Współczesne kierunki polityki społecznej 9. POLITYKA EDUKACYJNA
Definicja Edukacja to spójny system kształcenia i wychowania obejmujący różne poziomy kształcenia w formach instytucjonalnych i pozainstytucjonalnych. Strategia Rozwoju Edukacji na lata 2007-2013
Problemy i wyzwania Słabo obejmuje dorosłych Niska jakość edukacji Pogłębiające się różnice między szkołami Transformacja systemowa niewystarczająco objęła edukację Brak wyrównania szans edukacyjnych
The Programme for International Student Assessment (PISA) http://www.oecd.org/pisa/
PISA zadanie 6. poziomu Helena wybrała się rowerem nad rzekę oddaloną o 4 km. Zajęło jej to 9 minut. Wróciła do domu krótszą drogą liczącą sobie 3 km. Zajęło jej to tylko 6 minut. Jaka była średnia prędkość Heleny na trasie do rzeki i z powrotem?
Uzasadnienie zadania Poziom pytania Kategoria pytania Na Poziomie 6. uczniowie potrafią konceptualizować, generalizować i wykorzystywać informację opartą na ich badaniach i modelowaniu skomplikowanych sytuacji problemowych. Oni mogą łączyć różne źródła informacji i wyobrażenie o sytuacji i w sposób elastyczny dokonywać ich wzajemnych translacji. Na tym poziomie uczniowie są zdolni do zaawansowanego myślenia i wnioskowania matematycznego. Ci uczniowie są w stanie wykorzystać swoją przenikliwość i zrozumienie razem z umiejętnością przeprowadzenia symbolicznych i formalnych operacji matematycznych i równań do rozwoju nowych podejść i strategii radzenia sobie z nową sytuacją. Na tym poziomie uczeń jest w stanie formułować i dokładnie przekazywać swoje działania i refleksje odnośnie swoich odkryć, interpretacji, argumentów i tego, na ile one pasują do przedmiotowej sytuacji. Kategoria pytania Pytanie zalicza się do kategorii zmiany i wzajemnych relacji. Naturalne i wymyślone światy wykazują wielość tymczasowych i stałych relacji między obiektami i okolicznościami, kiedy zmiany następują wewnątrz systemów wzajemnie powiązanych obiektów albo w sytuacjach, kiedy elementy wpływają na siebie nawzajem. W wielu przypadkach takie zmiany następują z biegiem czasu, są także przypadki, kiedy zmiany w jednym obiekcie lub ilości są związane ze zmianami w innych. Niektóre z tych sytuacji obejmują zmiany dyskrecjonalne, inne zaś zmiany ciągłe. Niektóre powiązania mają charakter stały, inaczej mówiąc niezmienny. Lepsze zorientowanie się w zmianach i wzajemnych relacjach wymaga zrozumienia podstawowych typów zmiany i ustalenia, kiedy ona następuje co pozwoli na dobór właściwego modelu matematycznego, który da możliwość opisać i przewidzieć zmianę. Z matematycznego punktu widzenia oznacza to modelowanie zmiany i wzajemnych relacji za pomocą odpowiednich funkcji i równań, a także procesy tworzenia, interpretacji i tłumaczenia symbolicznych i graficznych reprezentacji wzajemnych relacji.
PISA - umiejętności http://www.oecd.org/pisa/test/testquestions/question1/
Cele reformy oświaty wyrównywanie szans edukacyjnych przeciwdziałanie zjawiskom patologii społecznej dostosowanie treści i sposobów nauczania do możliwości i wymogów poprawa efektywności zarządzania poprawa efektywności
Reforma systemu edukacji 1999
Reforma systemu edukacji 1999-2016
Cele reformy szkolnictwa wyższego usprawnienie zarządzania szkół wyższych wprowadzenie zmian w systemie finansowania podnoszenie jakości i upowszechnianie nowoczesnych metod kształcenia zwiększenie współpracy między szkołami wyższymi a gospodarką kształcenie ustawiczne budowa Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego