Rozstrzygnięcia w sprawie roszczeń podatnika

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Interpretacje przepisów prawa podatkowego
Advertisements

WYMIAR ROSZCZEŃ PODATNIKA
Powstawanie i wymiar zobowiązań podatkowych
Ewidencje w podatku od towarów i usług VAT
Działalność ubezpieczeniowa Dotychczasowe projekty legislacyjne oraz planowane działania.
FUNKCJONOWANIE 2011 – ROZLICZANIE maj 2011 r.. Wykorzystanie środków PROW Świętokrzyskie.
Podlaski Urząd Skarbowy w Białymstoku Ustawa o opłacie skarbowej Ustawa z r. o opłacie skarbowej Dz.U. z r. Nr 225, poz
Planowanie podatkowe Dariusz M. Malinowski Fazy zarządzania planowanie organizowanie decyzja koordynacja kontrolowanie.
Planowanie podatkowe Dariusz M. Malinowski. Planowanie podatkowe Dariusz M. Malinowski.
Planowanie podatkowe Beata Dutkiewicz. Planowanie podatkowe Beata Dutkiewicz.
Niektóre procedury wynikające z przepisów prawa, przy bieżącej aktualizacji ewidencji gruntów i budynków, dokonywanej przez starostów. Zgłoszenia zmiany,
Wypełnianie zeznania podatkowego CIT-8
Kwalifikowalność podatku od towarów i usług w kontekście działań komercjalizacyjnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Innowacyjna.
Źródła prawa podatkowego
Patryk Andrzejewski kl.I G
Odsetki za zwłokę Dorota Pasińska.
Wszystko na temat faktur…
Sprawa podatkowa.
Tryby weryfikacji decyzji w postępowaniu podatkowym
FAKTURY VAT 2014 Podlaski Urząd Skarbowy w Białymstoku
Postępowanie w sprawach wymiaru podatku
Sprawy podatkowe - wykonanie zobowiązań podatkowych
WYMIAR ROSZCZEŃ PODATNIKA
Funkcje kontroli podatkowej
Urząd Skarbowy w Rybniku
Prawdy oczywiste Odsetki podatkowe - Księgowość bez tajemnic! INFOLINIA: |
Pojęcie obowiązku podatkowego i zobowiązania podatkowego
Właściwość sądów administracyjnych
Pojęcie podatku obowiązku podatkowego i zobowiązania podatkowego
Sprawa wymiaru podatku przy samowymiarze
Nadpłata podatku.
Podatek od nieruchomości
Poświadczanie dokumentów w KPA
1. Podatek dochodowy od osób prawnych (CIT)
TEKST JEDNOLITY § 101: -ogłoszenie tekstu jednolitego następuje w formie obwieszczenia; -tekst jednolity jest załącznikiem do tego obwieszczenia;
Postępowanie egzekucyjne w administracji
Organy właściwe do kontroli podatkowej
ZMIANY W UMOWACH ORAZ FAKTURACH PLACÓWEK OŚWIATOWYCH
Postępowanie podatkowe dr Tomasz Nowak Katedra Prawa Finansowego Zakład Zobowiązań i Procedur Podatkowych pokój 3.91 dyżur: czwartki.
1 Deklaracje: a)informacyjno-dowodowe, b)Samowymiarowe, c)Samoobliczeniowe. Prof. dr hab. Henryk Dzwonkowski Kierownik Katedry Prawa Finansowego Uniwersytet.
Postępowanie w sprawach wymiaru podatku. Pojęcie wymiaru Wymiar podatku to ujawnienie i konkretyzacja zobowiązania podatkowego. Przedmiotem postępowania.
Art. 121 o.p. Zasada informacji Art § 1. Postępowanie podatkowe powinno być prowadzone w sposób budzący zaufanie do organów podatkowych. § 2. Organy.
Ordynacja podatkowa Przepisy ogólne. Praktyczne i teoretyczne przesłanki wyodrębnienia gałęzi prawa podatkowego. O wyodrębnieniu danej gałęzi decydują.
Ciężar dowodu w postępowaniu z zakresu opodatkowania dochodów nieujawnionych Henryk Dzwonkowski.
Umowa przedwstępna (pactum de contrahendo). art. 389 § 1 k.c.: Umowa, przez którą jedna ze stron lub obie zobowiązują się do zawarcia oznaczonej umowy.
INFORMACJE INTERPRETACJE PODATKOWE Prof. dr hab. Henryk Dzwonkowski Kierownik Katedry Prawa Finansowego - Uniwersytet Łódzki.
ORZECZENIA NSA POSTĘPOWANIE SĄDOWOADMINISTRACYJNE.
Rozstrzygnięcia w sprawie roszczeń podatnika. Roszczenia podatnika a wymiar podatku Roszczenia podatnika: strata podatkowa zwrot podatku (Art. 3 pkt 7.
P ROCEDURY PODATKOWE Z AGADNIENIA OGÓLNE dr hab. H. Dzwonkowski, prof. nadzw. UŁ.
KWALIFIKOWALNOŚĆ VAT Grzegorz Sobolewski
Uchylenie lub zmiana decyzji ostatecznej
Akt administracyjny a akt normatywny na przykładzie administrowania lokalnych jednostek samorządu terytorialnego.
Sprawa wymiaru podatku przy samoobliczeniu/ samowymiarze
Wprowadzenie teoretyczne
Rozprawa w postępowaniu podatkowym
POSTĘPOWANIA ODRĘBNE -
Potrącanie wierzytelności
Postępowanie podatkowe
PRZEGLĄD ORZECZNICTWA PODATKOWEGO
Wniosek o wydanie interpretacji dotyczącej zakresu ochrony wynikającej z innej interpretacji Toruń, 9 marca 2018 r.
PRZEGLĄD ORZECZNICTWA PODATKOWEGO
Podatki pośrednie w interpretacjach i orzecznictwie
Skutki podatkowe sprzedaży nieruchomości, odzyskanej przez spadkobiercę wywłaszczonego właściciela wyrok WSA w Warszawie z r., III SA/Wa 517/17.
Kontrowersje dotyczące stosowania art. 199a Ordynacji podatkowej
Wyrok NSA dnia z 20 października 2016 r. I FSK 1731/15
Znaczenie zbliżającego się przedawnienia zobowiązania podatkowego dla możliwości nadania decyzji rygoru natychmiastowej wykonalności DR EWA PREJS KATEDRA.
Przedawnienie i zatarcie skazania
Zawieszenie biegu terminu przedawnienia a zawiadomienie podatnika
Czy organ podatkowy jest związany przepisami prawa wskazanym we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej? Toruń, 31 marca 2017 r.
KREDYT KONSUMENCKI OCHRONA KONSUMENTA mgr Barbara Trybulińska.
Zapis prezentacji:

Rozstrzygnięcia w sprawie roszczeń podatnika

Roszczenia podatnika a wymiar podatku strata podatkowa zwrot podatku (Art. 3 pkt 7 Op - „Ilekroć w ustawie jest mowa o zwrocie podatku - rozumie się przez to zwrot różnicy podatku lub zwrot podatku naliczonego w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług, a także inne formy zwrotu podatku przewidziane w przepisach prawa podatkowego”) nadpłata

Art. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych: Strata podatkowa Art. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych: 2. Dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 24-25 oraz art. 30f nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów. 3. O wysokość straty ze źródła przychodów, poniesionej w roku podatkowym, podatnik może: 1) obniżyć dochód uzyskany z tego źródła w najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu latach podatkowych, z tym że kwota obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50% wysokości tej straty, albo 2) obniżyć jednorazowo dochód uzyskany z tego źródła w jednym z najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu lat podatkowych o kwotę nieprzekraczającą 5 000 000 zł, nieodliczona kwota podlega rozliczeniu w pozostałych latach tego pięcioletniego okresu, z tym że kwota obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50% wysokości tej straty.

Strata podatkowa (2) Art. 24 o.p. Organ podatkowy, w drodze decyzji, określa wysokość straty poniesionej przez podatnika, jeżeli w postępowaniu podatkowym organ ten stwierdzi, że podatnik nie złożył deklaracji, nie wykazał w deklaracji straty lub wysokość poniesionej straty różni się od wysokości wykazanej w deklaracji, a poniesienie straty zgodnie z przepisami prawa podatkowego uprawnia do skorzystania z ulg podatkowych. Nie ma odrębnej sprawy straty podatkowej - rozstrzygnięcie jest dokonywane w ramach sprawy podatku dochodowego (od osób fizycznych lub osób prawnych)

Uchwała NSA z 6 listopada 2017 r., II FPS 3/17: Strata podatkowa (3) Uchwała NSA z 6 listopada 2017 r., II FPS 3/17: W świetle art. 24 w zw. z art. 70 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym od 1 września 2005 r., nie jest dopuszczalne prowadzenie postępowania podatkowego i orzekanie o wysokości straty w podatku dochodowym od osób prawnych za rok podatkowy, w którym została ona poniesiona, w sytuacji gdy upłynął termin przedawnienia zobowiązania podatkowego za ten rok

Zwrot podatku (1) Art. 21 par. 3a o.p.: Jeżeli w postępowaniu podatkowym organ podatkowy stwierdzi, że w złożonej deklaracji wykazano nieprawidłową kwotę zwrotu podatku lub kwotę podatku naliczonego przeniesionego do rozliczenia lub kwotę nadwyżki podatku naliczonego nad należnym w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług do odliczenia w następnych okresach rozliczeniowych, w deklaracji nie wykazano tych kwot albo podatnik nie złożył deklaracji, mimo ciążącego na nim obowiązku, organ podatkowy wydaje decyzję, w której określa prawidłową wysokość zwrotu podatku lub nadwyżki podatku naliczonego nad należnym do odliczenia w następnych okresach rozliczeniowych. Nie ma odrębnej sprawy zwrotu podatku - rozstrzygnięcie jest dokonywane w ramach sprawy podatku od towarów i usług; organ nie rozstrzyga wówczas o wysokości zobowiązania podatkowego, ale o wysokości zwrotu podatku.

Uchwała NSA z 29 czerwca 2009 r., sygn. akt I FPS 9/08 Zwrot podatku (2) Uchwała NSA z 29 czerwca 2009 r., sygn. akt I FPS 9/08 Art. 70 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 ze zm.) ma zastosowanie do należności z tytułu nienależnego zwrotu podatku od towarów i usług.

Postępowanie w sprawie stwierdzenia nadpłaty

Pojęcie nadpłaty Art. 72 § 1 pkt 1 Op: „Za nadpłatę uważa się kwotę nadpłaconego lub nienależnie zapłaconego podatku” nadpłata wiąże się zatem z faktyczną zapłatą w zawyżonej wysokości zawyżony wymiar nieskutkujący faktyczną zapłatą nie rodzi nadpłaty

Przyczyny powstania nadpłaty NADPŁATA zapłata w wysokości wyższej niż zadeklarowana lub ustalona w decyzji wynikająca z zaliczkowego systemu poboru (art. 73 § 2 Op) zapłacona na skutek zawyżonego wymiaru (art. 73 § 1 Op) w wyniku wyroku Trybunału Konstytucyjnego (art. 74 Op)

Nadpłata w wyniku zawyżonego wymiaru W wyniku żądania stwierdzenia nadpłaty (art. 75 § 1 i 2 Op) W wyniku uchylenia decyzji wymiarowej (sytuacja określona w art. 77 § 1 pkt 1 i 3 Op) W innych przypadkach – określona przez organ podatkowy (art. 74a Op) prawidłowość skorygowanego zeznania nie budzi wątpliwości prawidłowość skorygowanego zeznania budzi wątpliwości Zwrot bez decyzji (art. 75 § 4 Op) Decyzja o odmowie stwierdzenia nadpłaty Decyzja stwierdzająca nadpłatę (art. 74a Op (?))

Sprawa nadpłaty Określenie nadpłaty nie zawsze jest przedmiotem sprawy, wymagającej rozstrzygnięcia przez organ podatkowy (np. nadpłata wynikająca z zaliczkowego poboru podatku, nadpłata będąca konsekwencją uiszczenia kwoty wyższej od wymierzonej). W przypadku uchylenia decyzji jest prostą konsekwencją takiego rozstrzygnięcia wymiarowego (choć niekiedy wskazuje się na konieczność wydania decyzji określającej nadpłatę - zgodnie z art. 74a Op)

Sprawa nadpłaty - wszczęcie postępowania wyłącznie na wniosek (podatnika lub płatnika): art. 75 § 1 i § 2 Op „realizacja uprawnienia do stwierdzenia nadpłaty podatku dokonuje się wyłącznie na wniosek podmiotu (prawa podatkowego), który ma w tym interes prawny” /uchwała NSA z 27 stycznia 2014 r., sygn. akt II FPS 5/13/ wraz z wnioskiem należy złożyć deklarację korygującą ( art. 75 § 3 Op: „Jeżeli z przepisów prawa podatkowego wynika obowiązek złożenia zeznania (deklaracji), to podatnik, płatnik lub inkasent równocześnie z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty jest obowiązany złożyć skorygowane zeznanie (deklarację)” ) „<<dołączone przez podatnika do wniosku o stwierdzenie nadpłaty skorygowane zeznanie nie ma charakteru samoistnego, jest ściśle z tym wnioskiem związane (...) dzieli los tego wniosku>>, który rozpatrywany jest w postępowaniu nadpłatowym” /uchwała NSA z 27 stycznia 2014 r., sygn. akt II FPS 5/13/

Sprawa nadpłaty - przedmiot postępowania wyjaśniającego (1) okoliczności, będące przesłanką złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty (a więc nie wszystkie okoliczności relewantne z punktu widzenia zobowiązania podatkowego, ale tylko to objęte wnioskiem) nadpłata ⧣ wymiar „Złożenie równocześnie z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty skorygowanego zeznania (deklaracji) nie wszczyna postępowania w przedmiocie określenia wysokości zobowiązania podatkowego w rozumieniu art. 21 § 3 O.p. Składając wraz z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty immanentnie prawnie z nim związaną podatkową deklarację korygującą wnioskodawca przedstawia żądanie stwierdzenia (w następstwie tego - zwrotu) nadpłaty, nie występuje natomiast z żądaniem – w rozumieniu art. 165 § 3 O.p. - wydania decyzji określającej wysokość zobowiązania podatkowego, w szczególności decyzji wymierzającej podatek (określającej zaległość podatkową) w miejsce orzeczenia o dochodzonej nadpłacie” /uchwała NSA z 27 stycznia 2014 r., II FPS 5/13/

Sprawa nadpłaty - przedmiot postępowania wyjaśniającego (2) „Postępowanie o stwierdzenie nadpłaty wszczynane jest na wniosek, który wyznacza zakres i przedmiot postępowania, w którym jest rozpoznawany; intencją wnioskodawcy nie musi być zawsze kontrola i weryfikacja w zakresie całości samoobliczenia podatku za dany okres podatkowy, a tylko stwierdzenie nadpłaty z tytułu i na podstawie określonych - podatkowo znaczących okoliczności, na które we wniosku i związanej z nim deklaracji się powołuje”. /uchwała NSA z 27 stycznia 2014 r., II FPS 5/13/

Sprawa nadpłaty a sprawa wymiaru (1) uchwała NSA z 27 stycznia 2014 r., sygn. akt II FPS 5/13: „Wystąpienie o nadpłatę i rozstrzygnięcie o nadpłacie mogą być uzasadnione określonymi tylko konkretnie jednostkowymi zdarzeniami okresu podatkowego oraz równie indywidualną ich oceną na podstawie obowiązującego prawa, co niewątpliwie nie wymaga zbadania i oceny prawnej wszystkich działań i zaniechań okresu podatkowego, w którego skład wchodzą. W takich przypadkach obligatoryjne wszczynanie i prowadzenie postępowania w przedmiocie określenia wysokości zobowiązania podatkowego przed rozstrzygnięciem w przedmiocie nadpłaty podatku nie jest potrzebne. Prowadziłoby też do zbędnego zaangażowania zainteresowanego w różne postępowania prawne i powodowało związane z nimi koszty, a przede wszystkim odwlekało czas merytorycznego rozstrzygnięcia o nadpłacie, możliwego bez przeprowadzenia i rozstrzygnięcia w zakresie określenia wysokości zobowiązania podatkowego. Z powyższego wynika, że: w przypadku zakwestionowania prawidłowości skorygowanej deklaracji podatkowej złożonej wraz z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty, zgodnie z art. 75 § 3 O.p., organ podatkowy nie ma obowiązku przed rozpatrzeniem tego wniosku wszczynać w każdej sprawie postępowania celem określenia wysokości zobowiązania podatkowego, o którym mowa w art. 21 § 3 wymienionej ustawy.

Sprawa nadpłaty a sprawa wymiaru (2) uchwała NSA z 27 stycznia 2014 r., sygn. akt II FPS 5/13: „Jeżeli natomiast wnioskodawca na poparcie żądania o nadpłatę wraz z wnioskiem o jej stwierdzenie składa zeznanie podatkowe, w którym koryguje całość albo znaczną część samoobliczenia podatku, z którego wywodzi swoje żądanie, wówczas organ podatkowy powinien z urzędu wszcząć postępowanie w przedmiocie określenia wysokości zobowiązania podatkowego. Zmiana i przedstawienie na nowo w całości albo w znacznej części samoobliczenia podatku wymaga jego kompleksowej kontroli, z czym wiąże się zbadanie, przeanalizowanie i weryfikacja okresu podatkowego, którego dotyczy, tym bardziej, że skutkiem tych działań może być wydanie rozstrzygnięcia określającego wysokość zaległości podatkowej z tytułu niewykonania należnego zobowiązania podatkowego, które nie może zostać podjęte w postępowaniu, w którym wnioskodawca dochodzi wyłącznie stwierdzenia nadpłaty. Postępowanie w przedmiocie nadpłaty nie może natomiast przekształcić się w czasie jego trwania w postępowanie w sprawie określenia wysokości zobowiązania podatkowego. Ocena: czy wnioskujący o nadpłatę koryguje w związku z tym żądaniem całość albo znaczną część samoobliczenia podatku określonego okresu podatkowego winna być dokonywana ad casum – w każdym postępowaniu, w relacji do jego okoliczności. Nie ma przeszkód prawnych, aby w trakcie postępowania w przedmiocie stwierdzenia nadpłaty organ podatkowy, kiedy jest to uzasadnione, wszczął z urzędu odrębne postępowanie w przedmiocie określenia wysokości zobowiązania podatkowego.

Sprawa nadpłaty a sprawa wymiaru (3) art. 75 Op: „§  4a. W decyzji stwierdzającej nadpłatę organ podatkowy określa wysokość zobowiązania podatkowego w prawidłowej wysokości w takim zakresie, w jakim powstanie nadpłaty jest związane ze zmianą wysokości zobowiązania podatkowego. W zakresie, w jakim wniosek jest niezasadny, organ odmawia stwierdzenia nadpłaty. §  4b.  Przepis § 4a nie ogranicza możliwości wydania decyzji w trybie art. 21 § 3, o czym informuje się adresata w decyzji stwierdzającej nadpłatę”. Jeśli organ podatkowy wydaje decyzję stwierdzającą wysokość nadpłaty, to równocześnie określa w niej wysokość zobowiązania podatkowego - ale tylko w zakresie, w jakim została stwierdzona nadpłata. Nie wyklucza to wszczęcia postępowania podatkowego w sprawie określenia wysokości zobowiązania podatkowego i wydania decyzji na podstawie art. 21 § 3 Op. Jednak gdy organ zwraca nadpłatę „bezdecyzyjnie”, nie następuje określenie przez organ podatkowy wysokości zobowiązania podatkowego.

Sprawa nadpłaty a sprawa wymiaru (4) art. 79 Op: „§  1.   Postępowanie w sprawie stwierdzenia nadpłaty nie może zostać wszczęte w czasie trwania postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub kontroli celno-skarbowej - w zakresie zobowiązań podatkowych, których dotyczy postępowanie lub kontrola. W razie wszczęcia z urzędu postępowania podatkowego w sprawie, w której został złożony wniosek o stwierdzenie nadpłaty, żądanie zawarte we wniosku o stwierdzenie nadpłaty podlega rozpatrzeniu w tym postępowaniu. §  2. …. [ p o m i n i ę t e] ”. Wcześniejsze wszczęcie i prowadzenie postępowania w sprawie wymiarowej czyni niedopuszczalnym wszczęcie postępowania w sprawie nadpłaty. Wszczęcie postępowania w sprawie nadpłaty może natomiast skłonić organ podatkowy do wszczęcie i prowadzenia postępowania w sprawie wymiarowej - i jest to dopuszczalne. Jeśli w wyniku złożenia żądania stwierdzenia nadpłaty dojdzie do wszczęcia postępowania w sprawie wymiarowej, to jego rezultat przesądza rozstrzygnięcie sprawy nadpłatowej, zaś obie sprawy rozstrzygane są w jednym postępowaniu.

Przedawnienie żądania stwierdzenia nadpłaty art. 79 Op: „§  1.   [ p o m i n i ę t y] §  2. Prawo do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty oraz wniosku o zwrot nadpłaty wygasa po upływie terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego, chyba że ustawy podatkowe przewidują inny tryb zwrotu podatku. §  3. Decyzję w sprawie stwierdzenia nadpłaty na wniosek złożony przed upływem terminu przedawnienia można wydać także po upływie tego terminu. §  4. Wniosek o stwierdzenie nadpłaty można złożyć po upływie terminu przedawnienia, jeżeli istnienie nadpłaty wynika z porozumienia zawartego w trybie procedury wzajemnego porozumiewania na podstawie ratyfikowanych umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych ratyfikowanych umów międzynarodowych, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Przepis § 3 stosuje się odpowiednio.”. przedawnienie żądania stwierdzenia nadpłaty zostało powiązane z przedawnieniem zobowiązania podatkowego orzec o nadpłacie można już po upływie terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego - pod warunkiem, że wniosek został złożony przed upływem tego terminu

Sprawa nadpłaty - forma zakończenia nadpłata nie budzi wątpliwości → zwrot podatku nadpłata budziła wątpliwości, ale została stwierdzona → decyzja stwierdzająca (?określająca?) wysokość nadpłaty brak nadpłaty → decyzja o odmowie stwierdzenia nadpłaty