięcia. Dlatego tak ważna jest bieżąca współpraca przedszkola z rodzicami polegająca na wymianie informacji o potrzebach dziecka, jego trudnościach, ale także pasjach, zainteresowaniach i uzdolnieniach. Istotny dla użyteczności współpracy z rodzicami jest także udział przedszkola w podnoszeniu ich kompetencji wychowawczych. Współpraca przedszkola z rodzicami powinna służyć ustalaniu wspólnych działań na rzecz wspierania dzieci w ich rozwoju
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek -przedszkola Wymaganie 6. Rodzice są partnerami przedszkola SKUTECZNOŚĆ działań podejmowanych przez przedszkole w zachęcaniu rodziców do wyrażania opinii UŻYTECZNOŚĆ pozyskanych opinii w planowaniu i realizacji działań przedszkola. 3) Przedszkole pozyskuje i wykorzystuje opinie rodziców na temat swojej pracy.
: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek -przedszkola Dla budowania partnerstwa z rodzicami niezbędna jest znajomość ich opinii o pracy przedszkola. Pozwala to na ustalenie wspólnego kierunku oddziaływań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, a także jest elementem budowania wzajemnego zaufania przedszkola i rodziców niezbędnego dla podejmowania działań na rzecz rozwoju dziecka. W tym obszarze istotna jest skuteczność przedszkola w pozyskiwaniu opinii rodziców na temat pracy przedszkola, a następnie użyteczność zgromadzonych opinii.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek – szkoły Wymaganie 4. Kształtowane są postawy i respektowane normy społeczne ADEKWATNOŚĆ działań wychowawczych i profilaktycznych szkoły do potrzeb uczniów ADEKWATNOŚĆ działań wychowawczych i profilaktycznych szkoły do specyfiki środowiska 4.1. Szkoła lub placówka realizuje działania wychowawcze i profilaktyczne – w tym mające na celu eliminowanie zagrożeń oraz wzmacnianie pożądanych zachowań – które są dostosowane do potrzeb uczniów i środowiska.
: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek -przedszkola Ważne, żeby działania wychowawczo-profilaktyczne szkoły wynikały ze zdiagnozowanych potrzeb uczniów i rodziców oraz były wzmacniane przez wszystkich rodziców, bez których niemożliwe jest uzyskanie pozytywnego efektu w eliminowaniu zagrożeń oraz utrwalaniu pożądanych zachowań uczniów. RR uchwala program wychowawczo-profilaktyczny .
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek – szkoły Wymaganie 4. Kształtowane są postawy i respektowane normy społeczne SYSTEMOWOŚĆ przyjętych rozwiązań rozumiana jako celowe i skuteczne działania na poziomie całej instytucji z udziałem wszystkich przedstawicieli społeczności szkolnej • ADEKWATNOŚĆ wprowadzanych zmian do zdiagnozowanych potrzeb 4. 2. W szkole lub placówce, ocenia się skuteczność podejmowanych działań wychowawczych i profilaktycznych, a w razie potrzeby je modyfikuje.
: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek -przedszkola Na ile rodzice mają odwagę i chęć angażowania się w takie działania szkoły, jak: • systematyczna i systemowa analiza działań wychowawczych i profilaktycznych szkoły, • analiza potrzeby zmian w działaniach wychowawczych i/lub profilaktycznych.
Wymaganie 4. Kształtowane są postawy i respektowane normy społeczne Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek – szkoły Wymaganie 4. Kształtowane są postawy i respektowane normy społeczne POWSZECHNOŚĆ poczucia bezpieczeństwa wśród uczniów. POWSZECHNOŚĆ relacji opartych na szacunku i zaufaniu. 4.3. Działania szkoły lub placówki zapewniają uczniom bezpieczeństwo fizyczne i psychiczne, a relacje między wszystkimi członkami społeczności szkolnej są oparte na wzajemnym szacunku i zaufaniu.
: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek -przedszkola 4.3. Żadne działania szkoły nie będą skuteczne, jeśli uczniowie i rodzice nie będą mieli poczucia bezpieczeństwa oraz nie będą przekonani, że traktuje się ich z szacunkiem i obdarza zaufaniem.
Wymaganie 4. Kształtowane są postawy i respektowane normy społeczne. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek – szkoły 4.4. Zasady zachowania i wzajemnych relacji w szkole lub placówce są ustalone i przestrzegane przez uczniów, pracowników szkoły oraz rodziców. Wymaganie 4. Kształtowane są postawy i respektowane normy społeczne. PARTYCYPACJA w ustalaniu zasad obowiązujących w szkole. SPÓJNOŚĆ zachowań z ustalonymi zasadami.
: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek -przedszkola 4.4. Jaki wpływ na zasady postępowania i współżycia, które obowiązują w szkole mają rodzice , uczniowie oraz pracownicy szkoły? Jak oceniane jest przestrzeganie zarówno przez uczniów i rodziców, jak i pracowników szkoły zasad przyjętych w szkole? Podstawą akceptacji i przestrzegania obowiązujących zasad jest przyjmowanie ich za swoje, a nie odgórnie narzucone. Istotne jest zatem poczucie wpływu na ich ustalanie. Sensem wprowadzania obowiązujących reguł jest zapewnienie jak największej powszechności ich przestrzegania. Partycypacja wszystkich grup społeczności szkolnej w tworzeniu katalogu właściwych zachowań stanowi tego niezbędny warunek.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek – szkoły 6.1. Rodzice współdecydują w sprawach szkoły lub placówki i uczestniczą w podejmowanych działaniach. Wymaganie 6. Rodzice są partnerami szkoły lub placówki. • PARTYCYPACJA rodziców w procesie decyzyjnym. • PARTYCYPACJA rodziców w działaniach podejmowanych przez szkołę.
: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek -przedszkola 6.1. Partnerstwo rodziców w szkole należy rozpatrywać z dwóch jednakowo ważnych perspektyw: jedna dotyczy roli rodziców dla rozwoju ich dziecka, druga wynika ze znaczenia rodziców dla rozwoju szkoły. Rozwiązania prawne nakładają na szkołę obowiązki wobec rodziców, m. in. bieżące informowanie rodziców o postępach i trudnościach ucznia w nauce i zachowaniu, pozyskania zgody na objęcie ucznia określonymi formami pomocy psychologiczno – pedagogicznej, pisemnego poinformowania rodziców o zakresie i formach udzielanej pomocy.
: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek -przedszkola Przejawem partnerstwa rodziców jest także współdecydowanie w sprawach szkoły i udział w podejmowanych działaniach. Przestrzeń dla partycypacji rodziców w życiu szkoły musi być stworzona przez dyrektora i nauczycieli. Kultura organizacyjna szkoły, co do zasady, powinna zakładać czynny udział rodziców w podejmowaniu decyzji dotyczących istotnych spraw uczniów oraz szkoły jako organizacji. Im przestrzeń dla zaangażowania rodziców jest większa, tym bardziej czują się zaproszeni do aktywności. Rodzice poprzez swoje przedstawicielstwo, czyli radę rodziców, mają prawnie zagwarantowaną możliwość, m. in. występowania z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach szkoły do dyrektora i nauczycieli, uchwalania programu wychowawczego – profilaktycznego, wyrażania opinii o nawiązaniu współpracy szkoły ze stowarzyszeniami.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek – szkoły 6.2. W szkole lub placówce współpracuje się z rodzicami na rzecz rozwoju ich dzieci. Wymaganie 6. Rodzice są partnerami szkoły lub placówki. UŻYTECZNOŚĆ współpracy szkoły z rodzicami do potrzeb rozwojowych uczniów.
: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek -przedszkola Zaangażowanie rodziców w proces edukacyjny dziecka wpływa na jego osiągnięcia. Dlatego tak ważna jest bieżąca współpraca szkoły z rodzicami polegająca na wymianie informacji o potrzebach dziecka, jego trudnościach, ale także zainteresowaniach i uzdolnieniach. Istotny dla użyteczności współpracy z rodzicami jest także udział szkoły w podnoszeniu ich kompetencji wychowawczych.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek – szkoły 6.3. Szkoła lub placówka pozyskuje i wykorzystuje opinie rodziców na temat swojej pracy. Wymaganie 6. Rodzice są partnerami szkoły lub placówki SKUTECZNOŚĆ działań podejmowanych przez szkołę w zachęcaniu rodziców do wyrażania opinii. UŻYTECZNOŚĆ pozyskanych opinii w planowaniu i realizacji działań szkoły.
: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek -przedszkola Dla budowania partnerstwa z rodzicami niezbędna jest znajomość ich opinii o pracy szkoły. Pozwala to na ustalenie wspólnego kierunku oddziaływań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, a także jest elementem budowania wzajemnego zaufania szkoły i rodziców, niezbędnego dla podejmowania działań na rzecz rozwoju ucznia. W tym obszarze istotna jest skuteczność szkoły w pozyskiwaniu opinii rodziców na temat pracy szkoły, a następnie ich użyteczność w wykorzystywaniu do planowania i realizacji procesu edukacyjnego.
Dziękuję za uwagę. Bożena Ćwiek dyrektor Wydziału Kształcenia Ogólnego Kuratorium Oświaty w Lublinie