Energy efficiency policy in Poland EEA, Eionet meeting, 11 March 2016

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rola ośrodków naukowych jako stymulatora realizacji
Advertisements

INNOWACYJNE DZIA Ł ANIA ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ CZY W Ł ADZE PUBLICZNE NAD ĄŻĄ J Ą ZA ZMIENIAJ Ą CYM SI Ę RYNKIEM? INNOVATIVE ACTIONS OF PUBLIC ADMINISTRATION.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, pl. Trzech Krzyży 3/5, Warszawa; Experiences with macromodelling for assessing.
SURE - Kick of Meeting International Management Services Ltd. Assistant Contractor to Partner No. 9 Krakow representative (Poland) Team: Sławomir Podgórski.
2 Spółka XZ Spółka XZ jest funduszem typu private equity/venture capital inwestującym w przedsięwzięcia w szeroko pojętym obszarze odnawialnych źródeł.
SINTEF Byggforsk/Building and Infrastructure
1 GOSPODARKA OPARTA NA WIEDZY 6. PROGRAM RAMOWY UE FUNDUSZE STRUKTURALNE 7. PROGRAM RAMOWY UE PLATFORMY TECHNOLOGICZNE EUROPEJSKA INICJATYWA DLA ROZWOJU.
DRINK DRIVING IN POLAND Latest drink driving developments in Poland SECRETARIAT OF THE NATONAL ROAD SAFETY COUNCIL "SMART approaches to tackling drink.
1 Prelegent: Piotr Świerczyński Rzeszów, 19th June 2015 W niniejszej prezentacji wykorzystano materiały udostępnione m.in. przez KE i/lub Ministerstwa.
Dofinansowano ze środków Norweskiego Mechanizmu Finansowego oraz budżetu państwa w ramach Programu PL13 Ograniczanie społecznych nierówności.
Do “green”, residential properties exist in Wroclaw’s county? Malgorzata Sliczna Department of Ecological Economics Wroclaw University of Economics
Gini index measures the extent to which the distribution of income (or, in some cases, consumption expenditure) among individuals or.
SUSTMAN Przedsiębiorczość, zrównoważony rozwój i produkcja dla studentów PWSZ w Koninie Prezentacja podręcznika 8 grudnia 2015 r., PWSZ w Koninie Projekt.
SUSTMAN Przedsiębiorczość, zrównoważony rozwój i produkcja dla studentów PWSZ w Koninie SEMINARIUM PODSUMOWUJĄCE WARSZTATY Prezentacja podręcznika 8 grudnia.
Foundation for Promotion of Entrepreneurship – Continuing Education and Lifelong Learning NGO that responds to the training needs Fundacja Rozwoju Przedsiębiorczości.
Development of rural tourism and agritourism Experience of the past 20 years Elżbieta Wyrwicz Department of Tourism 3rd International Conference AGROTRAVEL.
Tauron-dystrybucja.pl Rozwój elektroenergetyki na Śląsku Opolskim.
Zainwestujmy razem w środowisko Systemy wsparcia efektywności energetycznej w Polsce Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Z a i n w.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
Wprowadzenie do systemu ochrony dziedzictwa w Polsce Introduction to the heritage protection system in Poland.
Dyskusja panelowa II: Wsparcie skutecznego audytu wewnętrznego w dziale/działach dr Adam Niedzielski – Dyrektor Departamentu Strategii i Funduszy Europejskich.
Przyjmowanie i obsługa wniosków LGD Lokalna Grupa Działania Wadoviana 8 września 2009.
May, 2012 Strategy and Analyses Department Poland’s economy Poland’s economy CEE & Balkan countries.
Projekt Umowy Partnerstwa Linia demarkacyjna interwencji pomiędzy poziom krajowy i regionalny. Perspektywa finansowa Toruń, 16 lipca 2013 r.
Zadania jednostek sektora publicznego wynikające z ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o efektywności energetycznej Edward Słoma, Z-ca Dyrektora Departamentu.
MAŁOPOLSKIE CENTRUM NAUKI MALOPOLSKA SCIENCE CENTER.
Infrastruktura transportowa Warszawa,
JAKIE INSTRUMENTY INŻYNIERII FINANSOWEJ NA LATA ?
ŁÓDŹ CITY CENTRE REVIVAL PROGRAMME in the framework of sustainable development Bartłomiej Kacper Przybylski General Sociology Department Institute of Sociology.
Jak realizować wzorcową rolę instytucji publicznych w zakresie efektywności energetycznej Perspektywa biznesu Menedżer ds. Norm i Standardów ROCKWOOL Polska.
Artur Szymon Michalski – Zastępca Prezesa Zarządu NFOŚiGW Warszawa Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Aktualna oferta finansowa.
Ocena oddziaływania na środowisko jako warunek uzyskania funduszy unijnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Jacek Zaucha członek Grupy SOG. 2 Interreg III B – BSR.
Strategia Rozwoju Powiatu Kluczborskiego planowanie strategiczne w JST Małgorzata Ziółkowska tel kom
Dzień dobry! Cześć! This project has been funded with support from the European Commission. This document reflects the views only of the authors, and.
Znaczenie WIPO dla Promocji Własności Intelektualnej w Krajach w Trakcie Transformacji Ekonomicznej Marzec 14, 2008, Warszawa Michal SVANTNER Acting Director.
Instytut Zarządzania i Marketingu Katedra Zarządzania Kapitałem Ludzkim Britt-Marie S Torstensson, WINNET Sweden Sandra Misiak-Kwit, University of Szczecin.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO Informacja sprawozdawcza w zakresie ewaluacji RPO WK-P na lata Jolanta Rudnicka Biuro.
SPECJALOŚCI: 1) Finance and Accounting for International Business – NOWOŚĆ!!! 2) European Business and Finance.
Www,mojesilnedrzewo.pl. W dniach 15 marca – 30 kwietnia 2010.r.wytwórnia wody mineralnej Żywiec Zdrój SA wspólnie z Fundacją Nasza Ziemia i Regionalną.
POLITYKA GOSPODARCZA I SPOŁECZNA
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Opracowanie: Katarzyna Gagan, Anna Krawczuk
Fundusze unijne od podstaw II
Inż. Marcin Dłużewski
Projekt SYMBI Alicja Beńko
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Omówienie zmian w regulaminie konkursu w ramach działania 4. 2
CERTAIN – Central European Research in Transport Infrastructure
„What’s up” in CITES implementation in Poland
Harmonogram prac nad przyszłą perspektywą Toruń, listopad 2012 r.
Dell EMC Channel Technology Event
Poland Strategic Report 2009 National Strategic Reference Framework
Running Dictation Activity to Engage Students in Reading, Writing, Listening, and Speaking.
PROGRESS ON MONITORING OF SMART SPECIALISATION IN WARMIA-MAZURY REGION, POLAND July 2017, Barcelona.
Photo Kacper Kowalski / PGA SA
Planowanie przestrzenne i Zarządzanie Mobilnością
Internationalisation at the University of Warsaw
POLSKA IZBA GOSPODARCZA ZAAWANSOWANYCH TECHNOLOGII
Clean-tech sector in Poland Opportunities and challenges
Wskaźniki ekonomiczno-społeczne 2. WSKAŹNIKI EKONOMICZNE
Zmiany w ustawie o systemie oświaty
Zaproszenie na seminarium „OECD Economic Survey on Poland 2016”
Ustawa 2.0 – pomoc materialna
INERNATIONAL LOGISTICS
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
European Insolvency Regulation
Mariusz Dybał - Portfel akcyjny PTEbnmbnmbn mbn,bm,b
Zespół Szkolno-Przedszkolny w Krzczonowie
The role of positive parenting programme in the implementation of legal ban on corporal punishment - Polish perspective Ewa Jarosz, Renata Szredzińska.
Zapis prezentacji:

Energy efficiency policy in Poland EEA, Eionet meeting, 11 March 2016 Ministry of Energy Energy efficiency policy in Poland Energy Department EEA, Eionet meeting, 11 March 2016

Energy efficiency – a key tool for boosting economic and social development in Poland Ministry of Energy The benefits of energy efficiency: scaling back of energy demand, enhancing energy security, reducing the environmental impact of the power sector, decreasing energy costs, creates innovations and new jobs, supports economic growth, competitivness and social development, helps build wealth.

Statistics: 30% reduction of energy intensity from 2002 and 60% reduction from 1990s Source: Eurostat Gross inland consumption of energy divided by GDP (kg of oil equivalent per 1 000 EUR)000 EUR)

Energy efficiency in the strategic documents 4 Energy efficiency in the strategic documents Ministry of Energy The Energy Security and the Environment Strategy (ESES), The Strategy for Innovation and Efficiency of the Economy (SIEE), Energy Policy for Poland until 2030 (under the update), First, Second and Third National Energy Efficiency Action Plan (2007, 2011, 2014). trzy cele operacyjne zapewnienie bezpieczeństwa energetycznego kraju; zwiększenie konkurencyjności i efektywności energetycznej gospodarki narodowej; ograniczenie oddziaływania energetyki na środowisko Główne wytyczne dla Polityki energetycznej Polski do 2050 r.: • wzrost efektywności energetycznej pozostanie priorytetem polityki Państwa • węgiel pozostanie kluczowym paliwem dla energetyki •zapewnione będzie bezpieczeństwo dostaw importowanych surowców energetycznych •podjęte będą działania ukierunkowane na wprowadzenie do Polski energetyki jądrowej •odnawialne źródła energii będą się rozwijać w celu wypełnienia zobowiązań UE •następować będzie rozbudowa i modernizacja infrastruktury wytwórczej i przesyłowej paliw i energii pierwsze wstępne konsultacje się odbyływ okresie od 14 sierpnia do 1 września 2014 r. Resort otrzymał ponad 200 opinii i sugestii zgłosiły podmioty sektora energetycznego, organizacje gospodarcze, środowiska akademickie, fundacje i stowarzyszenia oraz obywatele. Zgłoszone w toku konsultacji sugestie i opinie zostały poddane analizie. Wnioski stanowić będą istot wkład na etapie dalszych prac nad projektem nowej polityki energetycznej państwa. Po ich zakończeniu dokument trafi do szerokich konsultacji społecznych i międzyresortowych. Kolejna wersja polityki będzie udostepniona w grudniu br. 4

Energy Policy for Poland until 2030 5 Energy Policy for Poland until 2030 Ministry of Energy Energy efficiency as one of six policy directions for the development of the Polish energy sector. The main targets: To achieve development of Polish economy without increase in primary energy demand Decreasing the energy intensity of Polish economy to the EU-15 level (in 2005). The above targets will be realized through: Reducing energy consumption Enhancing the efficiency of generation Decreasing transmission losses

First National Energy Efficiency Action Plan NEEAP (2007) 6 Ministry of Energy First NEEAP approved in June 2007, Sets national indicative energy saving target for the year 2016 which amounts to 53.5 TWh (4.59 Mtoe) and represents 9% of the national average final energy consumption 2001- 2005, NEEAP 2007 includes measures to improve energy efficiency targeted for a specific sectors such as: buildings, public institutions/services, industry, transport and horizontal measures.

Second National Energy Efficiency Action Plan NEEAP (2011) 7 Ministry of Energy Approved in April 2012 Settles an intermediate target for 2010 (2%) - 11,8 TWh and follows up 9% objective for 2016 Introduces new sectoral and horizontal actions in the field of energy efficiency: Programs of National Fund for Environmental Protection and Water Management (NFEP&WM) - Green Investment Scheme: energy management in public buildings and efficient use of energy, White certificates system resulting from the adoption of the Energy Efficiency Act of 15 April 2011. Rozliczenie celu pośredniego dla roku 2010 r – wyliczona na poziomie 35 320 GWh co stanowi ok. 5,9%. Przedstawiono nowe działnia sektorowe i horyzontalne. Horyzontalne to wprowadzenie zapisami ustway o ee systemu białych certyfikwów. Sektorowe to programy NFOSiG ukierunkowane na sektor publiczny oraz przemysł. 7

National Energy Efficiency Action Plan 2014 8 National Energy Efficiency Action Plan 2014 Ministry of Energy The obligation to prepare the NEEAP arises under Directive 2012/27/ EU - the adoption and implementation of the overall EU target of 20% in 2020. NEEAP 2014 includes: description of the measures to improve energy efficiency by sectors in the time horizon of 2020, calculation of final energy savings achieved in 2008-2012 and estimate savings planned to be obtained in 2016 and 2020, GUS (Central Statistical Office of Poland) data on energy consumption for 2012, the statement of final energy savings calculations (using a top-down) in various sectors of the economy and the building’s renovation strategy developed by Ministry for Infrastructure and Buildings. Krajowy plan działań mający na celu zwiększenie liczby budynków o niskim zużyciu energii - Minister do spraw budownictwa opracowuje w ciągu 6 miesięcy projekt krajowego planu działań mającego na celu zwiększenie liczby budynków o niskim zużyciu energii, który zawiera w szczególności: 1) definicję budynków o niskim zużyciu energii oraz ich szczegółowe cechy; 2) działania administracji rządowej podejmowane w celu promowania budynków o niskim zużyciu energii, w tym w zakresie projektowania, budowy i przebudowy budynków w sposób zapewniający ich energooszczędność, oraz zwiększenia pozyskania energii ze źródeł odnawialnych w nowych oraz istniejących budynkach; 3) harmonogram osiągania celów, o których mowa w pkt 2. 3. Krajowy plan działań przyjmuje, Rada Ministrów a nastepnie jest przekazywany do Komisji Europejskiej. Ustawa zacznie obowiązywać od dnia 9 marca 2015 r.  Na mocy przepisów ustawy o charakterystyce energetycznej budynków, właściciele lub zarządcy budynków zajmowanych przez organy wymiaru sprawiedliwości, prokuraturę oraz organy administracji publicznej, w których dokonywana jest obsługa interesantów, o powierzchni większej niż 250 m2, dla których zostało sporządzone świadectwo charakterystyki energetycznej na podstawie przepisów dotychczasowych, są obowiązani do przekazania ministrowi kopii świadectwa charakterystyki energetycznej do 9 grudnia 2014 r. 8

Energy efficiency target for Poland for 2020 9 Ministry of Energy Energy efficiency target Absolute level of energy consumption in 2020 Reduction of primary energy consumption in 2010-2020 Final energy consumption Primary energy consumption 13,6 Mtoe 70,4 Mtoe 96,4 Mtoe In accordance with reference values for Poland included in a forecast prepared for the European Commission (PRIMES - Baseline 2007), primary energy consumption is forecast at a level of 110 Mtoe in 2020. Therefore, taking into account reduction of energy consumption by 13.6 Mtoe, we obtain: 110 Mtoe – 13.6 Mtoe = 96.4 Mtoe

Energy efficiency measures and energy savings in the division on the sub-sectors 10 Ministry of Energy Energy efficiency measures in sub-sectors: Horizontal measures Buildings Industry and SMEs Public institutions / services Transport Activities and horizontal measures: White certificates system Informational and educational campaigns, Support for entrepreneurs in preparing energy audit, Financial support

Legal framework: Energy Efficiency Act 11 Legal framework: Energy Efficiency Act Adopted by the Parliament on 15 April 2011. In force since 11 August 2011. Defines national energy saving target. Introduces white certificate system as a market based mechanism favouring enhancement of energy efficiency measures (in force since 2013). Introduces rules for drawing up the energy efficiency audit. Imposes tasks on public sector. Energy savings of 9% of the annual average amount of final energy consumption from the period 2001–2005 by 2016 is 53,452 GWh (4.5 Mtoe) in the sectors not covered by the EU-ETS. Ministry of Energy

White certificates White certificate issued for investments aimed at: 12 White certificates White certificate issued for investments aimed at: increase energy savings by end-users; increase energy savings by generator used for own needs devices; reduction of losses in electricity, heat or natural gas transmission or distribution. Projects aimed at improving energy efficiency eligible for white certificates: insulation of industrial installations, reconstruction or renovation of the building, modernization or replacement: home use devices, lighting..., modernization of district heating networks and heat sources, energy recovery in industrial processes, reduction of network losses. Ministry of Energy

White certificates – tender procedure 13 White certificates – tender procedure Ministry of Energy The basic rules of the scheme are: Investors (or ESCOs) prepare investments and take part in a tender. The tender is organized by President of Energy Regulatory Office (ERO, URE) and its goal is to choose the most efficient project from the ones submitted. President ERO announces foreseen amount of white certificates. Investor submit declaration with energy savings and an energy audit to ERO. Those investors who apply with the most efficient projects and the lowest value of white certificates in energy savings win the tender. Then investors are obligated to realize the project. Investors obtain the white certificates for themselves or may sell them. Energy companies buy the certificates and present them to the ERO.

Energy efficiency financial support – buildings and public institutions 14 Ministry of Energy Measures in the following subsectors: Thermo-modernization Fund, Green Investment Scheme (Part 1) - energy management in public buildings (164 million EUR) Norway Grands, PL04 Operational Programme „Saving energy and promoting renewable energy sources” (58 million EUR) NFEP&WM programme: Green Investment Scheme (Part 5) - energy management in buildings (136 million EUR), LEMUR (Part 4) - energy efficient public buildings (7 million EUR), SOWA (Part 6) – energy efficient street lighting (40 million EUR) Operational Programme for Infrastructure and Environment (OPIE) - Energy efficiency modernization of public buildings (over 30 million EUR).

Energy efficiency financial support – industry and transport 15 Ministry of Energy Measures in the following subsectors: NFEP&WM programme: support for low-carbon economy - increasing energy efficiency (180 million EUR) OPIE programs: Highly efficient energy production, Efficient distribution of energy (63 million EUR). NFEP&WM programme: GAZELA (Part 7) - low-emission urban transport (20 million EUR) OPIE programmes - traffic management and optimization of the transport of goods (140 million EUR), replacement of public transport fleet (2 billion EUR). The program PolSEFF – financial instruments for SMEs (EUR 180 million).

Main activities: Informational campanign „Time to save energy” 16 Main activities: 3 brochures: Guidebook for energy users with tips on energy labelling, appliances usage, electricity and heat tips, Guidebook for sellers and producers of domestic appliances and equipment, ABC Colouring Book for parents and children on energy savings, 52 thousand CFLs (compact fluorescent lamps) was given to municipalities in order to promote energy saving behaviour at local level. Multimedia campaign aimed at changing social behaviour in energy savings. Electronic publications - Handbook for public sector and Handbook „White certificate scheme in Poland” available at Ministry of Energy homepage. Ministry of Energy Przedstawia polski system białych certyfikatów w kontekście funkcjonujących w krajach europejskich systemów zobowiązujących do efektywności energetycznej, wskazując jego zalety i unikalne cechy. Stanowi kompendium wiedzy dla uczestników systemu białych certyfikatów – podmiotów objętych obowiązkiem jak i dopuszczonych do realizacji przedsięwzięć służących poprawie efektywności energetycznej. Opracowanie zawiera również praktyczne wskazówki dla zainteresowanych udziałem w przetargu i obrotem certyfikatami na giełdzie.

Thank you for your attention 17 Ministry of Energy Thank you for your attention Ministry of Energy Energy Department sekretariatDE@me.gov.pl 17