Diagnoza w Falochronie -i co z niej wynika? Szkoła Podstawowa nr 7 w Białymstoku Autorzy: Anna Wasiluk, Dorota Mancewicz
Projekt został opracowany na podstawie Programu Falochron dla Województwa Dolnośląskiego w ścisłej współpracy z autorem FALOCHRONU – dr hab. Jackiem Kurzępą, prof. SWPS Wrocław.
Dlaczego Falochron? FALOCHRON, gdyż: o niego rozbijają się nieprzyjazne sztormowe fale – zagrożenia, konstrukcja falochronu to czynniki chroniące, kapitał dziecka, z którym wchodzi ono w życie, potencjał środowiska…
Rola Falochronu w środowisku Jest ochroną lądu i żyjących na nim ludzi. Stanowi wzmocnienie dla obszarów narażonych na niszczycielską siłę Natury.
Ścieżki diagnostyczne Ankieta dla uczniów dotyczyła: Poziomu zadowolenia Niewłaściwych zachowań Wyznawanych wartości Obecności tych zachowań wśród bliskich kolegów Spędzania wolnego czasu Osoby znaczące
Ścieżki diagnostyczne Ankieta dla N. i R. dotyczyła: Poziomu zadowolenia uczniów/dzieci Występowania niewłaściwych zachowań w szkole Wyznawanych wartości przez uczniów/dzieci Spędzania wolnego czasu przez uczniów/dzieci Osoby znaczące
Czego się dowiedzieliśmy? Czynniki chroniące Konstruktywnie spędzają czas wolny Dorastają w przyjaznym środowisku Wartości, osoby znaczące Mają świadomość obecności zachowań ryzykownych wśród rówieśników i w otoczeniu
Czego się dowiedzieliśmy? Czynniki ryzyka Brak zainteresowań Podejmowanie ryzykownych zachowań Obojętna postawa wobec nauki szkolnej i wymagań szkoły, związaną z brakiem potrzeby osiągnięć i budowania relacji społecznych Dysonans w opisie świata wartości Aktywność w sieci
Czego się dowiedzieliśmy? Poszukują Eksperymentują Mają różne potrzeby Różną aktywność Pragną nowych wrażeń Sprawdzają Doświadczają I to stanowi element rozwoju nastolatka, który odgrywa istotną rolę w osiąganiu wczesnej dorosłości.
Poziom zadowolenia uczniów, nauczycieli i rodziców ze szkoły
Zachowania występujące w szkole u uczniów wg nauczycieli i rodziców oraz zachowania występujące u kolegów/koleżanek na podstawie odpowiedzi uczniów
Zachowania uczniów w opinii nauczycieli i rodziców
Na ile według Pani/Pana ważne są dla uczniów następujące wartości w odniesieniu od odpowiedzi uczniów
Wnioski wynikające z analizy ankiet. 1. Ogólny poziom zadowolenia ze szkoły jest wysoki we wszystkich trzech grupach badanych. Z ankiet wynika, że poprawić należy sposób traktowania uczniów przez nauczycieli. Znaczna część uczniów wie, które z zachowań są właściwe, a które nie. Bardzo ważne dla uczniów jest poczucie akceptacji i integracja w środowisku rówieśniczym.
Wartości, które ważne są dla naszych uczniów skierowane są własny rozwój i działanie na rzecz drugiego człowieka. W związku ze znaczną ilością uczniów deklarujących spędzanie czasu w internecie oraz wskazaniem zagrożeń przez nauczycieli i rodziców należy rozważyć wprowadzenie działań dotyczących bezpieczeństw w sieci. Każdy z badanych uczniów deklaruje, że jest w jego otoczeniu osoba od której może uzyskać wsparcie.
Rekomendacje dla Falochronu 28.08.2018r Prowadzenie dalszych działań mających na celu integrację środowiska szkolnego (poprawa relacji uczeń – nauczyciel). Wzmocnienie relacji między uczniami w środowisku szkolnym i rodzinnym. Wzmocnienie relacji między rówieśnikami. Dostarczenie uczniom wiedzy i umiejętności bezpiecznego posługiwania się technologią komunikacyjną.